رسانهِهای موجود برای تبلیغاتِ آنلاین در ایران، تفاوتهای فراوانی با رسانهِهای مرسوم کشورهای پیشرفته دارد. برای مثال تبلیغات در رسانهِهای اجتماعی در ایران، بیشتر تمرکز روی تلگرام و اینستاگرام دارند نه تبلیغات در گوگل، که خاصیت اندازه گیری دقیق در مورد اثر بخشی را ندارند. در سایر کشورها فیس بوک یک رسانه بسیار محبوب برای تبلیغات می باشد. برخلاف تبلیغات رسانه های اجتماعی در ایران فیس بوک بسیار گرانتر و با امکان هدف گذاری دقیق برای پخش و سنجش دقیق اثر گذاری می باشد. در مورد تفاوتها و ارزش های تبلیغات در رسانه های اجتماعی می توان بسیار نوشت ولی این مقاله با هدفِ مقایسۀ تبلیغات کلیکی بنری و تبلیغات گوگل ادوردز در ایران، نوشته شده است.
در ایران تبلیغاتِ کلیکی بنری، با وجود واسطه ها (آژانس های تبلیغاتی) رونق بیشتری دارد . این آژانس های تبلیغاتی، مدیریت پخش تبلیغات بنری شما را بین تعداد زیادی وب سایت ایرانی که با آنها قرارداد دارند انجام می دهند.
شما در دنیای ایده آل می توانید برای نوع پرداخت تبلیغات کلیکی خود روش هایی از جمله CPA یا هزینه به ازای یک هدف تعیین شده(خرید یا عضویت)، هزینه ثابت و یا CPC هزینه بر اساس کلیک پرداخت کنید. ولی در ایران تنها دو مورد آخر مرسوم است زیرا موفقیتِ فروش هر وب سایت، به عوامل مختلفی بستگی دارد که شرکتهای فروشندۀ تبلیغات کلیکی، حاضر به ریسکِ تعهدِ فروش به ازای کلیکهای دریافتی، برای صفحات فرود نیستند. کلیکهای بنری از حداقل ۱۵۰ تومان قیمت پایه برای هر کلیک شروع شده و تا ۷۵۰ تومان با انتخاب زمان ، مکان جغرافیایی ، نوع دستگاه و کلاس وب سایتِ نمایش داده شده، قابل افزایش می باشد.این هزینه ها برای هر کلیک برای بنرهای ثابت در وبسایتهای مطرح ایران، تا ۷۰۰۰ تومان (۲$) برای هر کلیک می رود .
حالا بیایید یک مقایسه کلی بینِ هزینه تبلیغات بنری (Display Advertising) در دنیا با هزینه آن در ایران بکنید. بر اساس آمار monetizepros.com هزینه میانگین نمایش هر ۱۰۰۰ بنر، بطور میانگین ۲٫۸ دلار می باشد. یعنی با در نظر گرفتن بهترین حالتِ دیده شدن به کلیک (CTR) که معادل ۲۰% است، هزینۀ میانگین هر کلیک، معادل ۰٫۰۱۴ سنت یا با دلار ۳۷۰۰ تومان معادل حدود ۵۰ تومان خواهد بود این یعنی یک سوم قیمت پایه کلیکی در ایران. در نظر بگیرید کلیکهای بنری در ایران به هیچ وجه هدفمند و قابل اطمینان نیستند، هرچند شرکتهای پخش تبلیغات بنری ادعا می کنند که سیستمهایی برای حداقل کردن تقلب مانند (Double Confirmation) در تبلیغات روی موبایل استفاده می کنند.
بر خلاف تبلیغات بنری که در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پر هزینه است و پیش بینی میشود با آگاه شدن بیشتر تجارتهای الکترونیک، این حباب در آینده نزدیک ترکیده و هزینههای این نوع تبلیغات کاهش یا حداقل ثابت بماند، هزینه تبلیغات گوگل در ایران در مقایسه با میانگین جهانی بسیار پایین و مقرون به صرفه می باشد. دلیل این امر، مشکلات دسترسی و فیلتر شدن گوگل ادوردز و شرایط سخت پرداخت و ساختن حساب کاربری در گوگل ادوردز می باشد. این امر باعث شده که کلیکهای هدفمندی که از گوگل ادوردز دریافت میشود با هزینه بسیار کمتر از تبلیغات بنریِ رایج در ایران دریافت شود. پیش بینی می شود با علاقمند شدن و رواج این نوع تبلیغات در ایران و رقابتی شدن لغات در مزایده های گوگل ادوردز، قیمت این کلیکها در دو سال آینده رشد چشمگیری کنند. ولی تا آن زمان پول خود را برای تبلیغات بی هدف بنری دور نریزید و از مشاورانی که امکان راهنمایی شما و پرداخت راحت در حسابهای ادوردز خود دارند کمک گرفته و کسانی را به وب سایت خود جذب کنید که دقیقآ بدنبال کالا یا خدمات شما می گردند.
توجه داشته باشید که کلیکهایی که از گوگل ادوردز دریافت می کنید با درصد بیشتری نسبت به کلیکهای بیهدفِ بنری، به مشتریان شما تبدیل می شوند.
مقایسه هزینه های گوگل ادوردز در ایران با میانگین جهانی
حال بیایید هزینه های گوگل ادوردز را در ایران با میانگین جهانی مقایسه کنیم:
هزینۀ هر کلیک در سال ۲۰۱۶ در گوگل ادوردز بطور میانگین ۲٫۱۴ دلار بوده با CTR 1.16%
شما می توانید با هزینه بطور میانگین ۰٫۱ دلار و میانگین CTR بالای ۳% تبلیغ در گوگل ادوردز را در ایران انجام دهید. فقط کافیست چند نکته ضروری را در کمپینهای ادوردز خود رعایت کنید تا سعی و خطای خود را برای رسیدن به اهداف کلیکی کاهش دهید .