پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

صدا چگونه در کامپیوتر پردازش می شود؟

قبل از اینکه وارد مبحث دیجیتال شویم فرض را بر این می گذارم که شما هم می دانید که صدا به وسیله لرزش امواج به گوش ما می رسد و گوش ما این لرزش ها را رمزگشایی کرده و تبدیل به سیگنالهای الکتریکی می کند تا مغز ما قادر به پردازش آنها باشد. حال وقتی وارد دنیای دیجیتال می شویم طبیعتا برای دریافت امواج نیاز به یک میکروفن داریم تا صدا ها را به ولتاژ تبدیل کنیم. وقتی این ولتاژ در اختیار ما باشد می توانیم به عنوان مثال آن را به کارت صدا که واحدی مجزا برای پردازش صدا است متصل کنیم. این واحد های پردازشی صدا به صورت جداگانه قابل تهیه هستند و مورد استفاده تولید کنندگان آثار صوتی قرار می گیرند. اگرچه پردازنده شما به تنهایی می تواند این کار را انجام دهد. به هر حال امواج آنالوگ دریافت شده از محیط اطراف به وسیله میکروفن یا کابل می بایست توسط مبدل های دیجیتالی به کد های صفر و یک تبدیل شوند.

دو اصطلاح رایج در این مبحث وجود دارد که آنها را با نام Bit Depth و Sample Rate می شناسیم. این دو پارامتر برای تبدیل سیگنالهای آنالوگ به دیجیتال استفاده می شوند. Sample Rate یا همان نرخ نمونه برداری در اصل تعداد دفعاتی است که در واحد ثانیه امواج صدا در کامپیوتر پردازش می شود و مورد بررسی قرار می گیرد. این یعنی هرچه این مقدار بیشتر باشد از لحاظ تئوری کیفیت صدا بالا تر خواهد بود. در صنعت موسیقی در حال حاضر از نرخ نمونه برداری 44.1 کیلوهرتز و 48 کیلوهرتز استفاده می شود. Bit Depth درواقع مثل یک جعبه یا محفظه ای برای نگهداری از اطلاعات دامنه فرکانسهاست. تنظیم عمق بیت در استودیوهای خانگی متوسط تاثیری در کار ندارد حالا چه موسیقی راک کار کنید چه الکترونیک. اما زمانی که با سطح بالایی از تجهیزات مشغول به کار هستید ، انتخاب تنظیم درست Bit Depth تاثیر گذار است. در واقع بالا بردن مقدار عمق بیت باعث میشود، جزئیات دامنه ی فرکانسی بالاتر برود و در نتیجه صدا پتانسیل بهتر شنیده شدن را پیدا میکند.

فراموش نکنید که صوت از فشار امواج به وجود می آید، پس کوچکترین تغییر ممکن است اثر ممتد بر صداها بگذارد. زمانی که با نرخ نمونه برداری بالاتری کار میکنیم ، قابلیت این را داریم تا فرکانس های غیر قابل شنیده شدن را نیز ضبط کنیم که این فرکانسها تبدیل به فرکانسهای هارمونیک شده و توانایی شنیدن آنها را خواهیم داشت. پس ناتوانی در شنیدن این فرکانسها به این معنی نیست که آنها را حس نمیکنیم یا تاثیری روی صداها نمی گذارند. اگر صداها بالاتر از حد شنیداری انسان را ضبط نکنیم، در نهایت با یکسری از فرکانس های بالای سینوسی بدون شخصیت و ظرافت روبرو خواهیم شد.

در مجموع تمام عواملی که پیش روی شما هستند از جمله میکروفن، کابل، کارت صدا و حتی محیط اطراف که در آن ضبط صدا انجام می دهید بر روی کیفیت صدا تاثیر بسزایی داند. پیشنهاد من این است که از کارت های صدا یا همان Sound Interface استفاده کنید تا صدا بهتر پردازش شده و تجربه بهتری داشته باشید. در نهایت برای تولید آثار صوتی در هر زمینه ای نیاز به یک کامپیوتر قدرمند خواهید داشت. خوشبختانه کامپیوتر های مکعب برای پردازش صدا ها و انجام روزانه امور استودیویی بسیار مناسب هستند. برای مشاوره خرید کافیست با شماره 02191031669 تماس بگیرید.

نویسنده: سینا علیپور

مکعب، بزرگترین بانک اطلاعاتی و آرشیو قطعات کامپیوتری در جهان.
اگر به اخبار تکنولوژی و بازی علاقه دارید حتما به رسانه مربع و یا کانال آپارات ما سر بزنید.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید