ریپورتاژ خبری یا ریپورتاژ آگهی از دیگر موارد مهم و کلیدی است که باید در آموزش سئو پیشرفته بیش از پیش با آن آشنا شوید تا از مزایای متفاوت آن برای تسریع روند سئو و اعتبارتر شدن سایتها استفاده کنید. چگونه سایت خود را سئو کنیم به طور کلی میتوان گفت که ریپورتاژ خبری نوعی از تبلیغات متنی است که شما در یک سایت پرمخاطب قرار میدهید. این کار دو مزیت بزرگ را به همراه دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
1- انتشار ریپورتاژ خبری در سایتهای پربازدید و پرمخاطب سبب میشود تا افراد زیادی با کسب و کار شما آشنا شوند و از این طریق وارد سایت شما شده و نرخ بازدید سایت را افزایش دهند.
2- ریپورتاژ آگهی تاثیر بسیار زیاد و مناسبی برای سئو سایت دارد. به طور کلی میتوان گفت که ریپورتاژ خبری برای سئو خارجی بسیار مناسب است و میتواند گزینهی خوب و ایده آلی برای بک لینکها باشد. در آموزش صفر تا صد سئو تا حدودی با اهمیت بک لینکها آشنا شدهاید و اکنون میتوانید میزان اهمیت ریپورتاژ را بهتر درک کنید.
به طور کلی استفاده از ریپورتاژ آگهی علاوه بر دو مزیت بالا، کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
- برندسازی و جلب اعتماد مخاطبان: هنگامی که نام سایتتان در رسانههای معتبر و پربازدید قرار میگیرد، راحتتر میتوانید اعتبار مخاطبان خود را جلب کنید. از این رو برندسازی شما راحت و سریعتر انجام میشود.
- هزینهای زود بازده: برای آن که ریپورتاژ آگهی خود را در سایتهای مختلف منتشر کنید، باید با توجه به نوع آن سایت هزینهای را بپردازید. اما میتوان گفت هزینهای را که باید برای انتشار ریپورتاژ خبری پرداخت کنید در زمان کمی با افزایش نرخ کلیک سایت و بهبود سئو به جیبتان برمیگردد.
استفاده از ریپورتاژ خبری برای همهی کسب و کارهای اینترنتی مناسب است: ریپورتاژ خبری برای تمامی کسب و کارهایی که به دنبال بهبود رتبه خود در گوگل هستند، گزینه ایدهآل و سریعی خواهد بود. این روش به نسبت سایر روشهای تبلیغاتی از قیمت مناسبی برخوردار بوده و از این رو کسب و کارهای کوچک و نوپا که سرمایه چندانی ندارند، میتوانند از مزیتهای این روش نهایت استفاده را ببرند. از این رو اگر به دنبال یادگیری صفر تا صد سئو هستید، به هیچ عنوان مبحث ریپورتاژ آگهی یا خبری را از قلم نیندازید.
محتوا مخصوص reportage چگونه باشد؟
نوشتن ریپورتاژ با محتواهایی که برای سایت مینویسید کمی فرق دارد. شما برای انتشار ریپورتاژ خوب و باکیفیت باید اصول مهمی را فرابگیرید تا بتوانید بیشترین تاثیر را از ریپورتاژ خود دریافت کنید. به طور مثال میتوان گفت:
تیترها باید مخاطبان را ترغیب به خواندن محتوا کنند: اگر از تیترهای مناسب و جذاب استفاده کنید، کاربر با خواندن تیترها جذب محتوا شده و حال شما میتوانید با قرار دادن نام کسب و کارتان در متون زیر عنوان، برندسازی خود را به خوبی انجام دهید.
توجه به چند خط ابتدایی: یکی از مهمترین و اصلیترین نکاتی که باید در هنگام ریپورتاژ نویسی به آن توجه کنید، شروع محتوا است. یک محتوا خوب در چند خط اول احساس نیاز را در مخاطب به وجود میآورد. میتوانید در ابتدای محتوا سوالاتی که برای مخاطبان مهم است را مطرح کنید و در ادامه جواب برای آنها ارائه دهید.
