پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

6 دلیل اهمیت استراتژی روابط عمومی در مارکتینگ

mehran68 1 سال پیش

با تغییرات روز افزون اداره و مدیریت یک کسب و کار در واحدهای اجرایی و ارتباط با مشتریان در بسترهای جدید، راه و روش‌های توسعه و راه‌اندازی یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ نیز دستخوش تغییرات اساسی شده است که شما نیز باید بتوانید با این تغییرات هماهنگ شوید تا بتوانید در این بخش از کسب و کارتان نیز موفق عمل کنید. جایی که به نوعی می‌شود از آن به عنوان چراغ راه اصلی کسب و کار یاد کرد. یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ می‌تواند شرکت شما را از این رو به آن رو کند!

در این مقاله، می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ می‌تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند. پس تا انتهای این مقاله همراه آداس باشید.

در این مقاله ما سعی داریم به برخی از سؤالاتی که در این زمینه وجود دارد بپردازیم. این موارد عبارت اند از:

 استراتژی روابط عمومی (PR) چیست؟

 چرا شرکت شما به یک استراتژی روابط عمومی نیاز دارد؟

 چگونه یک استراتژی روابط عمومی ایجاد می‌کنید؟

 برخی از بهترین ابزارهای روابط عمومی که می‌توانید برای اجرای استراتژی خود استفاده کنید چیست؟

 چرا (و چه زمانی) شرکت شما به یک استراتژی روابط عمومی نیاز دارد؟

بهترین ابزار روابط عمومی برای استفاده به عنوان بخشی از استراتژی روابط عمومی

بیشتر بخوانید: ریفرال مارکتینگ چیست؟ + بررسی 3 کمپین موفق

استراتژی روابط عمومی چیست؟

مجموعه‌ای از تمام اقدامات انجام شده به منظور به دست آوردن تبلیغات و پوشش نام تجاری شما در رسانه‌های مربوطه، انتشارات صنعتی، پادکست‌ها، و همچنین پست‌های وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی، و رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت، روابط عمومی شما برای شرکتتان را تشکیل خواهد داد. به عبارت دیگر، استراتژی روابط عمومی، با هدف بهبود تصویر برند شما در ذهن مشتریان انجام خواهد شد و همه فرآیندها زیر مجموعه این هدف واحد قرار خواهند گرفت.

 این مفهوم کاملاً شبیه به یک استراتژی بازاریابی است، زیرا همه چیز در مورد انتشار پیامی در مورد برند شما است، اما بدون اهداف تجاری که لزوماً شامل فروش می شود.

در بیشتر مواقع، از استراتژی روابط عمومی در مارکتینگ برای انتشار اطلاعات در مورد کسب و کار، خدمات یا محصولات شما استفاده می‌شود تا شناخت آنها را بهبود بخشد و روابط مثبت با مخاطبان و ذینفعان خود را حفظ کند.

 اما داشتن یک استراتژی روابط عمومی موفق در یک کسب و کار، کاربردهای مهم دیگری هم دارد، مانند مدیریت بحران و یا اصلاح وضعیتی که در آن تصویر برند شما در ذهن مشتریان تحت تاثیر قرار گرفته است.

روابط عمومی

سه نوع کانال رسانه ای وجود دارد که برای مدیریت روابط عمومی مفید است:

نوع 1: رسانه متعلق به خود کسب و کار (owned media)

اولین جایی که در مورد خودتان صحبت می‌کنید، رسانه خودتان خواهد بود و این مورد، باعث می‌شود جلوی بسیاری از خبر‌های اشتباه، افراد سودجو و رقبایی که چشم دیدن موفقیت شما را ندارند، تا حد زیادی گرفته شود، چرا که این شما هستید که می‌توانید تمام اخبار درست را در رسانه‌های متعلق به خودتان منتشر کنید.

در این بخش، سایت اصلی شرکت و وبلاگ، صفحات فرود، کانال YouTube، لینکدین و سایر گروه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک، جایی هستند که ابتدا باید روی آن تمرکز کنید. چرا که مخاطبان بیشتری در این فضاها حضور دارند.

