کارکنان نقش عمدهای در موفقیت محل کار خود ایفا میکنند و رفتارها و دیدگاههای آنها میتواند تأثیرات حیاتی بر سرنوشت یک سازمان داشته باشد. سکوت سازمانی در واقع پدیدهای است که کارکنان به طور هدفمند اطلاعات و نظرات خود را در مورد سازمان دریغ میکنند. از طریق استفاده از سکوت، اعضای سازمان میتوانند اطلاعاتی را که میتواند برای رشد و پیشرفت شرکت حیاتی باشد، پنهان کنند. هنگامی که سکوت سازمانی رخ میدهد تأثیرات متعددی از جمله تأثیرات بر موفقیت سازمانی و بر خود کارکنان دارد. در این مقاله علل و آثار سکوت سازمانی و نیز مدلهایی برای مشاهده و درک سکوت سازمانی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. پس پیشنهاد میکنیم اگر قصد دارید تا بیشتر با سکوت سازمانی آشنا شوید، تا انتهای مطلب همراه مرکز کوچینگ پریسا احمدی منش باشید.
سکوت سازمانی چیست؟
جریان اطلاعات در یک سازمان یکی از حیاتیترین عوامل موفقیت آن است، اما پنهان نگهداشتن گسترده اطلاعات یک اتفاق معمول است. کارکنان که ستون فقرات هر سازمانی هستند، احتمالاً ایدههای خود را شکل میدهند و اطلاعاتی در مورد فعالیتهای زیربنایی سازمان جمعآوری میکنند. کارمندان اغلب با این انتخاب مواجه میشوند که آیا این ایدهها و مشاهدات را بیان کنند یا سکوت کنند و این اطلاعات بالقوه ارزشمند را پنهان کنند. سکوت سازمانی میتواند باعث جلوگیری از پیشرفت و توسعه مهارت های فردی کارکنان شود.
صدای یک کارمند را میتوان هرگونه تلاش برای بیان ایدهها، نگرانیها، اطلاعات یا نظرات به افراد درون یا خارج از سازمان تعریف کرد. فقدان صدا سکوت در نظر گرفته میشود، اگرچه انگیزه پشت سکوت معنادارترین پیامی است که هنگام در نظر گرفتن سکوت سازمانی میتوان تحلیل کرد. از طریق استفاده از سکوت هدفمند، کارکنان به طور جمعی اطلاعاتی را که میتواند برای رشد و موفقیت سازمان مضر باشد، پنهان میکنند؛ بنابراین، سکوت سازمانی را میتوان موقعیتی در نظر گرفت که در آن یکی از کارکنان، اطلاعات، نظرات، نگرانیها یا ایدههای به ظاهر ارزشمندی دارند و تصمیم میگیرند این اطلاعات را پنهان کنند.
انگیزههای سکوت کارکنان
انواع سکوت سازمانی وجود دارد که بر اساس انگیزههای کارکنان برای سکوت طبقهبندی میشوند. به گفته ون داین، آنگ و بوترو، سه انگیزه متمایز کارکنان برای سکوت وجود دارد: سکوت رضایت بخش، سکوت دفاعی و سکوت طرفدار اجتماعی. سکوت رضایتبخش را میتوان بهعنوان سکوتی در نظر گرفت که انگیزه آن عدم علاقه یا ترجیح انفعال است. کارمندی که در سکوت رضایتبخش شرکت میکند، احتمالاً به انطباق با هنجارها یا استانداردهای سازمانی اهمیت بیشتری میدهد.
سکوت تدافعی وقایعی را توصیف میکند که در آن کارکنان عمداً از گفتن اطلاعاتی به دلیل ترس از عواقب صحبتکردن خودداری میکنند. برخلاف سکوت رضایت بخش، سکوت تدافعی بیشتر عمدی و پیشگیرانه است، زیرا کارمند جایگزین سکوت رضایت بخش را درک کرده و در نظر میگیرد و از آن به عنوان روشی برای محافظت از خود در برابر پیامدهای منفی استفاده می کند.
برای مطالعه ادامه مطلب و آشنایی بیشتر با سکوت سازمانی روی لینک زیر کلیک کنید.