پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

روش های کلیدی برای تصمیم گیری در مورد کلید واژه‌های مناسب

bluesky 3 ماه پیش

هرچند هیچ روشی به طور قطعی وجود ندارد که بتوان از طریق آن به بهترین کلیدواژه‌ها دست یابیم. کیورد ریسرچ چیست با این حال چند تکنیک برای آن که کلمات کلیدی خوبی را پیدا کنید، وجود دارد. برخی از این روش ها را در ادامه نام می‌بریم:

تحقیق کلمات کلیدی (کیورد ریسرچ)

تحقیق کردن کلمات کلیدی اگرچه ساده به نظر می رسد، می تواند نتایج خوشایندی را در مورد کلید واژه های مهم سئو و تولید محتوا ایجاد کند. تحقیق کردن کلمات کلیدی با آن شروع می شود که شما خود را به جای مخاطبان می گذارید و عباراتی که ممکن است در حول محور یک موضوع مشخص سرچ شوند را دربیارید. ساده ترین شکل تحقیق، سرچ کردن عبارات احتمالی حول محور یک کلیدواژه در موتور جستجو است. در حین سرچ کردن، عبارات پیشنهادی برای شما نمایش داده می شوند و این به آن معناست که این عبارات توسط کاربران به میزان قابل توجهی سرچ می شوند. به این شکل به کلمات کلیدی کاربردی‌ای می‌رسید. 

روش بعدی این است که خود را به جای یک کاربر که موضوعی را در گوگل سرچ می‌کند بگذارید. عبارات احتمالی از دید یک کاربر را درباره یک کلید واژه در گوگل سرچ کنید و بررسی کنید که سایت های صفحه نتایج اغلب از چه کلمات کلیدی‌ای در محتوا، متاتایتل، متادسکریپشن، تگ‌ها و… استفاده کرده‌اند.

در پایین هر صفحه نتایج جستجو نیز گزینه های دیگری را می توانید مشاهده کنید که بر اساس موارد مربوطه و سرچ شده توسط کاربران نمایش داده می‌شوند.

 

ابزارهای کیورد ریسرچ (بررسی کلمات کلیدی به دست آمده به صورت تخصصی)

گام بعدی این است که کلمات کلیدی به دست آمده را در ابزارهای تخصصی سئو به طور خاص بررسی کنید. ابزارهایی مانند Keywordtool، KWFinder ،Semrush ،Word tracker و Google Keyword Planner به شما در رسیدن به بهترین کلمات کلیدی کمک می کنند. این ابزارها از عبارات فارسی نیز پشتیبانی می‌کنند.

یکی از بهترین وب سایت هایی که می توان برای تحقیق کلمات کلیدی (غیر فارسی) از آن استفاده کرد، Answer the Public است. این وبسایت عمدتاً کلمات کلیدی سرچ شده توسط کاربران گوگل را معرفی می‌کند.

نمونه مشابه ایرانی ابزار بالا در تحقیق کلمات کلیدی، کیوردچی است که به عنوان یک ابزار ایرانی مسلط به عبارات جستجوی فارسی گزینه مناسبی است.

در این زمینه، معیارهایی مانند میزان سرچ ماهانه، سختی کلمه یا رقابت کلمات کلیدی و… تاثیرگذار هستند. برای مثال استفاده از کلمات کلیدی که رقابت کمتری دارند، باعث رتبه گرفتن سریع تر محتوا می شود.

جایگذاری کلید واژه ها

بعد از پیدا کردن مناسب ترین کلمات کلیدی، جایگذاری کلمات کلیدی و میزان تراکم کلمات در کسب رتبه در گوگل تاثیرگذار است. جایگذاری کلمات کلیدی در دل متن باید به گونه ای طبیعی باشد و اینطور به نظر نرسد که به زور گنجانده شده است. گنجاندن کلمات کلیدی به زور، باعث رتبه نگرفتن یا پنالتی شدن از طرف موتور جستجو می شود که متعاقبا در رتبه تاثیر منفی می گذارد.

در ادامه بخشی‌های کلیدی که باید از کلمات کلیدی در آنها استفاده کنیم را نام می بریم.

