کابل شبکه LAN به دلیل فناوری های جدید و سرعت های بالا در ساختار شبکه، یکی از مهم ترین اجزای تجهیزات شبکه محسوب میشود. تست کابل شبکه یکی از مهم ترین اقدامات برای جلوگیری از آسیب های احتمالی و زیان های مالی است. برای داشتن یک شبکه بدون عیب مهم است که زیر ساخت های آن به درستی انجام شود تا تجهیزات شبکه بتوانند عملکرد خوبی را در شبکه اجرا کنند. به کمک مقاله نحوه تست کابل شبکه LAN ما قصد داریم در رابطه با تست کابل شبکه LAN به شما توضیحاتی ارائه دهیم تا از بروز بسیاری از مشکلات که ممکن است در ساختار شبکه شما اتفاق بیوفتد، جلوگیری کنید.
کابل شبکه LAN چیست:
کابل شبکه LAN یک نوع کابل اترنت است که به کمک آن فناوری اینترنت را به تجهیزات شبکه متصل میکند. اگر در دستگاه های خود دچار مشکل اتصال شدید هستید، ممکن است مشکل از کابل شبکه LAN باشد که اتصال برقرار نمیکند. برای تست و آزمایش کابل شبکه LAN، آن را به یک تستر کابل اترنت وصل کنید و ببینید که آیا سیگنال ها را با موفقیت ارسال می کند یا خیر. اگر کاربری تستر کابل ندارد، تعدادی تست عیبیابی وجود دارد که نشان میدهد مشکل از کدام یک از تجهیزات شبکه است، کابل شبکه یا مودم و یا دیگر تجهیزات شبکه.
نحوه تست کابل شبکه LAN:
زمانی که کابل های شبکه دارای مشکلاتی میشوند این مشکلات سبب ایجاد اختلال در اتصال دستگاه شما خواهند شد. در زمان استفاده از تستر کابل، کاربران می توانند بررسی کنند که آیا کابل سیگنال مناسبی را ارسال می کند یا خیر. اگر تستر در دسترس ندارید، کابل LAN را برای آسیب فیزیکی بررسی نمائید و یا سیگنال های اتصال را در دستگاه های خود بررسی کنید.
برای بررسی کابل های شبکه باید موارد زیر را اجرا کنید :
- یک تستر کابل اترنت را در نظر بگیرید. اگر مشاهده کردید که کابل LAN شما سیگنالی را ارسال نمی کند، این تسترها می توانند خرابی و یا سالم بودن کابل شما را تأیید کند. در حالی که تسترهای کابل مشابه یکدیگر هستند، ممکن است دستورالعمل های متفاوتی داشته باشند. بنابراین دستورالعمل های مربوط به هر محصولی را که استفاده می کنید مطالعه کنید.
- تستر کابل ممکن است دارای جک ورودی و گیرنده در یک قطعه باشد، به این صورت که به تستر دو تکه نیاز ندارید. بعضی از تسترها هر دو گزینه را دارند، درنتیجه در صورت تمایل می توانید کابل را در اتاق هایی و یا قسمت های دیگر از یک مکان نیز اجرا کنید.
- پیش از استفاده از تستر اطمینان حاصل نمائید که باتری در آن وجود دارد. اکثرا این تستر ها باتری 9 ولتی مصرف می کنند.
- یک سر کابل شبکه را به دوشاخه TX روی دستگاه تستر متصل کنید. به این قسمت ها پورت درج گفته میشود. هر دو طرف کابل را به این پورت وصل کرده و کلیک کنید. این نشان میدهد که کابل کاملاً به دستگاه متصل است. بهتر است بدانید که مهم نیست کدام انتهای کابل را به هر پورت وارد می کنید. هر دو انتهای دستگاه یکسان هستند.
- سردیگر کابل شبکه LAN را به جک گیرنده RX وصل کنید. مجددا انتهای کابل را وارد کنید تا کلیک شود. با انجام این کار اتصال را کامل می کنید تا تستر بتواند انتقال کابل را اندازه گیری کند. اگر تستر، ورودی های TX و RX را روی یک قطعه دارد، هر دو را به آن وصل کنید. اگر تستر یک قطعه جداگانه برای ورودی RX دارد، کابل را به آنجا وصل کنید.
- اگر تستر هر دو گزینه را برای ورودی RX دارد، می توانید انتخاب کنید که از کدام استفاده کنید. معمولاً یک قطعه جداگانه برای کشش کابل به اتاق دیگری است تا ببیند که آیا در مسافت به خوبی و با سرعت بالا منتقل میشود یا نه.
- اگر چراغی در طول این چرخه روشن نشد، تستر را روشن کرده و مراقب باشید تا پس از اتصال کابل ها، آزمایش شروع می شود. دستگاه تستر از طریق 8 حالت و یک حالت اتصال به زمین، که هر کدام با یک نور بر روی تستر نشان داده می شوند، شروع به فعالیت میکند. از آنجایی که کابل به زمین متصل نیست، چراغ حالت زمین روشن نمی شود. اگر همه اتصالات دیگر خوب باشند، هر حالت چراغ هایش روشن می شود. اگر غیر از حالت زمین، کابل روشن نشد، کابل خراب است.
