1. معماری سایت بهینه شده
این اولین و مهمترین وظیفه ای است که یک توسعه دهنده وب باید انجام دهد – ایجاد یک معماری وب سایت بهینه شده! معماری وبسایت عمدتاً به ساختار سایت شما مربوط میشود، مانند نحوه عملکرد منوی سایت، نحوه پیوند صفحات و غیره. معماری بهینه وبسایت نه تنها یافتن و جستجو را برای خزندههای موتور جستجو آسانتر میکند بلکه به بهبود تجربه کاربری هم کمک میکند.
2. برچسب عنوان مناسب
اگرچه به نظر می رسد یک جنبه سئو جزئی است، اما نقش مهمی در توسعه وب سایت ایفا می کند. تگ عنوان به طور کلی یک عنصر HTML است که عنوان یک صفحه وب را مشخص می کند. یک برچسب عنوان بهینه و مناسب برای یک وب سایت ضروری است زیرا برای یک جستجوی خاص در نتایج موتورهای جستجو (SERPs) به کاربران نمایش داده می شود. از این رو، توسعه دهندگان وب باید در نظر داشته باشند که باید مطابق با محتوای وب سایت مرتبط و مختصر باشد.
3. توضیحات متا مربوطه
توضیحات متا نیز مانند برچسبهای عنوان، یک عنصر HTML است که خلاصهای از یک صفحه وب را نشان میدهد. اغلب در صفحات نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود و منجر به افزایش نرخ کلیک وب سایت می شود. با این حال، توضیحات متا اجباری نیست و حتی موتورهای جستجو آن را خود از صفحه وب استخراج می کنند، اما به توسعه دهندگان وب اکیداً توصیه می شود که برای نتایج بهتر از توضیحات متا بهینه شده و مرتبط استفاده کنند. علاوه بر این، به شما توصیه می شود از حدود 155 تا 160 کاراکتر استفاده کنید و توضیحات متا منحصر به فرد را بنویسید.
4. URL های بهینه شده
بله، درست شنیدی! همچنین باید روی URL ها کار کنید تا معیارهای سئو را رعایت کنید و تجربه کاربری را نیز بهبود بخشید. در واقع، یک URL ایده آل و بهینه شده به موتورهای جستجو و همچنین کاربران کمک می کند تا جایگاه صفحه وب مربوطه را شناسایی کنند. آدرس صفحات وب سایت باید مختصر و در قالب بهینه باشد. در همین حال، به توسعهدهندگان وب توصیه میشود روی سایر حوزههای مرتبط با URLها مانند – Canonicalization URL، ارسال یک URL به URL دیگر (Redirects) و موارد دیگر کار کنند.
5. تگ های متا ربات
تگ های متا ربات یکی از بخش های حیاتی سئو در طول توسعه وب سایت است که برای آموزش موتورهای جستجو در مورد نحوه خزیدن یا فهرست بندی صفحات وب و مواردی که در محتوای وب سایت باید دنبال و چه مواردی را دنبال نکنند استفاده می شود. پارامترهای مختلفی برای متا تگ های ربات وجود دارد، مانند این که می توانید از Index/Noindex برای اطلاع به موتورهای جستجوگر برای خزیدن یا خزیدن در صفحه وب استفاده کنید، از Follow/Nofollow برای آموزش خزیدن یا عدم خزیدن لینک ها در صفحه استفاده کنید.
6. داده های ساخت یافته
دادههای ساختاریافته مربوط به دادههای سازمانیافته یا اطلاعات در مورد وبسایت است که درک موضوع وبسایت (یا صفحات وب) را برای موتورهای جستجو مانند Google، Yahoo و غیره آسانتر میکند. توسعه دهندگان وب موظفند برای بهبود رتبه و اعتبار سایت، این قطعه کد را در کدهای وب سایت قرار دهند. علاوه بر این، Schema.org توصیهشدهترین رویکرد برای نشانهگذاری دادههای ساختاریافته برای جنبههای SEO است. میتوانید دادههای ساختیافته را در قالبهای مختلف مانند Microdata، JSON-LD، RDFa و بسیاری موارد دیگر علامتگذاری کنید.
منبع: چرا سئو یاد بگیریم؟