شما هم به نظرتان میرسد اکثر افراد در حال مشهور شدن هستند و فقط شما ماندهاید؟ انگار فقط ما هستیم که بلاگر نشدهایم! بله، ساخت برند شخصی به همین سادگی است! همین که تعدادی مخاطب شما را بشناسند و از جهتهای مختلفی روی شما حساب کنند، برند شخصی خودتان را راه انداختهاید. مثلا بلاگر یا اینفلوئنسر شدن، کارآفرینی در یک زمینه خاص یا شهرت در همان زمینه کاری خودتان به ساختن برند کمک میکند.
فرض کنید معلمی در یک مدرسه کار میکند و عملکرد فوقالعادهای دارد. دانش آموزان و اولیا از نحوه تدریس و رفتار او خیلی راضی هستند. ممکن است به دلیل همین رضایت از او بخواهند کلاس خصوصی برگزار کند. کم کم این معلم شهرت بیشتری در سطح شهر به دست میآورد و حتی ممکن است خیلی از اولیا فرزندانشان را به خاطر وجود او در مدرسهای که تدریس میکند، ثبت نام کنند. یعنی اهمیت برند شخصی این معلم از برند و نام مدرسه مهمتر است! این یک نمونه ساده و کوچک از برند شخصی است. یعنی فردی که شخصا مشهور یا محبوب میشود و به موسسه، شرکت یا سازمان خاصی مربوط نیست.
اما چگونه یک برند بسازیم ؟ مدیریت برند چیست و چطور میتوان محبوبیت یا شهرت به دست آورد؟ واقعیت این است که این کار در دنیای دیجیتال خیلی ساده است. اینترنت، شبکههای اجتماعی و طراحی وبسایت شخصی، امکان ساخت برند شخصی را فراهم کرده است. احتمالا خیلی از افراد را در اینستاگرام میشناسید که به واسطه اطمینانی که به آنها دارید، محصولاتشان را میخرید؛ یا مثلا محصولاتی که تبلیغ یا معرفی میکنند را قبول دارید و تهیه میکنید. اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار هم برند شخصی خودشان را دارند.
تعریف برند شخصی چیست؟
برند شخصی در مورد اخلاق، اهداف و مأموریت شما در دنیای حرفهای است. برخی از نظر شخصیتی و هویتی خیلی معروف شدهاند: مثل میشل اوباما؛ و برخی هم به دلیل حرفه و شغلی که دارند. مثلا کسی نیست که اطلاعاتی خیلی اندک از تکنولوژی داشته باشد و استیو جابز را نشناسد. این موضوع در مورد خوانندگان، بازیگران، شخصیتهای سیاسی و … هم صدق میکند.
هر یک از این افراد هویتی منحصربهفرد دارند و این هویت برندی شخصی برای آنها به وجود آورده است. مثلا وقتی در مورد مایکل جکسون و محمدرضا شجریان صحبت میکنیم، میبینیم که هر یک در دنیای موسیقی خیلی مشهور هستند؛ اما با شخصیتها و کاراکترهای کاملا متفاوت.
برندسازی شخصی ارتباط خاصی با تبلیغات ندارد و مسئلهای کاملا حرفهای است. یعنی افراد از طریق کار و شغل حرفهای که انجام میدهند شناخته میشوند و این شهرت از طریق تبلیغات به دست نمیآید. بله کیفیت کار و تمایز شخصیتی آنها است که برندشان را به وجود آورده است. البته شاید بعدا از آنها برای تبلیغات استفاده شود یا خودشان دست به تبلیغات برند و محصولاتشان بزنند؛ اما شهرت آنها به واسطه تبلیغات به دست نیامده است.
اینترنت و فرصتهایی که از این طریق به وجود آمده است، پرسونال برندینگ را راحتتر کرده است. وجود شبکههای اجتماعی، امکان راهاندازی وبسایت شخصی و وجود انواع شرکت دیجیتال مارکتینگ که در این زمینه به ما کمک میکنند، فرصت خوبی برای ساخت پرسونال برند است.
برند شخصی فکر و احساسی است که مردم نسبت به شما دارند. استعدادی که شما دارید و کار حرفهای که انجام میدهید با هم ترکیب میشود و برند شما را تشکیل میدهد.
مثلا به برندهای معروفی مثل Apple یا Nike فکر کنید. این برندها محصولات خاصی مثل وسایل الکترونیکی و ورزشی را میفروشند. اما حسی که مردم از شنیدن نام آنها میگیرند، فراتر از محصول آنها است. این برندها هویتی کاملا مستقل دارند، احساس خوبی به مخاطب و مشتری میدهند و اعتبار دارند.
چرا باید برند شخصی بسازیم؟
داشتن برند شخصی هویت و مهارتهای ما را نشان میدهد. همچنین کمک میکند تا ارتباطات قدرتمندی ایجاد کنیم و فرصتهای جدیدی به وجود بیاوریم. توسعه برند تجاری شخصی کمک میکند تا مشتریان بیشتر و وفادارتری داشته باشیم و اعتبار بیشتری هم نزد آنها به دست آوریم. از طرفی لیدها و مشتریان از طریق بازاریابی دهان به دهان و شهرتی که به دست آوردهایم، سریعتر با برندمان آشنایی پیدا میکنند.
اینترنت کمک زیادی به برندینگ شخصی میکند و استراتژیهای زیادی برای حضور مثبت در این فضا به شما میدهد. چون وقتی دیگران در مورد شما بشنوند با یک جستجوی ساده در موتورهای جستجو یا شبکههای اجتماعی به راحتی شما را پیدا میکنند.
چه قبول کنید و چه نه، فعالیت شما در پلتفرمهایی مثل لینکدین، فیسبوک، توییتر یا اینستاگرام فضایی برای نمایش شما به کاربران ایجاد میکند. جالب است بدانید که امروزه برخی از کارفرمایان و استخدامکنندگان از اینترنت برای جستجوی پیشینه شغلی، سنجش شخصیت و علایق کارجویان استفاده میکنند. جالب اینجاست که تنها ۵۷% از کارفرمایان با افرادی که فعالیت آنلاین نداشتهاند و نتوانستهاند ویژگیهای آنها را در فضای اینترنت پیدا کنند، مصاحبه انجام میدهند.
بنابراین اگر از فعالیتهای کم ولی حرفهای در فضای اینترنت شروع کنید و برای خودتان یک برند شخصی کوچک بسازید، میتوانید بیشتر از قبل به پیشرفت شغلی خودتان امیدوار باشید. همچنین تصویری دقیق از هویتتان ایجاد میکنید و کنترل همه چیز دست خودتان است.
درست است که شبکههای اجتماعی معمولا برای سرگرمی و فعالیت اجتماعی آنلاین به وجود آمدهاند، اما فضایی عالی برای فعالیت حرفهای و برندسازی شخصی به وجود آوردهاند.
منبع: