جایگاه بک لینک در سئو و رشد سایت
اگرچه گوگل با تغییرات اساسی در سالهای جدید در الگوریتم خود تا حدودی از اهمیت و جایگاه بک لینک کم کرده است و به اهمیت و اعتبار تولید محتوای تخصصی افزوده است با این حال بک لینک هنوز به عنوان یکی از شاخص ها در رشد و افزایش ترافیک سایت محسوب می شود.
اهمیت بک لینک در سئو از الگوریتم های گذشته گوگل برای موتورهای جستجو قابل ارزیابی بوده است. اکنون نیز بک لینک ( Backlink ) گرفتن یکی از مهمترین شاخصه های قابل ارزیابی برای موتور های جستجو می باشد و رنک دهی گوگل منوط بر بک لینک های مناسب می باشد.
اهمیت بک لینک
زمانی که از سایت های دیگر مخصوصا سایت های مرتبط با فعالیت شما، به وب سایت شما لینک داده شود، به این لینک ” بک لینک – Backlink ” گفته می شود. هرچه تعداد بک لینک های ورودی به سایت شما بیشتر باشد گوگل نیز به این وب سایت اهمیت بیشتری خواهد داد و در صورتی که موارد سئو رعایت شده باشد، رنک بهتری را نیز از این موتورهای جستجو دریافت خواهید کرد.
این موضوع را نیز مد نظر قرار دهید که ممکن است گاهی این بک لینک ها برای وب سایت مضر واقع شود. باید مراقب بود از چه سایتی و با چه رتبه و جایگاهی بک لینک میگیریم. اولویت شما باید سایت های مرتبط با فعالیت سایت شخصی خود و همچنین با رتبه و جایگاه مناسب و همچنین بازدید مناسب باشد.
ارزیابی بک لینک های سایت
درجه اعتبار بک لینک های اخذ شده برای وب سایت ما با شاخصه های مختلفی سنجیده می شود که در این قسمت به مهمترین آن ها اشاره ای خواهیم کرد.
- دامنه سایت مبدا :
دامنه سایت مبدا ” همان سایتی که به شما بک لینک میدهد ” باید اعتبار قابل قبولی را دارا باشد. اگر سایت مبدا از اعتبار قابل قبولی برخوردار باشد، مطمعنا برای وب سایت شما نیز امتیاز خوبی را به همراه دارد. پس در نتیجه گرفتن بک لینک از وب سایتی که از اعتبار بالا برخوردار باشد به مراتب مهمتر و واجب تر (!) از وب سایتی است که از اعتبار بالایی برخوردار نمی باشد.
باز هم تاکید میکنم. مراقب سایتی که از آن بک لینک میگیرید باشید. سایت هایی که از اعتبار بالا نزد گوگل برخوردار نیستند به منزله ضرر برای سایت شما به ازای گرفتن بک لینک می باشد نه سود. پس از سایت های معتبر و با اعتبار بک لینک تهیه کنیم.
- محتوای سایت مبدا :
در شیوه بک لینک گذاری ، محتوای سایت مبدا همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد باید مرتبط با موضوع سایت بک لینک گیرنده باشد. این موضوع می تواند تاثیر قابل ذکری بر بل لینک گرفته شده داشته باشد. اگر موضوع صفحه مبدا لینک دهنده نیز هم موضوع یا مرتبط و یا دارای کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت سایت مقصد باشد نیز برای اعتبار بک لینک قابل قبول است.
- صفحه مقصد بک لینک :
زمانی که شما یک صفحه را برای بک لینک گیری در سایت خود انتخاب می کنید به این صفحه، ” صفحه مقصد ” گفته می شود. صفحه مقصد باید دارای موضوع کاملا مرتبط با عبارت درج شده در بک لینک باشد. اگر در این صفحه با استفاده از تگ های H1 و H2 با عبارت لینک گیری همخوانی داشته باشند نیز کمک شایانی برای افزایش محبوبیت شما نزد گوگل خواهد داشت.
- عبارت لینک شده :
همانطور که در بخش قبلی ذکر شد که عبارت لینک شده باید با موضوع صفحه مقصد و مبدا همخوانی داشته باشد، تاکید دوباره می کنیم که بهتر است عبارتی که شما برای لینک گیری استفاده می کنید کاملا هم موضوع در صفحات مبدا و مقصد باشد و کلمات مرتبط زیادی در این دو صفحه داشته باشد. رعایت کردن موضوع عبارت لینک شده می تواند کمک بسیار شایانی به SEO سایت داشته باشد.