پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

نحوه استفاده از کلمات کلیدی طولانی در سئو برای افزایش ترافیک و فروش

bluesky 3 ماه پیش

حکایت مختصر کلمه کلیدی طولانی (Long-Tail Keyword) در سئو

کلمات کلیدی طولانی چیست دوستان عزیز! استفاده از کلمات کلیدی طولانی در سئو واجبه. اینکه ما تمام استراتژی SEO سایت رو روی کلمات کلیدی کوتاه بچینیم، هم اصولی و حرفه‌ای نیست، هم ممکنه در بسیاری از موارد منجر به نتیجه گرفتن نشه. چرا که در کلمات کلیدی کوتاه معمولا با رقبای سرسخت با اعتبار دامنه (DA) بالا مواجه هستیم. البته منظورم این نیست که اصلا نباید روی کیوردهای اصلی (Head Keywords) کار کنیم. یه استراتژی سئو خوب شامل برنامه مشخص برای هر ۲ دسته کلمات کلیدی طولانی (دم بلند) و کوتاه هست.

مراقب باشید که حجم جستجوی کلمات کلیدی کوتاه شما رو وسوسه نکنه. ? چون کیوردهای کوتاه در مقایسه با کلمات کلیدی طولانی بسیار بیشتر جستجو میشن و Search Volume بالاتری دارند. اتفاقا به همین دلیله که خیلی از مدیران سایت‌ها یا متخصصین سئو مجذوب این کلمات میشن و اصطلاحا میشه گفت برای رتبه گرفتن در این کلمات کلیدی طمع می‌کنند. اما در ادامه خواهیم دید که خیلی وقت‌ها کسایی که کلمات کوتاه رو جستجو می‌کنند هدف مشخصی ندارند و ممکنه اصلا مخاطب کسب‌وکار ما نباشند!!

همونطور که در تصویر بالا می‌بینید، کیورد چراغ خیابانی تخمین جستجو و SV (حجم جستجو) زیادی داره؛ اما سایر کلمات کلیدی طولانی تر مثل چراغ خیابانی led و قیمت چراغ خیابانی و خرید چراغ خیابانی کمتر جستجو میشن. با این حال، هدف از جستجوی long-tail keywords یا همون کلمات کلیدی طولانی مشخص‌تره. اما در نهایت باز هم تاکید می‌کنم که باید برای هر ۲ نوع کلمات کلیدی (کوتاه و بلند) برنامه و استراتژی داشته باشیم.

نتیجه گیری: میزان جستجوی کلمات کلیدی طولانی اگرچه کمتره، اما این کلمات ۲تا مزیت خوب دارند. اول اینکه رتبه گرفتن در اون‌ها راحت‌تره (نسبت به کیوردهای کوتاه). دوم اینکه هدف و قصد کاربری که کلمات long-tail رو جستجو می‌کنه مشخص‌تره و معمولا احتمال تبدیل شدنش به مشتری یا مخاطب ما بیشتره. تو بخش بعدی می‌خوایم درباره همین موضوع یعنی اثر کلمات کلیدی طولانی در دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم.

آیا کلمات کلیدی طولانی در دیجیتال مارکتینگ و فروش اثر داره؟

پاسخ این سوال رو با یه مثال بررسی می‌کنیم. چندتا کوئری زیر رو در نظر بگیرید که توسط کاربران جستجو میشن:

  • دکوراسیون داخلی
  • دکوراسیون داخلی منزل
  • شرکت طراح دکوراسیون داخلی
  • خدمات طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مغازه
  • جدیدترین متدهای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب

آیا می‌تونید با قاطعیت بگید هدف کاربرانی که کلمات کلیدی اول و دوم رو جستجو کردند چی بوده؟ آیا به‌‌عنوان افرادی مبتدی، دنبال این بودند که معنا و مفهوم دکوراسیون داخلی (منزل) رو بدونند؟ یا اینکه به دنبال نمونه تصاویر دکوراسیون داخلی هستند تا ایده بگیرند؟ شاید هم دنبال بهترین افراد متخصص این حوزه هستند تا کار طراحی دکوراسیون داخلی رو به اون‌ها بسپارند؟
همونطور که ملاحظه می‌کنید، در کلمات کلیدی کوتاه (short-tail keywords) نمی‌شه به راحتی از قصد و نیت کسی که اون رو جستجو کرده آگاه شد. به همین دلیل، جذب و تبدیل چنین مخاطبی به مشتری کار چندان ساده‌ای نیست.

