روندهای فصلی برای برخی از محصولات کاملاً واضح است. در برخی دیگر، لازم است داده ها کمی عمیق تر بررسی شوند. جای تعجب نیست که محصولات شنا در تابستان و محصولات گرم کننده در زمستان محبوب هستند. تشخیص موقعیت های مرتبط با رویداد دشوارتر است.
تفاوت ها کاملا فاحش است. SERP از سال 1998 فقط نتایج و پیوندهای سایت ارگانیک را نشان می دهد در حالی که SERP از سال 2020 نتایج و پیوندهای سایت ارگانیک و همچنین نتایج جایگزین مانند کتاب ها، اخبار، فیلم ها، تصاویر و غیره، کارت های توییتر و نمودار دانش را نشان می دهد. اینها تغییرات زیادی هستند و ما فقط سطح را خراشیده ایم.
دلیل تکامل SERP ها این است که گوگل می خواهد مبلغی را که تبلیغ کنندگان در پلتفرم تبلیغات خود خرج می کنند افزایش دهد. برای اثبات بازگشت سرمایه، گوگل همچنین نیاز به تعامل قوی با کاربران دارد. بهترین راه برای داشتن تعامل قوی با کاربر، ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن است.
SERP چیست؟
اگر در حال خواندن این مقاله هستید، به احتمال زیاد از قبل می دانید SERP چیست، اما برای کسانی که کمتر با SEO آشنا هستند، SERP یک صفحه نتایج موتور جستجو یا صفحه ای است که یک موتور جستجو هنگام جستجوی چیزی آنلاین به کاربران نشان می دهد. با استفاده از یک موتور جستجو مانند گوگل، یاهو، بینگ و دیگران.
SERP ها بسیار مهم هستند زیرا در نهایت جنگ های سئو برنده یا شکست می شوند. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، این یک شاخص ثابت است که نشان می دهد استراتژی سئو شما چقدر خوب کار می کند.
اجزای بسیاری از SERP وجود دارد که در زیر به برخی از آنها خواهیم پرداخت، اما برای اطلاعات بیشتر در مورد SERP به طور کلی، در اینجا یک راهنمای عالی از Search Engine Journal ارائه شده است.
SERP ها در حال تغییر مداوم
امروزه، هیچ دو SERP یکسان نیستند، حتی اگر به دنبال کلمه کلیدی یکسانی باشید. در عوض، آنها برای هر کاربر شخصی سازی شده اند. این توضیح می دهد که چرا شما گاهی اوقات نتایج جستجوی متفاوتی را هنگام جستجو در دستگاه های مختلف یا مکان های جدید مشاهده می کنید، اما دلایل دیگری وجود دارد که SERP ها دائماً متفاوت هستند. قبل از اینکه به آنها بپردازیم، دو دسته بزرگ برای تغییر SERP عبارتند از:
تکامل گوگل
همانطور که در بالا ذکر کردم، گوگل دائما در حال تکامل است تا نیازهای کاربران را هم در محتوا (از طریق الگوریتم آنها → نتایج بهتر برگردانده شده) و هم در فرم (از طریق SERP → تجربه کاربری بهبود یافته بر اساس طرح SERP) برآورده کند.
نیت کاربر
بر اساس تکامل Google، برای ارائه بهترین تجربه کاربری، Google باید ابتدا درک قصد کاربر را بهبود بخشد. عوامل متعددی مانند مکان، سفر کاربر و غیره در هدف کاربر نقش دارند و یکی از راههایی که گوگل سعی کرده است به هدف کاربر پاسخ دهد، افزودن ویژگیهایی به SERP برای بهبود تجربه کاربر است.
به عنوان مثال در جدول زیر، Featured Snippets که در سال 2014 معرفی شدند، اکنون در تقریباً 14٪ جستجوها ظاهر می شوند و بدون نیاز به انتخاب و کلیک کردن به سایتی که در SERP رتبه بندی شده است، بلافاصله پاسخ جستجوی خود را در SERP به کاربران ارائه می دهند. برای کاربران، این یک مرحله کمتر برای پاسخ به سؤال آنها است، بنابراین تجربه کاربری آنها را بهبود می بخشد.
ویژگی های SERP را فهرست کنید
ویژگیهای SERP آنقدر برجسته شدهاند که گوگل گاهی اوقات از چندین ویژگی استفاده میکند. در اینجا نمونه ای از همان کلمه کلیدی است که در سال های 2014 و 2019 جستجو شده است، با دو SERP کاملاً متفاوت. 2014 فقط یک ویژگی SERP دارد - بخشی برای نتایج تصویری در زیر دومین نتیجه ارگانیک. با این حال، 2019 دارای حداقل دو ویژگی SERP، یک قطعه ویژه و همچنین بخش People Also Ask است.
SERP های مختلف 2014 و 2019
سایر عوامل زیر واقعاً می توانند در هر یک از عوامل اصلی بالا دسته بندی شوند، اما به اندازه کافی مهم هستند که به صورت جداگانه مطرح شوند:
توسعه املاک و مستغلات PPC (عوامل فرعی تکامل گوگل)
گوگل همچنان به افزایش مقدار فضای بالای صفحه SERP (قبل از اینکه کاربر نیاز به اسکرول صفحه به پایین داشته باشد) برای تبلیغات PPC برای افزایش درآمد تبلیغاتی خود ادامه می دهد. در زیر ببینید که چگونه تبلیغات PPC از سال 2013 در مقایسه با سال 2019 نه تنها تعداد آنها (از 3 به 4) افزایش یافته است، بلکه فضای بیشتری را در SERP اشغال کرده است و نتایج ارگانیک را به پایین تر از آن کاهش می دهد.
https://www.oncrawl.com/technical-seo/seasonal-serp-changes-seo/