در اکانت Business News میخواهم شما را با یک عامل مؤثر در پیشرفت کسب و کار به نام تبلیغات آنلاین آشنا کنم؛ همانطور که میدانید بین انواع بازاریابی که شاید تا الان نامهایشان را شنیده باشید دیجیتالمارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی مؤثرترین شکل تبلیغ و یافتن مشتری در قرن 21 است که تبلیغات آنلاین را هم شامل میشود. این تبلیغات میتوانند مسیر جذب مشتری را تغییر دهند و بر ارکان بازاریابی مثل قیف فروش تأثیر بگذارند. اما دوستان بیایید وقت را تلف نکنیم و به ادامه متن بپردازیم.
انواع بازاریابی چه اشکالی را شامل میشوند؟
بهتر است قبل از توضیح درباره تبلیغات آنلاین مختصری انواع بازاریابی را معرفی کنیم بعد استراتژیهای تبلیغات اینترنتی را توضیح دهیم. خب الان به 12 مدل بازاریابی که در پایین آوردهایم نگاهی بیندازید؛ شاید شما هم در یکی از این زمینهها مشغول باشید:
• بازاریابی سنتی مثل تبلیغات چاپی، تلویزیونی و بیلبوردهای رنگی
• بازاریابی تجارت الکترونیک یعنی فروش محصولات به شکل اینترنتی
• بازاریابی محلی یعنی یافتن مشتری در مقیاس کوچک منطقهای
• بازاریابی برونگرا مثل تبلیغات پولی برای مشترییابی
• بازاریابی دیجیتال که هدف اصلی بحث ما است؛ طبق این تکنیک رایگان یا با پرداخت پول از طریق تبلیغات آنلاین خدمات و محصولات خود را به فروش میرسانیم.
• بازاریابی درونگرا از طریق فراهم کردن زمینه برای جذب خودکار مشتری مثل تبلیغات آنلاین و تولید محتوای الکترونیک
• بازاریابی محتوایی یعنی تولید محتوای الکترونیک در فضای مجازی؛ درواقع این شکل بازاریابی هم در مجموعه بازاریابی دیجیتال قرار دارد و در جذب مشتری فوقالعاده مؤثر است؛ خود من هم در این زمینه مشغول هستم.
• بازاریابی شبکههای اجتماعی یعنی کار با رسانههایی مثل اینستاگرام و...
• بازاریابی پرداخت به ازای کلیک که معمولاً در تبلیغات گوگل و بقیه پلتفرمها انجام میشود.
• بازاریابی رشد یعنی بهکارگیری ترفندهایی مثل تقویت و بهینهسازی کانالهای مشتری یابی و قیف فروش
• بازاریابی ایمیلی از طریق ارسال پیام به مشتریان وفادار برای افزایش درآمد
• بازاریابی برند یعنی معرفی استراتژیک هویت یک برند به مشتریان + بازاریابی محصول یا پروداکت مارکتینگ و…
5 استراتژی برای موفق شدن در تبلیغات آنلاین
حالا وقتش رسیده که پای تبلیغات آنلاین را به میان آوریم. ببینید شاید بتوان گفت تبلیغات اینترنتی بهترین روش برای بازاریابی و جذب مشتری در عصر جدید است؛ این حرفی است که از روی تجربه به زبان میآورم. با یادگیری تکنیکهای تبلیغات آنلاین دیگر نیاز نیست استرس داشته باشید که ضرر کنید و نتوانید محصولات خود را به فروش برسانید؛ چون این شکل بازاریابی خیلی نرم روی ذهن و روان مشتری تأثیر میگذارد و شانس خرید را تصاعدی بالا میبرد.
5 استراتژی برای انجام درست تبلیغات آنلاین در زیر آوردهایم:
استفاده از چند پلتفرم اجتماعی
یکی از ویژگیهای منفی شبکههای اجتماعی محدودیتهای گهگاهی آنهاست؛ یک وقتهایی پیش میآید یک رسانه برای مدتی کوتاه و نامعلوم محدود میشود، باگ میدهد و تبلیغات در حالت معلق قرار میگیرند. به عنوان یک دیجیتالمارکتر باید با همه این پیشامدهای احتمالی آشنا باشیم. برای انجام تبلیغات آنلاین به یک پلتفرم اکتفا نکنید؛ مثلاً اگر در فیسبوک به تبلیغات اینترنتی مشغول هستید، سعی کنید فعالیتهای خود را در پینترست، تیکتاک و گوگلشاپینگ هم گسترش دهید.
برند تجاری دایانشاپ که یکی از شرکتهای موفق در تجارت الکترونیک ایران است فقط در محیط وبسایت فعالیت ندارد بلکه فعالیت تبلیغات آنلاین خود را به رسانههای اینستاگرام و تلگرام هم رسانده و امروز به عنوان یک برند معتبر شناخته میشود.
