این روزها در هر زمینه ای رقابتی ایجاد شده که باعث میشود، تنها افرادی که در حوزه کاری خود به عنوان برند شناخته میشوند، نسبت به بقیه یک سر و گردن بالاتر باشند. در حقیقت دنیای امروز به شکلی جلو میرود که در آن تنها افرادی که به دنبال ایجاد برند شخصی یا پرسونال برند هستند، میتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند. پرسونال برند تنها به معنای مدیریت پیج اینستاگرام بیزنیسی و تولید محتوا در آن نیست!
امروز در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس، سعی میکنیم توضیح دهیم که:
چرا پرسونال برند یا برند شخصی اهمیت دارد؟
چگونه باید یک برند شخصی ایجاد کرد؟
9 گام عملی و پیوسته برای ایجاد برند شخصی کدام است؟
چگونه باید برای برند شخصی خود یک چشم انداز تعیین کنیم؟
چگونه نسبت به سایر افراد در حوزه کاری خود متمایز جلوه کنیم؟
با ما همراه باشید.
برند شخصی یا پرسونال برندینگ چیست؟
برندسازی در واقع اولین گام برای موفقیت در دنیای تجارت امروزی است! شما با استفاده از این قدرت نرم، برند شخصی خود را ایجاد کنید. هرچقدر که در زمینههای مختلف بهتر عمل کنید، میتوانید در زمینه شغلی خود موفق تر و ایده آل تر ظاهر شوید. برند شما میتواند شامل مجموعه از خاطرات، تعریفها، رزومههای کاری با مشتریان مختلف و … باشد. در واقع برند، مجموعه ای از ویژگی هاست که تنها منحصرا شما دارید و در حال اشاعه آن به سمت دیگران هستید.
چرا برند شخصی اهمیت دارد و باید به آن توجه کرد؟
به زبان ساده اگر بخواهیم در مورد اهمیت برندسازی شخصی صحبت کنیم، باید بیان کنیم که در حال حاضر دیگر به مدرک دانشگاهی شما مانند گذشته به عنوان ابزاری برای فهم از میزان مهارت شما نگاه نمیکنند. همچنین خود میزان مهارت هم مانند گذشته مورد توجه کارفرمایان نیست! پس چه چیزی است که باعث میشود، شما در دنیای کسب و کارها قادر باشید، مشتریان خود را پیدا کنید؟
بله درست حدس زدید. شما با پرسونا برند میتوانید از نقاط ضعف خود دوری کنید، نقاط قوت بیشتری داشته باشید و به سمت بیشتر شناخته شدن در دنیای بیزینس حرکت کنید. هرچقدر که افراد بیشتری شما را بشناسند، میتوانید در این حوزه قوی تر عمل کنید. شما میتوانید از ابزارهای بازاریابی نوین مثل دیجیتال مارکتینگ برای افزایش آگاهی از برند شخصی خود استفاده کنید.
حتما مطالعه کنید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟ با بازاریابی آنلاین شاه کسب و کار خود شوید!
پرسونال برندینگ چیست؟
چگونه یک برند شخصی داشته باشیم؟
حالا که متوجه شدیم، برند شخصی یا پرسونال برندینگ به معنای تهیه یک برنامه بازاریابی شخصی برای رسیدن به اهداف حرفه ای است، میتوانید با کمک سه سوال زیر در این زمینه، خودتان اولین قدمها را برای بدست آوردن پیش نیازهای این برند بدست آورید:
چه کار یا فعالیتی میتواند، بزرگترین تاثیرها را در رشد شخصی شما داشته باشد؟
چند نکته مهمی که به بهبود برند شخصی شما در شبکههای اجتماعی مثل لینکدین و یا سایت شخصی کمک میکند، چیست؟
کدام اینفلوئنسر میتواند به شما در این حوزه کمک شایستهای کند؟
8 گام عملی برای ایجاد برند شخصی
اگر میخواهید که پرسونال برندینگ خود را به صورت حرفه ای و عملی دنبال کنید، توصیه میکنیم که گامهای زیر را فراموش نکنید:
گام 1ام: به طور مشخص خودتان را معرفی کنید!
اولین قدم برای ساخت برند شخصی و هدفگذاری در این زمینه، شناخت بهتر خودتان و مهارتهایی است که دارید! برای این کار لازم است که در ابتدای امر این سوالها را بپرسید که مثلا چه شخصی هستید؟چه مهارتهای منحصر به فردی دارید؟ ارزشهای اصلی شما چیست؟ بزرگترین علاقه ی شما در چه کاری نهفتهاست؟ تجربههای شخصی شما چگونه شگل گرفتهاست؟ با پرسیدن این دست سوالات از خودتان میتوانید به این نتیجه برسید که چه کسی هستید و میخواهید که چگونه خودتان را معرفی کنید.
