متخصصان حوزه سئو اصطلاحات مخصوص به خود را دارند و هر روز با بیشتر شدن اطلاعات و دیتاها این اصطلاحات به روز تر میشوند. یکی از اصطلاحات کارآمد سئو، کلمه کلیدی هدف یا کیورد تارگت و یا Keyword Target است.
در ادامه این مقاله از کارینو وب به بررسی این موضوع میپردازیم، که چگونه کلمه کلیدی هدف را پیدا کنیم و چه مزیتی برای وب سایت ما دارد؟
کلمه کلیدی هدف – کیورد تارگت چیست؟
کلمه کلیدی هدف، کلمه یا عبارت خاصی است که سئوکاران میدانند کاربران بیشترین سرچ را در مورد این کلمات دارند.
کلمه کلیدی هدف الزامی ندارد که حتماً «کلمه» باشد، بلکه میتواند عبارت یا یک جمله نیز باشد.
این کلمات هدف باعث میشوند ترافیک و بازدید سایت شما بالا برود. این بازدید ها میتواند طولانی مدت باشد و یا حتی به مدت محدودی شما بازدید داشته باشید که این موضوع بستگی به استراتژی سئو کار دارد.
این کلمات یا عبارات هدف در واقع میتوانند به بهترین شکل صفحه مورد نظر را خلاصه کنند. پس مهم است که چه کلمه ای به چه صفحه ای اختصاص داده میشود.
تحقیق کلمات کلیدی در واقع یکی از عوامل اساسی در تعیین استراتژی محتوایی است. این فرآیند به شما کمک میکند تا با بررسی کلمات کلیدی مختلف مرتبط با حوزه کاری خود، فهمیده وضعیت جستجوی مخاطبانتان چگونه است و کدام کلمات کلیدی باعث جذب بازدیدکنندگان از گوگل میشوند؛ این به شما کمک میکند تا استراتژی محتوایی خود را بر اساس کلمات کلیدی مورد استفاده در سایت خود تعیین کنید. در واقع، تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی است برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی مرتبط با سایت شما و تحلیل آنها به منظور اولویتبندی.
قبل از هر چیز، به یاد داشته باشید که ما نیاز نداریم که رفتار خود را با یک هوش مصنوعی به نام گوگل هماهنگ کنیم، بلکه گوگل در تلاش است تا بهترین پاسخ را برای نیازهای ما فراهم کند. بنابراین به جای غرق شدن در جزئیات فنی سئو و گرفتار شدن در مسائل تخصصی، تمرکز خود را بر روی درک نیازهای مخاطبان خود قرار دهید. اطمینان داشته باشید که پیچیدگیهای سئو فقط به منظور درک نیازهای کاربران است و بهترین گزینه را به آنها ارائه دهد. این مهم است زیرا باید بدانید که برای یادگیری روشهای جستجوی کلمات کلیدی برای سایت، نیازی نیست که مثل یک روبات عمل کنید و خود را در پیچیدگیهای فنی فرو ببرید؛ بلکه لازم است با استفاده از ابزارها و روشهایی که در ادامه معرفی میشوند، به نیازهای مخاطبان خود پی ببرید و بهترین کلمات کلیدی را برای محتوای خود انتخاب کنید.
چرا شناسایی کلمات کلیدی سایت اهمیت دارد؟
کلمات کلیدی موجود در محتوا، به عنوان یکی از اصلیترین و تأثیرگذارترین عوامل در بهینهسازی موتورهای جستجو، به حساب میآیند. زیرا کاربران در استفاده از موتورهای جستجو از کلمات استفاده میکنند، در نتیجه، برای موتور جستجوی گوگل، یافتن کلمات کلیدی سایت اولین گام در آنالیز سئو است. براساس تحقیقاتی که در مورد رفتار کاربران در مقابل موتورهای جستجو انجام شده، ۷۵٪ از افراد به پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل اسکرول نمیکنند و از میان چند نتیجه اول، سایت یا مطلب موردنظر خود را انتخاب میکنند. همچنین، این تحقیقات نشان میدهند که ۹۲٪ از افراد به صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل نمیروند و اگر تیتر یا مطلب موردنظر خود را در صفحه اول نتایج پیدا نکنند، بهجای مرور صفحات بعدی، عبارات جستجوی خود را تغییر میدهند.