باید بدانید که رسانه متعلق، که یکی از زیر شاخه‌های یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ است، ساده‌ترین کانال برای مدیریت بخش روابط عمومی شماست، چرا که شما کنترل کامل و البته مستقیمی روی آن دارید. همچنین مهم‌ترین آن هم هست. چرا که اگر می‌خواهید به عنوان یک برند قابل اعتماد بین مخاطبانتان شناخته شوید، باید خود را مطابق با آن معرفی کنید.

همچنین، 99 درصد از نام‌های تجاری شما به یکی از رسانه‌های متعلق به شما پیوند داده می‌شود، بنابراین ممکن است این تنها شانس شما برای تحت تأثیر قرار دادن آنها باشد. به همین دلیل است که هر یک از پست‌های رسانه‌ای متعلق به شما باید درجه یک باشد و در بالاترین کیفیت ممکن تولید شوند.

بیشتر بخوانید: 6 روش اصلی در پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی

 نوع 2: رسانه پولی (paid media)

 این بخش، شامل هر چیزی است که برای قرار گرفتن در معرض دید مشتریان، بابت آن هزینه پرداخت کرده اید. PPC، تبلیغات پولی، پست های اسپانسرینگ، اینفلوئنسرها و… بخشی از این دسته بندی روابط عمومی است.

قطعا این را می‌دانید که مردم عموماً تبلیغات را دوست ندارند، اما این مطمئن‌ترین راه برای جلب توجه آنها به شما است و به هیچ عنوان نباید از آن غافل شوید.

 نوع 3: رسانه کسب شده (earned media)

به دست آوردن پوشش رسانه‌ای به دست آمده، سخت‌ترین نوع از انواع روابط عمومی است، اما احتمالاً بیشترین اهمیت را در دیده شدن برند شما نیز دارد.

نظرات رهبران فکری و وبلاگ‌نویسان، انتشارات، مسابقات، اشتراک‌گذاری‌ها، توصیه‌های شفاهی و حتی رتبه‌های بالای Google، همه رسانه‌های کسب‌شده در نظر گرفته می‌شوند. همانطور که کارشناس روابط عمومی، دن فرایز از BlueTree بیان می‌کند، “روابط عمومی با کیفیت بالا، باعث ایجاد اعتماد مشتری و بهبود شهرت برند می‌شود.”

اما شاید برای شما سوال باشد که کدام از این سه دسته بندی می‌تواند برای ما مفید‌تر باشد و تاثیر بیشتری بگذارد؟

در پاسخ به این سوال، باید این نکته را در نظر داشته باشید که یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ، از هر سه نوع کانال رسانه‌ای استفاده می‌کند.

1- اگر فقط بر رسانه‌های متعلق به خود تمرکز کنید، برای به دست آوردن هر گونه جذابیتی مبارزه خواهید کرد.

2- سرمایه‌گذاری تمام منابع خود در رسانه‌های پولی، افراد را به سمت سایت شما سوق می‌دهد، اما بعید است که بمانند و محتوا یا محصولات شما را مرور کنند، زیرا توسعه نیافته است.

 3- بدون محتوای قوی خودتان، رتبه‌بندی بالا در گوگل یا واداشتن سایر وبلاگ‌نویسان برای لینک دادن به شما بسیار دشوار خواهد بود.

بنابراین، هر سه کانال با هم کار می‌کنند تا شما را به هدف نهایی‌تان نزدیک‌تر کنند، و آن هدف چیزی نیست به جز ” قرار گرفتن در معرض دید مخاطبان و مشتریان احتمالی”

استراتژی روابط عمومی

 چرا و چه زمانی شرکت شما به یک استراتژی روابط عمومی موفق در ماکتینگ نیاز دارد؟

 هیچ شرط مشخصی وجود ندارد که بتوانید به کسب و کار خود نگاه کنید و بگویید “اکنون، زمان توسعه یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ برای شرکت من است! در واقع، هر برندی به یک استراتژی روابط عمومی و رسانه ای نیاز دارد که در اسرع وقت ایجاد شود.

