گوگل ترندز (Google Trends)
چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیداکنیم از سایت Google Trends میتوانید برای پیدا کردن میزان ترافیک هر یک از کلمات یافت شده خود استفاده کنید. در این ابزار با جستجوی هر کلمه یا عبارت، نموداری از تعداد سرچ آن در طول بازههای زمانی مختلف به شما ارائه میشود. همچنین این ابزار درباره جغرافیای میزان جستجوی کلمات و مواردی از این دست نیز اطلاعاتی به شما خواهد داد. بدین ترتیب شما درمییابید که هر کلمه کلیدی از فهرست شما، در بازههای زمانی مختلف، چند بار توسط کاربران و از کدام مناطق دنیا، جستجو شدهاند.
وب سایت Keywordtools.com
این وب سایت که پیش از این نیز به شما معرفی شد، به صورت مختصر درباره وضعیت هر کلمه کلیدی که در آن جستجو کنید، اطلاعاتی را به شما ارائه خواهد کرد و در کنار آن، کلمات جستجو شده مرتبط و پر بازدید را نیز به شما ارائه خواهد داد.
وب سایتهای KWfinder و Serpstat
این دو ابزار کارآمد (KWfinder و Serpstat) ، از جمله پرکاربردترین ابزارها برای فرایند کیورد ریسرچ محسوب میشوند که از آنها میتوانید برای پیدا کردن میزان رقابت هر عبارت کلیدی و پیدا کردن پربازدیدترین لینکهای مربوط به هر کلید واژه استفاده نمایید. بدین ترتیب درمییابید که در هر عبارت کلیدی در فهرست، چه تعداد رقیب مهم دارید و مهمتر آن که رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه با تولید محتوا، به بهترین جایگاهها رسیدهاند. همچنین در این مسیر میتوانید با مراجعه به لینکهای برتر، الگوهای برتر آن سایتها را شناسایی کرده و از آنها برای استراتژی محتوایی خود الهام بگیرید.
Google Keyword Planner
گوگل کیورد پلنر، ابزاری آنلاین و رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی است. جستجوی کلمات کلیدی در گوگل، با نشان دادن میزان سرچ کلید واژهها در این موتور جستجوی، تاریخچه حجم جستجو و تفکیک زمان و مکان سرچ، در یافتن کلمات کلیدی جدید، بررسی اطلاعات کلمات کلیدی و ارائه پیشنهادات روزانه، برای افزایش کلیک و بازدید سایت، کمک قابل توجهی به شما خواهد کرد.
Semrush
سایت سمراش، با تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سایت شما، گزارش عملکرد جامعی ارائه خواهد داد. این گزارش خروجی شامل وضعیت رتبه سایت در گوگل، بهترین کلمات کلیدی، وضعیت رقبا و همچنین بررسی تبلیغات است.
Ahrefs Keyword Explorer
وبسایت Ahrefs ابزار سئو قدرتمندی است که میتواند برای تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی در گوگل، آمازون و یوتیوب نیز به شما کمک کند. البته لازم است بدانید که استفاده از این ابزار رایگان نیست و حتی برای بهره مندی از نسخه آزمایشی نیز باید در حدود هفت دلار بپردازید.
Moz Keyword Explorer
ابزار Moz Keyword Explorer با ارائه حجم جستجوی کلمات کلیدی، مقایسه حجم جستجوی عبارات مشابه، رتبه بندی سایت در کلید واژهها، مقایسه رقبا و کمک به تهیه لیست کلمات کلیدی، در افزایش رتبه و رساندن سایت به رقبا، شما را همراهی خواهد کرد.
استفاده از ویژگیهای صفحه نتایج گوگل
بخش نتایج سرچِ موتور جستجوی گوگل، یکی از ابزارهای کاربردی و رایگان برای رصد کلمات کلیدی و پیدا کردن کلید واژههای مناسب سئو است. از جمله ویژگیهای صفحه نتایج گوگل میتوان موارد زیر را نام برد:
ویژگی Google autocomplete
تکمیل خودکار یکی از ویژگیهای جستجوی Google است که برای تکمیل سریعتر جستجوهای مورد نظر شما طراحی شده است. استفاده از این ویژگی بسیار ساده است، فقط شروع به تایپ کنید و میبینید که پیش بینیها ظاهر خواهند شد. Google autocomplete از طریق کادر جستجوی گوگل، صفحه اصلی گوگل در ios و اندروید، باکس جستجوی سریع اندروید و نوار آدرس "Omnibox" در Chrom.
ویژگی featured snippet
جواب ویژه گوگل یا featured snippet، نتایج جستجوی انتخاب شده گوگل هستند که داخل یک باکس مخصوص و در بالای نتایج ارگانیک، نمایش داده میشوند. این قطعات ویژه به سه صورت پاراگراف، لیست یا جدول خواهند بود. نکته حائز اهمیت درمورد این ویژگی این است که نرخ کلیک، درآمد حاصل از ترافیک ارگانیک و میزان بازدید در سایتهایی که در لیست Google featured snippet قرار میگیرند، به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
ویژگی Knowledge Panel
پنل دانش گوگل در واقع بلوکی است که در سمت راست صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود. در این پنلها انواع اطلاعات شامل مشاغل، افراد، حیوانات، گیاهان، کشورها و... یافت میشود. اگر میخواهید به راحتی در نتایج جستجوی عبارتهایی مانند نام، نام تجاری یا برند خود پیدا شوید، یک Knowledge Panel واقعاً مفید است! اگر Google تصمیم بگیرد شما یا کسب و کار شما را در این پنل نشان دهد، تقریباً در جستجوی دسکتاپ بر نتایج جستجو در سمت راست صفحه تسلط دارید. در تلفن همراه نیز، این پنل بین نتایج دیگر اما کاملاً غالب، ظاهر خواهد شد.
بخش Searches related to
آیا تا کنون هشت نتیجه جستجوی پیشنهادی، در پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل را دیده اید؟ این بخش Google Related searches نام دارد. در حقیقت از این طریق و با استفاده از کلمات کلیدی مشابه، میتوانید بینش مصرف کننده را برای ایجاد محتوای مناسب و مفید بهدست آورید.
نتایج نمایش داده شده در بخش سرچهای مرتبط، براساس الگوریتم گوگل، برای تعیین اصطلاحات مربوط به جستجوی شما و به صورت خودکار تعیین میشوند و به شما کمک خواهند کرد، کلمات کلیدی مناسب برای محتوا و تقویت سئو سایت خود را بیابید.
بخش People also ask for
در اوایل سال 2018، گوگل ویژگی جدیدی با نام «مردم همچنین جستجو میکنند» را ارائه کرد، که تنها پس از کلیک روی نتیجه جستجو و بلافاصله بازگشت به Google SERP به کاربر نشان داده میشود. کلمات کلیدی موجود در این کادرِ "People also ask for" کلمات کلیدی هستند که توسط افرادی که درمورد پرسش اصلی جستجو کردهاند، سرچ شده و راهی برای گوگل است که سایر پرسشهای مرتبط را که کاربر از آنها اطلاع ندارد، پیشنهاد کند.
برای SEO این بخش بسیار ارزشمند است، زیرا این اطلاعات کاملاً به موضوع مرتبط بوده و به طور مستقیم توسط خود Google ارائه میشود.