آموزش تحقیق کلمات کلیدی#۱: آشنایی مختصر
کلمات کلیدی در سئو عباراتی هستند که کاربر در کادر جستجوی گوگل وارد میکند و دکمه جستجو یا اینتر را میزند، سپس گوگل؛ نتایج جستجو را به کاربر نشان میدهد.
کلمات کلیدی باید ارزیابی شوند
بعضی از کلمات کلیدی حجم جستجوی بالایی دارند و رقابتی هستند و روزانه هزاران بار در گوگل جستجو میشوند و اگر سایت ما در نتایج بالای گوگل باشد، میتوانند روزانه هزاران بازدیدکننده را وارد سایت ما کنند. کیورد ریسرچ چیست بعضی از کلمات کلیدی بازدیدکننده زیادی را وارد سایت ما نمیکنند اما قدرت فروش بالایی دارند. یعنی فقط افرادی این کلمات را جستجو می کند که قصد خرید دارند.
در شروع کار باید بدانیم، همیشه کلمه کلیدی که حجم جستجوی زیادی در گوگل دارد به کار نمیآید. بستگی به این دارد ما چه هدف گذاری برای درآمدزایی سایت کرده باشیم و موضوع سایت ما چه باشد.
مثلا اهداف یک سایت فروشگاهی با یک سایت مجلهای قطعا متفاوت است.
زمان کافی بگذارید
اهمیت زیاد کلمات کلیدی و استراتژی سئو وقتی بیشتر نمایان میشود که بدانیم کتابها و آموزشهای گوناگونی فقط برای طراحی استراتژی سئو و کلمات کلیدی تولید شدهاند.
شاید یک کلمه کلیدی از نظر ما خوب باشد ولی در گوگل جستجویی نداشته باشد. البته متاسفانه اکثر صاحبان سایت، مخصوصا تازهکارها برای تعیین استراتژی زمان کافی را نمیگذارند.
باید استراتژی داشته باشید
در فیلم آموزشی پایین یک نمونه از استراتژیهای کاربردی را توضیح دادهام. در این فیلم توضیح دادهام چگونه میتوان با اتخاذ یک استراتژی مناسب، در کلمات کلیدی رقابتی با سایتهای بزرگ مبارزه کرد و جایگاه مناسبی در گوگل کسب کرد.قبول دارم طراحی استراتژی سئو یک مقدار سخت است و نیاز به تفکر، تحقیق و برنامهریزی گام به گام دارد اما به نظر من مهمترین کار در سئو تعیین استراتژی است.
چطور یک استراتژی کلمات کلیدی مدرن طراحی کنیم؟
برای این که پاسخ این سؤال را پیدا کنیم ابتدا باید موارد زیر را مشخص کنیم:
۱. شناخت اهداف سایت
در ابتدا باید اهداف سایت مشخص شود. آیا هدف سایت شما صرفاً برندسازی است یا میخواهید فروش آنلاین درسایت داشته باشید. شاید هم میخواهید مشتری جذب کنید و فروش آفلاین داشته باشید. هر چه که هست باید دقیق مشخص باشد تا گامهای بعدی را بتوان با اطمینان برداشت.
۲. شناخت مشتریان سایت
در گام بعد باید از مشتریان خود شناخت بیشتری پیدا کنید. من در مشاورههایی که به وبسایتهای مختلف تا کنون دادهام متأسفانه دیدهام بعضاً شناخت دقیقی از مشتریان خود ندارند و ساعتها باید کارکنیم تا اطلاعات شخصیتی مشتریان را بدست بیاوریم.
گام اولیه شناخت مشتریان این است که سؤالاتی مانند سؤالات زیر طراحی کنید و به آن پاسخ دهید.
- مشتری شما معمولاً کدام نوع از محصولات شما را جستجو میکند؟
- مشتریان شما در کدام محدوده سنی هستند؟
- آیا جستجوی محصولات شما فصلی است؟
- چه نوع کلماتی را هنگام جستجو استفاده میکنند؟
- مشتریان شما از کدام شهر ممکن است بیشتر باشند؟
- مشتریان شما در کدام رده درآمدی هستند؟
و سؤالاتی از این دست که به شما کمک میکند تا بهتر و دقیقتر مشتریان خود را بشناسید.
