پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

پیش نیاز یادگیری سئو

bluesky 5 ماه پیش

اصول مقدماتی موتور جستجو

پیش نیازهای یادگیری سئو موتورهای جستجو در واقع موتورهای پاسخ‌دهی هستند. آن‌ها میلیاردها قطعه محتوا را زیرورو می‌کنند و هزاران عامل را در نظر می‌گیرند تا بفهمند که کدام محتوا برای پاسخ به کدام کوئری مناسب است.

 

 

موتورهای جستجو همه این کارها را با کشف و دسته‌بندی محتواهای موجود روی اینترنت اعم از صفحه‌های وب، فایل‌های PDF، ویدئوها و غیره و از طریق فرایندی به نام «خزش و اندیس‌گذاری» انجام می‌دهد و سپس آن‌ها را روی مرتب‌سازی می‌کنند که در طی فرایندی که رتبه‌بندی می‌نامیم، موارد مرتبط‌تر اولویت بالاتری داشته باشند.

کدام نتایج جستجو ارگانیک هستند؟

چنان که پیش‌تر اشاره کردیم، نتایج جستجوی ارگانیک به مواردی گفته می‌شود که از طریق سئوی کارآمد و نه از طریق پرداخت هزینه (یعنی تبلیغات) به دست آمده باشد. این موارد سابقاً به راحتی قابل تشخیص بودند، زیرا آگهی‌ها معمولاً در ابتدا و با برچسب ad مشخص می‌شوند و در ادامه نتایج ارگانیک با لینک‌های آبی رنگ ظاهر می‌شوند. اما امروزه که شیوه جستجو کردن متفاوت شده است، چطور می‌توان نتایج ارگانیک را تشخیص داد؟

امروزه صفحه‌های نتایج موتور جستجو (که آن را به اختصار SERP می‌نامیم) انباشته از نتایج تبلیغی و ارگانیک دینامیک بیشتری نسبت به گذشته هستند که قابلیت‌های SERP نامیده می‌شوند. برخی نمونه‌های قابلیت‌های SERP اسنیپست یا کادرهای پاسخ هستند، همچنین جستجوهای مشابه و نتایج جستجوی تصویری نیز از این دست موارد محسوب می‌شوند. قابلیت‌های جدید SERP به طور مداوم معرفی می‌شوند که به طور عمده ناشی از شیوه جستجوی افراد است.

برای نمونه اگر به دنبال عبارت «هوای تهران» بگردید، پیش‌بینی آب‌وهوای تهران را مستقیماً در نتایج جستجو مشاهده می‌کنید و لازم نیست روی لینکی که پیدا شده است بزنید. همچنین اگر به دنبال عبارت «پیتزا در تهران» بگردید، نتیجه پیتزافروشی‌های محلی تهران را مستقیماً در میان نتایج جستجو مشاهده می‌کنید.

باید به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو از آگهی‌ها کسب درآمد می‌کنند. هدف آن‌ها این است که کوئری‌های جستجو را بهتر پاسخ دهند تا جستجوکنندگان همچنان از آن‌ها استفاده کنند. برخی قابلیت‌های SERP روی گوگل ارگانیک هستند و می‌توان از طریق سئو روی آن‌ها تأثیر گذاشت. این موارد شامل اسنیپست‌ها یعنی یک نتیجه کوتاه ارگانیک که درون یک کادر پاسخ نمایش می‌یابد و کادر جستجوهای مشابه است.

لازم به ذکر است که قابلیت‌های زیاد دیگری وجود دارند که گرچه آگهی پولی نیستند، اما معمولاً تأثیری از سئو نمی‌پذیرند. این قابلیت‌ها غالباً مربوط به داده‌های گردآوری‌شده از منابع داده‌ای اختصاصی مانند ویکی‌پدیا، WebMD و IMDb هستند.