بدون هیچ نوع تبلیغی، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مردم شروع به صحبت در مورد شما کنند. شما ممکن است بهترین محصول را در سراسر جهان داشته باشید، و هنوز برای توده زیادی از مردم و مخاطبان هدف خود، ناشناخته باشید. خیلی از افراد بر این باور هستند که بدون روابط عمومی نمی‌توانید توجهی را به خود جلب کنید، این استدلال جای برسی و البته تفکر دارد!

بنابراین، بیایید برخی از اهداف مشخصی را که یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ به شما در دستیابی به آنها کمک می کند، تشریح کنیم. بگذارید با بدیهی‌ترین مورد شروع کنید:

1- به بهبود آگاهی از برند کمک می کند

 قبلاً در بخش اول همین مقاله به آن اشاره کردیم، اما قبل از هر چیز، باید این را به خاطر داشته باشید که روابط عمومی، به عنوان ابزاری برای افزایش آگاهی برند شما عمل می کند. هر چه مردم بیشتر در مورد شما بدانند، برای شما و البته برندتان بهتر است. این البته در مورد روابط عمومی خوب صدق می کند، نه هر نوع روابط عمومی با هر کیفیتی و با هر استراتژی!

 اما، همانطور که برخی از افراد مشهور در این زمینه می گویند، هر روابط عمومی، می‌تواند یک نمونه روابط عمومی خوب باشد، بنابراین حتی اگر نوعی جنجال در اطراف شرکت شما جرقه بزند، می‌توانید از روابط عمومی استفاده کنید و ورق را کاملاً به نفع خودتان برگردانید.

2- مدیریت بحران

اگر صحبت از تبلیغات بد شد، یک کمپین روابط عمومی قوی چیزی است که به شما کمک می کند تا تصویر خود را در صورت اتفاق بد در شرکتتان، بازیابی کنید.

روابط عمومی برای مدیریت یک بحران ضروری است، زیرا بدون پرداختن به این موضوع، آخرین چیزی که مخاطبان شما از شما به یاد خواهند آورد، رویداد منفی است که باعث آن شده است و این می‌تواند به معنای پایان برند شما برای مخاطبانتان باشد. به عبارت دیگر، این استراتژی، جلیقه نجاتی است که کسب و کار شما را سرپا نگه می‌دارد، حتی اگر جریان به وجود آمده، طاقت‌فرسا به نظر برسد.

استراتژی روابط عمومی

 3- به شما در ایجاد اعتماد کمک می‌کند

یکی از اهداف استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ، این است که به شما کمک کند یک هویت برند محکم ایجاد کنید و از پیام‌هایی استفاده نمایید که ارزش شرکت شما را منعکس می‌کند.

هنگامی که مردم شروع به مرتبط کردن شما با محصول یا خدمت شما می‌کنند (دقیقاً مانند زمانی که مردم به جای «اجازه دهید از یک موتور جستجو برای جستجوی چیزی استفاده کنم» می گویند «اجازه دهید چیزی را در گوگل جستجو کنم»)، این نشانگر خوبی برای یک برندسازی شگفت انگیز است.

یک استراتژی روابط عمومی خوب، همچنین به ایجاد پیوندهای قوی‌تر با مشتریان فعلی شما و همچنین جذب مشتریان جدیدکمک می‌کند، که برای کاهش ریزش نیز بسیار عالی است.

 4- به شما کمک می‌کند تا سرنخ ایجاد کنید

حتی اگر هدف روابط عمومی بر ایجاد درآمد متمرکز نیست(که این فرآیند، وظیفه بخش بازاریابی است)، اما یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ خوب، قطعا به تولید سرنخ بیشتر کمک می‌کند. از آنجایی که شما محصول خود را در معرض دید افراد بیشتری قرار خواهید داد، طبیعتاً افراد بیشتری علاقه مند به خرید یا حداقل امتحان کردن آن خواهند بود.

 5- به جذب سرمایه گذاران کمک می‌کند

هرگاه سرمایه‌گذاران، کسب و کاری را ببینند که پتانسیل فتح بازار را دارد، قطعا توجه ویژه‌ای به آن خواهند داشت و یک فرصت مناسب سرمایه گذاری، دقیقاً همان چیزی است که شما می‌خواهید برای آنها به نظر برسید.آنها به نوبه خود به شما کمک می‌کنند تا برند خود را بیشتر توسعه دهید، اعتبار شما را افزایش داده و موقعیت خود را در بازار مستحکم کنید.

