1. تعیین کنید چه نوع سایتی مد نظرتون هست:
اول کمی تحقیق کنید در چه حوزه ای می خواین طراحی سایت انجام بدین، انواع و اقسام سایت ها وجود دارن که هر کدوم ویژگی، زمان طراحی و قیمت خودشون رو دارن، مثلا طراحی سایت مانند سایت آپارات که ویژگی های فنی بسیار پیچیده ای داره (معماری صحیح فضای ذخیره سازی اطلاعات، بیگ دیتا، در نظر گرفتن پهنای باند و ...) خیلی متفاوته با طراحی سایت شرکتی و یا طراحی سایت خبری و ... و ممکنه هزینه طراحی یه سایت 5 تومن باشه و یه سایت 2 میلیارد تومن باشه، بسته به موضوع سایت و توانایی پیاده سازی اون سایت توسط شرکت ها
2. کسب اطلاعات در مورد مشتریانتون
دوستان به این نکته توجه کنید در حوزه ای که فعالیت می کنید، مخاطبان هدف شما چه کسانی هستن، مخاطبان شما ممکنه شرکت های تجاری، سازمان ها، افراد میانسال، آقایان، خانم ها، کودکان، و یا هر نوع اصناف یا مشاغل باشه.
شما باید سلیقه و نوع کاربرانتون رو در طراحی ظاهری سایتتون لحاظ کنید، در نهایت رعایت این موضوع باعث افزایش جذب کاربرانتون میشه.
3. نیازمندی های سایتتون رو مشخص کنید
قبل از شروع به طراحی سایت امکانات سایت های مشابه در حوزه کاری خودتون رو بررسی کنید، یه سایت خوب سایتی هست که امکانات اضافه و یا امکانات در اون کم نباشه، امکانات با توجه به نیاز و حوزه کاری سایت تعیین میشه و این در هزینه، زمان و موارد فنی نهایی تاثیر گذار هست.
4. چقدر می خواهید هزینه کنید
قبل از اقدام به طراحی سایت بودجه خودتون رو مشخص کنید، البته این کار به این معنی نیست که شما هر چقدر بودجه تعیین کردید در آخر برنامه ریزی شما بر همون اساس باشه ولی باید یه بودجه منطقی تعیین کنید و بسته به نوع سایتی که می خواهید طراحی کنید ابزار ها، امکانات، نوع cms یا سایت اختصاصی و ... رو انتخاب کنید.
5. روش طراحی سایتتون رو انتخاب کنید
در طراحی سایت چند روش وجود داره، به زبان ساده اگر قرار باشه سایت پیچیده ای طراحی بشه که نیاز به برنامه نویسی گسترده داره مانند آپارات، فیسبوک، بازار، دیجی کالا و ... باید از ابتدا پروژه ای براش تعریف بشه و اصطلاحا از صفر کدنویسی بشه.
اگر سایت برای معرفی شرکت یا فروش کالا یا خدمات یا یه سایت خبری یا آموزشی باشه هم میشه به چند روش این سایت ها رو پیاده سازی کرد.
برای مثال بعضی شرکت ها از سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند wordpress یا جوملا استفاده می کنن که افزونه ها یا ماژول های بسیار زیادی داره و به سرعت میشه باهاش یه سایت رو راه اندازی کرد، از 2 روز تا 2 یا 3 هفته (بسته به پیچیدگی و طراحی ظاهری و ...) که البته این سیستم ها ضعف های خودشون رو هم دارن که در این مقاله واردش نمیشم.
نوع دیگه ای هم هست که سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی هستن و به صورت خصوصی توسعه داده شده که مزیت اون آشنایی برنامه نویس و یا شرکت مربوطه با اون سیستم هست که مزیت اون توسعه آسان و ضعف این سیستم ها هم کمبود ماژول های آماده، ضعف امنیتی و غیر ساختار یافته بودن اون هست.
6. انتخاب شرکت طراحی سایت متخصص و کاربلد
مهمترین بخش یک طراحی سایت درست و اصولی، انتخاب شرکت طراحی سایت هست که حتما حتما باید به موارد زیر توجه داشته باشید:
- یک شرکت مناسب باید تضمین 100% فنی محصول رو به شما بده، یعنی تو متن قرارداد با شما بند هایی که باعث رفع نگرانی شما میشه رو لحاظ کنه.