این تمام اطلاعات نشان میدهند که رتبهبندی در اولین صفحه جستجوی گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورتی که وبسایت ما در صفحه دوم نتایج قرار بگیرد، تنها ۸٪ احتمال دارد که مخاطب حتی با محتوای ما در این صفحه روبرو شود. (آیا بر روی آن کلیک میکند یا نه، مسأله جداگانهای است!) با توجه به اینکه هر محتوایی که در دنیای اینترنت منتشر میشود، به منظور دیده شدن توسط کاربران ایجاد میشود، میتوان نتیجه گرفت که شناسایی کلمات کلیدی مناسب برای وبسایت و درک از اهمیت کلمات کلیدی سئو، در رتبهبندی سایت بسیار اهمیت دارد. با توجه به این موضوع، زمان آن رسیده است که بررسی کنیم که چگونه میتوانیم کلمات کلیدی را شناسایی کنیم و از آنها بهرهبرداری کنیم؟
چگونه کلمات کلیدی هدف را پیدا کنیم؟
اینکه چگونه کلمات کلیدی هدف را پیدا کنید ارتباط مستقیمی با تحقیق کلمات کلیدی دارد، ابتدا مقاله مربوط به تحقیق کلمات کلیدی چیست را مطالعه کنید و برگردید به خواندن ادامه این مطلب.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی هدف راهکارهای زیر را میتوانید دنبال کنید:
- ابتدا باید نام شرکت یا برند خود را به عنوان اولین کلمه کلیدی انتخاب کنید و صفحه اصلی سایت را به عنوان لندینگ آن کلمه قرار دهید.
- سپس به این موضوع فکر کنید که کاربران چگونه برند شما یا محصولات شما را سرچ میکنند؟ دقت کنید در این مرحله اگر با جایگاه فعلیتان شروع به فکر کردن کنید نتیجه خوبی نخواهید گرفت! پس چاره چیست؟ اینکه از موضع سئو کار بودن خارج شوید و خود را کاملاً جای مخاطب قرار بدهید تا بتوانید بفهمید چه در سر مخاطب میگذرد و جملات را چگونه سرچ میکند.
- شما برای این موضوع میتوانید از همکاران خود کمک بگیرید. از آنها بخواهید در گوگل موضوع شما را سرچ کنند و بعد به نوع و لحن سرچ کردن آنها دقت کنید.
- حالا که خودتان به اندازه کافی فکر کردید وقت آن است که از رقبا استفاده کنید.
- در این مرحله باید رقبای خود را با ابزارهای مختلف بررسی کنید و ببینید آنها چه کلماتی را به عنوان هدف قرار داده اند. اگر رقابت در آن کلمات کم بود شما نیز میتوانید روی آن کلمات کار کنید. اما اگر حوزه شلوغی بود بهتر است کمی آن کلمه را تغییر دهید یا بزرگتر کنید! اضافه کردن یک کلمه دیگر به کلمه هدف در اکثر مواقع باعث میشود که آن کلمه جزئی تر سرچ شود و به چیزی که کاربران سرچ میکنند نزدیک تر شوید.
بهترین کلمات کلیدی برای استفاده چیست؟
بعضی از کارفرماها تصور میکنند اگر با یک کلمه سایتشان به رتبه یک برسد دیگر همه چیز حل شده!
اما باید دقت داشت ممکن است آن کلمه، کلمه ای نباشد که کاربران سرچ میکنند. اینکه چند کلمه و چه کلماتی به عنوان کلمات کلیدی هدف انتخاب شوند کار یک سئوکار است.
حتی بعضی کارفرمایان اصرار دارند که فقط با «یک کلمه» بالا بیایند، در صورتی که باید با ابرکلمات کلیدی هدف رشد کرد، که کاربر هرطور که سرچ کرد بتواند به شما دسترسی پیدا کند.
بررسی استراتژی کلمات کلیدی هدف را به یک متخصص بسپارید چون اگر این کلمه اشتباه انتخاب شود و روی آن سرمایه گذاری شود زمان و هزینه شما سوخت خواهد شد.
تیم حرفه ای کارینو وب تجربه زیادی در سئو کردن سایت های مختلف دارد و به طور کامل میتواند حوزه کاری شما را آنالیز کند و لیست کلمات کلیدی هدفی که میتوانید به سرعت در آن رشد کنید را به شما تحویل دهد. برای اطلاعات بیشتر کافیست با ما در ارتباط باشید.
چند کلمه کلیدی را باید هدف قرار دهیم؟
همانطور که قبل تر توضیح دادم، اینکه چند کلمه را باید هدف قرار دهید نیاز به یک آنالیز دقیق از حوزه کسب و کاری شما دارد. اما به طور کلی سعی کنید صفحه اصلی را با ابر کلمات، پر بازدید کنید. روی یک کلمه تمرکز نکنید بلکه روی یک گروه کلمات تمرکز کنید.