چرا سئو مهم است؟

با این که آگهی‌های پولی، رسانه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌های آنلاین می‌توانند ترافیک برای وب‌سایت به ارمغان بیاورند، اما عمده ترافیک آنلاین از موتورهای جستجو به دست می‌آید.

نتایج ارگانیک جستجو در واقع دارایی‌های دیجیتالی هستند که در نظر جستجوکنندگان موثق به نظر می‌رسند و به نوعی کلیک‌های بیشتری از آگهی‌های پولی به دست می‌آورند. برای نمونه از میان همه جستجوها در ایالات متحده تنها 2.8% از افراد روی آگهی‌های پولی کلیک کرده‌اند.

 

 

به طور خلاصه سئو فرصت کلیکی به اندازه 20 برابر بیشتر از تبلیغات کلیکی روی پلتفرم‌های موبایل و دسکتاپ ایجاد می‌کند.

همچنین سئو جزء معدود کانال‌های بازاریابی آنلاین است که اگر به درستی تنظیم شده باشد، می‌تواند در بلندمدت نیز بهره مالی ایجاد کند. اگر شما قطعه محتوای ارزشمندی ارائه کرده باشید که شایسته رتبه‌بندی برای کلیدواژه‌های مورد نظر باشد، ترافیک این صفحه در طی زمان به مرور بیشتر و بیشتر می‌شود، اما آگهی‌ها باید به طور مرتب تأمین مالی شوند تا ترافیک ورودی به سایت تداوم یابد.

موتورهای جستجو رفته‌رفته هوشمندتر می‌شوند، اما آن‌ها همچنان به کمک ما نیاز دارند. بهینه‌سازی سایت به ارائه اطلاعات بهتر به موتورهای جستجو کمک می‌کند و به این ترتیب محتوا می‌تواند به طرز مناسب‌تری اندیس گذاری شده و در میان نتایج جستجو ظاهر شود.

آیا باید از متخصصان، مشاوران یا آژانس‌های سئو بهره بگیریم؟

بسته به پهنای باند، تمایل به یادگیری و پیچیدگی وب‌سایت، وبمسترها خود قابلیت اجرای برخی موارد سئوی مقدماتی را دارند. در برخی موارد نیز ممکن است ترجیح بدهید که از کمک یک کارشناس بهره بگیرید. هر دو مسیر پیش روی شما قرار دارند و انتخاب هر کدام به ترجیح‌ها و توانایی‌های فرد وابسته است.

 

اگر در نهایت به این نتیجه رسیدید که باید از کمک یک کارشناس بهره بگیرید، باید بدانید که آژانس‌ها و مشاوران زیادی هستند که سرویس‌های سئو را ارائه می‌کنند، اما کیفیت آن‌ها تفاوت بسیار زیادی دارد. دانستن شیوه صحیح انتخاب یک آژانس سئو موجب صرفه‌جویی زیادی در هزینه و زمان شما می‌شود، چون تکنیک‌های نادرست سئو در عمل می‌توانند به جای کمک به سایت، به آن آسیب وارد کنند.

سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه

منظور از سئوی کلاه سفید، تکنیک‌ها، رویه‌های بهینه و راهبردهایی هستند که از قواعد موتورهای جستجو پیروی می‌کنند و هدفشان ارائه ارزش بیشتر به کاربران است.

در مقابل سئوی کلاه سیاه به تکنیک‌ها و راهبردهایی گفته می‌شود که تلاش می‌کنند تا موتورهای جستجو را گمراه کرده و فریب بدهند. با این که سئوی کلاه سیاه نیز در برخی موارد ممکن است نتیجه‌بخش باشد، اما وب‌سایت‌هایی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند، در معرض ریسک دائمی جریمه شدن و یا حذف اندیس یعنی عدم نمایش در میان نتایج جستجو هستند و تبعات اخلاقی دارد. وب‌سایت‌های جریمه شده مانند کسب‌وکارهای ورشکسته هستند. بنابراین باید در زمان انتخاب کارشناس یا آژانس سئو نهایت دقت را به خرج بدهید.

