المان های طراحی گرافیک که توسط گرافیستهای حرفهای در طراحیها استفاده میشود و تعداد آنها 7 تا است باعث میشود طرحهای آنها در عین سادگی بسیار جذاب به نظر برسد. حتماً برای شما هم پیش آمده که پس از دیدن یک طرح گرافیکی تصمیم بگیرید تا مانند آن را اجرا کنید.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی ابزار متنوعی در دسترس طراحان گرافیک قرار گرفته است. با این وجود اگر ترفندهای اصلی طراحی را ندانید نمیتوانید در این حرفه موفق باشید.با پلتفرم فریلنسری دیجیتال مارکتینگ بومران همراه باشید.
شناخت این المانها و نحوهی استفاده از آنها طرحهای شما را به طرحهای حرفهایتر بدل میکند. یادگیری این المانها به شما کمک میکند تا با کمترین بودجه بهترین نتیجه را کسب کنید.
رنگ
برای انتخاب درست رنگ در طراحی گرافیک باید چرخهی رنگ را به خوبی بشناسید. این چرخه از سه بخش اصلی رنگهای اولیه، رنگهای ثانویه و رنگهای مرتبهی سوم، تشکیل شده است. هر دو رنگ روبهروی هم در این دایره، مکمل یکدیگرند.
در سایت انجام پروژه به این موارد توجه میشود.
خط
استفاده از خطوط در طراحی گرافیک از اهمیت ویژهای برخوردار است. شما میتوانید با استفاده از خطوط در طرح، حرکت و یا موشن ایجاد کنید. ترکیب صحیح خطوط در کنار یکدیگر طرح شما را به یک طرح حرفهای تبدیل میکند. ریکورد رادین، یک گرافیست و طراح حرفهای است که بیش از 15 سال تجربهی طراحی دارد. از نظر او خطوط، زیر بنای اصلی طرحهای گرافیکی است.
قبل از اینکه طراحی خود را شروع کنید، خطوط آن را مشخص کنید. تقریبا از خطوط به جای همهی عناصر طراحی میتوانید استفاده کنید.
در به کار بردن خطوط در طرحهای خود به نکات زیر توجه کنید:
- استفاده از mood lineها در بخشهای مختلف طراحی میتواند لایههای جدیدی را به طرحهای شما اضافه کند.
- mood lineها نباید در طرح نهایی دیده شوند.
این خطوط به عنوان راهنما برای ایجاد ساختار و روند طرح بهکار میروند.
البته این به این معنی نیست که شما نمیتوانید از خطوط در طرح نهایی خود استفاده کنید.
- از خطوط پایدار (stable line) برای طراحی چیدمان استفاده کنید.
برای مشاور بازاریابی آنلاین نیز با بومران در ارتباط باشید.
مقیاس
تغییر مقیاس یکی دیگر از المان های طراحی گرافیک است که در طراحی تاُثیر بسیار زیادی در دیدگاه مخاطبان و شکلگیری احساس آنها دارد.
تفاوت مقیاس بین المانهای مختلف طرح به شما کمک میکند تا
- اهمیت یک بخش را نشان دهید.
- توجه مخاطب را به بخشی از طرح خود بیشتر جلب کنید.
مقیاس و اندازه دو مفهوم کاملا متفاوت هستند. اندازه مشخص کردن یک مقدار عددی برای چیزی است. اما مقیاس ارتباط مستقیم بین المانها را در طراحی نشان میدهد. برای مثال از دیدگاه مقیاسی دایره دو برابر بزرگتر از مربع است.
سایت فریلنسری دورکار بومران این موارد توسط گرافیست ها انجام میشود.با استفاده از مقیاس، شما برای المانهای مختلف طرح خود اولویت تعیین میکنید. به این ترتیب به مخاطب خود القا میکنید که ابتدا به کدام بخش از طرح شما توجه کند.
شکل
هرچیزی که با مرزهای مشخصی محدود شود، شکل نامیده میشود.
هر شکل معنا و مفهوم خاص خود را دارد. برای مثال دایره برای ارائهی اطلاعات واضح و ترکیب یکپارچه بهکار میرود.
شکلها را میتوان به دو دستهی اصلی تقسیمبندی کرد.
- اشکال هندسی: اشکالی هستند که از قاعده و قانون مشخصی پیروی میکنند. برای مثال مثلث، دایره و مربع در این دسته قرار میگیرند.
- اشکال طبیعی: این اشکال از قانون خاصی پیروی نمیکنند.
در طراحی تمامی شکلهایی که در طرح گنجانده میشوند، شکلهای مثبت نامیده میشوند. در مقابل اشکالی که در اطراف طرح قرار میگیرند و آن را محدود میکنند، اشکال منفی نامیده میشود. مشهورترین مثال برای کاربرد شکلهای مثبت و منفی طرح گلدان روبین است که توسط روانشناس دانمارکی ایگر روبین طراحی شده است.
چیدمان
چیدمان را باید شبیه یک محور در نظرگرفت که از میان المانهای مختلف طرح عبور میکند. این محور میتواند از کنار طرح باشد و یا از مرکز آن عبور کند. معمولا چیدمان را در طرحهای نوشتاری و تایپوگرافی بیشتر مورد توجه قرار میدهند. اما در سایر طرحها نیز مورد توجه است.
تضاد
منظور از تضاد کنارهم قراردادن المانهای مختلف برای جلب توجه مخاطب است که از جمله المان های طراحی گرافیک میباشد.
این تضاد میتواند شامل تفاوت در اندازه و یا رنگ باشد. استفاده نکردن از تضاد باعث میشود طرحهای شما بیجان و خستهکننده به نظر برسد. درواقع استفادهی درست از تضاد طرحهای حرفهای را از طرحهای معمولی متمایز میکند. شکل زیر طراحی مربوط به بارسلونا را در سال 2016 نشان میدهد. در این طراحی به شکل ماهرانهای از تضاد کمک گرفته شدهاست.
فضای خالی
منظور از فضای خالی جایگاههای پرنشده بین المانهای مختلف طرح است.در یک طراحی حرفهای فضاهای خالی به اندازهی المانهای بهکاربرده شده اهمیت دارند. در هنگام طراحی نباید همهی فضای طرح را پرکنید.