همین روش را برای پست های وبلاگتان نیز انجام دهید. به طور مثال اگر حوزه کاری شما دوربین مداربسته می باشد با گروه کلمات: خرید دوربین مداربسته، نصب دوربین مداربسته، دوربین مداربسته شرکتی، دوربین مداربسته بی سیم و… سعی کنید بالا بروید.
البته یک اشتباه مرگبار که ممکن است مرتکب آن شوید این است که چندین صفحه را با یک کلمه کلیدی هدف، سئو میکنید.
این کار باعث می شود صفحات متعدد با محتوای یکسان اما بی کیفیت را به گوگل نشان دهد، خزنده های گوگل بر سر اینکه کدام صفحه، صفحه اصلی است گیج میشوند و در نهایت ممکن است صفحه اشتباه را ایندکس کند.
چگونه وب سایت خود را برای کلمات کلیدی هدف بهینه کنیم؟
برای پاسخ به این سوال لازم است درک دقیق از خود و کار خود داشته باشید. آیا وب سایت شما فروشگاهی است؟ سایتی خبری و اطلاع رسانی دارید؟ یک سایت آموزشی دارید؟ چه خدماتی قرار است به مخاطب بدهید؟
زمانی که به این سوالات پاسخ دادید و متوجه شدید دقیقاً کاربرد سایت شما چیست حال به بررسی انواع کلمات کلیدی هدف می پردازیم.
کلمات کلیدی هدف را میتوان از جنبه های مختلف دسته بندی کرد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.
۱/ کلمات کلیدی کوتاه (Head Terms)
این کلمات معمولاً شامل یک کلمه هستند. مثل دوربین. کاربرانی که کلمات کوچک را جستجو میکنند مشخص نیست دقیقاً دنبال چه چیزی می گردند. مشخص نیست دنبال دوربین عکاسی هستند، دوربین مداربسته میخواهند؟ و یا دوربین شکاری!
شاید میخواهند دوربین بخرند، شاید فقط میخواهند یک عکس دانلود کنند یا شاید دنبال یک اطلاعات کلی هستند. اما جالب است بدانید که این گروه رقابت بسیار زیادی دارد و به این علت که حجم جستجو بالاست، تعداد سایت هایی که فعالیت میکنند نیز زیاد هستند.
معمولاً سایت های تازه وارد نباید تمرکز خود را روی این گروه کلمات بگذارند چرا که با غول های این حوزه باید رقابت کنند.
۲/ کلمات کلیدی متوسط یا بدن (Body Keywords)
این گروه طول متوسطی دارند، بین دو تا سه حرف در این گروه جا میشود. مثل: خرید دوربین مداربسته.
در این گروه، حوزه جستجویی خلوت تر است و البته دقیق تر. اگر حوزه کاری شما مرتبط باشد میتوانید روی این کلمات سرمایه گذاری کنید و در عرض مدت کمی به رتبه های خوبی دست پیدا کنید.
۳/ کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords)
کلمات کلیدی طولانی معمولاً سرچ کمتری دارند اما بسیار دقیق هستند و کاربری که آن را سرچ میکند به احتمال زیاد قصد خرید دارد. این گروه کلمات شامل چهار حرف یا حتی بیشتر هستند. مثل: دوربین مداربسته بی سیم سیم کارت خور.
دقت کنید اگر این گروه را انتخاب کردید صفحات خود را طوری طراحی کنید که کاربر را به خریدار تبدیل کنید.
روش استفاده از واژه کلیدی اصل
در این قسمت از مقاله، توضیح میدهیم که چگونه میتوانید از واژه کلیدی اصلی محتوا بهره ببرید. مراحلی که در ادامه توضیح داده میشود به شما کمک خواهد کرد.
۱٫ ابتدا یک واژه کلیدی اصلی برای صفحه خود انتخاب کنید
به طور کلی یکی از اصول مهم سئو این است که هر صفحه باید یک واژه کلیدی اصلی داشته باشد. بنابراین اگر برای یک صفحه چند واژه کلیدی اصلی دارید، بهتر است از بین آنها یکی را انتخاب کنید. میتوانید واژههای کلیدی مرتبط را در بخشهای مختلف همان صفحه به کار ببرید. به عنوان مثال، اگر وبسایتی دارید که در مورد فروش غذای سگ مینویسد، یک صفحه میتواند واژه کلیدی اصلی “غذای سگ” را داشته باشد. همچنین ممکن است یک بلاگ وجود داشته باشد که درباره مزایای انواع غذای سگ صحبت میکند.
