Keyword research یا جستجوی کلمات کلیدی یکی از وظایف اصلی مارکترهای سئو است. کیورد ریسرچ چیست اما بر اساس مطالعاتی که انجام شده، بیشتر افراد از این بخش به راحتی میگذرند و توجه لازم را به آن ندارند. جستجوی کلمات کلیدی به عنوان یکی از سه کار سختی که یک متخصص سئو باید انجام دهد، شناخته شده است. (لینکسازی و تولید محتوا در رتبه اول و دوم قرار دارند). به همین خاطر طبیعی است که بسیاری از وب سایتها، بدون انجام تحقیقات مناسب و بررسیهای دقیق بر روی کلمات کلیدی، استراتژی محتوای خود را تدوین کنند.
اما به هرحال، جستجوی کلمات کلیدی سئو کاری است که باید به بهترین شکل انجام شود. و گاهی بعضی اشتباهات در طی این فرآیند، میتوانند ضررهای جبران ناپذیری به برند شما وارد کند. میخواهیم چند اشتباه رایج در این زمینه، که میبایست از آنها جلوگیری کنید را بررسی کنیم.
فراموش کردن قصد و نیت کاربر از جستجو کلمه کلیدی
درباره search intent یا همان نیت جستجو پیشتر در تریبون مطلبی منتشر کردیم و به تفصیل درباره اهمیت آن توضیح دادیم. اما به عنوان اولین اشتباه رایجی که در حین جستجوی کلمات کلیدی سئو پیش میآید نیز، باز باید به سراغ آن برویم. یکی از بزرگترین اشتباهات در حین تدوین استراتژی محتوا برای سایت این است که کلمات کلیدی را بدون توجه به قصد و نیت کاربران از جستجوی آنها در نظر بگیریم.
اگر شما روی رتبه گرفتن برای کلمه کلیدیای تمرکز کنید که نیاز کاربر شما نیست، تمام زحماتتان به باد رفته است. مثلاً فرض کنید محتوایی با کلمه کلیدی چگونه چرخ گوشت خود را تعمیر کنیم؟ تولید کردهاید. این مطلب در نتایج جستجوی مرتبط با این کلمه کلیدی نیز دیده میشود. اما کسب و کار شما در اصل فروش چرخ گوشتهای نو است. کاربر وقتی به مطلب شما میرسد، نه تنها نیازش برطرف نمیشود، بلکه تجربه بدی برای او ایجاد شده است.
او به دنبال رسیدن به راه حلی است که شما ارائه نمیدهید و به جای آن تبلیغ محصولی را میکنید که مورد نیازش نیست. یا حداقل به هدف رسیدن به آن، جستجو را انجام نداده است. Search intent مشخص میکند که آیا کلمه کلیدی انتخابی شما، با محتوایی که قرار است تولید کنید، تناسب دارد یا نه. در غیر این صورت، نباید اصرار داشته باشید که به خاطر پیدا کردن این کلمه کلیدی در ابزارهای جستجوی keyword، باید حتماً محتوایی درباره آن در وب سایت منتشر شود. هزینه نکردن برای تولید بعضی از محتواها، به نفع کسب و کار شماست.
توجه نکردن به صفحه نتایج جستجو
بارها در مقالات مختلف و موضوعات مرتبط با آموزش سئو و جستجوی کلمات کلیدی گفتهایم که صفحه نتایج جستجوی گوگل را فراموش نکنید! SERP یا همان صفحه نتایج جستجو هرچیزی که بخواهید را در اختیار شما میگذارد. از کلمات کلیدیهای پرجستجو تا استراتژیهای گوگل برای رنکینگ سایتها.
بسیاری از افراد زمان زیادی را صرف کار کردن با ابزارهای مختلف سئو میکنند غافل از اینکه چیزی که دنبالش هستند را میتوانند در همان صفحه ساده نتایج جستجوی گوگل پیدا کنند. وقتی به دنبال یک کلمه کلیدی میگردید، میتوانید در صفحه نتایج جستجوی گوگل بررسی کنید و متوجه شوید که چه محتوایی از نظر موتورهای جستجو و البته کاربران، باب میل است.
ممکن است محتوایی که شما با یک کلمه کلیدی مشخص تولید کردهاید، محتوای بلاگ باشد. در حالی که کاربر به دنبال صفحه نقد و بررسی محصول میگردد. اینجاست که بررسی کردن لینکهای اول صفحه نتایج جستجوی گوگل میتواند به کمکتان بیاید. شما باید کلمه کلیدیای را انتخاب کنید، که میتوانید محتوای مورد نیاز کاربر برای آن را تولید کنید. همیشه تولید محتوای بلاگ، برای سئو کردن یک کلمه کلیدی کافی نیست. انواع مختلفی از محتواها وجود دارند که گوگل با توجه به قصد و نیت کاربر از جستجو، به او نشان خواهد داد.
بررسی نکردن حجم جستجو
مطمئناً منظور ما از جستجوی کلمات کلیدی سئو پیدا کردن اصطلاحاتی است که بیشترین ترافیک را نصیب وب سایت شما میکند. در این بین معیارهایی چون حجم جستجو میتواند ارزش یک کلمه کلیدی را نشان دهد. اما ممکن است برای کسب و کار شما به طور خاص، بالاترین حجم جستجو، به معنای بالاترین درخواست کاربران از یک کلمه کلیدی نباشد.
باید علاوه بر در نظر گرفتن میزان جستجوی یک کلمه کلیدی، جامعه مخاطب خود را نیز مدنظر قرار دهید. فقط روی search volume تمرکز نکنید. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که روی ترافیک سایت تأثیرگذارند. در نکته بعدی، به این موضوع بیشتر میپردازیم.
