تصاویر نه تنها محتوای شما را برای کاربران قابل دسترس تر، جذاب تر و تعاملی تر میکنند، بلکه برای سئو نیز مهم هستند. درک اصول اولیه بهینه سازی تصویر به محتوای شما بهترین فرصت را برای موفقیت در سئو میدهد.
بهینه سازی تصویر چیست؟
بهینه سازی تصویر شامل ایجاد و ارائه تصاویر با کیفیت بالا در فرمت، اندازه و وضوح ایده آل برای افزایش تعامل کاربر است. همچنین شامل برچسب گذاری دقیق تصاویر با ابرداده میشود تا خزندههای موتورهای جستجو بتوانند آنها را بخوانند و زمینه صفحه را درک کنند.
براساس گزارش HTTP در سال ۲۰۱۸، تصاویر ۲۱ درصد از کل صفحات وب را تشکیل میدادند و این سهم احتمالا با رشد استفاده از تصاویر در سالهای اخیر افزایش یافته است؛ عکسها بیش از هر بخش دیگری از وب سایت، حجم مصرف میکنند. بنابراین، اندازه و پیچیدگی تصویر به شدت بر عملکرد سایت تأثیر میگذارد.
زمانی که بتوانید اندازه تصاویر را بدون کاهش کیفیت کاهش دهید، زمان لود شدن صفحه و تجربه کلی کاربر بهبود مییابد. این امر میتواند تاثیر مثبتی بر رتبه بندی موتورهای جستجو داشته باشد که باعث بهبود بیشتر تعامل مشتری، تبدیل و حفظ مشتری میشود.
نکته: تصاویر بهینه شده فضای کمتری را برای ذخیره شدن در سرور شما اشغال میکنند، بنابراین بک آپ گرفتن از سایت سریع تر انجام میشود.
درادامه، ۱۰ روش برای بهینه سازی تصاویر را شرح خواهیم داد:
۱. اندازه تصاویر را تغییر دهید
اندازه تصویر و اندازه فایل یکسان نیستند. اندازه تصویر به ابعاد یک تصویر اشاره دارد(به طور مثال ۱۰۲۴ پیکسل در ۶۸۰ پیکسل) و اندازه فایل، فضای ذخیره سازی است(به طور مثال ۳۵۰ کیلوبایت).
تصاویر با وضوح بالاتر و ابعاد بزرگتر سرعت لود شدن صفحه شما را به میزان قابل توجهی کاهش میدهند. در حالی که تصاویر در هر سایزی برای مطالب چاپی کارایی دارند، برای استفاده در وب باید کوچک و بزرگ شوند.
استفاده از فرمت مناسب
PNG, JPEG و GIF فرمتهای مختلفی هستند که هر کدام مزایای خود را دارند. ما فرمت JPEG را برای تصاویری با رنگهای متنوع و فرمت PNG را برای عکسهای ساده پیشنهاد میدهیم.
فرمتهای تصویری برتر برای وب:
weighty | SVG | JPEG | PNG | GIF |
lossy | + | + | ||
animation | + | |||
transparency | + | + | + | |
weighty | + | + |
میزان مناسبی از فشرده سازی را انتخاب کنید
میزان فشرده سازی تصویر هم بر اندازه و هم کیفیت فایل تاثیر میگذارد – هر چه فایل کوچک تر باشد، کیفیت تصویر ضعیف تر است. انواع فایلها و نرخ فشرده سازی را تست کنید تا متوجه شوید چه چیزی برای هر تصویر بهتر عمل میکند. از گزینههای محبوب در فشرده سازی و بهینه سازی عکس ها Kraken.io است که به عنوان افزونه در پلاگین ورد پرس اضافه میشود. از این ابزار در جهت تغییر اندازه عکس نیز میتوانید استفاده کنید.
بسیاری از ابزارهای ویرایش تصویر، مانند فتوشاپ دارای گزینه ذخیره برای وب هستند که به طور خودکار اندازه فایل را به حداقل میرساند و در عین حال کیفیت تصویر را بهینه میکند.
