هرچیزی که شما در موتورهای جستوجو سرچ میکنید، حاوی کلمات کلیدی یا کیورد است. کیورد ریسرچ چیست فرض کنید میخواهید یک وبسایت طراحی کنید، ولی روش طراحی آن را بلد نیستید.
سادهترین و سریعترین راه این است گوگل کنیم. ممکن است فقط عبارت «طراحی سایت» را تایپ کنید یا شاید هم با نوشتن «طراحی وبسایت رایگان» منظور خود را دقیقتر برسانید. یک پله برویم جلوتر! شاید با استفاده از «چگونه وبسایت فروشگاهی را با وردپرس طراحی کنم؟»، دقیقاً نیاز خود را بیان کنید.
کیوردها یا کلمات کلیدی در سئو به کلماتی اشاره دارد که فرد جستوجوگر از آن برای یافتن مطلب مدنظرش استفاده میکند. این لغات به ۲ دسته تقسیم میشوند:
- کلمات کلیدی کوتاه (Focused) که بهصورت لغات تکی یا دوتایی هستند و بازۀ بیشتری از مطالب را در بر میگیرند
- کلمات کلیدی دمدراز (long tail) که بهصورت عبارت و از چند لغت تشکیل شدهاند؛ این عبارات به صورت مشخص و محدودتر، موضوع را بیان میکنند. حجم جستوجوی آنها از گروه اول بهمراتب کمتر است؛ ولی به شما کمک میکند مشتریانی را پیدا کنید که واقعاً به شما نیاز دارند و میدانند چه میخواهند!
تحقیق کلمات کلیدی یعنی چه؟
تحقیق کلمات کلیدی فرایند یافتن و تجزیهوتحلیل کلمات و عبارتهایی است که مشتریان احتمالی از آنها برای یافتن اطلاعات موردنیاز، تحقیق و خرید استفاده میکنند. این فرایند از چند مرحله تشکیل شده است که در ادامه، دربارهٔ هر مرحله مفصل صحبت میکنیم و در نهایت، باعث میشود شما مخاطب خود را بهتر بشناسید، ظرفیتها را پیدا کنید، بدانید چه چیزی در این بازار بیپاسخ مانده است و چطور میتوانید از گوگل بیشترین بهره را ببرید.
چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟
خیلی ساده است! اگر محتوایی با موضوعی بنویسید که کسی آن را جستوجو نکند، هیچ ترافیکی از سمت گوگل نخواهید داشت.
بهتر است بگوییم برای دل خودتان مینویسید و شاید یک روزی کسی آن را ببیند. البته میتوانید برای افزایش ترافیک آن، به سراغ تبلیغات بروید؛ ولی وقتی حجم جستوجوی آن در ماه بسیار پایین است، چه فایدهای برای شما دارد؟
بسیاری از صاحبان وبسایتها این اشتباه را مرتکب میشوند. نتایج تحقیق ahrefs حاکی از آن است که ۹۰/۶۳ درصد صفحات اینترنت هیچ ترافیکی از گوگل ندارند. در این تحقیق ۱ میلیارد وبسایت ایندکسشده بررسی شده است.
تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکند مطمئن شوید محتوایی تولید خواهید که برای آن تقاضا وجود دارد؛ بنابراین اگر تلاش کردید و توانستید رتبه بگیرید، بازدید هم خواهید داشت و زحماتتان بر باد نخواهد رفت.
جلوتر بیشتر دربارهٔ این موضوع صحبت خواهیم کرد؛ ولی این تحقیق همچنین باعث میشود چیزی آماده کنید که واقعاً مخاطب میخواهد. یعنی اگر دنبال راهنما است، راهنمایی درخور و ارزشمند آماده میکنید و اگر دنبال قیمت، تصاویر و نظرات مشتریان است، صفحهٔ محصول را جلوی او میگذارید.
اجازه دهید کل اهمیت تحقیق کلمات کلیدی را خلاصه بیان کنیم:
متوجه میشوید مردم به چه موضوعاتی علاقه یا نیاز دارند و با چه چیزی میتوان آن را رفع کرد. به این ترتیب، شما میتوانید افراد زیادی را بهسمت سایت خود بکشانید و استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را پیش ببرید.
علاوه بر این، شما دید خوبی نسبت به میزان رقابت، تقاضا و همچنین مخاطبی که دارید، پیدا میکنید. مثلاً چه فرصتهایی در بازار از دید رقبا جا مانده است؟ مخاطب چه نیازی دارد که میتوانید رفع کنید؟ از چه کیوردهایی بهدلیل رقابت زیاد فاصله بگیریم؟
البته تحقیق کلمات کلیدی فقط در سئو کاربرد ندارد و برای تبلیغات در گوگل هم به آن نیاز دارید. البته مراحل این تحقیق و نحوهٔ انتخاب کلمات و اولویتبندی با کیورد ریسرچ برای سئو و تولید محتوا متفاوت است.
چه زمانی به تحقیق کلمات کلیدی نیاز داریم؟
اجازه دهید خیلی خلاصه به این سؤال پاسخ دهیم:
- نوشتن استراتژی سئو در زمان راهاندازی سایت
- ایدهپردازی و تولید محتوا در سایت (بلاگ و سایر صفحهها)
- اجرای کمپین تبلیغات در گوگل
- پروموت خدمات جدید