موتورهای جستجو اهداف مشترکی با صنعت سئو دارند

موتورهای جستجو می‌خواهند که شما موفق باشید. در واقع گوگل یک راهنمای مقدماتی بهینه‌سازی موتور جستجو  دارد که برای مبتدیان عرضه شده است و از جامعه سئو کاملاً حمایت می‌کند. همایش‌های بازاریابی دیجیتال مانند Unbounce، MNsearch و SearchLove همواره نمایندگانی از موتورهای جستجو را جذب می‌کنند.

گوگل به وبمسترها و متخصصان سئو از طریق فوروم کمک مرکزی وبمستر کمک می‌کند. با این که راهنمای وبمسترها در هر موتور جستجو متفاوت است، اما اصول اولیه آن‌ها یکسان است: شما نباید تلاش کنید تا موتورهای جستجو را فریب بدهید. به جای آن باید تلاش خود را معطوف به ارائه تجربه آنلاین عالی به کاربرانتان بکنید. به این منظور باید از راهنمایی‌های موتور جستجو برای تأمین رضایت کاربران بهره بگیرید.

راهنمایی‌های وبمستر گوگل

اصول اساسی این راهنمایی‌ها به صورت زیر هستند:

  • صفحه‌ها را برای کاربران و نه موتورهای جستجو طراحی کنید.
  • کاربرانتان را گمراه نکنید.
  • از ترفندهایی که موجب بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو می‌شود دوری کنید. قاعده سرانگشتی این است که آیا می‌توانید کاری که روی صفحه وب انجام داده‌اید را به راحتی به یکی از کارمندان گوگل توضیح دهید؟ همچنین از خود بپرسید آیا این کار به کاربران من کمک می‌کند؟ اگر موتور جستجو نبود هم من این کار را انجام می‌دادم؟
  • در مورد چیزهایی که وب‌سایت شما را منحصر به فرد‌، ارزشمند و جذاب می‌کند فکر کنید.

چه کارهایی نباید بکنید؟

  • محتوای تولید شده خودکار
  • مشارکت در تبادل لینک
  • ایجاد صفحه‌ها یا محتوای ارجینال کم یا بدون محتوای ارجینال (یعنی محتوای کپی شده)
  • فریب دادن موتور جستجو یعنی نمایش دو محتوای متفاوت به خزنده‌های موتور جستجو و کاربران معمولی
  • متن‌ها و لینک‌های پنهان
  • صفحه‌های پنهان یعنی برخی صفحه‌های خاص که برای کسب رتبه در برخی جستجوهای خاص طراحی شده‌اند تا ترافیک را به سمت وب‌سایت شما هدایت کنند.

راهنمایی‌های وبمستر موتور جستجوی بینگ (Bing)

اصول کلی این موتور جستجو به صورت زیر است:

  • ارائه محتوای روشن، عمیق، جذاب و آسان‌یاب روی سایت.
  • روشن و مرتبط نگه داشتن عناوین.
  • لینک‌ها به عنوان یک نشانه محبوبیت در نظر گرفته می‌شوند و بینگ به لینک‌هایی که به صورت ارگانیک رشد کرده‌اند پاداش می‌دهد.
  • تأثیرگذاری اجتماعی و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، نشانه‌های مثبتی هستند و می‌توانند روی شیوه رتبه‌بندی ارگانیک در بلندمدت تأثیر بگذارند.
  • سرعت صفحه مهم است و همراه با تجربه کاربری مثبت و مفید بر بهبود رتبه تأثیر می‌گذارد.
  • استفاده از خصوصیت‌های alt برای توصیف تصاویر نکته مهمی است که بینگ را به درک بهتر محتوا کمک می‌کند.

