یادگیری سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو، می تواند یک موضوع بسیار چالش برانگیز به نظر برسد. این یک موضوع پیچیده است و صنعت دیجیتال مارکتینگ و سئو مملو از اطلاعات نادرست است. اما با صرف زمان کافی، تلاش و نقشه راه مناسب و آموزش سئو در یک آموزشگاه معتبر، این امر می تواند به یکی از شیرین ترین تجربه های زندگی هر فردی که به این حوزه علاقه دارد، باشد.
1. اصول سئو را بیاموزید
اگر از قبل با اصول سئو آشنا نیستید، اینجاست که باید شروع کنید. شما باید نحوه کار موتورهای جستجو و چهار جنبه اصلی سئو را بدانید. بهتر است این جنبه ها را با هم مرور کنیم:
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند
موتورهای جستجو با یافتن محتوا و ذخیره آن در یک پایگاه داده بزرگ به نام فهرست، کار می کنند. هنگامی که شما یک جستجو را اجرا می کنید، موتور جستجو نتایج مشابه را از فهرست پیدا می کند و به شما انتقال میدهد. در نهایت، فرآیندهای پیچیده ای که به عنوان الگوریتم های جستجو شناخته می شوند، نتایج را رتبه بندی می کنند. بنابراین، وقتی چیزی را در گوگل جستجو می کنید، کل وب را جستجو نمی کنید. شما فقط صفحات فهرست گوگل را جستجو می کنید.
دلیل اهمیت این امر خیلی ساده است: اگر در فهرست گوگل نباشید، نمی توانید در نتایج جستجوی آن رتبه بندی شوید. گوگل ایندکس خود را از دو منبع اصلی می سازد:
نقشه سایت: نقشه سایت فایلی است که تمام صفحات مهم وب سایت شما را، که می خواهید موتورهای جستجو ایندکس کنند، فهرست می کند. شما می توانید نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید تا این موتور جستجو را از وجود صفحات خود آگاه کنید.
پیوندهای شناخته شده از صفحات وب: گوگل در حال حاضر میلیاردها صفحه در فهرست خود دارد. اگر پیوندی از یکی از آن صفحات دریافت کردید، گوگل می تواند برای کشف صفحه شما، پیوند را دنبال کند. صفحات وب شناخته شده همیشه در سایر وب سایت ها نیستند. گوگل می تواند صفحات جدیدی را در سایت شما، با دنبال کردن پیوندها از صفحات شناخته شده قبلی در سایت، کشف کند. به عنوان مثال، فرض کنید گوگل از قبل صفحه اصلی وبلاگ شما را در فهرست خود دارد. اگر از آنجا یک پیوند داخلی به یک پست وبلاگ جدید اضافه کنید، Google می تواند آن پیوند را برای یافتن پست "دنبال کند".
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند و چرا باید به آن اهمیت دهید؟
موتورهای جستجو برای فعالیت عملکردهای مختلفی دارند:
تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی است برای یافتن آنچه مشتریان شما به دنبال آن هستند. این مهم است، زیرا اگر افراد به دنبال کلمات کلیدی مورد نظر شما نباشند، شما کشف نخواهید شد. متأسفانه، گوگل دقیقاً این اطلاعات را در دسترس قرار نمی دهد. بنابراین بهترین راه برای یافتن کلمات کلیدی استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی است.
سئو داخلی:
سئوی درون صفحه یا همان سئو داخلی، روش بهینه سازی است که در آن، شما محتوای صفحه خود را برای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو بهینه می کنید. این به شدت حول درک و ارائه ی آنچه جستجوگران میخواهند، میچرخد، و در واقع، فرآیندی است که به عنوان بهینهسازی برای هدف جستجو شناخته میشود. به عنوان مثال، اگر به نتایج برتر برای کلمه کلیدی "بهترین پودر پروتئین" نگاه کنیم، می بینیم که همه آنها پست های وبلاگی هستند که انتخاب های برتر را با هم مقایسه می کنند.
لینک بیلدینگ:
لینک بیلدینگ فرآیند برای دریافت بک لینک از وب سایت های دیگر به سایت شما است. این امر بسیارمهم است، زیرا بک لینک ها یکی از سه فاکتور برتر رتبه بندی گوگل هستند. احتمالاً به همین دلیل است که بین پیوند دادن وب سایت ها و ترافیک ارگانیک همبستگی واضحی وجود دارد. با این حال، همه پیوندها یکسان ایجاد نمی شوند. لینکهای وبسایتهای مرتبط و باکیفیت معمولاً بیشتر از پیوندهای وبسایتهای بیربط و بیکیفیت می باشند. به عبارت دیگر، اگر سایت شما در مورد بیت کوین باشد، یک لینک از یک وب سایت در مورد ارزهای دیجیتال، احتمالاً بیشتر از لینکی از یک وب سایت در مورد سفر تأثیر مثبت خواهد داشت.
