ریدایرکت چیست؟
اگر بخواهیم ریدایرکت ( Redirect) را خیلی ساده توضیح دهیم باید بگوییم که این کار یعنی اینکه کاربر بدون کلیک کردن روی هیچ لینکی فقط با وارد کردن آدرس یک صفحه از سایت (به فرض مثال صفحه A) دیگر به آن صفحه وارد نشود و مستقیما به صفحه B منتقل گردد.
ریدایرکت 410 مدیریت کردن این کار در حفظ جایگاه و رتبه بسیار موثر است زیرا به درک هر چه بهتر موتور جستجو کمک میکنیم. با انجام ریدایرکت به رباتهای گوگل یا هر موتور دیگری این را نشان میدهیم که قصد داریم به شکل دائم یا موقت به جای صفحه A، صفحه B را نشان دهد.
فقط نکتهای که در اینجا وجود دارد این است که باید ریدایرکت به صورت درست و اصولی انتخاب گردد تا تاثیر آن بر روی SEO مخرب نباشد.
متداولترین دلایل ریدایرکت کردن
قطعا برای انجام این کار مهم، یک یا چند دلیل وجود ندارد اما اگر بخواهیم به متداولترین آنها اشاره کنیم میتوانیم موراد زیر را نام ببریم:
- اگر بخواهیم مقاله یا صفحهای را کلا پاک کنیم.
- قصد منتقل کردن سایت به یک دامنه دیگر را داشته باشیم.
- حذف WWW در آدرس
- ادغام سایتها
- تغییر در سیستمهای مدیریت محتوا
- تغییر در ساختار پیوند یکتا
3 ریدایرکت رایج
میتوان گفت ریدایرکت 301، 302 و 307 جز مواردی هستند که هر روز آنها را میبینیم. از این رو در این مقاله قصد داریم درباره این 3 مورد کمی با هم صحبت کنیم تا در هنگام انجام این کار مرتکب خطا یا اشتباه نشویم.
ریدایرکت 301 (دائمی)
این نوع ریدایرکت که بسیار رایج است در 2 حالت استفاده میشود:
- حذف یا انتقال صفحه به صورت دائمی
- تغییر در ساختار URL
در واقع با ریدایرکت 301 به رباتها میگوییم که صفحه Aوجود ندارد و لزومی به ایندکس آن نیست و همه امتیاز صفحه A را به صفحه B منتقل کند.
عدم انجام این کار سبب میشود تا کاربران احتمالا خطای 404 مشاهده کنند.
به دلیل دائمی بودن این ریدایرکت باید پیش از تصمیم گیری به این کار از همیشگی بودن آن مطمئن شویم. یعنی اگر قصد داریم پس از مدتی دوباره از آدرس قبل استفاده کنیم انتخاب 301 درست نیست و باید به سراغ ریدایرکت موقتی برویم.
ریدایرکت 302 ( موقت)
این ریدایرکت غالبا برای تغییر مسیر موقتی کاربرد دارد. در واقع به رباتها میگوییم که صفحه مورد نظر وجود دارد اما موقتا این انتقال انجام شده است.
در گذشته با ریدایرکت موقت، ارزش صفحه منتقل نمیشد و احتمال داشت این امر سبب شود تا صفحه جدید برای گرفتن رتبه با مشکل روبرو شود. اما خبر خوبی که وجود دارد این است که دیگر ریدایرکتها روی رتبه صفحه تاثیری ندارند.
ریدایرکت 307
این روزها دیگر همانند گذشته تنها گزینه برای ریدایرکت غیر دائم، 302 نیست و 307 از آن هم معتبرتر است.
ریدایرکت 307 نیز همچون 302 است اما با این تفاوت که برخلاف 302، برای موتورهای جستجو یک کار نامفهوم نیست.
پس اگر حتما از انتقال موقتی صفحه مورد نظر خود مطمئن هستیم این ریدایرکت یک گزینه مناسب برای ما است.
