محتوای سئو شده چیست و چگونه یک محتوا سئو شده بنویسیم!
اموزش تولید محتوا متنی رایگان اگر بخواهیم محتوای سئو شده را معنی کنیم و منظور از این عبارت را بفهمیم، باید ابتدا این عبارت را به دو بخش «محتوا» و «سئو» تقسیمبندی کنیم و سپس هر کدام از بخشهای آن را به صورت جداگانه تعریف کنیم.
- محتوا: محتوا یا کانتنت، هر نوع محصول، خدمت، تعامل و ارتباطی است که بین ما (کسب و کار) و مشتریان و مخاطبانمان رد و بدل میشود. در واقع هر چیزی که تولید و منتشر میکنیم و به کمک آن پیام خود را به گوش مخاطب میرسانیم، محتوا است. ما یک پیام در ذهن خود داریم و میخواهیم آن را به مخاطب یا مشتری برسانیم. محتوا همان ابزاری است که پیام ما روی آن مینشیند و به دست مخاطب میرسد. حال این محتوا میتواند به صورت متنی، تصویری، صوتی یا ویدیویی باشد.
- سئو: SEO یا سئو در واقع خلاصهشده عبارت «Search Engine Optimization» به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. سئو، مجموعهای از قواعد، قوانین، دستورالعملها و تاکنیکها است که اگر آنها را رعایت کنیم، جایگاه سایت خود را در موتورهای جستجو (خصوصاً گوگل) بهبود میبخشیم. وقتی جایگاه (رتبه یا رنک) سایت ما در موتورهای جستجو بهتر شود، مسلماً شاهد سرازیر شدن مخاطبان بالقوه (ترافیک ارگانیک) به سایت و افزایش فروش سایت خود خواهیم بود.
حالا که با مفهوم دو کلمه محتوا و سئو آشنا شدیم، زمان آن است که محتوای سئو شده را تعریف کنیم. محتوای سئو شده به محتوایی گفته میشود که با توجه به نیاز مخاطب هدف، با رعایت اصول نگارش و با در نظر گرفتن کلمه کلیدی اصلی و گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط و مترادف نوشته شده باشد. همچنین محتوای سئو شده باید کاملاً داغ، تازه و دست اول باشد و مخاطب را دلگرم کند.
چرا تولید محتوای سئو شده اینقدر اهمیت دارد؟
وقتی محتوای سئو شده در سایت خودمان منتشر کنیم، هم مخاطب از این محتوا لذت میبرد و هم گوگل محتوای ما را تحسین میکند و ما را شایسته قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو میبیند. در صورتی که مخاطبان از محتوای ما لذت ببرند، به ما اعتماد میکنند، با ما صمیمی میشوند و ترجیح میدهند محصول مورد نظر خود را از ما بخرند. به این خاطر است که محتوای سئو شده میتواند فروش کسب و کار ما را هم به میزان قابل توجهی افزایش دهد. شما باید در روند تولید محتوای متنی نکات مربوط به سئو را همیشه رعایت کنید.
البته توجه داشته باشید که مسئله بهینهسازی یا سئو در اینستاگرام و یوتیوب هم حکمفرماست. کسی که میخواهد محتوای عالی، جذاب و متقاعدکننده برای این دو پلتفرم آماده کند باید در توضیحات محتوای خود یا در هنگام انتخاب هشتگ، دقت زیادی به خرج دهد و کاری کند که مخاطب هم بتواند به راحتی محتوای او را بیابد. البته بهتر است شما با نرم افزار های تولید محتوا در اینستاگرام آشنا باشید تا بهتر عمل کنید.
