پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

تفاوت حسابداری دولتی و بازرگانی

mizansoft 2 ماه پیش

تفاوت حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی

حسابداری دولتی چیست؟

حسابداری دولتی شاخه ای از حسابداری است که در آن فرد حسابدار به فعالیت هایی همچون جمع آوری اسناد مالی،ثبت اسناد ، تفسیر و گزارش های مالی دولتی جهت برنامه ریزی و نحوه استفاده از بودجه می پردازد.

برخی از اصطلاحات مهم این نوع حسابداری عبارت اند از : بودجه – خزانه – اعتبار – تخصیص اعتبار – درآمد عمومی – درآمد اختصاصی که در ادامه به طور خلاصه به تعریف آن ها می پردازیم.

بودجه: یک برنامه مالی است که توسط دولت تدوین شده که شامل پیش بینی درآمد ها و هزینه های دولت در طول یک سال مالی را در بر می گیرد. نکته قابل ذکر این است که در سازمان های دولتی اهمیت کنترل بودجه در رابطه با هزینه ها بسیار اهمیت دارد و به مراتب از درآمد های به دست آمده مهم تر است.

خزانه: سازمانی است که دولت وجه دریافتی اش را در آن ذخیره می کند.

اعتبار: مبلغی است که دولت برای اجرای برنامه ها و اهداف معین به تصویب می رساند.

تخصیص اعتبار: دولت جهت اجرای برنامه هایش مجوز استفاده از مبلغی معین از اعتبار تصویب شده را در اختیار می گذارد که به آن تخصیص اعتبار می گویند.

درآمد عمومی: درآمد حاصله از نهاد های دولت و مالیات های دریافت شده را درآمد عمومی می گویند.

درآمد اختصاصی: درآمد هایی که طبق مصوبه دولت جهت مصارف خاص در بودجه منظور می شود.

 

jP85NdaFmQSnuP8pAy64caMLNlu7fZbMhHHq8rT2.jpg

شباهت های حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی

برخی از شباهت های میان حسابداری دولتی و حسابداری بازرگانی عبارت اند از:

  • در هر دو شرکت دولتی و بازرگانی به دلیل محدود بودن منابع مالی، شرکت ها موظف به مدیریت کردن منابع مالی خود هستند.
  • هر دو در نظام اقتصادی کشور مکمل یکدیگر هستند.
  • هردو شرکت دولتی و بازرگانی ممکن است در ارائه دادن خدمات یا کالاها با یکدیگر شباهت داشته باشند.
  • ممکن است برای مدیریت مالی مجموعه های خود از روش های مشابه یکدیگر استفاده کنند.

تفاوت حسابداری بازرگانی با حسابداری دولتی:

تفاوت در نوع اهداف و وظایف

تفاوت در نوع حساب ها و صورت های مالی آن ها

تفاوت در مالکیت آن ها

تفاوت در منابع مالی آن ها

اهمیت اجرای قوانین و مقررات در سازمان های دولتی

برخلاف حسابداری بازرگانی، در حسابداری دولتی اجرای قوانین و مقرارت تعیین شده توسط دولت می تواند بر اصول پذیرفته شده حسابداری ارجهیت داشته باشد. همچنین مسئولیت ها و اختیارات کارکنان مجموعه های دولتی طبق قوانین و مقرارت از پیش تعیین شده برای آن ها می باشد. اما در موسسات بازرگانی مسئولیت ها و اختیارات کارکنان توسط هیئت مدیره مشخص می شود. کارکنان موسسات دولتی ممکن است به علت قصور در انجام وظایف محول شده به آن ها و یا تخطی از قوانین مورد تعقیب و در صورت اثبات جرم محاکمه شوند.
در نرم افزار های مالی میزان میتوانید تمامی این امور را به آسانی ثبت کنید 

h6tMLEtFIfYDFkXU0ggbgF0joL9cengkDIVNEJ6U.png

برای مطالعه بیشتر به سایت ما سر بزنید.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید