لینک همان URL و آدرس اینترنتی است که با کلیک بر روی آن میتوانید به سایتی هدایت شوید. لینکها میتوانند کوتاه یا بلند باشند. معمولاً به طور پیش فرض لینکها ترکیبی از تعداد زیادی عدد و حرف بدون هیچ معنا و مفهوم و ترتیبی هستند، این لینکهای طولانی میتوانند اثر منفی بر سئو داشته باشند. برای رفع این مسئله سرویسهایی وجود دارند به نام سرویس کوتاه کننده لینک (URL shortener) که لینک طولانی شما را تحویل گرفته و لینک کوتاه به شما تحویل میدهند.
چرا باید لینکهای خود را کوتاه کنم؟
مهمترین دلیل برای کوتاه کردن لینکها تمایل کاربر به استفاده از لینکهای کوتاه است. کاربر برای این انتخاب خود دلایلی زیادی دارد که به طور خلاصه میتوان آنها در سه دستهی زیر جای داد.
اشتراکگذاری لینک در شبکههای اجتماعی:
یکی از اصلیترین انگیزههای کاربران برای استفاده از لینکهای کوتاه به اشتراکگذاری آنها به ویژه در فضاهای مجازی است. اکثر شبکههای اجتماعی محدودیت کاراکتری برای به اشتراک گذاشتن محتوا یا لینک در پروفایل دارند. به همین دلیل کاربر ترجیح میدهد کاراکترهای کمتری از محتوای خود را به این لینکهای طولانی که هیچ جذابیت و فایدهای ندارد، اختصاص دهد. همینطور لازم است برای ارائهی آدرس سایت در پروفایل، کاربر لینک صفحهی مورد نظر را کوتاه کند چون محدودیت وجود دارد.
پس انتخاب او در این شرایط استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک است. زیرا لینکهای کوتاه شده هم از طرف آن پلتفرم قابل قبول هستند، هم از لحاظ بصری برای مخاطب خوشایندتر بوده و هم کاراکترهای کمتری را به خود اختصاص میدهند.
- به هم ریخته بودن لینکهای طولانی حاوی کاراکتر فارسی:
استفاده از لینکهای طولانی که شامل کاراکترهای فارسی هستند، ساده نیست. احتمال جابجایی کاراکترهای این لینکها و خطا در کپی تمایل کاربر را به کاربرد آنها کم کرده است.
- عدم نمایش موضوع:
یکی دیگر از دلایلی که کاربران لینکهای طولانی را نادیده میگیرند، واضح نبودن موضوع صفحهای که با کلیک روی URL به آن هدایت میشوند است. اگر نام سایت و موضوع در لینک مشخص باشد، مخاطبهای هدف بیشتری بر روی لینک مورد نظر کلیک میکنند.
بعضی از سرویسهای کوتاه کننده لینک به شما این امکان را میدهند تا نام مورد نظر خود را برای لینک کوتاه شده در نظر بگیرید. البته اگر آن نام قبلاً انتخاب نشده باشد. با استفاده از این گزینه میتوانید نامی مناسب و مرتبط برای لینک خود انتخاب کنید و به کاربر کمک کنید تا بداند چه صفحهای در انتظارش است.
از کدام سرویس کوتاه کننده لینک استفاده کنم؟
سرویسهای خارجی و ایرانی زیادی هستند که خدمات کوتاه کردن لینک را در اختیار شما میگذارند. بعضی از این سرویسها پولی است و بعضی رایگان. در واقع خدمات اولیه آنها رایگان است و برای دسترسی به و استفاده از امکانات بیشتر باید هزینه پرداخت کنید. از امکانات مختلف سرویسهای کوتاه کننده لینک میتوان به قابلیت ایجاد لیستی از لینکها، تنظیم کلمهی عبور، تاریخ شروع و تاریخ انقضای لینک، ارائه گزارش بازدیدها بر اساس فیلترهای مختلفی همچون جغرافیا، تاریخ، زمان، دستگاه کاربر و ... اشاره کرد.
بیشتر این سرویسها ایجاد ریدایرکت میکنند یعنی کاربر با کلیک بر روی آنها به سایت آنها رفته و سپس به سایت شما هدایت میشود. خیلی از سرویسهای کوتاه کننده لینک، آماری از کلیکها را در اختیارتان میگذارند. این ویژگی به شما کمک میکند تا با بررسی میزان ترافیکهای ورودی بهترین سرویس را انتخاب کنید. جالب است بدانید از طریق برخی از این سرویسها میتوانید درآمدزایی هم داشته باشید به این صورت که با کلیک کاربر بر روی لینک شما، ویدئوی کوتاه تبلیغاتی برای او به نمایش گذاشته میشود و به ازای هر کلیک و ویو، مبلغی به شما پرداخت میشود.
برای استفاده از این سرویسها میتوانید خدماتی را که ارائه میکنند، مد نظر داشته باشید و با در نظر گرفتن این امکانات سرویس خود را انتخاب کنید. با مراجعه به سایت https://ltgo.ir/ میتوانید از سرویس کوتاه کننده لینک ترافیک استفاده کنید. این سرویس امکان سفارشی سازی آدرس، بررسی تعداد کلیک و ترافیک دریافتی و همینطور آمار بازدید بر اساس فیلترهای متنوع را در اختیارتان قرار میدهد.
امیدواریم تا اینجای کار با کارآیی و اهمیت سرویسهای کوتاه کنندهی لینک آشنا شده باشید. در مقالات آتی بیشتر در مورد این سرویسها برایتان خواهیم گفت.
توضیحات
لینکهای طولانی مناسب برای درج در شبکههای اجتماعی، کارتهای ویزیت و ... نیستند. برای به اشتراکگذاری لینکهای خود باید با استفاده از سرویسهای کوتاه کننده لینک، آنها را کوتاه و بهینه سازید.