امروزه، داشتن یک سایت برای هر کسبوکاری به یکی از الزامات بیزینسی تبدیل شده است. دلیل این امر نیز واضح است، "تقاضا". حتماً با دو مفهوم بسیار کاربردی "عرضه" و "تقاضا" آشنا هستید. طبق آمار 70 تا 80 درصد کسانی که قصد انجام خرید دارند، قبل از مراجعه به بازار، در فضای وب کمی در مورد محصول مورد نظرشان تحقیق میکنند. پس وقتی "تقاضا" برای منابع آنلاین وجود دارد، باید "عرضه" نیز وجود داشته باشد. مردم به دنبال سایتهای فروشگاهی و آموزشی برای خرید و مطالعه بیشتر هستند، و شما هم برای تامین نیاز آنها باید یک سایت داشته باشید.
اگر شما صاحب یک سایت باشید و بتوانید در صفحه اول نتایج جستوجو خود را به همان 70 تا 80 درصد از مخاطبین نشان دهید برای شما اتفاقات خوبی میافتد. اتفاق اول: شما برای سایت خود ترافیک کاملاً ارگانیک جذب کردهاید. اتفاق دوم: شما به عنوان یک منبع خبری مورد استفاده قرار گرفتهاید که این امر باعث شهرت و افزایش اعتبار برند شما میشود.اتفاق سوم: همان شخصی که در حال خواندن مطالب سایت شماست، ممکن است برای رفع نیاز خود به مغازه شما مراجعه کند و از شما خرید کند.
همه این کارها با داشتن یک سایت خوب فروشگاهی میتواند برای شما نیزاتفاق بیفتد. حتماً قبل از شروع باید نکات زیادی را در مورد سایتهای فروشگاهی بدانید، مثلاً قیمت طراحی سایت فروشگاهی، هاست مورد نیاز، تاثیر نام دامین و غیره.
یک نام خود برای دامین انتخاب کنید!
یکی از دلایلی که بسیاری از سایتها نمیتوانند در ذهن مخاطب ماندگار شوند، نام دامین بسیار ضعیف است. یعنی به جای انتخاب یک دامین کوتاه و بدون غلط املائی و آسان، یک متن 50 یا 60 کارکتری را برای دامین خود انتخاب کرده است. آن دامین هم اسم سایت شماست و هم آدرس سایت شما، پس باید در انتخاب آن ظرافت زیادی به خرج دهید.
در زمان انتخاب دامین به چه نکاتی توجه کنیم؟
- از کلمات عجیب و غریب داخل آن آستفاده نشود: سعی کنید از عبارات من درآوردی، ترندهای روز جامعه و یا عامیانه در نام دامین خود استفاده نکنید!
- هر چه کوتاهتر، بهتر: نام دامین هرچه کوتاهتر باشد، آسانتر به یاد میماند.
- از پسوندهای مناسب استفاده کنید: پسوندها همان .com یا .ir هستند. شما سعی کنید که از پسوند .com استفاده کنید.
- از اعداد و خط فاصله استفاده نکنید: استفاده از اعداد و خط فاصله، حفظ کردن نام دامین را دشوار میکند.
- URL سئو محور داشته باشید: سعی کنید در کنار نام دامین خود از موقعیت جغرافیایی یا کلمات کلیدی استفاده کنید. برای مثال: LasVeghasElectrician.com
با تیم طراح سایت تعامل داشته باشید
نداشتن تعامل با تیم طراحی سایت، مطمئنن عواقب خوبی نخواهد داشت. آنها در کار خود متخصص هستند ولی نمیدانند که شما از آنها چه میخواهید. حتماً با آنها در مورد انتظارات خود از سایتتان صحبت کنید. آنها با جمعآوری اطلاعات به شما خواهند گفت که شما به چه نوع سایتی احتیاج خواهید داشت.
شما میتوانید یا از سایتهای اختصاصی و یا نیمه اختصاصی بهره ببرید. سایتهای نیمه اختصاصی، سایتهای آمادهایی هستند که با کمی تغییر به مشتری داده میشوند که طبیعتاً این نوع سایتها از قیمت پائینتری برخوردار هستند.
اما سایتهای اختصاصی کاملا بر طبق نیاز شما طراحی میشوند. البته که هزینه طراحی این نوع سایتها کمی بیشتر از سایتهای نیمه اختصاصی است ولی کارآمدتر است. برای مثال، شما شاید بخواهید در آن سایتهای نیمه اختصاصی تغییراتی را به وجود بیاورید، برای آن تغییرات شما باید هزینه اضافه پرداخت کنید. اما در سایتهای اختصاصی، شما برای هر تغییر کوچکی مجبور نیستید پولی پرداخت کنید.
یک هاست خوب برای سایت خود بخرید
سایت شما هر چقدر هم که خوب باشد، بدون یک هاست خوب، نمیتواند آن طور ک انتظار میرود کار کند. این ایراد ربطی به طراحی و یا اجزای دیگر سایت ندارد، مسئله هاستینگ و یا میزبانی از دامین شماست. در هنگام خرید هاست باید به نکات زیادی توجه کرد، بیایید با هم چند مورد از این نکات را بررسی کنیم.