نادیده گرفتن کلمات کلیدی طولانی
یکی از مشکلاتی که بر اثر تمرکز زیاد بر روی حجم جستجوی یک کلمه کلیدی پیش میآید، این است که کلمات کلیدی طولانی را فراموش میکنید. در حالی که کلمات کلیدی طولانی، که search volume پایینی هم دارند، میتوانند بیشتر به هدف کسب و کار شما نزدیک باشند. به این معنا که کاربرانی وجود دارند که با جستجوی این کلمات کلیدی، به دنبال خریدن محصول یا گرفتن خدماتی هستند که وب سایت شما ارائه میکند.
پس همیشه نیازی نیست که به سراغ ارزشمندترین کلمات کلیدی یا کوتاهترینها بروید. بعضی از کلمه کلیدیها چندان رقابتی نیستند. اما میتوانند ترافیک خوبی برای وب سایت شما به همراه داشته باشند.
صحبت نکردن با مردم واقعی
یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد در حین جستجوی کلمات کلیدی مرتکب میشوند این است که بیش از اندازه به ابزارها و اعداد و ارقام اعتماد میکنند. در کنار اصول سئو و بررسی صفحه نتایج جستجو، شما باید با مردم واقعی هم حرف بزنید. نیازهای آنها را ببینید و کلید واژههایی که آنها در طی مکالماتشان استفاده میکنند را نیز مدنظر قرار دهید.
ممکن است ادبیاتی که جامعه مخاطب شما با آن صحبت میکند، با چیزی که شما میشناسید کاملاً تفاوت داشته باشد. تنها با برقراری ارتباط با مردم است که میتوانید مطمئن شوید که به دنبال چه چیزی میگردند.
اضافه کردن کلمات کلیدی بعد از نوشتن یک مقاله
احتمالاً شما هم طی سالهای فعالیت خود در حوزه سئو، چنین جملهای را شنیدهاید: ” امکانش هست که این مقاله رو سئو کنید؟” متأسفانه استفاده از کلمات کلیدی برای بعضیها، صرفاً تکرار آن در بخشهای مختلف مقاله است. کاری رباتوار که نتیجه خوبی هم در پی نخواهد داشت. حتی نویسندگان محتوایی هستند که آشنایی کافی به مبحث سئو و ارزش محتوا ندارند. و صرفاً متن را با کلمات کلیدی پر میکنند.
شما به عنوان یک متخصص سئو باید به این قضیه آگاه باشید. تا بتوانید با گروه و تیمی کار کنید که از همان ابتدا محتوایی بر مبنای کلمه کلیدی ایجاد کنند. نه اینکه بعد از تمام شدن محتوا، در بخشهای مختلف آن کلمه کلیدی را بگنجانند.
کلمه کلیدی میبایست پایه و اساس یک محتوا باشد و تمام موارد سئو، تبلیغات کلیکی و استراتژی محتوا بر اساس آن ساخته شود. تنها در این صورت است که وب سایت شما میتواند محتوایی ارزشمند در اختیار کاربران قرار دهد. و در نتیجۀ ایجاد یک تجربه کاربری خوب، در صفحه نتایج جستجو، رنکینگ خوبی کسب کند.
نشناختن رقبا
معمولاً کسب و کارها اطلاعات خوبی درباره رقبای خود در حوزه فعالیتشان دارند. یا ممکن است دورادور نام برند یا شرکت رقیب خود را بدانند. اما همیشه این رقبا، همانهایی نیستند که در صفحه نتایج جستجو، به عنوان رقیب کسب و کار شما شناخته میشوند.
مهم است که به عنوان یک متخصص سئو یا صاحب یک کسب و کار اینترنتی، رقبای خود را در سطح اینترنت شناسایی کنید. بدانید که وب سایتهای رقیب روی چه کلمات کلیدی کار میکنند و چه رنکینگی دارند. با داشتن این اطلاعات، میتوانید جستجو کلمات کلیدی را دقیقتر انجام دهید.
ندانستن اینکه جامعه مخاطب شما در کجا بیشتر فعال است
جستجوی کلمات کلیدی لزوماً نباید در سطح کل اینترنت انجام شود. حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص در یوتیوب ممکن است با چیزی که در موتور جستجوی گوگل یا حتی در مدیوم میبینید تفاوت داشته باشد. شما باید با توجه به اینکه مخاطبینتان از چه پلتفرمی استفاده میکنند، تحقیقات خود را انجام دهید. محدوده جستجوی خود را گسترش دهید و همگام با کاربران خود قدم بردارید.
بررسی نکردن میزان سختی کلمات کلیدی
بسیاری از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی گزینهای در گزارشات خود در اختیار شما میگذارند به نام سختی کلمه کلیدی. که قرار است نشان دهد که برای رتبه گرفتن در این کلمه کلیدی چه میزان باید تلاش کنید. اما بسیاری این معیار را نادیده میگیرند.
اگر در کسب و کاری تازه وارد شدهاید و رقبای شما از سالها قبل روی وب سایت و سئوی آن کار کردهاند، احتمالاً شانسی برای کلمات کلیدی با درجه سختی بالا نخواهید داشت. البته گاهی پیش میآید که به خاطر معیارهای دیگر سئو، مانند بک لینک یا سرعت سایت، وب سایتی تازه کار میتواند رقیب خود را کنار بزند. پس بهتر است این نکات را گوشه ذهن خود داشته باشید و در عین حال به بهترین شکل سایت را بهینه کنید و با قدرت پیش بروید.