از زمان همه گیری ویروس کرونا در جهان فروش آنلاین به طرز چشمگیری رشد پیدا کرد. در مقابل در یک سال گذشته بسیاری از شرکت ها و فروشگاه هایی که تنها فروش به صورت حضوری داشتند یا ورشکست شدند و یا مجبور به حضور در فضای فروش آنلاین شدند. اگر در گذشته فروش حضوری برای همه کسب و کارها مهم بود در حال حاضر حضور در فضای آنلاین برای همه کسب و کارها به یک ضرورت تبدیل شده است.
شبکه های اجتماعی نقش مهمی در معرفی کسب و کارها در طی این مدت داشته اند. اما داشتن شبکه اجتماعی به تنهایی نمی تواند تمام نیاز های یک کسب و کار را حل کند. برای جبران این کمبودها یکی از بهترین راه حل ها برای کسب و کار است. شرکت ساخت اپلیکیشن معمولاً توسط تیم های حرفه ای و با صرف وقت و هزینه های نسبتاٌ زیادی انجام می شود. فرآیند به طور معمول شامل چندین مرحله است.
مرحله اول: مشاوره و برنامه ریزی
در این جلسه تیم سازنده و کارفرما درباره تمامی موارد و جزئیات مانند هزینه و بودجه، دوره های زمانی تحویل پروژه، گزارش و لیست امکانات، زمان تحویل نهایی و .. صحبت می کنند.
مرحله دوم: تدوین مستندات فنی
در این مرحله چک لیستی از تمام کارهایی که باید انجام شود آماده می شود. حال تیم تولید پروژه همگام با این چک لیست پیش می رود و تمامی مراحل کاری خود را ثبت می کند. همچنین در هر مرحله به هر مشکلی برخورد همراه با راه حل آن را مستند سازی می کند.
مرحله سوم: تهیه ی وایرفیم یا اسکیج نرم افزار
در این مرحله ساختار و یا اسکیج کلی نرم افزار تولید می شود و پس از تایید کارفرما در برنامه ی کاری کار قرار می گیرد و روند کار برای ، یا آغاز می شود.
مرحله چهارم: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری
در این مرحله اسکیج طراحی شده توسط گرافیک کار بررسی می شود و با توجه به اصول تجریه کاربری و رابط کاربری بازنگری و یا اصلاح می شود.
مرحله پنجم: برنامه نویسی و تست برنامه
در این مرحله برنامه نویس شروع به کدنویسی می کند و در انتهای هر برنامه کاری اپلیکیشن را تست و آزمایش می کند.
مرحله ششم: تست نهایی و رفع باگ
بعد از آماده شدن نرم افزار تست های نهایی توسط کارفرما انجام می شود تا اشکالات احتمالی مشخص شود. بعد از رفع این اشکالات اپلیکیشن آماده ورود به بازار است.
طی کردن همه این مراحل نیاز به دوره ای چند ماهه و همچنین صرف هزینه های زیادی دارد. هر چند در نهایت این هزینه ها ممکن است باعث فروش و رونق کسب و کار شود اما این امکان برای همه کسب و کارها به خصوص آنها هایی که بودجه اندکی دارند فراهم نیست. به همین دلیل معمولاً کسب و کارهای کوچک تمایلی به طراحی اپلیکیشن برای کسب و کار و توسعه بازار خود ندارند و ترجیح می دهند با روش های سنتی بیزنس خود را ادامه دهند.