علاوه بر این مواردی که در بالا با آن آشنا شدیم یک کد دیگر نیز وجود دارد که برای انتقال دائم استفاده میشوند اما ریدایرکت محسوب نمیگردند ولی به آن مربوط هستند که در زیر بیشتر آشنا میشویم.
خطای 404 و ریدایرکت 410
شاید بتوان گفت از مشکلات بزرگی که برای هر سایتی وجود دارد، Error 404 است. این خطا که باید هر چه زودتر برطرف شود از نگاه گوگل به معنای نگهداری بد از سایت است. 404ها زمانی دیده میشوند که یک مقاله یا صفحه حذف شده باشد اما هیچ ریدایرکتی برای آن نزده باشیم.
راه حل رفع این خطا استفاده از ریدایرکت 301 است یعنی صفحهای که دارای ارور 404 است را باید به صفحهای که به آن مرتبط است و یا به صفحه اصلی سایت منتقل کنیم.
البته این تنها راه حل نیست و استفاده از ریدایرکت 410 نیز یک راهکار دیگر است. با انجام 410، به کاربران و همچنین موتور جستجو این پیام را میدهیم که صفحه مورد نظر کامل حذف شده است و آن را از نتایج جستجو پاک میکنند.
سایر ریدایرکتها
درست است که 3 ریدایرکت 301، 302 و 307 بسیار مرسوم هستند اما از آنجا که ما قصد داریم جامعترین اطلاع را در این زمینه ارائه دهیم درباره سایر ریدایرکتها نیز که شاید کمتر شناخته شده باشند نیز صحبت میکنیم.
ریدایرکتهای REGEX
افراد حرفهای در زمینه سئو برای ساخت ریدایرکتهای پیچیده گاهی از ریدایرکت REGEX استفاده میکنند. تفاوت این روش با سایر روشها در این است که در REGEX این امکان وجود دارد تا صفحههایی که کلمات کلیدی شبیه به هم دارند را به صورت یک جا به صفحه دیگری هدایت کنند. البته باید حتما در این زمینه حرفهای باشند زیرا در غیر این صورت مشکلات جدی برای سایت به وجود میآید.
تگ Rel=Canonical
این ریدایرکت که به صورت مستقیم است نیاز به ریسپانس کد ندارد و در واقع در سطح سرور نیست.
روال این مورد بدین صورت است که مرورگر یا موتور جستجو، یک صفحه را درخواست میکند، Status Code 200 میگیرد، صفحه بررسی میشود و سپس Rel=Canonical را در متا تگها درک میکند.
هنگامی که موتورهای جستجو تگ Rel=Canonical را میبینند متوجه این مورد میشوند که این صفحه، اصلی نیست و نباید ایندکس شود. از این رو در بخش دیگری به دنبال آن میگردند.
کاربرد این تگ برای زمانی است که قصد داریم هر 2 صفحه برای کاربر نمایش داده شود اما تنها یکی از این صفحات را موتورها ثبت کنند. در واقع اگر محتوای تکراری داریم میتوانیم به سراغ این تگ برویم.
متا رفرش (Meta Refresh)
این نوع ریدایرکت در سطح سرور اجرا نمیشود و در سطح صفحه است و در واقع یک ریدایرکت کند میباشد که خیلی توصیه نمیگردد زیرا اعتبار صفحه را به طور کامل منتقل نمیکند.
این ریدایرکت عموما با این جمله دیده میشود: “در صورتی که تا چند ثانیه دیگر به صفحه مورد نظر منتقل نشدید، ابنجا را کلیک کنید.”
پلاگین ریدایرکت
این صحیح است که میتوان از طریق سرور و یا یک سری ابزارها، ریدایرکت را مدیریت کرد اما نصب کردن نسخه پولی یواست سئو، یک راه حل ساده و راحت است. با استفاده از این افزونه میتوان بهترین ریدایرکت را انتخاب کرد و هر بار که بخواهیم این کار را انجام دهیم از ما نوع ریدایرکت موردنظر را میپرسد.
Yoast SEO، مدیریت این کار و همچنین کدهای تغییر مسیر را پشتیبانی میکند.