۳. موضوعات مورد علاقه مشتریان سایت
شما روی کدام موضوعات کار میکنید؟ ممکن است شما فقط یک موضوع را به صورت کاملاً تخصصی و از همه جوانب پوشش دهید. شاید هم چندین موضوع را میخواهید پوشش دهید.
مثلاً اگر وبلاگنویس حوزه تکنولوژی هستید و راجع به چندین موضوع میخواهید مطلب بنویسید، موضوعات اصلی کار خود را مشخص میکنید.آموزش تحقیق کلمات کلیدی#۲: یافتن کلمات کلیدی
حالا که با کلمات کلیدی آشنا شدیم باید گام به گام پیش برویم و به صورت کاملا اصولی کلمات کلیدی سایتمان را مشخص کنیم.
گام اول در این پروسه، یافتن کلمات کلیدی است. برای یافتن کلمات کلیدی باید مراحل زیر را انجام دهیم.
نکته مهم: در هر کدام از مراحل یافتن کلمات کلیدی؛ کلماتی که پیدا کردیم را در فایل اکسل ذخیره میکنیم. در پایان این بخش با این فایلهای اکسل خیلی کار داریم.
۱. طوفان فکری (Brain Storm)
اولین کار این است که با استفاده از طوفان فکری؛ موضوعات اصلی سایتمان که تصور میکنیم افراد در گوگل جستجو میکنند بنویسیم.
تعریف ساده طوفان فکری این است که هر چیزی در مورد آن موضوع به فکرمان میآید بنویسیم. حتی اگر به ظاهر مسخره باشد. سپس کلمات را بهبود بدهیم تا به واقعیت برسد.
دقت کنید که در پایان مرحله طوفان فکری فقط موضوعات سایت را مشخص میکنیم و این موضوعات، فقط مقدماتی هستند و لزوما کلمات کلیدی نهایی سایت ما نیستند.
۲. استفاده از پیشنهادات گوگل (Google Suggest)
در این مرحله باید موضوعاتی را که پیدا کردهایم در کادر جستجوی گوگل وارد کنیم تا ببینیم گوگل چه پیشنهادهایی به ما میدهد.
پیشنهاداتی که گوگل به ما میدهد پر جستجوترین کلمات در آن حوزه هستند.کلمات کلیدی که گوگل پیشنهاد میدهد بسیار ارزشمند هستند. پیشنهادات گوگل را در یک فایل ذخیره میکنیم. اگر کار با نرم افزار excel را بلد باشید پیشنهاد من این است که در یک فایل اکسل ذخیره کنید.
۳. استفاده از جستجوهای مرتبط گوگل (Google Searches Related)
مرحله بعد استفاده از جستجوهای مرتبط گوگل است. میخواهیم کمی عمیقتر شویم.
وقتی عبارتی را در گوگل جستجو میکنید پیشنهادات مرتبط را در پایین نتایج جستجو پیدا میکنید.از بین این پیشنهادات مرتبط، روی موضوعاتی که مربوط به کار شما است کلیک کنید و دوباره در قسمت پایین نتایج جستجو بیایید و ببینید گوگل چه عبارات دیگری را به شما پیشنهاد میدهد.
یادتان باشد تمام کلمات کلیدی که به دست میآورید را فایل اکسل وارد کنید.
۴. استفاده از سایت رقبا
راه دیگر این است که از سایتهای رقیب خود ایده بگیرید. البته رقبایی که در کارشان موفق هستند. گاهی با تحلیل سایت رقبا میتوان کلمات کلیدی را پیدا کرد که آنها با صرف هزینه و وقت بسیار آن را پیدا کردهاند.
برای بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا؛ میتوان صفحات دستهبندی مقالات، پستهای مقالات و دستهبندی محصولات را بررسی کرد.
۵. ابزار گوگل سرچ کنسول
اگر مدتی است که سایت دارید و سایت شما به ابزار سرچ کنسول گوگل متصل است، میتوانید از این گزینه استفاده کنید.
ابزار سرچ کنسول، بهترین و دقیقترین کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد میدهد. با استفاده از این ابزار میتوانید اطلاعات دقیق از کلمات کلیدی خود دریافت کنید. ابزار سرچ کنسول به شما امکان میدهد کلماتی که هنوز برای آنها رتبه نگرفتید را هم پیدا کنید.