سئو کلاه سفید#۱: تحقیق کلمات کلیدی
در این فصل که مربوط به تحقیق کلمات کلیدی است به شما یاد خواهم که چگونه کلمات کلیدی رایجی که مشتریان شما هر روز جستجو میکنند را پیدا کنید.
در ادامه با چند تکنیک یافتن کلمات کلیدی آشنا میشوید:
کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail را با پیشنهادات گوگل پیدا کنید
خیلی ساده است.
کافی است کلمهای که میخواهید در آن رتبه بگیرید را تایپ کنید.
سپس کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل را یادداشت کنید.
اما دلیل اهمیت این موضوع چیست؟ خب، بیشتر افراد در سئو موفق نمیشوند، چون کلمات کلیدی را هدف قرار میدهند که بیش از حد رقابتی هستند. (خوشبختانه شما اینطور نیستید😃!)
کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل، معمولا «کلمات کلیدی طولانی» هستند که آنقدر رقابتی نیستند.
اما از آنجایی که گوگل آنها را پیشنهاد میکند، یعنی مردم در واقع آنها را جستجو میکنند.
کلمات کلیدی رقبا را کپی کنید
راستش را بخواهید، این یکی از استراتژیهای خیلی خوب تحقیق کلمات کلیدی است.
شما یا باید ساعتها روی جستجوی کلمه کلیدی مناسب وقت بگذارید یا روی همان کلمات کلیدی که رقبای شما هدفگذاری میکنند، شما نیز هدفگذای کنید.
اما چطور؟
ابتدا، یک سایت رقیب پیدا کنید که در سئو خوب عمل میکند.
سپس، آن سایت را در یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Ubbersuggest قرار دهید و یک لیست از کلمات کلیدی آن سایت که در آنها رتبه گرفته است، درست کنید.
برای اینکار میتوانید از ابزار سئو کبوتر استفاده کنید کلمات کلیدی رقبا را در یک فایل اکسل وارد کنید و در ابزار وارد کنید و آماده نوشتن محتوا شوید.
کامیونیتیها
این استراتژی هم ساده است: ابتدا، به یک انجمن آنلاین بروید، مثل ردیت، گروه تلگرامی یا هر جایی که مخاطبان شما در آن حضور دارند.
سپس به کلمات و عباراتی که مردم زیاد ازشان استفاده میکنند توجه کنید (مخصوصاً هنگام سؤال کردن).
این سؤالات، کلمات کلیدی خیلی خوبی را میسازند.
سرچ کنسول گوگل
این یکی از راههای مورد علاقه من برای یافتن کلمات کلیدی جدید است.
ابتدا به «Performance Report» در سرچ کنسول گوگل بروید.
به طور پیش فرض، کلمات کلیدی را خواهید دید که بر اساس تعداد کلیک مرتب شدهاند.
نکته این است که: اینها کلمات کلیدی هستند که از قبل از آنها ترافیک دریافت میکردید، بنابراین مرتب سازی بر اساس کلیک زیاد مفید نیست.
در عوض، کوئریها را بر اساس «impressions» مرتب کنید.
و هر کلمه کلیدی را که میتوانید یک محتوای عالی در موضوعات مرتبطش ایجاد کنید، یادداشت کنید.
منطق پشت این کار چیست؟ خوب، اگر قبلاً “به طور تصادفی” برای این کلمه کلیدی رتبه گرفتهاید، تصور کنید اگر واقعاً تلاش کنید چقدر راحت میتوانید رتبه بگیرید!
صحبت از رتبه گرفتن با محتوا شد، که در فصل بعدی به آن میپردازیم.
سئو کلاه سفید#۲: تولید محتوای عالی
وقتی صحبت از بهینه سازی موتورهای جستجو میشود، محتوا همه چیز است.
در واقع، زمانی که شما به طور مداوم محتوای عالی در سایت خود منتشر میکنید، یعنی در مسیر خود به سمت صفحه اول گوگل هستید.
خوشبختانه، انتشار محتوای عالی آنقدرها هم که به نظر میرسد سخت نیست.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید هر محتوایی که منتشر میکنید دارای سه ویژگی است که در زیر به آنها اشاره میکنم:
ویژگی شماره ۱: محتوای طولانی و عمیق
اگر میخواهید در گوگل رتبه بهتری کسب کنید، باید انتشار محتوای تکراری و پیش پا افتاده را متوقف کنید یا کمتر استفاده کنید.
مطالعه اخیر در مورد فاکتورهای سئو موتورهای جستجو، ارتباطی قوی بین محتوای عمیق و رتبه بالا را نشان میدهد:
به عبارت دیگر: محتوایی امروزه رتبه خوبی میگیرد، که کل موضوع را در یک صفحه پوشش میدهد.
