سئوی فروشگاهی (E-commerce SEO) عبارتست از فرایند بهینه سازی وبسایت یک فروشگاه اینترنتی، به منظور بهبود رتبه در موتورهای جستجو نظیر گوگل و افزایش بازدید از سایت است که منجر به افزایش فروش و افزایش درآمد برای یک کسبوکار میشود.
چرا سئو در سایتهای فروشگاهی مهم است؟
سئو برای سایتهای فروشگاهی اهمیت حیاتی دارد و محصولات ارائه شده در سایت شما باید بالاتر از رقبایتان در صفحات جستجو نمایش داده شوند. در این صورت شما نیازی به هزینه برای تبلیغات کلیکی نخواهید داشت و به یک منبع رایگان ترافیک و جذب مشتری دست پیدا خواهید کرد. در اینفوگرافی زیر اهمیت سئو سایتهای فروشگاهی نمایش داده شده است:
تفاوت سئوی سایت فروشگاهی با سئو در سایر سایتها در چیست؟
تفاوت سئو سایت فروشگاهی با سایر وبسایتها عمدتا در این است که در سایتهای فروشگاهی هدف شما بهینه سازی سایت با تعداد زیادی محصول است که بسیاری از این محصولات ویژگیهای مشابهی دارند. وجود محصولات با ویژگیهای مشابه و تعداد بالا در دستهبندیهای مختلف باعث میشود از دید گوگل محتواهای تکراری بیشتر به نظر بیاید و بسیاری از این محصولات و صفحات در فرایند ایندکس شدن سایت در گوگل با چالش مواجه شوند.
اموزش سئوسایت فروشگاهی از طرف دیگر تعداد صفحات بالا در سایتهای فروشگاهی، توجه به اصلاح مشکلات سئوی تکنیکال را در اولویت بالاتری قرار میدهد. کاربران در سایتهای فروشگاهی برای خرید نیاز به بررسی و مشاهده چندین محصول و بازدید از چندین صفحه را دارند، پس بهبود سرعت سایت در این سایتها اهمیت بالایی دارد. بهبود سرعت سایت یکی از جنبههای سئوی فنی یا سئوی تکنیکال است. از دیگر اهداف سئو تکنیکال در سایتهای فروشگاهی مدیریت و بهینه سازی بودجه خزش (Crawling Budget) با توجه به تعداد بالای محصولات است. در مورد بودجه خزش در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
آموزش سئو سایت فروشگاهی
در ادامه همه اقداماتی که برای سئوی سایت فروشگاهی باید انجام دهید را آموزش خواهیم کرد.مراحل انجام سئوی سایت فروشگاهی به شرح زیر است:
۱- تحقیق کلمات کلیدی در سایت فروشگاهی
اصولا بهینهسازی موتورهای جستجو و طراحی استراتژی سئو همیشه با فرایند تحقیق کلمات کلیدی شروع میشود. در ابتدای مسیر طراحی استراتژی سئو فروشگاه اینترنتی لازم است از اینکه مشتریان هدف شما چه کلماتی را در گوگل جستجو میکنند و از چه کلیدواژههایی برای جستجوی محصولات شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده میکنند آگاه شوید.
پیدا کردن کلمات کلیدی مورد استفاده مخاطبان و اولویتبندی آنها از جنبههای مختلف را تحقیق کلمات کلیدی میگویند.
تحقیق کلمات کلیدی در واقع پیداکردن کلماتی است که کاربران شما در موتورهای جستجو وارد میکنند.
کلمات کلیدی بدست آمده از فرایند تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ سوخت مورد نیاز موشک سئو در طراحی استراتژی سئو سایت فروشگاهی و صعود در گوگل خواهد بود. لیست کلمات استخراج شده اهمیت زیادی در طراحی ساختار اطلاعاتی مناسب سایت فروشگاهی دارد. در ادامه درباره ساختار اطلاعاتی سایت فروشگاهی بیشتر توضیح خواهیم داد. به طور خلاصه تحقیق کلمات کلیدی به شما میگوید:
- مشتریان و کاربران سایت شما از چه کلماتی در گوگل استفاده میکنند؟
- تعداد جستجوی کلمات در گوگل چقدر است؟
- میزان رقابت و دشواری کسب رتبه در کلمات مختلف چگونه است؟
- چه کلماتی برای کسبوکار شما درآمدزایی بیشتری دارد؟
مبحث تحقیق کلمات کلیدی یک مبحث بسیار گسترده و مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحقیق کلمات کلیدی و آشنایی با ابزارهای مختلف بهتر است مقاله آموزش تحقیق کلمات کلیدی نوشته شده توسط گروه نردبان را مطالعه کنید. مطالعه این راهنما صفر تا صد فرایند تحقیق کلمات کلیدی را به شما خواهد آموخت و به کمک آن خواهید توانست یک لیست از کلمات کلیدی مهم ایجاد کنید.
2- ساختار اطلاعاتی سایت فروشگاهی
ایجاد یک ساختار اطلاعاتی مناسب برای سایت فروشگاهی میتواند تفاوت بسیاری بین شما و رقبایتان ایجاد کند. به دلیل تعدد صفحات ایجاد شده توسط محصولات، توجه به ساختار اطلاعاتی بهینه و سازگار با موتورهای جستجو در سئو فروشگاهی اهمیت زیادی پیدا میکند.
ساختار اطلاعاتی در واقع ترکیبی از دانش و هنر برای ارائه محتوای وبسایت به نحوی است که رضایت کاربران و موتورهای جستجو را به طور همزمان جلب کند. ساختار اطلاعاتی در اصل تقاطع حوزه تجربه کاربری و بهینه سازی موتورهای جستجو است که هم کاربران و هم موتورهای جستجو از ساختار اطلاعاتی طراحی شده بهره خواهند برد.
در صورتی که قصد طراحی سایت فروشگاهی از صفر را دارید و یا سایت فروشگاهی شما پیش از این طراحی شده است باید نکات زیر را برای موفقیت سئوی سایت فروشگاهی در نظر داشته باشید:
- فرایند تحقیق کلمات کلیدی را به درستی انجام دهید.
- استراتژی کلمات کلیدی را به دقت پیاده کنید.
- یک ساختار اطلاعاتی مناسب و قابل فهم برای سایت فروشگاهی خود ایجاد کنید.
- به بهینه سازی تصاویر استفاده شده در سایت توجه کنید.