بریم سراغ کیورد سوم، یعنی شرکت طراح دکوراسیون داخلی. مشخصه کسی که این کلمه کلیدی رو جستجو کرده، دنبال دریافت خدمات طراحی هست و می‌خواد یه شرکت خوب در این حیطه پیدا کنه. اما برای کجا؟ برای منزلش، محل کارش، یه ساختمان تجاری یا…؟ نمی‌شه دقیقا مشخص کرد. ?

اما کاربر چهارم که کلمه کلیدی طولانی تر «خدمات طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مغازه» رو جستجو کرده، مشخصه که این خدمات رو برای مغازه می‌خواد. پس یه متخصص دیجیتال مارکتینگ، خیلی راحت‌تر و حرفه‌ای تر برای این مخاطب برنامه ریزی می‌کنه تا جذبش کنه. پس اساسا احتمال تبدیل این دسته مخاطبان به مشتری و فروش بیشتر سایت برای کلمات کلیدی دم بلند یا long-tail بیشتره.

و اما عبارت آخر؛ کسی که این کلمه کلیدی طولانی رو جستجو کرده هم هدفش کاملا مشخصه. این شخص دنبال یه مقاله خوب برای آگاهی از متدهای جدید هست. پس می‌تونیم براش یه مقاله خوب آماده کنیم.

نتیجه گیری: صحبت کردن درباره هدف و نیتی که پشت کلمات کلیدی کوتاه و اصلی (Head Keywords) هست کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل برنامه ریزی و هدف گذاری برای این نوع کلمات کلیدی سخت‌تره. در نتیجه تبدیل این نوع مخاطبان به مشتری دشوارتره و نرخ تبدیل کلمات کلیدی کوتاه معمولا کمتره. اما کلمات کلیدی طولانی اگرچه کمتر جستجو میشن، اما اساسا کاربری که این نوع کیورد رو جستجو کرده هدفمندتره و احتمال اینکه خرید کنه یا عضو وبلاگمون بشه بیشتره.

روش پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی؛ چطور این گنجینه ارزشمند رو پیدا کنیم؟

تا اینجا درباره اهمیت کلمه کلیدی طولانی در سئو و دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم. حالا که با ارزش این نوع کیورد بیشتر آشنا شدیم، بریم سراغ اینکه چطور این کلمات ارزشمند رو پیدا کنیم؟ ۳تا روش رو در ادامه مطرح می‌کنم.

توجه به Autocomplete گوگل عزیز

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی اینه که به Autocomplete گوگل دقت کنیم. یعنی همون سرچ‌باکس گوگل که وقتی عبارتی رو می‌نویسیم و یه فاصله جلوش می‌ذاریم، کلمات کلیدی طولانی تر (نسبت به عبارتی که خودمون نوشتیم) رو نمایش میده. ویژگی خوب این کلمات کلیدی دم بلند اینه که توسط تعداد زیادی از کاربران جستجو شدند و برای همینه که گوگل داره پیشنهادشون می‌کنه.

 

میشه با این پیشنهادات کمی بازی کرد. مثلا یکی از همین کلمات پیشنهاد شده توسط گوگل رو انتخاب کنیم و ببینیم برای اون کیورد چه پیشنهاداتی وجود داره و به این ترتیب میشه تعداد بیشتری کلمه کلیدی طولانی پیدا کنیم.

