زیاد پیش میآید که فناوری آنچنان غافلگیرمان کند که برخلاف پیشبینیهای قبلی باشد. با اینحال، بزرگترین پیشبینیهای فناوری معمولا از چند دهه قبلتر پیشبینی شدهاند.
عصر نوآوریهای نو را اگر به شکلی مسئولانه و پاسخگویانه هدایت کنیم و شکل دهیم، میتواند به وقوع رنسانس فرهنگی جدیدی کمک کند که به ما امکان خواهد داد احساس کنیم بخشی از چیزی به مراتب بزرگتر از خودمان هستیم، تمدنی حقیقتاً عالمگیر. انقلاب صنعتی چهارم این ظرفیت را دارد تا انسان را رباتیک کند و نتیجتا منابع قدیمی معنابخشی، یعنی کار، جامعه، خانواده و هویت را به مخاطره بیندازد. یا برعکس، میتوانیم از انقلاب صنعتی چهارم بهره بگیریم تا انسان را به مرحلهای جدید از آگاهی جمعی و اخلاقی ارتقا دهیم که بر درکی مشترک از سرنوشت مبتنی است.
مهمترین اتفاقی که در انقلاب صنعتی چهارم روی خواهد داد، “همگرایی” فناوریها و پیشرفتهاست و طی سالیان آتی به تدریج بخشهای بیشتری از نتایج و ثمرات این همگرایی برایمان آشکار خواهد شد.
از اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰، بسیاری از اهالی جامعه فناوری منتظر وضعیت آیندهای، اگر نخواهیم بگوییم شبه جایگزین، برای اینترنت بودند که میتوان نامش را گذاشت “متاورس”. متاورس نه تنها انقلابی در لایه زیرساخت دنیای دیجیتال ایجاد خواهد کرد، بلکه بخش عمدهای از لایه فیزیکی آن و همچنین تمام خدمات و پلتفرمهایی که روی آن بنا شده اند، طرز کار این دنیای دیجیتال و آنچه را در آن فروخته میشود نیز دستخوش تغییر اساسی خواهد کرد.
هرچند تعریف چشماندازی کامل از متاورس همچنان کاری دشوار و به ظاهر خارقالعاده مینماید، به نظر میرسد دههها با آن فاصله داریم، تکههایی از آن رفتهرفته دارند واقعی و واقعیتر میشوند، و مثل آنچه در تمام تغییرات اینچنینی دیدیم، مسیری که متاورس قرار است بپیماید، به اندازه سودآور بودن وضعیت پایانیاش، طولانی و غیرقابل پیشبینی خواهد بود. به همین دلیل متاورس تبدیل شده است به تازهترین هدف کلان بسیاری از غولهای فناوری دنیا.
متاورس چیست؟
رایجترین مفاهیم مربوط به متاورس از داستانهای علمی تخیلی سرچشمه میگیرد. درست همانطور که تصور اینترنتی که در سال ۲۰۲۰ داشتیم برای مردم ۱۹۸۲ دشوار بود. دشوارتر از آن هم توضیح اینترنت برای کسانی بود که در آن زمان حتی یکبار هم در این فضا وارد نشده بودند. بنابراین امکان تعریف و توضیح متاورس نیز به همان اندازه دشوار است. اما حداقل میتوان ویژگیهای اصلی آن را مشخص نمود:
- ثبات داشته باشد و به عبارت دیگر هرگز reset یا stop و یا تمام نمیشود.
- Synchronous و زنده است.
- هیچ محدودیتی برای تعداد کاربرانی که به طور همزمان از سیستم استفاده میکنند وجود ندارد. همه میتوانند بخشی از متاورس باشند و در رویداد، مکان یا فعالیت مشترکی به صورت همزمان شرکت کنند.
- یک اقتصاد کاملا قابل استفاده باشد. افراد و کسب و کارها خواهند توانست مجموعهی بسیار وسیعی از “کارهایی” را که “ارزش” ایجاد میکند خلق کنند، نسبت به آنها مالکیت پیدا کنند، روی آنها سرمایهگذاری کنند، آنها را بفروشند و بابتشان پاداش دریافت کنند.
- تجربهای که هر دو جهان دیجیتالی و فیزیکی، شبکهها و تجربههای خصوصی و عمومی، و همچنین، پلتفرمهای باز و بسته را گسترش میدهد.
- شرایط بینظیری را برای تبادل و همکاری دادهها، اقلام و داراییهای دیجیتال، محتوا و مواردی از این دست، در هرکدام از این تجربیات، فراهم کند.