6- به جذب کارمندان کمک می‌کند

اگر علاوه بر مشتریان و سرمایه گذاران، خود را به عنوان یک برند قدرتمند و قابل اعتماد در معرض دید همگان قرار دهید، استراتژی روابط عمومی شما نیز به جذب استعدادهای جدید در دفترتان کمک خواهد کرد. یادتان باشد همانطور که تجارت شما رشد می‌کند، الزامات آن نیز افزایش می‌یابد و در برخی مواقع باید تیم خود را نیز گسترش دهید.

یک استراتژی روابط عمومی خوب عملاً این نیاز را به طور خودکار برطرف می‌کند و از مشکل اجرای یک کمپین استخدام جداگانه جلوگیری می‌کند، چرا که افراد با استعداد و توانمند، خودشان به سراغ شما خواهند آمد! بنابراین، یک استراتژی روابط عمومی به رشد کسب و کار شما از همه راه‌های ممکن کمک می‌کند، از ایجاد سرنخ‌های بیشتر تا جذب سرمایه‌گذاران و حتی کارمندان.

اما بدون داشتن یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ، شما عملاً کسب و کار خود را در تاریکی اداره خواهید کرد و بدون اینکه به نوعی آن را تبلیغ کنید، تمام تلاش شما عملا به هدر خواهد رفت.

پس تا به اینجای کار، ما اهمیت استراتژی روابط عمومی را برای کسب و کارها درک کردیم، در مقاله بعدی سایت آداس، به معرفی نمونه‌های موفق در روابط عمومی و البته ابزارهایی که می‌توانید از آن ها برای داشتن یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ استفاده نمایید، خواهیم پرداخت.

روابط عمومی

4 ابزار مهم، برای ایجاد یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ

با تغییرات روز افزون اداره و مدیریت یک کسب و کار در واحدهای اجرایی و ارتباط با مشتریان در بسترهای جدید، راه و روش‌های توسعه و راه‌اندازی یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ نیز دستخوش تغییرات اساسی شده است که شما نیز باید بتوانید با این تغییرات هماهنگ شوید تا بتوانید در این بخش از کسب و کارتان نیز موفق عمل کنید. جایی که به نوعی می‌شود از آن به عنوان چراغ راه اصلی کسب و کار یاد کرد. یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ می‌تواند شرکت شما را از این رو به آن رو کند!

در ادامه، سعی داریم به معرفی نمونه‌های موفق در روابط عمومی و البته ابزارهایی که می‌توانید از آن‌ها برای داشتن یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ استفاده نمایید، بپردازیم.

 

 نمونه ای از روابط عمومی عالی: اپل

اپل، که یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌هایی است که تاکنون ایجاد شده، کاملاً بر هنر روابط عمومی تسلط داشته و رهبری فکری مطلق را در این بخش به دست آورده است.  در واقع، آنها به مشتریان خود اجازه می‌دهند تا این کار را برای آنها انجام دهند. آن هم بدون هزینه های مالی برای تبلیغات!

به هر حال، احتمال خرید محصولی که دوستانشان به آن‌ها توصیه کرده‌اند، بیشتر است تا محصولی که در یک آگهی تبلیغاتی در سطح اینترنت یا بیلبوردهای شهری دیده‌اند.

 

 اما آنها چگونه این کار را انجام می‌دهند؟

باید در ابتدا به این نکته اشاره داشته باشیم که درست است که شهرت برند اپل، نقش قابل توجهی در این بخش ایفا می‌کند، اما یک ترفند کوچک روابط عمومی وجود دارد که آنها هر بار که محصول جدیدی را منتشر می‌کنند از آن استفاده می‌نمایند که شرکت‌های دیگر نیز می‌توانند از آن الگو بگیرند.

اپل، همچنین استاد تریلر و تیزر است!

حتی اگر فردی هستید که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنید، احتمالاً تریلر آیفون 14 برند اپل، شما را نیز به هیجان وادار می‌کند.