راهاندازی بازاریابی پیامکی
اگر میخواهی برای تبلیغات آنلاین خود ترافیک ایجاد کنی و مشتری بیشتری داشته باشی بازاریابی پیامکی را امتحان کن! یک بازاریاب حرفهای فقط به منابع اینترنتی قانع نیست و با ارسال پیامکهای جذاب و اغواکننده تعداد مشتریانش را به حداکثر میرساند. با انجام این ترفند کنار فعالیتهای اینترنتی خود میتوانید 2 برابر آنچه سرمایه گذاشتید سود کنید!
برقراری ارتباط با زبان عامیانه
رمز موفقیت در این دنیای دیجیتال راحت صحبت کردن است؛ بله صحبت عامیانه و خودمانی! تبلیغات آنلاین همیشه جوابگو هستند و فروش شما را تضمین میکنند به شرطی که زبان صحبت خود را با مشتری تغییر دهید. میتوانید در تبلیغات خود داستان بگویید، گاهی شوخی کنید و از آموزههای طنز استفاده کنید برای این کار خجالت نکشید؛ چون الان مردم با آدمهایی که راحتتر ارتباط برقرار میکنند کاکنت میشوند و تمایل دارند از خدماتشان استفاده کنند. اگر دقت کرده باشید من هم با یک زبان دوستانه دارم با شما حرف میزنم چون مطمئنم اینطوری علاقه بیشتری به خواندن بقیه مقاله من پیدا میکنید!
فعالیت در پلتفرم تیکتاک
توصیه میکنم برای رونق کسب و کار خود گریزی به پلتفرم تیکتاک بزنید؛ تیکتاک خیلی رسانه قشنگ و خلاقی هست البته الان بیشتر برای سرگرمی استفاده میشود. ولی برای این که چند پله موفقیت را یکباره بالا بروید حتماً از ظرفیت نامحدود تیکتاک برای انجام «تبلیغات آنلاین» استفاده کنید. تازه در تیکتاک هزینه کلیک روی تبلیغات و نمایش آنها بهصرفهتر از بقیه شبکههای اجتماعی است پس اگر آن را نادیده بگیرید به این معناست که یک فرصت پولساز را برای تبلیغات آنلاین از دست دادهاید؛ حالا خودتان میدانید!
سازگاری با سیستم اپل
یکی از شروط پا گذاشتن در زمینه بازاریابی دیجیتال و انجام تبلیغات آنلاین آمادگی برای رویدادهای غیرمنتظره در اینترنت است؛ درواقع باید بهروز باشید. نمیدانم چقدر در جریان هستید ولی زمانی که شرکت اپل نسخه IOS14 را راهاندازی کرد تغییر مخربی در فیسبوک ایجاد شد؛ این یعنی شبکههای اجتماعی هر آن ممکن است تغییر کنند پس بازاریابان باید برای مواجه شدن با تغییرات احتمالی آماده باشند.
به نظر میرسد دوره جدیدی از بازاریابی دیجیتال نزدیک است؛ اپل در آیندهای نهچنداندور قرار است یک پلتفرم قوی با پتانسیل بالا برای تبلیغات راهاندازی کند پس هرچه زودتر خود را برای این فناوری تکاندهنده آماده کنید!
تبلیغات آنلاین چه تأثیری روی قیف فروش خواهد گذاشت؟
اول بیایید ببینیم قیف فروش چیست؛ قیف فروش مسیر سفر مشتری را از زمانی که محصول را میبیند، درباره آن اطلاعات کسب میکند، از آن محصول خوشش میآید و آن را میپسندد (به آن نیاز یا علاقه دارد)، سپس کار را تمام میکند و با پرداخت هزینه محصول را میخرد نشان میدهد. به عبارتی وقتی مشتری در بالای قیف قرار دارد تازه اول راه است؛ سپس وقتی جلوتر میرود و تبدیل به خریدار میشود به پایین قیف رسیده که آن منطقه هدف همه ما بازاریابان و فروشندگان است!
قیف فروش از 4 مرحله تشکیل شده است:
• آگاهی از محصول
• علاقهمندی
• تصمیمگیری برای خرید
• اقدام نهایی
خب به نظر مسیر جالب و پرچالشی است؛ این به هنر و درایت شما برمیگردد که در هر مرحله چه ترفندی را پیاده کنید که مشتری را تا پایین قیف پیش ببرید. فقط بدانید تمام این مراحل زیر نظر یک شیوه درست و اصولی از تبلیغات آنلاین هدایت میشود؛ پس تا الان متوجه شدیم تبلیغات آنلاین چه نقش حیاتی در جذب مشتری، حفظ آن و تبدیلش به خریدار دارد!
سؤالات متداول:
تبلیغات آنلاین یعنی چه؟
بازاریابی در اینترنت به منظور جذب و حفظ مشتری و تبدیل آن به خریدار
تبلیغ در فضای مجازی چگونه باعث جذب مشتری میشود؟
تبلیغات آنلاین در رسانههای اجتماعی مثل تولید محتوای الکترونیک متنی، ویدیویی و... کاربر را از نظر ذهنی ترغیب میکند تا خدمات برند را بشناسد و تمایل داشته باشد از آنها استفاده کند.