مخاطب را به شیوههای مختلف به سایت خود دعوت کنید: اگر بتوانید در طول محتوا، کاربر را با خود همراه کنید، به راحتی میتوانید با پیشنهادی جذاب و شگفتانگیز او را به بازدید بیشتر از سایت سوق دهید. با این روش میتوانید بازدید سایتتان را افزایش داده که این موضوع یکی از مهمترین ترفندهایی است که در آموزش سئو سایت به آن پرداخته میشود.
تکنیکهای ریپورتاژ
در هنگام نوشتن ریپورتاژ تکنیکهای زیادی وجود دارد که به واسطهی آنها میتوان کاربران و خزندههای گوگل را جذب خود کرد. با وجود سادگی این تکنیکها، اما بسیاری به آنها توجهی ندارند و به همین دلیل نمیتوانند نتایج خوبی را دریافت کنند.
• به تمامی نکات سئو و قوانین گوگل همانطور که در مقالات سایت توجه میکنید، برای انتشار ریپورتاژ نیز به آنها دقت داشته باشید.
• بسیاری از افراد برای ریپورتاژ از محتواهای سایت خود استفاده میکنند. این کار بسیار غلط و نادرست است چرا که خزندههای گوگل این متن را کپی دانسته و برای آن ارزش قائل نمیشوند.
• استفاده از عکسهای باکیفیت، محتوا را از یکنواختی خارج میکند و از این رو کاربران راحتتر متن را میخوانند و دیرتر خسته میشوند.
• بیش از اندازه کلمات کلیدی را مورد استفاده قرار ندهید.
• لینک دادن به صفحات سایت در ریپورتاژ یک حد و اندازهای دارد تا ارزش این لینکها حفظ شود.
آموزش سئو رایگان در سال 2023 + بهترین منابع آن
آموزش سئو هرساله و حتی هر ماه یا هفته، با نکات جدیدی همراه میشود. این پویایی و تازه بودن علل مختلفی دارد. از ترفندهای جدیدی که در این حوزه ممکن است توسط متخصصین حرفهای سئو رونمایی شوند تا آپدیتهای الگوریتم گوگل که گاهی آنقدر سریع هستند که در یک چشم بهم زدن میتوانند شما را با انبوهی از تغییرات جدید مواجه کنند. جالب است بدانید گوگل در همین 4 روز نخست سال جدید میلادی 2023، 2 آپدیت را برای الگوریتم خود ارائه کرده است. بنابراین لازم است برای جا نماندن از این تغییرات، هر از چند گاهی به خصوص بعد از آپدیتهای هسته گوگل، نسبت به آموزش مجدد سئو اقدام کنید. این کار باعث میشود تا دانستههای شما با شرایط جدید بروزرسانی شوند.
شما میتوانید برای آموزش سئو رایگان، از منابع مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، یکی از بهترین پیشنهادها استفاده از Google search central، بخش بلاگ وب سایتهایی مانند Sermush، neilpatel، اچرف یا دنبال کردن متخصصین سئو مانند پیج جان مولر است. همچنین مجموعه آموزشهای رایگان بسیار زیادی در بخش بلاگ و صفحه آموزش سئو مجموعه SEOEDU قرار داده شدهاند که سعی شده است به روزترین مطالب براساس مستندات گوگل در آن گذاشته شوند.
الگوریتم MUM گوگل چیست + نحوه اثرگذاری آن با مثال؟
گوگل MUM یکی از بخشهای مهم در آموزش سئو مدرن است؛ چراکه شما را با یکی از مهمترین تکنولوژی های گوگل در درک محتوا به کمک فناوریهای کنونی آشنا میکند. مهمترین کاربرد این الگوریتم، پاسخ به سوالات چالشی کاربران و یافتن بهترین جواب برای آن است تا کاربر بتواند نیاز خود را با خواندن آن صفحه برطرف کند. اما این الگوریتم چیست؟
گوگل MUM مخفف عبارت Google Multitask Unified Model، به معنای مدل یکپارچه چندوجهی گوگل است که بروزرسانی آن از ژوئن سال 2021 ارائه شد. این فناوری به کمک هوش مصنوعی، بعد جدیدی از جستجو و درک اطلاعات را برای گوگل و کاربران می گشاید. به زبان ساده، گوگل MUM، این موتور جستجو را قادر میسازد تا با درک بیش از 75 زبان مختلف، امکان درک محتوا حتی از روی تصویر، ویدیو و نیز فایل صوتی را داشته باشد.