علاوه بر این، اپل جزئیات بسیار هیجان انگیزی را در گوشی‌های هوشمند خودش گنجانده است، از جمله این واقعیت که از سریع‌ترین تراشه موبایل در جهان، فیلم‌های K4 استفاده می‌کند و گوشی‌های اپل، به طور قابل توجهی در برابر افتادن نیز مقاوم هستند.

 اما، آنها در واقع اشاره‌ای نکردند که آیفون جدید قرار است چه زمانی عرضه شود و هزینه آن چقدر خواهد بود. همین موضوع باعث شد مخاطبان در مورد اینکه مدل جدید چقدر جالب خواهد بود با یکدیگر صحبت می‌کنند و در این انتظار می‌مانند تا مدل جدید معرفی شود و آنها نیز اولین خریداران آن باشد. طوری که همیشه می‌بینید که برای خرید مدل ‌های جدید آیفون، همیشه جلوی نمایندگی‌های این شرکت، صف کشیده می‌شود.

 با این حال، چیزی که آنها متوجه نشدند این بود که با گفتن این موضوع به دوستان و خانواده خود، اساساً و به صورت خودکار، بخشی از یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ اپل بودند، بدون اینکه خودشان این موضوع را بدانند!

 اینگونه است که اپل، روابط عمومی را برای نسخه‌های جدید مدیریت می‌کند. مخاطبان را با ویدیوهای کوچک هیجان‌انگیز که در نگاه اول، خیلی از جزئیات را فاش نمی‌کنند (فقط پیام‌های کلیدی) جذب و شگفت‌زده می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با بیان نظرات و انتقال حس خود در بین دوستان و شبکه‌های اجتماعی شخصی خود، وارد یک کمپین بازاریابی تمام عیار شوند!

شرکت بزرگ اپل، با این دو تاکتیک، تبدیل به یکی از شرکت‌های موفق در سطح جهانی شد.

 

 Paid media&  Earned media

 Paid media: تبلیغات پولی و نمایش این تریلر در تلویزیون، نتفلیکس، یوتیوب و غیره.

Earned media: خبرگزاری‌های کوچکتر که مشخصات آیفون 14 را در وبلاگ‌های خود پوشش می‌دهند، اینفلوئنسرها و بلاگرها در ویدیوها و رسانه‌های اجتماعی خود در مورد آن صحبت می‌کنند و حتی دوست شما، گوشتان را از این موضوع پر می‌کند که چقدر برای آن هیجان زده است.

اما متأسفانه، حفظ یک استراتژی روابط عمومی موفق در مارکتینگ برای یک شرکت کوچکتر (مخصوصاً وقتی صحبت از روابط عمومی استارتاپی می‌شود) بیش از ویدیوها و توزیع مطبوعاتی، سمت فعالیت‌های روابط عمومی است. با این حال، خبر خوب این است که این کار ممکن است و در این بخش، به شما خواهیم گفت که چگونه باید این کار را انجام دهید.

در واقع، دو راه برای ایجاد یک استراتژی روابط عمومی وجود دارد. اولین مورد، استخدام و همکاری با یک آژانش روابط عمومی موفق در مارکتینگ است تا این کار را برای شما انجام دهد که مطمئناً بسیار راحت‌تر است، اما نکات منفی نیز در این بخش وجود دارد.

اولین مورد این است که استخدام و همکاری با یک آژانس روابط عمومی که حرفه ای کار کند و بتواند با اقداماتش، به کسب و کار شما کمک کند، کمی گران است، به خصوص اگر بودجه شما محدود باشد. یک مورد دیگر نیز ضرر نه چندان آشکار داشتن یک شرکت روابط عمومی این است که چیزی از آن یاد نخواهید گرفت! و هیچ چیز برای کسب و کار شما ارزشمندتر از دانش و تجربه دست اول نیست، که فقط با مدیریت روابط عمومی مناسب و هدفمند می‌توانید آن را به دست آورید.

بنابراین، فرآیندی که ما به شما ارائه خواهیم کرد، تنها در صورتی منطقی است که بخواهید روابط عمومی را خودتان در کسب و کارتان اجرا کنید..

 

منبع: دیجیتال مارکتینگ در اصفهان

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

رشد کسب و کار شما از اینجا آغاز می شود.