اگر از فتوشاپ استفاده نمیکنید، این ابزارها و افزونهها میتوانند کمکتان کنند:
ردیف | افزونههای وردپرس برای بهینه سازی تصویر | ابزارهای بهینه سازی تصویر |
۱ | Optimus Image Optimizer | Affinity Photo |
۲ | EWWW Image Optimizer | FileOptimizer |
۳ | ImageRecycle | ImageOptim |
۴ | WP Smush | JPEG Mini |
۵ | Yoast SEO | Photopea |
۶ | ShortPixel | OptiPNG |
۷ | TinyPNG | Trimage |
۸ | Kraken | |
۹ | Gimp | |
۱۰ | Pixlr |
تست سرعت
پس از اینکه تصاویر خود را بهینه کردید، چگونه متوجه میشوید زمان لود شدن صفحه وب سایت شما به اندازه کافی سریع است؟ برای تست سرعت سایت خود از یکی از این ابزارها استفاده کنید:
ردیف | ابزار تست سرعت |
۱ | Google PageSpeed Insights |
۲ | WebPageTest |
۳ | GTmetrix |
۴ | WebWait |
۵ | Pingdom |
نکته: اگر محتوای وب سایتتان مرتباً تغییر میکند، مرتباً زمان لود صفحه خود را بررسی کنید.
۲. عنوان فایلهای تصویری را بهینه کنید
فایلها را با کلمات کلیدی مرتبط و توصیفی نامگذاری کنید تا بیش ترین قدرت سئو را به دست آورید. در ابتدا، کلمات کلیدی هدف را وارد کنید سپس آنها را با خط فاصله جدا کنید. از خط کشیدن زیر کلمه استفاده نکنید زیرا موتورهای جستجو آنها را تشخیص نمیدهند و نمیتوانند کلمات را به صورت جداگانه ببینید. نام فایلها باید هم برای موتورهای جستجو و هم برای انسانها معنی دار باشد.
۳. از متنهای جایگزین استفاده کنید
متن جایگزین تصویر، عبارتیست که در هنگام عدم بارگذاری تصویر در صفحه نمایش داده میشود. همانند نام فایل، متن جایگزین در توصیف مفهوم تصاویر به کار میرود.
با بارگذاری نشدن تصویر، جعبهای در صفحه ایجاد میشود و متن جایگزین در سمت بالا و راست آن به نمایش در میآید. بنابراین دقت کنید که این متن بایستی با تصویر مرتبط باشد. در حالت کلی توجه به متن جایگزین میتواند در استراتژی سئو داخلی موثر باشد.
به علاوه اضافه نمودن متن جایگزین مناسب به تصاویر وب سایت میتواند در افزایش رتبه سایت موثر باشد. این متن به گوگل کمک میکند تا اطلاعاتی از موضوع تصویر کسب کند و از این اطلاعات در موتور جستجوی تصویر خود به خوبی استفاده میکند.
نکته: عبارات مرتبط با برند میتوانند در متن جایگزین استفاده شوند تا رویت پذیری را افزایش دهند، اما از افراط در استفاده از کلمات کلیدی اجتناب کنید.
۴. تصاویر را برای موبایل مناسب سازی کنید
الگوریتم گوگل از ایندکس موبایل استفاده میکند، بنابراین خزندهها عمدتا به نسخه موبایل سایت نگاه میکنند. پس ضروری است که تصاویر شما باید با موبایل سازگار باشند. چگونه؟ پاسخ کوتاه این است که مطمئن شوید تصاویر و طراحی وب سایت شما نسبت به دستگاه مشاهده کننده ریسپانسیو است.
برخی از قالبها و طراحان وب سایت به طور خودکار تصاویر را تغییر اندازه میدهند، اما شما میتوانید اندازه تصاویر را براساس عرض دستگاه مشخص کنید. برای انجام این کار کافیست کد CSS را به وب سایت خود اضافه کنید.
۵. تیتر تصاویر را بهینه سازی کنید
وردپرس معمولا تیتر تصویر را از نام فایل خود میگیرد. با این حال، اگر از وردپرس استفاده نمیکنید یا عنوان، به اندازه کافی گویای تصویر نیست، آن را مانند نام فایلها با کلمات کلیدی مناسب ادیت کنید. از نامهای توصیفی اما با معنی استفاده کنید. به عنوان مثال، برای عکسی در مورد مسافرت، از نمونه اسامی زیر استفاده نکنید:
- asdsdiuk
- mosaferat
- mosaf45
- مسافرت_ارزان
بهتر است از عنوانهای واضح استفاده کنید که ترجیحا معادل صحیح انگلیسی باشد اما میتوانید از نام فارسی هم استفاده کنید:
- traveling
- مسافرت
- مسافرت-شیراز (اگر موضوع عکس در مورد سفر به شیراز است)
- راهنمای-مسافرت-با-قطار
تیتر تصاویر برای سئو اهمیت کمتری دارند، اما میتوانند زمینه بیشتری را برای متن جایگزین فراهم کنند. البته تیتر تصویر از نظر تعامل کاربر مفید هستند، بنابراین دعوت کوتاه به اقدام مانند «اکنون خرید کنید» یا «امروز دانلود کنید» را برای صفحات مختلف خود در نظر داشته باشید.
