متاورس یکی از مهمترین لغاتی است که نه تنها به واژه نامهها وارد شده است، هر روز هم خبرهای جدید و مهیجی در مورد آن به گوشمان میرسد و فیلم های متاورسی خیلی سریع در شبکههای اجتماعی وایرال میشوند. همان دنیا یا اکوسیستمی که به کاربران اجازه میدهد به شکل آواتار در یک محیط سه بعدی و در فضای ابری با یکدیگر تعامل داشته باشند. دنیای متاورس به عنوان یک محیط دیجیتال عمل میکند، اما جنبههای “واقعی” خاصی هم دارد: هویتهای فردی، توکنهای دیجیتال، رمز ارزها و مهمتر از همه حضور فزاینده و رو به رشد محصولات.
متاورس آنقدر در همه جا نفوذ کرده است و اهمیت خود را نشان داده است که هر شبکه و رسانهای حداقل یک بار در مورد این موضوع صحبت کرده است. خیلی از کانالها و رسانهها بخش جداگانهای را به این موضوع پرداختهاند و افراد مهم و اینفلوئنسرها به متاورس و چگونگی ساز و کار آن میپردازند. مثلا Forbes یک ستون جداگانه در مورد متاورس را با کتی هاکل، آیندهپژوه مشهور فناوری و استراتژیست متاورس آغاز کرده است.
جستجو در مورد متاورس هم بسیار بالا است؛ metaverse تا به حال میلیونها بار در گوگل جستجو شده است. میزان جستجوی “metaverse” بیش از ۷۴ هزار بار در ماه است که این مقدار از اکتبر ۲۰۲۱ روند صعودی شدیدی گرفته است. در واقع از بیش از ۴۶ هزار جستجو در سپتامبر به بیش از ۴۰۹ هزار جستجو در اکتبر رسیده است.
این آمار برای “متاورس” نیز از ۲۴۰۰ جستجو در ماه اکتبر به ۱۸۱۰۰ جستجو در نوامبر ۲۰۲۱ رسیده است. همچین برای هشتگهای #metaverse و #متاورس نیز به ترتیب بیش از ۸۹۳ هزار و ۴۶ هزار پست منتشر شده است.
متاورس، جهانی رو به بی نهایت
اینده متاورس هیچ پایانی ندارد. برعکس با حضور کاربران بیشتر در این فضا، بزرگتر و بزرگتر میشود. این برنامه سادهای نیست که آن را از اپ استور دانلود کنیم یا برای سرگرم کردن کودکان یا خودمان وارد آن شویم. متاورس جهانی مجازی است که واقعیت و دنیای مجازی را ادغام میکند. این را هم در نظر داشته باشید که متاورس میتواند یکپارچه یا غیر یکپارچه باشد.
یعنی هر بیزینس یا برندی متاورس مخصوص به خود را داشته باشد؛ و از طرف دیگر اگر بتوان از این متاورس به آن یکی تله پورت کرد، یکپارچگی در این فضای سه بعدی به وجود میآید که خیلی هم جذاب است! اگر روی زمین خاکی نتوانستیم غیب و ظاهر شویم، حداقل این اتفاق را در دنیای مجازی سه بعدی تجربه میکنیم!
آینده متاورس به کاربران اجازه میدهد انواع اشیا مثل زمین، کالاهای پوشیدنی و … را ایجاد کنند، بخرند یا به فروش برسانند؛ و مهمتر از همه در این دنیا سرمایهگذاری کنند. همچنین کاربران میتوانند به خاطر زحماتی که در متاورس انجام میدهند شناخته شوند و به آنها پاداش داده شود.
میدانید که این اصطلاح برای اولین بار توسط چه کسی ابداع شد؟ اصلا تاریخچه متاورس از کی آغاز شد؟
نیل استفنسون (Neal Stephenson) برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ در کتاب علمی تخیلی Snow Crash این کلمه را به کار برد. بعدها حضور افراد در بازیهای مبتنی بر آواتار و اخیرا حضور برندهایی مثل نایکی، پوما و فیسبوک در دنیای جدید متاورس اهمیت این فضا را بیشتر کرده است. تا آنجایی که حتی فیسبوک نام کمپانی خود را به “Meta” تغییر میدهد.
منبع:
https://www.azim.media/%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%85%d8%aa%d8%a7%d9%88%d8%b1%d8%b3/