با شیوع کرونا و افزایش کسب و کارهای اینترنتی، تعداد پرداخت اینترنتی و تراکنشهای آنلاین نیز افزایش پیدا کرده است.چند بار تا به حال سری به سایتهای آنلاین زده و یا در اینترنت به دنبال کالای موردنظرتان بودید؟ چند درصد از جستجوهای اینترنتی شما برای خرید خدمات یا کالای مورد نیازتان است. چند بار در روز پرداخت اینترنتی انجام میدهید؟ زمانی که قصد دارید بدون حضور فیزیکی و تنها در بستر اینترنت، خدمات یا محصولی را خریداری کنید و با استفاده از کارتهای اعتباری و بانکیتان، صورتحساب آن را به صورت اعتباری پرداخت میکنید، در حال انجام پرداخت اینترنتی هستید. به طور کلی پرداخت اینترنتی، پرداخت پول از طریق اینترنت است که شما بدون نیاز به حضور فیزیکی و تنها به وسیله کارت بانکیتان تراکنش را انجام میدهید. فروشگاههای اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین با راه اندازی درگاه پرداخت امکان پرداخت اینترنتی را برای کاربران فراهم میکنند.
درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟
درگاه پرداخت اینترنتی معادل فارسی عبارت بینالمللی Internet Payment Gateway است که به اختصار IPG هم نامیده میشود. این فناوری، این امکان را به ارمغان آورده است که تراکنش های مالی در بستر اینترنت انجام شوند.
هدف استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟
درگاههای پرداخت اینترنتی امکاناتی متنوع را ارائه میدهند که میتواند مزایا و نتایج زیر را برای مشتریان و کسبوکارها به همراه داشته باشد:
آسودگی خاطر با تضمین امنیت اطلاعات مالی حسابهای بانکی کاربران
رمزنگاری مشخصات حساب بانکی مشتریان
بالا بردن سرعت چرخهی خرید و فروش محصولات و ارائهی خدمات
امکان تهیهی گزارش از تراکنش های پرداخت
صدور صورتحسابهای الکترونیکی
پیگیری دقیق صحت اطلاعات هویتی کاربران اعم از کاربران و کسبوکارها
انواع درگاه پرداخت
درگاه پرداختهای اینترنتی در ایران نیز به دو دسته تقسیم میشوند:
- درگاههای پرداخت مستقیم (PSP)
- درگاههای پرداخت واسط (پرداختیار)
درگاه پرداخت مستقیم (PSP)
شرکتهای Payment Service Provider یا به سرواژه PSP، شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت هستند. از شرکتهای PSP رسمی فعال در ایران میتوان به شرکت بهپرداخت ملت، شرکت پرداخت الکترونیک سداد و… اشاره کرد.
درگاههای واسط
شرکتهای پرداخت یار، شرکتهایی هستند که با PSP ها قرارداد میبندند و درگاههای پرداخت آنان را به مشتریان خود ارائه میکنند. تفاوت شرکت های PSP و پرداخت یار، در کسب مجوزها و فرآیندهای پیچیدهی اداری و زمانبری است که صاحبان کسبوکار باید آنها را طی کند تا درگاه پرداخت مستقیم را دریافت نماید. از نمونه های درگاه های پرداخت واسط می توان به درگاه پرداخت زرین پال، پی پینگ و… اشاره کرد.
ویژگی درگاه پرداخت اینترنتی
امکان انجام تراکنش های خرید ، پرداخت قبوض ، شارژ آنی سیم کارت تلفن همراه
امکان انجام پرداخت قبوض به صورت گروهی
سامانه گزارشگیری online
امکان ارائه وب سرویس نمایش گزارش تراکنش ها به صورت online
امکان انجام عملیات خرید با شناسه اختصاصی
امکان پیاده سازی آسان و سریع در انواع محیط های مدیریت محتوای تحت (cms )
امکان پیاده سازی در محیط های (net و java )
امکان استفاده از نشان اختصاصی توسط پذیرنده
امکان استفاده از درگاه امن ( به صورت رمزنگاری شده )
ثبت نام و رهگیری دریافت درگاه در سریعترین زمان ممکن
درانتخاب درگاه پرداخت به چه نکاتی باید توجه کرد؟
امنیت درگاه پرداخت اینترنتی
شما در درگاه پرداختی که از امنیت آن اطمینان نداشته باشید تراکنش انجام میدهید؟ در انتخاب درگاه پرداخت، از امینت آن اطمینان حاصل کنید. این امر از طریق مشاهدهی پروتکلها و مجوزها و همچنین با پرسوجو امکانپذیر است.
کارمزد درگاه پرداخت
کارمزد استفاده از درگاه، دغدغهی اصلی کسبوکارها در زمان انتخاب انواع درگاه پرداخت است. در هر تراکنش باید هزینهای را به عنوان کارمزد پرداخت کنید. این نکته را در نظر بگیرید که در مقابل تعرفهی پرداختی چه خدماتی به شما ارائه میشود.
روش پرداخت
برای ساده شدن مسیر پرداخت کاربران از درگاه پرداختی بهره بگیرید که روشهای پرداخت جدید و متنوعی را ارائه دهد.
سازگاری با سیستمها
سازگاری با سیستم مدیریت محتوا یا پلتفرم مورد استفادهی شما یکی از مهمترین نکات است. درگاه باید چه از لحاظ ساختار فنی و چه زیبایی رابط کاربری با پلتفرم شما هماهنگ باشد.
نتیجه
در نهایت لازم به ذکر است در سایت های فروشگاهی معتبر نیاز است که از هر دو نمونه انواع درگاه پرداخت استفاده شود زیرا ممکن است برخی بانک ها در برخی از درگاه های پرداخت به دسترسی کار نکنند و یا سرویس یکی از درگاه های پرداخت شما به طور موقت برای تعمیرات و یا به روز رسانی به حالت تعمیر در بیاید که در چنین حالتی اگر شما درگاه های پرداخت دیگری در داخل فروشگاه خود نداشته باشید خریدان ممکن است سبد خرید خود را رها کنند و در یک سایت دیگر خرید خود را انجام دهند. برای رفع این مشکل حتما پیشنهاد می شد حداقل دو عدد درگاه پرداخت در سایت فروشگاهی خود داشته باشید.