سئو فنی:
سئو فنی تضمین می کند که موتورهای جستجو مانند گوگل می توانند محتوای شما را پیدا کنند، در آن بخزند و آنها را Index کنند. بعید است که صفحات شما بدون انجام این سه مرحله کار موتورهای جستجو، در صفحه نتایج جستجو نشان داده شوند. بیایید این سه مورد را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.
پیدا شدن صفحه شما توسط موتورهای جستجو: ابتدا گوگل باید بداند که صفحه شما وجود دارد و کجا باید آن را پیدا کند.
خزیدن: اکنون گوگل برای خزیدن در صفحه شما، به مجوز نیاز دارد. اینجاست که یک برنامه کامپیوتری، محتوای صفحه را دانلود می کند.
ایندکس: گوگل اکنون به اجازه نیاز دارد تا صفحه شما را Index کرده و به فهرست خود اضافه کند. شما میتوانید با ایجاد پیوندهایی از صفحات قدیمی و ایندکس شده تان به صفحات جدید و همچنین به کمک ایجاد نقشه ی سایت، به موتورهای جستجو در این مرحله کمک کنید.
در مورد خزیدن و نمایه سازی، باید اطمینان حاصل کنید که گوگل را از انجام هر یک از این کارها مسدود نمی کنید. این کار با استفاده از فایلی به نام robots.txt و متا تگ به نامmeta robots (Indexing) انجام می شود. ایجاد لینک های با کیفیت بالا به وب سایت شما، مسلماً یکی از چالش برانگیزترین جنبه های سئو و یکی از پرتقاضاترین مهارت های سئو است.
2. دانش خود را عملی کنید
به عنوان مثال، در ابتدای راه برای خود یک وب سایت در مورد موضوعی که به آن علاقه دارید، طراحی کنید. اول، مطمئن شوید که سئوی فنی تان درست است و گوگل می تواند هر محتوایی را که منتشر می کنید، پیدا کند، در آن بخزد و آن را ایندکس کند. سپس برای یافتن موضوعاتی که میتوانید آنها را پوشش دهید، درباره کلمات کلیدی تحقیق کنید. پس از آن، به انتشار محتوای بهینه بپردازید. در نهایت به لینک سازی بپردازید.
3. دانش سئوی خود را عمیق تر کنید
یادگیری کامل همه چیز در مورد تمامی جنبه های سئو تقریبا غیرممکن است. بهینه سازی موتورهای جستجو، موضوع خیلی گسترده ای است. بنابراین بعد از اینکه مدتی را در این حوزه گذراندید و به این نتیجه رسیدید که به کدام وجه آن بیشتر علاقه دارید، وقت آن است که دانش خود را در یک زمینه عمیقتر کنید. این روش به عنوان راهی برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه ای شناخته شده است.
4. در مورد تغییرات سئو هوشیار باشید
علیرغم آنچه بسیاری از مردم می گویند، اصول سئو به سختی تغییر می کنند. اما چیزهای کوچک دائما در حال تغییر هستند. به روز رسانیهای گوگل، در سال، چندین بار انجام میشوند. با در نظر گرفتن این موضوع، در حالی که نباید تمام روز را به خواندن اخبار سئو اختصاص دهید، ام این مهم است که، در مورد تغییرات سئو هوشیار باشید.
5. آنچه را که می دانید به دیگران بیاموزید (اختیاری)
با توجه به اینکه شما می خواهید در مورد سئو اطلاعات بیشتری کسب کنید، ممکن است این امر غیر منطقی به نظر برسد، اما واقعیت این است که آموزش به دیگران به شما کمک خواهد کرد، تا دانش را حفظ کرده و ارتقا دهید. این کار به شما کمک میکند تا روز به روز خود را ارتقا داده و سعی کنید که بهتر شوید. می توانید این کار را به صورت عمومی در یک وبلاگ یا کانال YouTube انجام دهید، می توانید آن را به صورت نیمه خصوصی (در گروه ها و جوامع) یا به صورت خصوصی (پیام های مستقیم، رودررو) انجام دهید. سعی نکنید سئو سایت را به دیگران آموزش دهید، مگر اینکه یکی از این موارد درست باشد:
شما کاملاً تحقیق کرده اید و متوجه شده اید که چه چیزی آموزش می دهید.
شما چیزی را بر اساس تجربه و آزمایش شخصی خود آموزش می دهید (و این واقعیت را به وضوح بیان کرده اید).
سخن نهایی
براساس نظریه های روانشناسی، یادگیری یک مهارت جدید به 10000 ساعت تمرین نیاز دارد. مطمئناً در این مقدار زمان، درک خوبی از سئو به دست خواهید آورد، اما حقیقت این است که هرگز نباید یادگیری را متوقف کنید. به یاد داشته باشید، یادگیری فقط خواندن و حفظ اطلاعات نیست. در مورد به کار بردن آنچه میخوانید، آزمایش کردن چیزها برای خودتان و یافتن راههایی برای بهبود و توسعه دست به عمل بزنید.