یکی دیگر از دلایل مهم بودن محتوای سئو شده این است که به مخاطب و گوگل این اجازه و امکان را میدهد که به راحتی محتوای ما را پیدا کنند و از آن سود و منفعت ببرند. اگر بهترین محتوا را تولید کنیم ولی آن را سئو نکنیم، در واقع این محتوا نه تنها جایگاه سایت ما را بهبود نمیدهد، بلکه باعث میشود که پیام ما به دست مخاطبمان هم نرسد. بازاریابی محتوا در واقع تولید محتوا با چاشنی سئو است. اگر سئو را از این میان بردارید، مطمئن باشید که تلاشهایتان، بینتیجه خواهد ماند.
چگونه می توانیم محتوای سئو شده تولید کنیم؟
اکنون که با تعریف محتوای سئو شده آشنا شدیم، زمان آن است که با خصوصیات چنین محتوایی آشنا شویم. در واقع میخواهیم بدانیم که چگونه میتوان محتوای سئو شده تولید کرد. در ادامه به چند نکته مهم اشاره میکنیم که اگر بتوانید این نکات را در محتوای خود رعایت کنید، محتوای شما هم برای کاربر جذاب و دوستداشتنی میشود و هم گوگل آن را میپسندد و به رشد و پیشرفت کسب و کار شما کمک میکند:
۱. ابتدا مخاطب هدف خود را مشخص کنید
شما به عنوان یک تولیدکننده محتوا یا صاحب یک بیزینس اینترنتی باید محتوای خود را با توجه به نیاز مخاطب خود بنویسید. برای اینکه بتوانید یک محتوای درجه یک تولید کنید، باید ابتدا مخاطب هدف خود را بشناسید سپس نیاز او را درک کنید و بهترین پاسخ را به نیاز او بدهید. باباطاهر در این زمینه شعر بسیار زیبا و دلنشینی دارد. وقتی دارید شعر زیر را مطالعه میکنید، در ذهن خود کلمه «جانان» را بردارید و به جای آن «مخاطبان هدف» بگذارید:
« یکی درد و یکی درمان پسندد / یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران / پسندم آنچه را جانان پسندد »
۲. کلمات کلیدی مناسب را در محتوای خود بگنجانید
دومین نکتهای که برای تولید محتوای عالی و سئو شده باید بدانید این است که باید در محتوای خود کلمات کلیدی پرجستجو و قوی را بگنجانید. این کار به موتور جستجو جهت میدهد و به او میفهماند که شما محتوای خود را پیرامون چه موضوعی نوشتهاید. در نتیجه زمانی که دیگران کلمهای مرتبط با محتوای شما در گوگل سرچ کردند، گوگل میتواند به راحتی محتوای شما را به آنها پیشنهاد دهد.
فرآیند انتخاب کلمه کلیدی کار سادهای نیست و باید برای رسیدن به چنین کلماتی از ابزارهای مناسب مثل Google Keyword Planner استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک میکند که کلمات کلیدی پرجستجو و مناسب را پیدا و محتوای خود را روی آنها سئو کنید. البته در این بین از کلمات هممعنی و نزدیک به کلمه کلیدی غافل نشوید. اخیراً مفهوم LSI ( (Latent Semantic Indexingخیلی رایج و متداول شده و برای سئوی محتوای شما هم بسیار مهم است.
فرض کنید که به یک جشن وتولد رفتهاید و میخواهید با دوست خود تماس بگیرید و با او در مورد آن جشن تولد و اتفاقاتی که در آن افتاد گفتگو کنید. مسلماً در گفتگوی خودتان با او از کلماتی مثل «کیک تولد»، «مهمانان جشن تولد»، «آهنگ مخصوص جشن تولد»، «کادوی تولد» و «دکوراسیون منزل برای تولد» صحبت خواهید کرد. در واقع در این مثل کلمه کلیدی اصلی «جشن تولد» و کلمات LSI، سایر مواردی است که به نوعی با جشن تولد در ارتباط هستند. شما هم در هنگام تولید محتوای سئو شده کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید و در محتوای خود بگنجانید تا گوگل به موضوع محتوای شما پی ببرد.