هدف جستجو (همچنین به عنوان "نیت کاربر" شناخته می شود) هدف اصلی کاربر هنگام تایپ یک پرس و جو در موتور جستجو است که هر کارشناس سئویی باید آن را بلد باشد. انواع متداول جستجوی هدف شامل اطلاعاتی، تجاری، ناوبری و تراکنشی است.
نیت کاربر از جستجو چیست؟
فرض کنید می خواهید برای شام مقداری کلم پیچ درست کنید. اما شما گرسنه هستید و می خواهید همین حالا غذا بخورید. بنابراین شما به گوگل سر می زنید و "دستور العمل های سریع کلم پیچ" را جستجو می کنید.
کاربر گوگل با هدف خاصی جستجو می کند. اولین نتیجه ای که روی آن کلیک می کنید در ابتدا خوب به نظر می رسد. اما به سرعت متوجه می شوید که دستور پخت بیش از یک ساعت طول می کشد.
اولین نتیجه کلیک شده بر روی هدف جستجو را برآورده نکرده است.
بنابراین شما به سرعت روی نتایج جستجو کلیک کنید تا چیز دیگری پیدا کنید. و دفعه بعد درست به هدف میزنید. این نتیجه دستوری است که از ابتدا تا پایان 10 دقیقه طول می کشد.
نتیجه دوم که روی آن کلیک می شود، هدف جستجو را برآورده کرده است. دقیقاً همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید.
اگر تعداد زیادی از افرادی که "دستور پخت سریع کلم پیچ" را جستجو می کنند همین احساس را داشته باشند، این نتیجه رتبه بندی قابل توجهی را کسب خواهد کرد. اگر نتیجه شما با هدف کاربر مطابقت داشته باشد، باعث افزایش رتبه می شود.
چرا هدف جستجو مهم است؟
به زبان ساده: برآوردن هدف جستجو در نهایت هدف شماره 1 گوگل است. بنابراین اگر میخواهید امروز با سئو و بازاریابی محتوا موفق شوید، هدف جستجو باید بخش بزرگی از رویکرد شما باشد. در واقع، آخرین نسخه Google از دستورالعملهای ارزیابی کیفیت آنها با هدف جستجو وسواس است.
انواع قصد کاربر
همانطور که مشخص است، 99٪ از کل عبارات جستجو تحت 4 مقوله مختلف قرار می گیرند: اطلاعاتی، ناوبری، تجاری و معاملاتی. و معمولاً می توانید هدف جستجو را بر اساس خود کلمه کلیدی کشف کنید.
به عنوان مثال، کلمه کلیدی مانند "خرید نرم کننده مو" آشکارا تجاری است. اما کلمه کلیدی مانند «آیا نرم کننده مو بخریم؟» هدف اطلاعاتی روشنی دارد.
حتی اگر هدف جستجو واضح است، باز هم میخواهید به صفحاتی که قبلاً برای آن کلمه کلیدی رتبهبندی شدهاند نگاه کنید. صفحاتی که در صفحه اول گوگل قرار دارند بدیهی است که تست قصد کاربر گوگل را پشت سر گذاشته اند. در غیر این صورت، آنها در صفحه 10 دفن می شوند.
بنابراین میخواهید صفحهای ایجاد کنید که دقیقاً با آنچه در صفحه 1 میبینید مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، نگاهی به کلمه کلیدی "لنت ترمز جلو سراتو" بیندازید. در مورد این نتایج به چه چیزی توجه می کنید؟
همه آنها لوازم یدکی هستند که به قصد خرید درنظر گرفته شده است. به عبارت دیگر: افرادی که «لنت ترمز جلو سراتو» را جستجو می کنند، نمی خواهند محتوایی در مورد نحوه عملکرد آن داشته باشند.
بهینه سازی برای تجربه کاربری
ممکن است تعجب کنید: گوگل چگونه متوجه می شود که یک صفحه برای جستجوی هدف مناسب است؟
آنها به نحوه تعامل افراد با SERP ها نگاه می کنند. به عبارت دیگر آنها می توانند تشخیص دهند که آیا افراد یک نتیجه جستجوی خاص را دوست ندارند یا خیر. و اگر متوجه شوند که یک نتیجه جستجو برای یک کلمه کلیدی مناسب نیست، آن را پایین می آورند.
به همین دلیل است که وقتی صحبت از سئو در سال 2022 می شود، تجربه کاربری بسیار مهم است.
حتما بخوانید: روشی پربازده که سئوکاران از آن غافلند!
نکات مهم هنگام بهینه کردن تجربه کاربر در سایت
1. محدود کردن پنجرههای بازشو: Google پنجرههای بازشو را دوست ندارد. و نه کاربران. بنابراین اگر از یک پنجره بازشو استفاده میکنید، توصیه میکنم فقط از آنها استفاده کنید که «نیت خروج» روشن باشد.
2. فونت 14px+: شما می توانید بهترین پست وبلاگ را در هر نوشته ای داشته باشید. اما اگر خواندن آن سخت باشد، مردم می پرند و پوگو می شوند.
3. از عناوین فرعی استفاده کنید: جستجوگران گوگل پاسخ های خود را سریع می خواهند. یعنی قرار نیست تک تک کلمات صفحه شما را بخوانند. عناوین فرعی به کاربران اجازه می دهند مطالب شما را برای نکات اصلی بررسی کنند.
4. از فیلم ها و تصاویر استفاده کنید: این کار باعث می شود محتوای شما برای کاربر آسان تر و درک شود. به همین دلیل است که من از تعداد زیادی از این ها در هر پست استفاده می کنم.
5. به Google Analytics نگاه کنید: روی بهبود نرخ پرش (Bounce Rate) و میانگین تمرکز کنید. معیارهای مدت زمان جلسه در صفحات کلیدی.
نتیجه گیری
به عنوان یک کارشناس سئو نه چندان حرفه ای و با توجه به تجربه چندین ساله ای که در سئو کسب کردم، می توانم بگویم Search Intent جزو 3 فاکتور مهم برای کسب رتبه در گوگل به حساب می آید.
حتما قبل از تولید محتوا، به شکل کامل در مورد نیت کاربر از جستجو تحقیق کنید و سعی کنید محتوای خود را برای کسانی که واقعا به آن نیاز دارند بهینه کنید. حتی اگر بازار هدف شما تعداد کمی از افراد باشند.
منبع: backlinko