مهم است که در نظر داشته باشید که در برخی زمینهها سختی پیدا کردن واژههای کلیدی بالا باشد، بنابراین باید به دنبال واژههای کلیدی طولانیتر بروید و پس از کسب رتبه در آنها، به واژههای اصلی بپردازید.
۲٫ شروع به نوشتن محتوا کنید
در مرحله بعدی، باید محتوای مرتبط با واژه کلیدی اصلی را نوشته و منتشر کنید. بنابراین باید قبل از نوشتن محتوا واژه کلیدی اصلی را انتخاب کرده و سپس شروع به نوشتن محتوای جذاب و رقابتی بکنید. بهتر است از قبل بدانید که کیفیت محتوا برای موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر محتوای شما جذاب نباشد، اهمیت واژه کلیدی اصلی خود را چقدر دقیق انتخاب کردهاید، مهم نخواهد بود. بنابراین بهتر است ابتدا واژه کلیدی اصلی را انتخاب کرده و سپس محتوایی را بنویسید که مخاطبان را جذب کند.
۳٫ بهینهسازی محتوا حول واژه کلیدی اصلی
هم اکنون روش خاصی برای مستقیم بهینه کردن صفحه خود برای واژه کلیدی اصلی وجود ندارد. بهترین راه این است که واژه کلیدی خود را در بخشهای مهمی که برای موتورهای جستجو اهمیت دارند، قرار دهید. برخی از بهترین مکانهایی که میتوانید واژه کلیدی اصلی را قرار دهید عبارتند از:
- تگ تایتل
- توضیحات متا
- هدینگ یا عنوان اصلی مقاله
- بخشهای بولد شده در مقدمه
- توضیحات alt تصاویر
- عناوین و زیرعناوین داخل مقاله
- استفاده از انکر تکستها
۴٫ رعایت تعادل در استفاده از واژه کلیدی اصلی
مهم است که صفحه خود را با واژه کلیدی اصلی پر نکنید، زیرا موتورهای جستجو به این مورد حساس هستند. بنابراین باید آن را به طور طبیعی و معقولانه استفاده کنید و از اینکه در بخشهایی که لازم نیست، آن را استفاده نکنید، خودداری کنید. بهترین روش این است که در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از عناوین و محتوای مرتبط با آن از واژه کلیدی اصلی استفاده کنید و در هر ۲۰۰ کلمه، حداقل یک بار آن را استفاده کنید. البته استفاده از واژههای مشتق و مرتبط میتواند تعداد استفاده از آن را کاهش دهد. بنابراین به این موضوع دقت داشته باشید تا صفحه شما به دلیل بکارگیری زیاد واژه کلیدی اصلی مجازی نشود.
در انتها از چه چیزی باید دوری کرد؟
اما حالا که متوجه شدید کلمات کلیدی هدف چه هستند، چگونه باید آنها را انتخاب کرد و چه سودی برای ما دارند. باید به یک سری موارد مهم دقت کنید.
- دقت کنید که صفحه لندینگ خود را پر از کلمه کلیدی هدف نکنید! اینکه بی دلیل کلمه کلیدی خود را تکرار کنید یک روش سئو کلاه سیاه است و قدیمی شده است و گوگل به سرعت تشخیص می دهد که محتوای شما غیر طبیعی است. و همچنین توسط کاربران نیز رد خواهید شد و به جای رشد، افت خواهید کرد
- اگر تازه شروع به کار کرده اید حوزه های بزرگ و پرحجم را برای فعالیت انتخاب نکنید. درست است این حوزه ها سرچ زیادی دارند اما به این موضوع دقت کنید که رقبای قدری نیز دارید و آنها خیلی زودتر از شما شروع به فعالیت کرده اند و به این راحتی به شما اجازه نمی دهند جایگاهشان را به خطر بیاندازید.
- برای پیدا کردن کلمات کلیدی هدف نیاز نیست خودتان را اذیت کنید و ابزارهای مختلف را تست کنید. همین که خود را جای کاربر بگذارید و عبارت های قابل سرچ، مرتبط با حوزه خودتان را پیدا کنید نیمی از راه را رفته اید.
سخن پایانی…
حتماً تا به حال به اهمیت سئو پی برده اید و میدانید که پیدا کردن کلمات کلیدی هدف کار یک سئوکار حرفه ای است. تیم کارینووب نمونه کارهای زیادی در حوزه سئو دارد و با اطمینان خاطر میتوانید یک جلسه کاری تنظیم کنید و سئو وب سایت خود را به طور کامل به ما بسپارید.
مقاله : آموزش پیدا کردن کلمه کلیدی هدف برای سئو سایت + ۵ نکته طلایی