- بعضی از تسترها ممکن است تعدادی حالت یا سوئیچ مختلف برای انتخاب داشته باشند. برای نحوه تنظیم تستر در صورت داشتن چندین گزینه، به راهنمای دستورالعمل آن مراجعه کنید. دقت داشته باشید که وقتی کابل را جدا می کنید، بریدگی نزدیک دوشاخه را فشار دهید تا به راحتی جدا شود. آن را با فشار بیرون نکشید وگرنه ممکن است به دستگاه و کابل آسیب برسانید.
- اگر چراغ های حالت غیر از زمین روشن نشد، کابل را تعویض کنید. اگر چراغ ها روشن نشدند، این نشان دهنده این است که کابل، سیگنالی را ارسال نمی کند و خراب است،در نتیجه شما نیاز به تعویض آن دارید. دقت کنید از آنجایی که کابل به زمین متصل نیست، چراغ حالت زمین روشن نمی شود، در نتیجه اگر آن کابل روشن نشد، نگران نباشید.
عیب یابی کابل شبکه LAN بدون تستر:
- در ابتدا سیگنال اتصال را در تجهیزات شبکه یا سیستم خود بررسی کنید. اولین نشانه ای که نشان می دهد کابل اترنت شما ممکن است دارای مشکل باشد، اتصال ضعیف است. اگر شما از سیستم استفاده می کنید، نوار اتصال را در سمت راست پایین نوار وظیفه را مشاهده می کنید.
- در نحوه تست کابل شبکه LAN اگر نوار پایین باشد یا اتصال ندارید، ممکن است کابل مشکل داشته باشد. بهتر است بدانید که این فقط در صورتی اعمال می شود که کابل LAN متصل باشد. همچنین اگر از WiFi استفاده می کنید، ممکن است مشکل از روتر یا مودم شما باشد. برای اطمنیان حاصل پیدا کردن باید سیستم شما وارد شبکه شده باشد.
- مطعمن شوید که کابل شما به طور کامل به تجهیزات شبکه وصل شده است. اگر اینترنت شما ضعیف است یا وجود ندارد، ممکن است اتصال کابل فیزیکی مشکل داشته باشد. ابتدا میتوانید سیستم خود را چک کنید. کابل را تا انتها فشار دهید. اگر کابل حرکت نکند، کاملاً وارد شده و اتصال برقرار شده است. اگر صدای کلیک و یا چفت شدن نشنیدید، کابل به طور کامل وصل نشده است. همین کار را برای مودم و دیگر تجهیزات شبکه خود انجام دهید.
- به دنبال چراغ روشن شده سبز در پشت مودم خود باشید. در دوشاخه ای که کابل LAN وصل می شود، مودم ها معمولاً دارای چراغی هستند که قدرت سیگنال را نشان می دهد. چراغ سبز نشان دهنده اتصال خوب و درست است. چراغ های زرد یا قرمز نشان دهنده مشکلات واختلالاتی در سیگنال هستند. اگر چراغ پشت مودم سبز نیست، اتصال خود را بررسی کنید یا کابل را تست کنید چراغ سبز ممکن است چشمک بزند. همچنین این نیز نشان دهنده یک ارتباط خوب است.
- کابل را از همه لحاظ و هرگونه آسیب فیزیکی بررسی کنید. برای مثال پارگی، پیچ خوردگی یا خم شدن تیز می تواند به کابل و اتصالات آن آسیب برساند. اگر مشکل اتصال دارید، مجددا کابل را بررسی کنید. اگر آسیبی دیده باشد، احتمالاً کابل باید تعویض شود. کابل شبکه LAN معمولاً میتوانند بدون مشکل در گوشهها خم شوند. با این حال، اگر کابلی دارای یک چین شدید باشد، ممکن است از لحاظ فیزیکی از داخل آسیب ببیند.
- شما میتوانید از یک کابل شبکه LAN جدید استفاده کنید و ببینیدکه آیا اتصال بهبود می یابد یا خیر. این کار می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که مشکل کابل یا مودم شماست. یک کابل LAN جدید بردارید و آن را به مودم و دستگاه خود وصل کنید. سپس منتظر بمانید تا ببینید آیا دستگاه اتصال برقرار می کند یا خیر. اگر با موفقیت وصل شدید، احتمالاً مشکل از کابل است. اگر اتصال برقرار نشد، پس ممکن است مودم شما دارای مشکل باشد.
- وقتی کابل را وصل می کنید ممکن است یک دقیقه طول بکشد تا دستگاه اتصال را دریافت کند. اگر بیشتر از 2 دقیقه طول بکشد، ممکن است مودم دچار مشکل شده باشد. همچنین می توانید کابل را به دستگاه دیگری وصل کنید. این کار باعث میشود که شما متوجه شوید که در عیب یابی کابل شبکه LAN آیا مشکلی در دستگاه اول وجود دارد یا خیر.
منبع :