سرور اشتراکی
هاست یا سرور اشتراکی معروفترین و پرکاربردترین نوع هاست است. در واقع شما تنها صاحب این هسات نیستید و همانطور که از نامش پیداست، علاوه بر سایت شما، چند سایت دیگر نیز بر روی این هاست ذخیره میشوند. اگر قصد فعالیت جدی و بلند مدت دارید، خرید این نوع هاست اصلا توصیه نمیشود.
سرور اختصاصی
سرور اختصاصی کاملا در اختیار سایت شماست. البته که هزینه این هاست خیلی بالاتر از هاست اشتراکی است، اما نحوه کار و عملکرد سایت شما را بهبود میبخشد. این نوع هاست فقط در اختیار سایت شماست و فقط به شما سرویس ارائه میدهد.
سرور خصوصی مجازی
یک نوع سومی نیز وجود دارد که ترکیبی از هاست اشتراکی و اختصاصی است. یعنی از لحاظ قیمت و هزینه شبیه به هاست اشتراکی است و از نوع عملکرد و امنیت مانند هاست اختصاصی است. این نوع سرورها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.
اما این نکته را فراموش نکنید، مطمئن شوید که شرکتی که قصد دارید از آنها برای سایت خود هاست خریداری کنید، حتما پشتیبانی آنلاین و یا تلفنی داشته باشد. ممکن از در هر ساعتی از شبانه روز برای هاست و سرور شما مشکلی به وجود بیاید. آنها باید آماده کمک به شما باشند.
از خودتان و اهداف تان در صفحه اصلی بگویید
صفحه اصلی سایت شما در اصل همان ویترین بزرگ رو به خیابان مغازه شماست. هر کسی که در خیابان از مغازه شما عبور میکند، از آن ویترین نگاهی به داخل مغازه شما میاندازد و اگر چیزی توجهاش را جلب کند به داخل مغازه میآید. صفحه اصلی شما باید هم جذاب باشد و هم مطالب مهمی را که مخاطب به دنبالش میگردد را نشان دهد.
نکتهای که بسیاری از سایتهای فروشگاهی در ایران به آن توجه نمیکنند استفاده از تصاویر اسلایدی با کیفیت در صفحه اصلی سایت است. این بخش از صفحه از اهمیت بالایی برخوردار است. شما با قرار دادن این تصاویر و شعارهای بیزینس خودتان میتوانید در ذهن مخاطب تاثیرگذار باشید و او را مجاب کنید که در از شما خرید کند. البته که بخشی از معرفی و اهداف شما باید در صفحه اصلی قرار بگیرد، باقی مطالب باید در صفحات "درباره ما" و "تماس با ما" قرار بگیرند.
محتوای صفحات "درباره ما" و "تماس با ما" خیلی مهم هستند. در این دو بخش سعی کنید کامل در مورد خودتان صحبت کنید تا اعتماد مخاطب را جلب کنید.
محتوای سایت خود را مدیریت کنید
سایت شما بدون محتوای خوب و سئومحور، در صفحه 1000ام نتایج گوگل هم به نمایش در نخواهد آمد، این یک واقعیت است. مردم برای یافتن هر چیزی در سطح وب، از کلمات استفاده میکنند و گوگل هم با فهمیدن و درک کردن عبارات سرچ شده، به آنها نتایجی را نشان میدهد. پس داشتن محتوای خوب مثل داشتن یک هاست خوب مهم است.
برای تولید و انتشار مطالب درون سایتتان همیشه یک استراتژی داشته باشید. محتوای خود را بر اساس کلمات کلیدی تولید و منتشر کنید و لینک سازی داخلی را فراموش نکنید. لینک سازی داخلی در سئو و پیشرفت یک سایت تاثیر به سزایی دارد. عدم توجه به لینک سازی باعث دیر ایندکس شدن محتوای سایت و به وجود آمدن صفحات زامبی برای سایت شما میشود.
در لینک سازی داخلی بهتر است صفحاتی که به یکدیگر مربوط هستند با کلمات کلیدی درست به هم لینک شوند. مثلا، شما نباید از یک مقاله با موضوع راهنمای خرید موس به یک صفحه که در مورد خرید ماشین صحبت کرده است لینک بدهید. این کار نه تنها برای شما سودی نخواهد داشت، بلکه تاثیر منفی نیز در روند عملکرد سایت شما خواهد داشت.
نتیجه گیری
هیچوقت برای صرف هزینه جهت پیشرفت کسبوکار خود ترس نداشته باشید، هر هزینهای که برای پیشرفت خود میکنید، در واقع یک سرمایه گذاری است. برای داشتن یک سایت فروشگاهی، هزینه باید آخرین نکتهای باشد که نگرانش هستید. اول از کیفیت هاست، طراحی سایت و مسائل دیگر مطمئن شوید.