نحوه کار گوگل MUM و اثرات آن
برای آنکه بهتر این موضوع را درک کنید، اجازه دهید یک مثال ساده بزنیم. فرض کنید شما قصد دارید به یک گردش کوهنوردی بروید اما نمیدانید کفشهای شما برای آن مناسب هستند یا خیر. بنابراین یک عکس از کفش خود گرفته و در جستجوی گوگل پرسش خود را مبنی بر مناسب بودن این کفش برای کوهنوردی مطرح میکنید. گوگل با درنظر گرفتن تصویر و مرتبط کردن آن با سوال شما، قادر است محتوای بلاگی را پیشنهاد دهد که فهرستی از بهترین کفشها برای کوهنوردی را معرفی مینماید. بدین ترتیب سوال چالشی شما را پاسخ میدهد.
برخی از مهمترین اثرات الگوریتم گوگل مام عبارتند از:
- کمتر شدن نقش کلمات کلیدی،
- کمتر شدن نرخ کلیک،
- بها دادن بیشتر به محتواهای تخصصی.
الگوریتم EAT و شاخص های آن چیست؟
نکته مهمی که همه ما باید در آموزش سئو به آن توجه کنیم آن است که گوگل همواره به دنبال پیدا کردن محتواهای مفید و مرتبط برای کاربران میباشد. E-A-T به طور خلاصه یک الگوریتم برای سنجش کیفیت کلی یک صفحه است. این الگوریتم که نخستین بار در سال 2014 از آن یاد شده و سپس در بروزرسانی سال 2019 از آن رونمایی شد، مخفف سه کلمه مهم نزد گوگل برای بها دادن به محتوا و سایت شما است که عبارتند از:
- Expertise: تخصص،
- Authoritativeness: قابل اعتماد بودن (اقتدار)،
- Trustworthiness: اعتبار.
با توجه به این تعریف، گوگل بهبود محتوا از نظر شاخصهای E-A-T، یک عملکرد مثبت در نظر گرفته اما به طور رسمی آن را ملاکی برای رتبه بندی اعلام نکرده است. با این حال باید بدانید این موتور جستجو، الگوریتمهای متعددی را برای سنجش تخصص، اعتبار و اعتماد بخشهای مختلف سایت اعم از صفحات و نویسندگان آنها در نظر گرفته است که در ارزیابی کیفیت سایت شما تاثیر گذار خواهند بود. اگر میخواهید با این فاکتورها بیشتر آشنا شوید، بهتر است نگاهی به مقاله “الگوریتم EAT چیست” داشته باشید.
الگوریتم EEAT چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟
گوگل اکنون برای بها دادن به محتواهای کاربردی تر که ارزش بالاتری برای مخاطب دارند و میتوانند مشکل او را حل کنند، فاکتور دیگری را نیز درنظر گرفته است. این اتفاق پس از چندین بار بروزرسانی الگوریتم گوگل در سال 2022 انجام شده و در 15 دسامبر سال 2022 منتشر شد. عنصر جدید، Experience نام دارد. این به روزرسانی باعث شده است تا داکیومنت (PDF) گوگل برای دستورالعملهای ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل 9 صفحه بیشتر شود. برخی از مهم ترین تغییراتی که در این بروزرسانی ذکر شده اند، شامل موارد زیر می باشند:
- مشخص کردن مسئول وب سایت و نیز نویسنده محتوا،
- ارزیابی دقیق صفحه و میزان هرزنامه بودن آن،
- مشخص کردن پشتیبانی سایت توسط داوطلبان یا متخصصین،
- تعیین شهرت نویسندگان محتوا،
اگر نگاهی کلی به موضوعاتی که در این بروزرسانی آورده شدهاند بیندازیم، متوجه میشویم که گوگل هدف از فاکتور تجربه را بیشتر برای افزایش کیفیت محتوا و درک آن آورده است. همچنین این موتور جستجو به تولید کننده محتوا و صاحب وب سایت نیز اهمیت بیشتری داده است و نویسنده را در موضوعات منتشر شده به 2 دسته first-hand expertise (بدون تجربه قبلی) و life-experience با تجربه قبلی تقسیم بندی کرده است. در کنار این موارد، گوگل اعتماد (T) را نیز مجددا به عنوان مهمترین فاکتور در بین این شاخصها ذکر می نماید.