متادیتا

متادیتا یا متاتگ در طراحی سایت برای توصیف محتوای صفحات وبسایت استفاده می شود. متادیتا در صفحه توسط کاربران قابل دیدن نیست اما در سورس کدهای سایت وجود دارد تا محتوای صفحه را برای کرالرهای موتور جستجو توصیف کند و رتبه دادن به صفحه را برای موتور جستجو آسان تر کند. متاتگ‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تگ عنوان (Title Tag)
  • تگ متادسکریپشن (Meta Description Tag)
  • تگ متا روبوت (Meta Robots Tag)
  • تگ اوپن گراف (Open Graph Tag)
  • تگ متاکیورد (Meta Keyword Tag) – البته لازم به ذکر است که متاکیورد سال‌هاست که توسط اکثر موتورهای جستجو پشتیبانی نمی‌شود.

متادیتا راحت ترین روش استفاده از کلیدواژه های مهم است که اکثر اوقات نادیده گرفته می شود. متادیتا حداکثر شامل ۱۶۰ کاراکتر می شود. وقتی کاربران یک موضوع را جستجو می کنند، بر حسب متادیتا و اطلاعات موجود در هر صفحه، گوگل نتایجی را نشان می دهد.

 

عنوان اصلی (Title)

کلمات کلیدی مناسب می بایست در عنوان اصلی یا تایتل صفحه استفاده شوند؛ به شرطی به نوعی به زور گنجاندن محسوب نشود! گوگل از تیترها برای شناسایی محتوای هر صفحه و ایجاد یک تصویر کلی استفاده می کند. در نتیجه استفاده از کلید واژه ها در تیتر اصلی محتوا، در صورتی که طبیعی و کمک کننده باشند، از مهم‌ترین کارهاست.

اگر به صورت طبیعی از کلمات کلیدی در عنوان اصلی نمی توانید استفاده کنید، از شکل دیگری از نوشتار استفاده کنید که همان پیام را منتقل کند و برخی کلمات مهم در عبارت کلیدی شما را شامل شود.

همچنین، یک متخصص سئو قطعا این را می داند که پاراگراف اول نقشی اساسی در رتبه بندی شما در گوگل دارد. زیرا گوگل بر اساس کراول باجت یا بودجه خزش خود تا تعداد کلمه مشخصی از ابتدای متن را کراول می کند و باقی متن را احتمالا به آن قوت کراول نمی کند. دلیلش هم این است که ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه اول متن، خلاصه ای کلی از آنچه محتوا شامل آن می شود را دربردارد. و دلیل دیگر این است که اغلب مخاطبان متن را در صورتی کامل می خوانند که یک شروع قوی‌ داشته باشد.

بدنه متن

همانطور که پیش تر گفتیم، ۱۰۰ الی ۲۰۰ کلمه اول محتوای هر صفحه بسیار مهم است. در نتیجه استفاده از کلمات کلیدی اصلی در آن ضروری است. این کلمات کلیدی باید کاملا طبیعی در ابتدای محتوا گنجانده شوند. 

گوگل سعی بر این دارد که یک دید کلی از محتوای هر صفحه پیدا کند. بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی به گونه ای استفاده کنید که گوگل گیج نشود و آنها را لحاظ مفهومی به سمتی که می‌خواهید سوق دهید.

در نتیجه کلمات کلیدی اصلی می بایست در قسمت های ضروری استفاده شوند، کلمات کلیدی با اولویت درجه دو در بدنه محتوا و بعد کلمات کلیدی فرعی در محتوا استفاده شوند. 

یکی از مواردی که در نوشتن محتوای سئو شده بسیار مهم و اساسی است، جایگذاری درست کلمات کلیدی است. نحوه جایگذاری تمامی کلمات کلیدی باید برنامه ریزی شده و با هدف باشد. جایگذاری کلمات کلیدی در جاهایی که معنا یا هدف خاصی ندارند، باعث ناخوشایند شدن محتوا از دید مخاطب شما می شود. این کار همچنین باعث کاهش بانس ریت یا نرخ پرش می‌شود.

یک راه برای آنکه کلمات کلیدی به صورت طبیعی و در عین خوانایی در دل محتوای شما قرار بگیرند، استفاده از ایست واژه ها است. ایست واژه ها Stop words کلمات کوچکی مانند در، نیز و امّا هستند که اجزای کلمات کلیدی را به هم متصل می‌کنند تا به زبان معیار نزدیک تر شوند و خوانایی متن بیشتر شود.

