تحلیل بازاریابی یا مارکتینگ آنالیتیکس فرآیندی است که در آن با استفاده از اطلاعات موجود تلاش میشود تا بهترین تصمیم را برای بازاریابی بهتر اتخاذ شود. اگرچه تعریف مشخصی برای تجزیه و تحلیل بازاریابی یا مارکتینگ آنالیتیکس وجود ندارد، اما میتوان از یک دیدگاه این فرآیند را به سه بخش تقسیم بندی کرد. این سه بخش عبارتند از:
با استخدام دورکاری بومران همراه باشید.
آنالیز توصیفی(descriptive analytics)
آنالیز پیش بینی کننده (Predictive Analytics)
آنالیز تجویزی (Prescriptive Analytics)
تحلیل توصیفی(descriptive analytics)
آنالیز توصیفی با نگاهی به اطلاعات به دست آمده از گذشته در راستای اصلاح استراتژیهای گذشته فعالیت میکند. در این بخش اطلاعات موجود از یک دوره زمانی در گذشته مورد بررسی قرار میگیرد. شما به عنوان یک آنالیزور بازاریابی باید در میان اطلاعات به دنبال نقاط عطفی باشید که منجر به تغییراتی شده است. این تغییرات میتواند مثبت یا منفی باشد. شما باید متوجه شوید که این تغییر بر اثر چه عاملی رخ داده و چه دوره زمانیای را شامل میشود. و در طول دوره زمانی جمع آوری اطلاعات چند بار رخ داده است؟ برای مشاور دیجیتال مارکتینگ رایگان با ما تماس بگیرید.
تحلیل پیش بینی کننده (Predictive Analytics)
پس از جمع آوری اطلاعات گذشته و تحلیل آنها، وقت آن رسیده که با پشتوانه این اطلاعات و کمک گرفتن از دانش بازاریابی پیشبینی کنید که هر تغییر چه تاثیری بر روند کاری شما خواهد داد. این فرآیند را آنالیز پیش بینی کننده مینامند. در فرآیند تحلیل پیشبینی کننده با استفاده از دانش گذشته پیشبینی میکنید که چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد. برای مثال اگر قیمت یک محصول کاهش پیدا کند چه تغییراتی در فرآیند بازاریابی شما رخ خواهد داد.
آزمایش های تصادفی مانند تست A/B در بخش ارزیابی یا تحلیل پیشبینی کننده قرار میگیرد. با استفاده از این آزمایشها بررسی میکنید که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. در ادامه با سایت فریلنسری بومران همراه باشید.کلیک کنید
تحلیل تجویزی (Prescriptive Analytics)
آنالیز یا تجزیه و تحلیل تجویزی مربوط به بخش بهینهسازی شرایط است. این آنالیز باید به ما کمک کند تا از میان همه گزینههای موجود بهترین گزینه را انتخاب کنیم.
بنابراین
سه بخش مربوط به تجزیه و تحلیل و آنالیز بازاریابی مکمل یکدیگر هستند. در واقع ما با استفاده از آنالیز توصیفی رفتار کمپین بازاریابی خود را در یک دوره زمانی در گذشته مورد بررسی قرار میدهیم. اطلاعات به دست آمده از این بررسی به شما کمک میکند تا به کمک بازاریابی پیش بینی کننده و بازاریابی تجویزی استراتژیهای آینده کمپین بازاریابی خود را مشخص کنید. و به اهداف مورد نظر خود برسید.
اهمیت آنالیزبازاریابی
برخی تصور میکنند که با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن سرورهای ابری مانند AWS و Azure که توانایی جمعآوری اطلاعات بسیاری در مورد مصرف کنندگان یک کسب و کار را دارد، دیگر نیازی به آنالیز یا تحلیلهای بازاریابی نیست. اما جالب است بدانید که بر اساس گزارشIDC در سال ۲۰۱۳ مقدار دادههای ارائه شده توسط یکی از سرورهای ابری برابر ۴.۴ تریلیون گیگابایت بوده است. به نظر شما این حجم از اطلاعات به صورت کامل مفید است؟ آیا همهی این سیل اطلاعاتی در روند کاری شما تاثیرگذار است؟ آنالیزورهای بازاریابی وظیفه دارند تا از میان سیل اطلاعات موجود نتایجی را استخراج کنند که به صورت ساده و مشخص برای شما استراتژیهای آینده را مشخص میکند. بنابراین آموختن دانش تجزیه و تحلیل بازاریابی برای موفقیت از اهمیت ویژهای برخوردار است.
نتایج به دست آمده نشان میدهد که از میان شرکتهای موفق ۷۳ درصد برای تصمیمات خود از تحلیل دادهها استفاده کرده اند. ۷۷ درصد از این شرکتها قابلیت تجزیه و تحلیل بالاتر از حد متوسط داشتهاند و ۴۰ درصد از آنها از تجزیه و تحلیل کلی سازمان خود استفاده میکنند. این اعداد نشان میدهد که شرکتهای با عملکرد بالا در مقایسه با شرکتهایی که عملکرد خوبی در حوزه کاری خود نداشتند بیشتر به آنالیز بازاریابی توجه کردند و توانایی خود را در این زمینه افزایش دادهاند. بنابراین تصمیمات داده محور منجر به نتایج بهتری برای یک سازمان خواهد شد.