- سرشار از “محتواها” و “تجربیاتی” که توسط گروه بسیار وسیعی از مشارکتکنندگان ایجاد و عملیاتی میشوند.
چرا متاورس مهم است؟
متاورس این پتانسیل را دارد که به عنوان پلتفرمی محاسباتی جانشین اینترنت شود، و به عنوان یک پلتفرم محاسباتی جدید یا رسانهای جدید برای محتواها، قرار است تریلیونها ارزش برایمان به ارمغان بیاورد.
اگر فرض کنیم متاورس واقعا قرار است “جایگزین” کارکردهای شبکه جهانی وب شود، دراینصورت دسترسیها گستردهتر خواهد شد. زمان صرف شده در این فضا بیشتر میشود، حجم فعالیتهای اقتصادی افزایش خواهد یافت و در نتیجه احتمالا سود اقتصادی نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین متاورس باید بتواند همان میزان از گستردگی در فرصتها را که در وب وجود دارد فراهم کند. در نتیجه، شرکتها، محصولات و خدمات جدید از راه خواهند رسید تا تقریبا همه چیز، از فرآیندهای پرداخت گرفته تا احراز هویت، استخدام، تحویل آگهیهای تبلیغاتی، خلق محتوا، امنیت و… را مدیریت کنند.
در حقیقت متاورس از دل شبکهای از پلتفرمها، پیکرهها و فناوریهای مختلف که با هم کار میکنند و قابلیت تبادل و همکاری را پذیرفتهاند، پدید میآید.
پایههای متاورس
متاورس مبتنی بر سه اصل زیر است:
اقتصاد متاورس
همانطور که به عصر جدید و هیجانانگیز دنیای مجازی و ارزهای دیجیتال میرویم، بسیاری شروع به تعجب کردهاند که چگونه در Metaverse درگیر شوند.
مدتی است که افراد با مراجعه به فروشگاهها و رویدادها به صورت آفلاین خرید میکنند. با ظهور پلتفرمهای تجارت الکترونیک، بسیاری از خریداران برای خرید به اینترنت روی آوردند. حدود ۲.۱۴ میلیارد خریدار دیجیتال در سراسر جهان وجود دارد. فضای تجارت الکترونیک شامل رابطهای دوبعدی با قیمتها، تصاویر ثابت و فهرست محصولات بود.
هدف Metaverse این است که با ایجاد یک فضای مجازی فراگیر برای کسبوکارها به منظور تعامل کامل با مشتریان خود، این امر را بیشتر کند.
در موضوع متاورس دو سطح اجرا و سرویسدهی وجود دارد:
- متاورس و جهانباز
در این سطح یک پلتفرم قدرتمند و فراگیر که محدودیت خاصی در ارائه سرویسهای مکان مجازی نداشته و به کمک کسبوکارهای واسط شرایط حضور افراد و کاربران را فراهم میکند. شرکت متا درصدد است تا یک پلتفرم متاورس کلان و جهان باز که تمام کاربران بینالمللی بتوانند در آن حضور داشته باشند را فراهم کند.
- متاورس محدود و هدفدار
پلتفرمهایی که برای جامعه کاربری و یا موقعیت جغرافیایی خاصی راه اندازی شدهاند و قصد دارند تا شرایط تعاملی برای این طیف کاربران را فراهم نمایند.
مشتریان و کسب و کارها
کسبوکارها میتوانند نوع مشتریانی را که میخواهند با آنها ارتباط برقرار کنند، شناسایی کنند. شخصیت مشتری شامل عناصر مختلفی مانند جمعیتشناسی، قدرت خرج کردن، علایق، ترجیحات و غیره است. این به آنها کمک میکند تا استراتژی صحیح ارتباط با مشتریان خود را تعیین کنند.
در اینجا به برخی از ویژگیهای پلتفرم متاورسی اشاره میکنیم:
ارتباطهای گستردهتر و منسجمتر در فضای متاورس
به طور مثال کارمندان میتوانند از آواتارها برای تعامل در فضاهای مجازی و کار از راه دور استفاده کنند. دیگر لازم نیست مکان یک کارمند یک محدودیت باشد، زیرا آنها میتوانند یک هدست بگذارند و وارد یک دفتر مجازی شوند. این عامل میتواند به کسبوکارها کمک کند تا به استعدادهای برتر دسترسی پیدا کنند که بهرهوری را بهبود میبخشد. Metaverse به شرکتها این امکان را میدهد که فضاهای مجازی خود را طراحی کنند، بنابراین شما میتوانید دفتر مجازی خود را به همان اندازه که میخواهید جذاب کنید.
ادامه این مقاله را در PlayPod TV بخوانید.