گام 2ام: کاری که میخواهید انجام دهید را مشخص کنید
چه کاری میخواهید انجام دهید؟ در این زمینه مشکل دارید؟ نگران نباشید! این سوالها را از خودتان بپرسید، سپس میتوانید مشخص کنید که چه کاری انجام میدهید:
از جنبههای شخصی یا حرفه ای چه خدماتی ارائه میکنید؟
دوست دارید در چه زمینه ای بیشتر شناخته شوید؟
اگر میتوانستید ماهرترین فرد زمان در یک زمینه باشید، آن چه بود؟
پیام یا شعار کلیدی شما برای مخاطبانتان چیست؟
پاسخ به این سوالات ساده، دومین گام تشکیل برند شخصی شما را شکل میدهد!
گام 3ام: جامعه مخاطبان هدف خود را مشخص کنید و پرسونا داشته باشید
شما نمیتوانید به همه افراد دنیا خدمت رسانی کنید. شما یک نفر هستید و باید قاعدتا به یک جامعه هدف خاص هم خدمات خود را ارائه کنید. هرچقدر که بهتر در این زمینه عمل کنید، میتوانید محتوای جذاب تری برای این دست از مخاطبان خود تولید کنید. برای ترسیم پرسونا یا بهبود برند شخصی خود، لازم است که گامهایی بردارید.
شما باید از خود سوال بپرسید که مخاطب مورد نظر شما کیست؟ چه ویژگیهایی دارد؟ به چه چیزهایی علاقه مند است یا نیست؟ چه مقدار میتواند هزینه کند یا نکند؟ چند سال دارد؟ با چه نوع محتوایی بیشتر ارتباط برقرار میکند؟ و …! هرچقدر که در ترسیم پرسونا حرفه ای تر عمل کنید در مراحل بعدی، کار آسان تری در پیش روی خود خواهید داشت.
گام 4ام: مزیت رقابتی برند من با دیگران چیست؟ آن را مشخص کنید!
برند شما چه تفاوتی با برند Y یا X دارد؟ آن را مشخص کنید. هرچقدر که برند شخصی شما به شکل اصولی تری طراحی شود، مزیت رقابتی بهتر و پیچیده تری را میتوانید به نمایش بگذارید. شما با توجه به هدف و خواستههای مخاطبان هدف خود، میتوانید مشخص کنید که هدف نهایی و شعار شما (مزیت رقابتی) چیست!
مزیت رقابتی در دنیای پرسونال برندینگ در واقع همان دلیلی است که مخاطب در مورد شما فکر میکند.
گام 5ام: خودتان را مانند یک برند تصور کنید
تنها تفاوت شما با یک برند دیگر این است که از قبل نام شما انتخاب شدهاست! شما میتوانید با توجه به نام خود، ایمیل، آدرسهای اینترنتی، آدرسهای شبکه اجتماعی و … را ایجاد کنید. مانند یک برند که باید در اکثر رسانههای مرتبط با خود حضور داشته باشد، شما هم به عنوان یک برند شخصی نیاز دارید تا در این زمینه یک پیام قدرتمند از خود به عنوان یک برند ساطع کنید!
گام 6ام: یک وبسایت شخصی ایجاد کنید و آن را بهینه سازی کنید
باتوجه به سلیقه مخاطبان و پرسونای مخاطب خود برای خود یک سایت طراحی کنید و یا از خدمات طراحی سایت در این زمینه بهره بگیرید. سپس با طراحی لوگو برای سایت خودتان و تولید محتوا به صورت حرفه ای به مخاطب نشان دهید که حرفی برای گفتن دارید و یک فرد متخصص هستید. هرچقدر که در این زمینه قوی تر عمل کنید، نتیجه ای که در نهایت میتوانید بدست آورید، بیشتر خواهد بود.
