خیلی سال قبل، زمانی که با سایت های نسل اول کار میکردند ، صدای اعتراض و نارضایتی کاربران گوگل در دنیا بلند شد. همانطور که در بالا هم اشاره کردم ، همه وبمسترها از ناعدالتی که در حق شون ادا شده بود ، ناراضی بودند . به همین دلیل گوگل الگوریتم هایی رو بروی کار آورد .
مثلا فرض کنید که سایت هایی با تبلیغات بی رویه و آزار دهنده، محتواهای غیر مفید ، تپهای از کلمات کلیدی کنارهم چیده شده و مطالب نامربوط به موضوعات سرچ شده سایتهایی بودند که به راحتی میتوانستند در رقابت گوگل برنده شوند ! در همین حین بود که گوگل به فکر راهی برای پر کردن گودی های کف زمین در دنیای وبمستری گشت . در نهایت ، توانست با خلق الگوریتم پاندا مشکلات را تا حدود زیادی به اتمام برساند .
الگوریتم پاندا دقیقا چیکار میکنه ؟
خیلی ساده اگر بخوام بگم ، الگوریتم پاندا میومد سایت های پر تلاش و با کیفیت رو با سایت هایی که کم کار ، غیرفعال و یا بی کیفیت هستند رو طبقه بندی میکرد و حق رشد کردن رو به سایت های با کیفیت بیشتر میداد . هدف این الگوریتم هم یک جورایی رعایت کردن اون قضیه عدالت بین سایت ها بوده ! جالبه که بدونید الگوریتم پاندا هرچند وقت یکبار به روز رسانی میشود و باعث میشود که محتوای بیکیفیت رشد زیادی نداشته باشند و با حذف کردن یا کم کردن رتبهی وبسایت، درس خوبی به وبمستران آنها یاد میدهد .
محتوای کم حجم و ناکافی
میدانید که محتوای کوتاه و خلاصهای که اصول تولید محتوای ارزشمند در آن رعایت نشده باشد، زنگ خطری برا سایت شماست و بسیار محتمل است حساسیت پاندای گوگل را بر انگیزد و در معرض حذف شدن قرار بگیرد. محتوایی کامل و قدرتمند تولید کنید که در عین اینکه از زیاده گویی، کش دادن و اطالهی کلام به دور است، اطلاعات کافی را به کاربر میرساند و به کلیهی سوالات احتمالیاش پاسخ میدهد.
محتوای تکراری
همچنین محتوای تکراری ، میتواند به عنوان عامل مهمی در نابود شدن سئوی وبسایت شما ، فعالیت داشته باشد . اگر یک محتوا در سایت شما تکرار شده باشد، حوصلهی پاندای گوگل را سر برده و سایت شما را مستحق تنبیه میبیند. تا جای ممکن از سوژههای بکر و بهروز الهام بگیرید و از موضوعات تکراری و همچنین تکرار مطالب یا درج چندباره یک محصول بپرهیزید.
محتوای فاقد اعتبار
اگر نسبت به صحت و اعتبار اطلاعاتی که در اختیار خوانندگان وبسایتتان قرار میدهید، بی توجه و سهل انگارید، هر لحظه منتظر لگد محکم پاندای گوگل باشید! از نظر گوگل محتوای تاییدنشده تفاوتی با اسپم ندارد.
ناهماهنگی محتوا با موضوع سرچ شده
سعی کنید که کاربران را با محتوای الکی ، گول نزنید . گوگل زرنگ تر از این حرفاست ! به راحتی میتونه وبسایت تون رو تشخیص بده ! صفحاتی که برخلاف وعدهشان، محتوایی که با موضوع جستوجو شده تطابق ندارد را به کاربران نشان میدهند یا با بازی با کلمات کلیدی، کاربر را به سمت موجی از تبلیغات هدایت میکنند، فورا مورد قهر الگوریتم پاندا واقع خواهند شد.
تنبیه الگوریتم پاندای گوگل ، چطوری متوجه اش شویم ؟
اگر بازدیدها و ترافیک ورودی وبسایتتان ریزش زیادی داشت ، احتمال دارد الگوریتم پاندا محتوای شما را (به یکی از دلایل بالا) بیکیفیت ارزیابی کرده و رتبهی شما را تنزل داده باشد. البته دقت کنید که افت رتبهی وبسایت الزاما مرتبط با الگوریتم پاندا نیست، اما جزء موارد مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. گاهی یک صفحه یا بخش کوچکی از سایت، محتوای غیر استاندارد و ضعیف ارائه داده، اما کل سایت تحت تاثیر تنبیه الگوریتم پاندا واقع میشود.
برای رهایی از جریمهی گوگل پاندا چه کار کنیم
جبران کردن ، درست پس از اینکه تازه تنبیه شده اید ، کار اسونی نیست . ارتقای رتبهی وبسایتی که توسط گوگل جریمه و تحریم شده، کمی سخت و زمانبر است. اما میشود با بهبود محتوا و ارائهی محتوای منحصر بهفرد، به نتایج خوبی رسید. یک نکتهی مهم که باید بدانید این است که سئوی فنی سایت در رتبه بندی گوگل موثر است، اما نقشی در الگوریتم پاندا ایفا نمیکند. پاندای گوگل صرفا بر روی محتوا تمرکز میکند.