پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

نحوه صحیح قیمت­ گذاری

موسوی 2 سال پیش
  • چرا دوره قیمت گذاری؟
    مجموعه KPMG که از بهترین شرکت های مشاوره مدیریتی دنیاست، در مطالعه ای عنوان کرد که حدود 70% کسب و کارها، محصولات و خدماتشان را کمتر از ارزشی که دارند قیمت گذاری می کنند.
    از طرف دیگر، تجربه چند سال اخیر من نشان می دهد، بسیاری از کسب و کارها قیمت‎ گذاری‎شان مبتنی بر هزینه است. یعنی هزینه هایشان را محاسبه می‎کنند و حاشیه سودی را در نظر می‎گیرند و قیمت‎ گذاری می‎کنند. این راه‎ حل از دو جهت ایراد دارد:
    1. سود کمتری کسب می کنند.
    2. خیلی از مشتریان، اگر با قیمت پایین‎تر از ارزش یک کالا یا خدمات روبه رو شوند، به آن اعتماد نمی ‎کنند
  • دوره آموزشی قیمت گذاری کامل برای چه کسانی مفید است؟
    کسانی که کسب و کاری دارند و می‎خواهند برای قیمت گذاری‎شان روش و شیوه‎ای در پیش گیرند.
    کسانی که قصد دارند از ابتدا محصول و یا کسب و کاری را قیمت گذاری کنند.
    کسانی که دوست دارند نحوه قیمت گذاری کمپانی های اپل یا مرسدس بنز را متوجه شوند.
    این دوره برای کسانی که می‎خواهند نحوه ادراک مشتریان را درک کنند مفید است.

نحوه صحیح قیمت­ گذاری

قیمت­ گذاری سودآور برای همه کسب ­وکارها مهم و حائز اهمیت است. در تجارت الکترونیک به ویژه این امر بسیار مهم است، زیرا قیمت اولین دلیل افراد برای انتخاب محل خرید است. بالابردن قیمت باعث کاهش حجم فروش و قیمت پایین نیز باعث عدم اطمینان مشتری نسبت به کیفیت محصول می­ شود .

در 4 اصل مهم بازاریابی (product, price, place , promotion) قیمت، اصلی­ ترین بخش سودآوری یک کسب­ وکار است. شما برای تصمیم ­گیری در مورد نحوه قیمت­ گذاری محصولات به قیمت تمام شده، یک استراتژی قیمت ­گذاری و استراتژی برند نیازدارید.

استراتژی قیمت­ گذاری برنامه ­ای برای قیمت­ گذاری محصولات شما به روشی سیستماتیک برای به حداکثر رساندن سود در کسب­ و کارتان است. بهینه ­سازی قیمت در مدل­های اقتصاد خرد چالش­هایی را در عمل ایجاد کرده ­است. در این مدل­ها یافتن قیمت درست و بهینه معمولا نیازمند محاسبات پیچیده است، مانند اطلاعات و دانش دقیق از رقبا، میزان تقاضای مصرف­ کنندگان برای هرمحصول و کشش متقابل تقاضا بین محصولات و موارد جایگزین آن­ها. ازآنجایی که فروشندگان اغلب فاقد این اطلاعات هستند این مدل­های کلاسیک معمولا تاثیرگذار نیستند.

علاوه براین اکثر این مدل­ها بر این فرض استوار هستند که مصرف­ کننده تصمیم­ گیرنده­ های منطقی است که هدفش به حداکثر رساندن سودمندی می­ باشد. با این حال این فرض توسط محققان رفتاری مورد مناقشه قرار گرفته­ است، در واقع مشتری تمایل به انتخاب رضایت بخش دارد تا انتخاب بهینه. در ادامه بیشتر با رویکرد قیمت گذاری رفتاری آشنا می­ شویم.

قیمت­ گذاری رفتاری

بیایید بحث را با یک مثال ساده شروع کنیم:

فرض کنید یک فست فود در منطقه ­ای از بالاشهر به عنوان یک رستوران با قیمت بالا شناخته­ شده ­است، و قیمت فعلی محصولات آن گران است. با توجه به شرایط تورم که در جامعه ایجاد شده ­است، صاحبان این فست فود تصمیم به تغییری در استراتژی قیمت­های خود گرفته ­اند. آن ها میخواهند در کنار محصولات خود پک­های اقتصادی با قیمت مناسب ارائه دهند.

فکر می­کنید باتوجه به این که این فست فود یک برند گران شناخته شده­ است، استفاده از پک­های اقتصادی با قیمت پایین در این شرایط تاثیر مثبت خواهد­ داشت؟

برای اینکه جواب این سوال را بگیرید در این مقاله و سایر مقاله های مربوط به قیمت­ گذاری همراه ما باشید.

قیمت­ گذاری رفتاری رویکردی نسبتا جدید برای قیمت­ گذاری کالاهاست، به این معنا که از رفتار خریداران و مشتریان برای تعیین قیمت محصول استفاده می­ شود. قیمت­گذاری رفتاری روشی برای تعیین قیمت براساس الگوهای رفتاری مصرف­ کننده­ است، به بیان ساده درتئوری های کلاسیک قیمت­ گذاری این­طور بیان می ­شود که متغیرهای منطقی بررفتار خرید تاثیر می ­گذارند. اما این­گونه است که مشتریان منطقی عمل نمی­ کنند و چنین مدل­های هزینه-فایده این مسئله را درنظر نمی ­گیرند.

افراد متفاوت از مفروضات نظریه قیمت­ گذاری کلاسیک رفتار می­ کنند و قیمت را براساس معیارهای متفاوت و مختلفی ارزیابی می­ کنند مانند اعتبار یک فروشنده یا برند و میزان بودجه خودشان و به صورت کلی ذهنیت افراد نسبت به برند در ارزیابی آن­ها در مورد قیمت محصولات تاثیر می­ گذارد؛ پس در نتیجه به نظر می­ رسد قیمت­ گذاری به عوامل بسیارمتعددی بستگی دارد. بعد عملی علم اقتصاد رفتاری در قیمت­ گذاری بر یافتن راه­هایی برای به حداکثر رساندن سود با استفاده از بینش در مورد الگوهای رفتاری مصرف­ کننده و انگیزه­ های روانی متمرکز است.

جهت گیری قیمت گذاری

جهت گیری قیمت گذاری رویکرد مفهومی­ست که در سال ۱۹۹۵ مطرح شد و ریشه در اقتصاد رفتاری دارد. مهم‌ترین عامل در این رویکرد پرسش سؤال است، در اینجا قیمت‌گذاری چگونه انجام شده است؟ چارچوب قیمت برای قیمت‌گذاری چگونه تعیین شده است؟ چه کسی در تیم قیمت‌گذاری دخیل بوده است؟ چه کسی تأثیرگذار بوده است؟ ما چه نوع محاسباتی انجام دادیم؟ به طور مرتب از کدام قوانین تصمیم‌گیری استفاده می‌کنیم؟

در شکل ۱.۱ این نکات مهم نشان داده می‌شوند. جهت‌گیری قیمت‌گذاری امری توصیفی است – آگاهی از چگونگی اوضاع – درحالی‌که استراتژی قیمت‌گذاری امری دستوری است – آگاهی از اینکه اوضاع چطور باید باشد. گاهی اوقات، رویکرد عملی و هوشمندانه این است که امر دستوری – استراتژی بهینه – مبتنی بر امر توصیفی – جهت‌گیری قیمت‌گذاری کنونی – باشد.

https://hamedzarandi.ir/course/%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%87%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

درباره ی همه چیز ....