سلام عزیزان
امیدوارم سرحال و پر انرژی باشید
بدون توضیح اضافه بریم سر اصل موضوع
قبل از توضیح در مورد جالب و شگفت انگیز بودن یک مورد مرتبط با canonical که شاید نمی دونستیم، ابتدا باید بدونیم Canonical چی هست و چه کاربردی داره؟ در ادامه همراه باش :)
Canonical چیست؟
Canonical به خودی خود، به معنای استاندارد یا متعارف هست، اما Canonical چیست و در زمینه وب چه کاربردی داره؟
تصور کنید در یک سایت صفحه ای با کلمه کلیدی "طراح سایت اصفهان" دارید، همونطور که می دونیم در بیشتر سایت ها، در ادامه ی آدرس می تونیم اطلاعات query و … اضافه کنیم، همچنین امکان ورود آدرس در مرورگر با و بدون www وجود داره.
در حالت دیگه امکان داره توسط اشخاص دیگر کلمات اضافه ای به آخر آدرس صفحه ای که شما ایجاد کردید، اضافه بشه و با اون آدرس تغییر داده شده سایت شما رو باز کنن.
در چنین حالت هایی اگر صفحه ی 404 ایجاد کرده باشید شاید خیلی به شما کمکی نکنه، چون اون صفحه حتی اگه اطلاعات اضافه ای به آخر آدرسش اضافه شده باشه، سایت باید اون آدرس رو تشخیص بده و صفحه ی مورد نظر رو برای کاربر باز کنه.
در چنین حالتی گوگل چند آدرس برای یک صفحه از سایت شما شناسایی می کنه و به دلیل یکتا نبودن آدرس صفحه شما، ترافیک صفحه ی شما برای چند آدرس تقسیم میشه و از نظر سئو اصلا خوب نیست و باعث افت رتبه شما خواهد شد.
مثال استفاده از تگ canonical :
<link rel="canonical" href="https://www.partakteam.ir/website-design/isfahan">
حالا که فهمیدیم Canonical چی هست بریم سراغ موضوع اصلی
1 مورد بسیار جالب و شگفت انگیز در مورد Canonical که نمی دونستید!
مورد جالب و شگفت انگیزی که شاید بیشتر افراد در مورد canonical نمی دونن مدیریت چند صفحه با کلمه ی کلیدی یکسان هست، اما این یعنی چی؟
مثال بالا رو دوباره تکرار می کنم:
تصور کنید در طول زمان خواسته یا ناخواسته در سایتتون چند صفحه ایجاد کردید که ممکنه از کلمات کلیدی مشابه برای اون ها استفاده کرده باشید، مثلا از کلمه ی طراح سایت اصفهان در چندین صفحه از سایت استفاده کردید و ترافیک شما در این کلمه بین چند صفحه توزیع شده، به عبارتی الگوریتم های گوگل نمی تونن تشخیص بدن کدوم یک از این صفحات، صفحه اصلی مورد نظر شما برای اون کلمه ی کلیدی هست، در چنین حالتی چه باید کرد؟
راه حل جلوگیری از توزیع شدن ترافیک در چند صفحه، تجمیع اعتبار چند صفحه برای یک صفحه با کلمه ی کلیدی مشخص، تعریف تگ Canonical و آدرس دهی صفحه ی اصلی مورد نظر در تگ canonical صفحات فرعی که ترافیک در اون ها توزیع شده هست.
دوستان عزیزم، استفاده از تگ canonical در چنین شرایطی ریسک پذیری زیادی داره، اگر بتونید چگالی صفحات فرعی رو در کلمه ی مورد نظر کاهش بدین بسیار بهتر هست، در غیر این صورت می تونین از تگ canonical استفاده کنید.
پایدار و موفق باشید.