تعداد کلیدواژه ها

در هیچ منبعی عدد مشخصی برای تعداد کلمات کلیدی ذکر نشده است. تراکم کلمات کلیدی باید به گونه ای باشد که ۰.۵% تعداد کل کلمات هر محتوا را در برگیرد. برای مثال در یک محتوای ۳۰۰۰ کلمه ای، تعداد کلمات کلیدی تکرار شده نباید حداقل کمتر از ۱۵ تا باشد. همچنین میزان پخش شدن کلمات کلیدی در همه بخش ها مهم است.

کلمات کلیدی در تیترها

تیترها یا هدینگ ها، در دسته بندی موضوعی هر متن بسیار موثر هستند. تصور کنید یه محتوای متنی طولانی بدون هیچ دسته بندی موضوعی بخوانید که مانند یک پاراگراف تمام نشدنی به نظر می رسد. قطعا چنین محتوایی از لحاظ اصول نگارشی صحیح نیست و مخاطب خواندن آن را دوست ندارد.

با بخش بندی کردن محتوا در هدینگ یا تیترهای مجزا و مشخص، مخاطب می تواند صرفا بخش مورد علاقه خود را بخواند.مهم‌تر از همه، هدینگ ها در سئو نقش بسیار مهمی دارند و به اصطلاح به آنها H1، H2، H3، H4 و.. بر اساس اولویت هر هدینگ و زیرمجموعه های آن می گویند. این هدینگ ها و سایر المان های HTML، از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل هستند. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ ها از ضروریات است و تکنیکی اساسی برای رتبه گرفتن با آن کلمات کلیدی محسوب می شود. 

جایگذاری پیشرفته کلمات کلیدی

هایپرلینک ها

ایجاد لینک داخلی به صورت گردشی در صفحات، یکی از تکینک های سئو داخلی است که به قوی شدن صفحات بسیار کمک می کند. وقتی شما از کلمه کلیدی اصلی به عنوان انکر تکست در لینک دادن به آن صفحه استفاده می کنید، به این معناست که در این سایت می توانید درباره آن کلمه کلیدی اصلی اطلاعات بیشتری کسب کنید. این کمک می کند که بر اهمیت کلمه کلیدی برای مطالب مرتبط با آن تاکید شود.

به طور کلی، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط به عنوان انکر تکست در لینک دادن برای صفحات سایت شما بسیار مفید است. این تکنیک، به ایجاد ساختار لینک داخلی (Creating an internal link structure) شناخته می شود و این به گوگل می گوید که برای این کلمه کلیدی، مطلب لینک شده مفید است.

یک تکنیک دیگر، هدف گرفتن کلمات کلیدی مناسب در تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) است. استفاده از این روش باعث افزایش CTR به طور چشمگیری می شود در محاسبات بازخوردهای تبلیغات PPC به کار می‌رود.

استفاده از تصاویر به عنوان بخشی از محتوا

یکی از مواردی که در نوشتن محتوا نادیده گرفته می شود، استفاده نکردن از تصاویر برای ارائه محتوای بصری برای خوانندگان است. تصاویر به خواننده کمک می کنند و می توانند به توضیح برخی از بخش های انتزاعی تر محتوا کمک کنند. همچنین متن جایگزین عکس (Alt Tag) بخشی از هر محتوا محسوب می شود که توسط گوگل خوانده می شود و در سئو نقش مهمی دارد.

استفاده از کلمات کلیدی محتوا در URL

مهم ترین و آخرین نکته که بر آن تاکید داریم، آن است که کلمه کلیدی اصلی شما می بایست بخشی از URL صفحه اصلی باشد. اگرچه وجود کلمات کلیدی اصلی در URL موضوع مورد بحث بوده است، اما کارشناسان سئو همچنان بر این باورند که وجود کلمات کلیدی در URL در رتبه بندی نقش دارد.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

سلام دنیا

آخرین پست های من
چگونه از دوره سئو رایگان کسب درآمد کنیم؟ 3 ماه پیش آموزش سئو 3 ماه پیش ریدایرکت و انواع آن 3 ماه پیش ریدایرکت ۴۱۰ 3 ماه پیش