نگاهی به انتهای نتایج جستجو (Related Searches)

بعد از اینکه عبارتی رو گوگل می‌کنیم، در انتهای صفحه نتایج (یا همون SERP)، عبارات مرتبطی که توسط کاربران زیاد جستجو شده نمایش داده میشه که به این قسمت Related Searches گفته میشه. مثلا من از لیست کلمات کلیدی تصویر بالا، «خرید گوشی موبایل سامسونگ» رو جستجو کردم و Related Searches به‌صورت زیر نمایش داده شده:

اینجا ممکنه کلمات کلیدی کوتاه (short-tail) یا بلند (long-tail) ببینید. پیشنهاد می‌کنم به هر دوی اون‌ها توجه داشته باشید. قبل از اینکه فراموششون کنید، توی اکسل یا گوگل شیت کلمات کلیدی ثبتشون کنید تا بعدا در صفحات مرتبط ازشون استفاده کنید.

یافتن کلمات کلیدی طولانی در ابزارهای سئو

روش سوم که مکمل روش‌های بالاست و باعث تمایز شما نسبت به رقباتون میشه، اینه که از ابزارهای سئو استفاده کنید. ابزار کلمات کلیدی سئو کمک می‌کنه کلمات کلیدی طولانی پیدا کنید که رقبای شما هیچ‌وقت به ذهنشون خطور نمی‌کنه از چنین کیوردهایی استفاده کنند. اگه سایتتون فارسیه، حتما از ابزار سئو ایرانی استفاده کنید. چون این ابزارها هماهنگی فوق العاده بیشتری با زبان فارسی و کلمات کلیدی فارسی دارند.

ما برای سایت خودمون و پروژه های سئو که داریم، از میزفا تولز استفاده می‌کنیم. در بخش تحقیق کلمات کلیدی ابزار سئو میزفا، چند بخش مجزا (با الگوریتم‌‌های مختلف) برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی و کوتاه وجود داره. اتفاقا یکی از این بخش‌ها دقیقا برای پیدا کردن کلمات کلیدی دم بلند ساخته شده. مثلا برای این سایت که ما فقط ۳۶ کلمه کلیدی‌اش رو وارد ابزار کردیم، تا حالا ۴۰۹ کلمه کلیدی طولانی پیدا شده.

کیورد Long-Tail رو کجا استفاده کنیم؟

کلمات کلیدی طولانی رو علاوه بر داخل متن و محتوای صفحات، خوبه که چندجای دیگه هم استفاده کنیم. اول لازمه اشاره کنم از long-tail keywords به دلیل طولانی بودنش نمیشه همیشه به سادگی در تگ تایتل سئو استفاده کنیم؛ چون محدودیت کاراکتر داریم. برای همین من معمولا از مهم‌ترین کیوردهای long-tail در متا دسکریپشن استفاده می‌کنم.

همچنین اگه یه کلمه کلیدی طولانی داشته باشم که خیلی مهمه و نتونستم تو عنوان سئو ازش استفاده کنم، موقع نوشتن تگ H1 به‌کار می‌گیرمش. تگ‌های H2 و H3 هم گزینه‌های خوبی برای استفاده از long-tail keywords در سئو هستند. پس به‌جای اینکه Over SEO کنیم و مدام یه کیورد تکراری رو در تگ های هدینگ بیاریم، بهتره از انواع کلمات کلیدی متنوع استفاده کنیم.

جایگاه بعدی که برای کلمات کلیدی دم دراز خوبه، متن جایگزین تصاویر (Alt تصاویر) هست. در اینجا هم خوبه انواع کلمات کلیدی رو استعمال کنیم.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

سلام دنیا

آخرین پست های من
چگونه از دوره سئو رایگان کسب درآمد کنیم؟ 2 ماه پیش آموزش سئو 2 ماه پیش ریدایرکت و انواع آن 2 ماه پیش ریدایرکت ۴۱۰ 2 ماه پیش