کارهایی که نباید انجام داد:

  • محتوای ضعیف، صفحه‌هایی که غالباً آگهی و یا لینک‌های پولی نمایش می‌دهند یا این که کاربران را به سایت‌های دیگر هدایت می‌کنند، رتبه خوبی دریافت نخواهند کرد.
  • تاکتیک‌های سوءاستفاده از لینک که با هدف افزایش ماهیت لینک‌های ورودی انجام می‌یابند از قبیل خرید لینک، و مشارکت در تبادل لینک ممکن است موجب حذف از اندیس شود.
  • مطمئن شوید که ساختارهای URL شامل کلیدواژه‌ها، منسجم و تمیز هستند. پارامترهای دینامیک می‌توانند URL-ها را آلوده سازند و منجر به مشکلات محتوای تکراری شوند.
  • مطمئن شوید که URL ها به طور روشن، کوتاه و در حد امکان با استفاده از کلیدواژه‌ها تهیه شده‌اند و از کاراکترهای غیر حرفی اجتناب کنید.
  • خرید لینک در جاوا اسکریپت، فلش و سیلورلایت کار مناسبی محسوب نمی‌شود.
  • محتوای تکراری نمره منفی می‌گیرد.
  • ساخت محتوا برای عرضه کلیدواژه نمره منفی دارد.
  • فریب موتور جستجو و نمایش محتواهای متفاوت برای دو دسته خزنده‌های موتور جستجو و کاربران رویه نامناسبی محسوب می‌شود.

راهنمایی‌های نمایش کسب ‌و کار محلی روی گوگل

اگر کسب‌وکاری که کار سئو را برای آن انجام می‌دهید به طور محلی کار می‌کند، چه از یک محل ثابت باشد و چه برای ارائه سرویس به محل مشتری برود، حائز شرایط برای قرار گرفتن در فهرست‌بندی کسب‌وکارهای گوگل است. گوگل برای کسب‌وکارهای محلی از این دست، یک سری اصول راهنما ارائه کرده که بایدها و نبایدهای ایجاد و مدیریت این فهرست‌بندی‌ها را مشخص می‌سازد.

 

اصول کلی

مطمئن شوید که اجازه قرارگیری در اندیس Google My Business را دارید. به این منظور باید یک نشانی فیزیکی داشته باشید، هر چند نشانی منزلتان باشد و باید مواجهه چهره به چهره در محل کار خود (مانند فروشگاه خرده‌فروشی) یا در محل مشتریان (مانند لوله‌کشی) با مشتریان خود داشته باشید.

همه جنبه‌های داده‌های کسب‌وکار محلی خود را صادقانه و دقیق نمایش دهید و نام، نشانی، شماره تلفن، نشانی وب‌سایت، دسته‌بندی کسب‌وکار، ساعت‌های فعالیت و دیگر موارد را به دقت وارد نمایید.

کارهایی که نباید بکنید

  • ایجاد فهرست‌بندی Google My Business برای نهادهایی که این قابلیت را ندارند.
  • بازنمایی نادرست از هر نوع اطلاعات اساسی کسب‌وکار، برای نمونه ساخت نام کسب‌وکار بر اساس کلیدواژه‌های جغرافیایی یا سرویس و یا ایجاد فهرست‌بندی برای نشانی‌های جعلی.
  • استفاده از کد‌های پستی نادرست و یا دفاتر مجازی به جای نشانی‌های معتبر.
  • سوءاستفاده از بخش review فهرست‌بندی Google My Business از طریق ریویوهای دروغین مثبت برای کسب‌وکار خود و یا ریویوهای دروغ منفی برای رقبا.
  • همچنین از انجام اشتباهات پرهزینه و مبتدیانه که از عدم مطالعه دقیق جزییات راهنمایی‌های وبمستر گوگل ناشی می‌شود اجتناب کنید.
0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

سلام دنیا

آخرین پست های من
چگونه از دوره سئو رایگان کسب درآمد کنیم؟ 4 ماه پیش آموزش سئو 4 ماه پیش ریدایرکت و انواع آن 4 ماه پیش ریدایرکت ۴۱۰ 4 ماه پیش