چند توصیه کاربردی و آسان برای استفاده بهتر از سایت شخصی که باید بدانید:
از تصاویر حرفه ای و باکیفیت در سایت خود استفاده کنید تا حس بهتری را منتقل کنید
مدارک و گواهینامههای دریافتی خود را به رخ مخاطب بکشانید
حتما از کال تو اکشن یا Call To Action برای افزایش مشتریان خود استفاده کنید
صفحه درباره من صادقانه و جذابی بنویسید که داستان شما را روایت کند
جزئیات خدمات و کارهای خود را به صورت صادقانه با مشتریان خود به نمایش بگذارید
منابع رایگان و محتوای آموزشی خوبی تولید کنید که مخاطب علاقه مند به آن باشد
یک صفحه تماس با من ایجاد کنید تا مخاطب بتواند با شما ارتباط برقرار کند.
گام 7ام: استراتژی تولید محتوای خود را بهینه سازی کرده و توسعه دهید!
شما با هر محتوایی که تولید میکنید، باید یک قدم به خواسته و هدف نهایی خود یعنی پرسونال برندینگ نزدیک تر شوید. هرچقدر که تولید محتوای شما استراتژیک تر، هدفمند تر و قوی تر باشد، بدون شک رونق بیشتری در کسب و کار خود مشاهده میکنید. برای بهبود استراتژی تولید محتوا میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
در فاصلههای زمانی مشخص که میتواند روزانه، هفتگی یا حتی ماهانه باشد، تولید محتوای حرفه ای انجام دهید!
محتوای خود را در کانالها و شبکههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارید!
فرآیند تولید محتوا را پیوسته و پیوسته تکرار کنید!
سعی کنید که همیشه دنبال کنندههای جدیدی داشته باشید.
شما باید همیشه به دنبال این باشید که چگونه مخاطبان خود را افزایش دهید؟ با استفاده از راهکارهای موجود برای هر شبکه اجتماعی مثل مدیریت پیج اینستاگرام توسط افراد حرفه ای، خدمات سئو و بهینه سازی سایت، طراحی UI سایت به شکل اصولی و … میتوانید در این زمینه اطمینان حالصل کنید که فرآیند تولید محتوای شما به بهترین شکل ممکن، صورت خواهد گرفت.
گام 8ام: یک جامعه خصوصی و طرفدار داشته باشید
پرسونال برندینگ چیست؟دنبال کننده معمولی برای شما سودآور نیست! شاید تعداد دنبال کنندگان شما خوشحال کننده باشد، اما نمیتوانند هزینههای آب، برق و گاز را پرداخت کنند. شما نیاز به دنبال کنندههایی دارید که طرفدار باشند. کسانی که از شما خرید میکنند و بازهم خرید میکنند و بازهم خرید میکنند! کسانی که شما و خدمات شما را به دیگران معرفی میکنند.
یک نکته مهم در تفاوت میان پرسونال برندینگ و شهرت
شهرت یا معروفیت همان چیزی است که مردم در رابطه با شما میگویند، اما پرسونال برندینگ چیزی است که شما خودتان در رابطه با شخص خودتان بیان میکنید. هرچقدر که در این زمینه اصولی تر و بهتر صحبت کنید، میتوانید جامعه مخاطب بهتری را به نمایش بگذارید.
چگونه برای برند شخصی خود یک ویژن طراحی کنیم؟
طراحی یک ویژن یا چشم انداز برای برند شخصی زمانی امکان پذیر است که شما هدفتان را مشخص کرده باشید و بدانید که چه تواناییها، نقاط قوت و ضعفی دارید. تهیه چشم انداز بلند مدت به شما این اطمینان را میدهد که همیشه در حال پیشرفت باشید و در طول مسیر حرفه ای خود، تمامی کارهای لازم برای بهبود برندتان را انجام دهید.
خاص باشید و در برند شخصی حرفی برای گفتن داشته باشید
برای این که در برند شخصی خود متمایز باشید، باید ببینید که دوستان و رقبای شما چه کاری انجام میدهند که شما نباید انجام دهید. آنها چه مزیتهایی دارند و شما چگونه میتوانید مزیتهای بیشتری ارائه کنید؟ قانون اساسی برندسازی، متمایز بودن است. هرچقدر که متمایزتر و خاص تر عمل کنید، میتوانید در زمینه برندسازی شخصی خود قویتر عمل کنید.
نتیجهگیری:
دیگر زمان آن گذشته که مانند گذشته به این موضوع فکر کنید که چگونه میتوانم مشتریان جدیدی برای کسب و کار خود پیدا کنم! حالا نوبت آن است که پرسونال برندینگ کنید و کسب و کار خودتان را با برند شخصی بهبود ببخشید. در این زمینه اگر سوال، نظر یا تجربه ای دارید، با ما و دیگر افراد در این حوزه به اشتراک بگذارید.