ویژگی شماره ۲: رضایت کاربر
به لطف هوش مصنوعی و الگوریتم رنک برین که یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل است، گوگل میتواند هدف جستجو را تشخیص دهد و میزان رضایت یا عدم رضایت کاربران را با یک سری معیارها مانند پوگو استیکینگ اندازهگیری کند.
به عبارت دیگر: اگر محتوای شما به جستجوگران چیزی که میخواهند را بدهد، گوگل شما را در رتبه بالاتری قرار میدهد.
ویژگی شماره ۳: تجربه کاربری عالی و خوانایی
همانطور که قبلاً اشاره کردم، Google نحوه تعامل افراد با سایت شما را بررسی میکند تا میزان رضایت کاربران را بسنجد.
ولی گوگل از بین فاکتورهای مختلف به یک مورد خیلی توجه میکند: مدت زمانی که افراد در صفحه شما میمانند.
اگر گوگل متوجه شود که افراد پس از چند ثانیه سایت شما را ترک میکنند، انتظار کاهش رتبه را داشته باشید.
حالا این سوال پیش میآید که:
چگونه کاربران را برای مدت طولانیتری در سایت خود نگه داریم؟
دو نکته ساده میگویم که به شما کمک میکنند:
ابتدا یک مقدمه بنویسید که مستقیماً به اصل مطلب میپردازد.
به عنوان مثال، این مقدمه مختصر در صفحه سئو سایت فروشگاهی که بخشی از مجموعه آموزش سئو است را بررسی کنید و ایده بگیرید.
در مرحله بعد، مطمئن شوید که خواندن مطالب شما بسیار آسان است.
یعنی…
- فونت بزرگ (۱۵px+):
- عناوین فرعی زیاد
- و پاراگرافهای کوتاه (نهایتاً ۱-۲ جمله)
اکنون که یک محتوای خوب منتشر کردید، زمان فصل ۳ است. اینجاست که میآموزید چگونه محتوای خود را با کلمات کلیدی بهینه کنید.
سئو کلاه سفید#۳: سئو On-Page
قضیه این است که: سئو داخلی بسیار فراتر از “بهینه سازی متا تگ های سئو” است. و من در این فصل، چهار مورد از استراتژیهای سئو On-Page مورد علاقه خودم را به شما نشان خواهم داد.
بنابراین اگر تا به حال از خود پرسیدهاید: “چگونه از کلمات کلیدی در محتوای خودم استفاده کنم؟”، تکنیکها و مثالهای این فصل برایتان مفید خواهد بود.
استراتژی اول: URL های توصیفی
Google از URL صفحه شما برای درک محتوای شما استفاده میکند.
به همین دلیل است که URL های شما باید به صورت زیر باشد:
- کوتاه
- شامل کلمه کلیدی
به سادگی URL همین صفحهای که دارید میخوانید دقت کنید.
safine.net/seo/white-hat-seo
استراتژی دوم: لینک دهی داخلی
بیایید اول راجع این صحبت کنیم که:
چرا لینک سازی داخلی مهم است؟
به دو دلیل:
اول اینکه، این لینکهای داخلی به گوگل کمک میکنند تا محتوای شما را بهتر درک کند.
چطور؟ گوگل به انکر تکست هایی که در لینکهای داخلی خود استفاده میکنید نگاه میکند.
به عبارت دیگر: انکر تکست دارای کلمات کلیدی به گوگل کمک میکند تا موضوع صفحهای را که به آن لینک میدهید را بفهمد.
لینک سازی چیست
همچنین، لینکهای داخلی اعتبار صفحه (لینک جویس) را بین صفحات منتقل میکنند که میتواند در رتبه تاثیرگذار باشد.
استراتژی سوم: از استراتژی کلمات کلیدی استفاده کنید
قبلاً، میتوانستید با استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه مثل «گنجاندن کلمات کلیدی» رتبه بگیرید.
(گنجاندن کلمات کلیدی، تکرار خیلی زیاد و بیهوده کلمات کلیدی است)
امروزه موتورهای جستجو بسیار پیچیدهتر هستند، این بدان معناست که گنجاندن کلمات کلیدی دیگر جوابگو نیست.
پس چه کار کنیم؟
استفاده از کلمه کلیدی مورد نظر (و کلمات مشابهاش)، در جاهای مهم صفحه:
مانند:
- عنوان سئو
- شروع محتوا
- تگ های هدینگ مانند H1 و H2
استراتژی چهارم: بهینه سازی تصاویر با تگ Alt
یادتان باشد که گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو نمیتوانند تصاویر شما را “ببینند”.
بلکه آنها به متنی که در تگ Alt مینویسید، توجه میکنند.
و هنگامی که تصاویر خود را با استفاده از تگهای alt که عکس را توصیف میکنند بهینه کنید، Google میتواند درک درستی از موضوع کلی محتوای شما پیدا کند.
(که میتواند به رتبه گرفتن آن صفحه برای کلمات کلیدی بیشتری، کمک کند)
منبع: سئو کلاه سفید چیست