- یک شرکت مناسب نباید به صورت جزیره ای عمل کنه، یعنی اینکه اگر در آینده شما به اپلیکیشن، توسعه سایت، فناوری های تک صفحه ای، فناوری های پیچیده تر نیاز داشتین باید نیاز شما رو در مجموعه خودش برطرف کنه و شما رو به شرکت دیگه ای ارجاع نده و کار ها رو به صورت گزینشی انجام نده (مثلا طراحی سایت انجام می دیم ولی طراحی اپلیکیشن رو به شخص یا شرکت دیگه ای می سپاریم).
معایب جزیره ای کار کردن افزایش هزینه، کاهش بازدهی کار، عدم هماهنگی کارکرد محصولات با یکدیگر، عدم پشتیبانی به موقع و صحیح از محصول و بسیاری مضرات دیگه هست که باید به اون توجه ویژه بکنید.
3. تعارف رو بزارید کنار و سابقه و عملکرد مجموعه مورد نظر رو سوال کنید.
4. سایت شرکت مجموعه یا شرکت طراح سایت مورد نظرتون رو ببینید و مقایسه کنید.
7. هزینه طراحی سایت
عوامل موثر بر هزینه طراحی یک سایت زیاد هستن و افراد مختلف هم قیمت گذاری های مختلفی رو لحاظ می کنن.
هر سایت ارزانی دلیل بر خوب بودن نیست و هر سایت گرانی هم دلیل بر بد بودن نیست. افراد غیر متخصص زیادی هستن که با یک نگاه ظاهری و بر حسب تجربه محدود روی یک سایت بزرگ قیمت گذاری پایینی انجام می دن و برای سایتی که باید پایگاه داده بیگ دیتا (داده های حجیم) کار کنند، پایگاه داده معمولی کار می کنن و بعد از یک سال وقتی سایت بسیار پر بازدید شد و پایگاه داده جوابگوی نیازشون نبود، به سادگی شانه خالی می کنن و علت رو به عوامل مختلف ربط می دن، در صورتی که از ابتدا کار ساختار یافته و استاندارد انجام نشده.
8. قرارداد
دوستان خیلی راحت بهتون می گم، تعارف رو بزارید کنار، از ابتدا یه قرارداد محکم با بند های خوب ببنید، این به این معنی نیست که هر چی شما خواستید و یا هر چی مجموعه مقابلتون خواست باید در قرارداد لحاظ بشه، قرارداد باید منطقی با بند های درست و عاقلانه بسته بشه، اینکه به ازای تاخیر در قرارداد جریمه در نظر گرفته بشه، به ازای تاخیر در پرداخت به همین صورت، نحوه ی پرداخت هزینه، اشکالات فنی، پشتیبانی محصول و ...
9. طراحی ظاهر مناسب
طراحی ظاهری یکی از مهمترین موارد برای مالک سایت هست، قطعا هر شخصی بر اساس سلایق خودش طرح نهایی رو می پسنده، ولی بهتر اینه که طراحی کارشناسی شده و برای کاربران یا جامعه هدف سایت انجام بشه.
10. انتخاب نام دامنه مناسب
از قبل به فکر نام دامنه ی مناسب در حوزه ی کسب و کار سایتتون باشید، انتخاب نام مناسب برای سایت و دامنه می تونه برند سازی نام کسب و کار و دامنه شما رو بسیار راحت تر کنه، مثلا سایت آپارات که حوزه ی کاری اون فیلم و ویدیو هست نام یک دستگاه قدیمی رو بر روی خودش گذاشته و با این نام اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کنه فیلم و ویدیو هست.
11. اطلاعات اولیه برای درج در سایت
برای طراحی سایتتون نیاز به ورود اطلاعات اولیه دارید، اطلاعاتی مانند عکس، معرفی خودتون و یا کارتون و ...، اطلاعات تماس مانند شبکه های اجتماعی شما، تلفن های تماس، ایمیل و ... و هر چیز دیگه ای که فکر می کنید لازمه در سایت نمایش داده بشه.
دوستان خوبم طراحی سایت مفهوم گسترده ای داره، از یه سایت کوچک گرفته تا سایت گسترده ای مانند گوگل، امیدوارم همیشه با آگاهی و مشورت کارهاتون رو پیش ببرید و زودتر به هدفتون برسید، شاید مهمترین بخش هایی که در بالا گفته شد انتخاب شرکت مناسب برای موارد فنی و قیمت مناسب باشه، این انتخاب قطعا زمانی نتیجه ی خوبی خواهد داشت که شما آگاهی لازم رو داشته باشید، برای این آگاهی در کنار شما هستیم، از طریق لینک شرکت طراحی سایت در مورد شماره 6 می تونید در ارتباط باشید.
شاداب، موفق و سلامت باشید.
منبع : ویرگول
خواهش می کنم دوست عزیز
خیلی ممنون