۱. آگاهی کامل
اولین ویژگی یک منتور، آگاهی کامل نسبت به کار و استارتاپ میباشد. در واقع همان گونه که در ابتدای مقاله به تعریف منتور کیست پرداختیم، یک منتور باتجربه باید دید عمیقی نسبت به بازار داشته باشد. از این رو فردی که صرفاً چند کتاب در مباحث بازاریابی و استارتاپ مطالعه کرده و سابقه فعالیت و تجربهای در این زمینه ندارد، نمیتواند به عنوان منتور یک کسبوکار عملکرد مد نظری را داشته باشد.
۲. خلاق بودن
بازاریابی و پیشرفت در شغل، نیازمند خلاقیت و نوآوری میباشد. از این رو یک منتور نیز باید تفکر خلاق و توانایی تفکر متفاوت برای دیدن زوایای مختلف یک مسئله را داشته باشد.
۳. گستردگی ارتباطات
یک منتور باید روابط گستردهای داشته و مدیران بازاریابی و سرمایه گذاران مختلفی را بشناسد. چرا که در بسیاری از موارد این ویژگی منتور و مهارت ارتباط گیری او بسیار کارساز و مفید خواهد بود. در واقع ارتباط گیری منتور میتواند به توسعه کسبوکار شما نیز کمک کنید.
۴. پیشبرد ایدههای عملی
یک منتور استارتاپ حرفهای قادر به ترسیم نقشه راه و مسیر نهایی تصمیم میباشد. از این رو اگر ایده و نظری قابلیت اجرا نداشته باشد و یا احتمال ریسک آن برای کسبوکار بسیار بالا باشد، از اجرای آن جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل یک منتور استارتاپ باید ایدههای عملی و نتیجهبخش را پیش برده و شرکت را دچار بحران قرار ندهد.
۵. درک مناسب از شرایط
در تعریف منتور کیست، بیان کردیم که منتور مشاور مدیر و راهنمای او میباشد. از این رو مهارت درک مناسب و واقعی از شرایط و ارائه راهحلهای مناسب جهت مشاوره به مدیر کسبوکار از ویژگیهای مهم و اصلی یک منتور میباشد.
منبع مقاله: پیشگامان