۶. برای تصاویر زیرنویس(کپشن) بنویسید
ممکن است کپشنهای عکس، کلماتی که مستقیماً در زیر تصاویر قرار دارند، تاثیری بر سئو نداشته باشد. اما بر خلاف عناوین فایلها و متن جایگزین، زیرنویسها قابل مشاهده هستند و میتوانند به تجربه وب سایت اضافه کنند. اضافه کردن کپشن میتواند تاثیر غیرمستقیم بر سئو شامل بهبود تجربه کاربر و معیارهای تعامل داشته باشد.
۷. از تصاویر منحصر به فرد استفاده کنید
استفاده از عکسهای رایج بد نیست اما لزوماً به رتبهبندی جستجوی شما کمک نمیکنند، زیرا احتمالاً سایر وبسایتها نیز از همین تصاویر استفاده میکنند. همان طوری که محتوای نوشتاری منحصر به فرد برای سئو بهتر است، آپلود تصاویر منحصر به فرد نیز ایده بسیار خوبی است.
۸. مطمئن شوید که متنتان مکمل تصاویر است
اگر متن شما حاوی اطلاعات کافی برای توضیح تصویر نیست، کپی صفحه میتواند به موتورهای جستجو کمک کند تا مرتبط بودن تصاویر را مشخص کنند؛ پس تا جای ممکن توضیحات بیشتری بنویسید.
۹. دادههای ساختاریافته تصاویر را اضافه کنید
گنجاندن دادههای ساختاریافته در صفحات به موتورهای جستجو کمک میکند تا تصاویر شما را به عنوان نتایج غنی نشان دهند. گوگل در بخش تصاویر از دادههای ساختاریافته برای تصاویر محصول، ویدیوها و دستورالعملها پشتیبانی میکند.
۱۰. از نقشه سایت استفاده کنید
گوگل، نقشه سایت را به عنوان «فایلی که در آن میتوانید صفحات وب سایت خود را فهرست کنید تا به گوگل و سایر موتورهای جستجو درباره سازماندهی محتوای سایت خود بگویید.» تعریف میکند. به عبارت دیگر، فایلی است که حاوی نقشه محتوای سایت شما است. نقشههای سایت بخش مهمی از سئو هستند زیرا به موتورهای جستجو در مورد صفحات و ساختار وب سایت شما اطلاعات میدهند.
برای اطمینان از اینکه خزندههای موتورهای جستجو متوجه هر گونه محتوای تصویری شامل اینفوگرافیک، موشن گرافی، فیلم، عکس و غیره میشوند، آنها را در نقشه سایت خود قرار دهید. برای هر ورودی تصویر باید عنوان، توضیحات، کپشن، موقعیت مکانی آدرس سایت و اطلاعات مجوز را وارد کنید. برای ورودی فیلم نیز عنوان، توضیح، موقعیت مکانی آدرس سایت و آدرس فایل ویدئویی خام را در نظر بگیرید. اگر وب سایت شما بر روی وردپرس است، میتوانید از یوست سئو استفاده کنید که به طور خودکار محتوای بصری را به نقشه سایت اضافه میکند.
حرف آخر؛ از تصاویر خود نهایت استفاده را ببرید
اگر میخواهید محتوای خود را مورد توجه قرار دهید، قبل از آپلود هر تصویری، این استراتژیها را در نظر داشته باشید. این تکنیکهای بهینهسازی تصویر باعث میشود که محتوای شما هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران انسانی قابل قبول باشد. برای تصمیم در مورد چگونگی انجام استراتژیهای بهینه سازی میتوانید از خدمات مشاوره صفر تا صد سئو آژانس دیجیتال مارکتینگ شمس استفاده کنید.