استوری تلینگ یا داستان سرایی یکی از بخشهای مهم برندینگ است که برای هر کسب و کاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برند شما از ابتدای شکلگیری تا رسیدن به دستاوردهای بزرگ مسیری را طی میکند که این مسیر شخصیتی داستانگونه از کسب و کار شما میسازد. این داستان باید به اندازهای جذاب، دوست داشتنی و هدفمند باشد که مخاطب به دنبال کردن آن علاقهمند شود. با سایت استخدام دورکاری بومران همراه باشید.
استوری تلینگ چیست؟
همان طور که از کلمات به کار برده در این اصطلاح پیداست. استوری تلینگ دقیقا مانند نوشتن یک داستان یا یک رمان است. داستانی جذاب است که هدف مشخصی را دنبال کند. از جایی شروع شود اتفاقاتی را به هم وصل کند و سرانجام در جایی به پایان برسد. داستان یک برند نیز داستان ایدهها، خلاقیتها و شکست ها و پیروزی هایی است که در طی مسیر یک برند برای آن اتفاق میافتد. و سرانجام آن را به یک هدف نهایی که همان تولید یک محصول یا خدمت مشخص است میرساند.برای مشاور دیجیتال مارکتینگ رایگان با ما تماس بگیرید.
زمینههای داستان سرایی در کسب و کار
داستان سرایی برای کسب و کارها به طور کلی در چهار گروه اصلی دستهبندی میشود. این چهار گروه عبارتند از:
داستانهای شهودی
این روش داستان گویی از باور و دیدگاه افراد مختلف در مورد شما ساخته میشود. به این ترتیب با استفاده از مثالهای جذاب و واقعی ترفندهای خود را برای مبارزه با مشکلات و ایجاد تحول بیان میکنید. بیان کردن موفقیتها بدون استفاده از مثالهای شهودی میتواند کسل کننده باشد. اما بیان مشکل از دیدگاه سایر افراد و تلاش شما برای رفع این مشکل برای مخاطب جذاب خواهد بود
داستانهای معرفی گونه
این روش داستان سرایی در واقع ارتباط میان زندگی حرفهای و زندگی شخصی شما را بیان میکند. گاهی به کمک این روش ارزشهای شخصی یا کاری نیز بیان میشوند. اما در ساده ترین حالت تنها با بیان زندگی روزمره خود و جایگاه کسب و کار و برندتان در این زندگی، میتوانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید.
داستان شکل گیری یک برند
این روش داستان نویسی گذشته شما را به آینده شما متصل میکند. در این داستان شما در مورد نقاط عطفی در زندگی خود صحبت میکنید که باعث شده تا امروز در این جایگاه کاری قرار بگیرید. برای آموزش دیجیتال مارکتینگ به صورت رایگان کلیک کنید.
داستان شرکت
امید قدرتمندترین احساس در سرتاسر جهان است. بیان اینکه امروز در کدام موقعیت ایستادهاید و در آینده چه موقعیتی را برای خود پیشبینی میکنید نیز نوعی از روش داستان سرایی است. شما در این روش در مورد آینده کسب و کار خود صحبت میکنید. میتوانید در مورد یک چالش غیر منتظره در کسب و کار خود صحبت کنید. یا مسیری را به مخاطب نشان دهید که ممکن است هرگز به آن فکر نکرده باشد.
چهار المان اصلی استوری تلینگ
- هر داستان موفقی باید یک قهرمان داشته باشد. شرکت شما میتواند نقش قهرمان داستان خود را بازی کند، اما موثرترین داستانهای بازاریابی آنهایی هستند که مشتری خود را به عنوان یک قهرمان ترسیم میکند
- معمولاً در داستانها قهرمان داستان مسیر خود را از یک مکان مشخص ولی ناآرام شروع میکند. در داستان سرایی برای برند نیز باید از این قاعده پیروی کنید. یعنی تلاش کنید تا زندگی مخاطب قبل از استفاده از محصول خود را به نمایش بگذارید
- درمسیر داستان همیشه یک اتفاق، تنش یا درگیری و قهرمان را در برمیگیرد . که اغلب از طریق یک رویداد بزرگ یا یک اتفاق ناگوار و اجتنابناپذیر رخ میدهد. در مورد داستان یک برند نیز شما باید تلاش کنید تا قهرمان داستان خود را دچار مشکل کنید
- در نهایت در انتهای داستان وقت آن رسیده تا نتیجه گیری رخ دهد. در واقع در این مرحله تحولات و تنشهای قهرمان داستان به پایان میرسد و زندگی او تا حدودی به حالت عادی برمیگردد.