یکی از خدمات آژانس تبلیغاتی ترافیک مدیا تولید انواع محتوای بصری است. از این رو در این مقاله قصد داریم تا در خصوص تولید محتوا ویدیویی صحبت کنیم که این روزها یکی از پراهمیتترین روشهای بازاریابی و جذب مخاطب محسوب میشود؛ با ما همراه باشید:
ویدیو مارکتینگ
یکی از جدیدترین و در عین حال جذابترین روشهای بازاریابی آنلاین این روزها ویدیو است. درواقع بازاریابی با تولید محتوای ویدیویی ویدیو مارکتنیگ نامیده میشود که یکی از مؤثرترین روشها برای معرفی محصولات و خدمات و البته جذب مشتری است.
از سوی دیگر محتوای ویدیویی تأثیر به سزایی در سئو و بهینه سازی سایت دارد و میتواند نتایج مثبتی از سوی موتورهای جستجو به ارمغان بیاورد.
تجربه نشان داده که این روزها کاربران دیگر وقت خود را صرف خواندن یک متن طولانی نمیکنند و به جای آن ترجیح می دهند یک ویدیو کوتاه و جذاب را مشاهده کنند. بدیهی است که در چنین شرایطی تأثیرگذاری محتوای ویدیویی چند برابر محتوای متنی خواهد بود. با محتوای ویدیویی میتوان محصولات و خدمات را به صورت تصویری به مشتریان معرفی کرد.
انواع تولید محتوا ویدیویی
مدیران کسب و کارها در هر حوزهای که فعالیت میکنند میتوانند با ساخت ویدیوهای جذاب و باکیفیت، محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند و در جلب نظر آنها موفقتر عمل کنند. در ادامه انواع محتوای ویدیویی را معرفی خواهیم کرد:
ویدیوی آموزشی
هدف از ساخت و انتشار اینگونه ویدیوها، آموزش استفاده از یک محصول جدید است. درواقع افراد در اینگونه ویدیوها گام به گام نحوه استفاده از یک کالای جدید را به مشتریان معرفی میکنند.
ویدیوی تبلیغاتی
در ویدیو تبلیغاتی که در آن بیشتر از واژههای توصیفی استفاده میشود، محصول یا خدمات به خوبی توصیف و معرفی میشود.
ویدیوی علمی
در اینگونه محتواها، نتایج حاصل از تحقیق و بررسی یک محصول یا یک مقاله بصورت گفتاری شرح داده میشود.
ویدیوی سخنرانی
اینگونه ویدیوها که اهداف مختلفی مانند علمی، تبلیغاتی، معرفی محصول و ... را دنبال میکنند، افراد در قالب ویدیویی با مشتریان خود صحبت میکنند.
مزایای بازاریابی ویدیویی
همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، ویدیو مارکتینگ بازاریابی از طریق تولید محتوای ویدیویی است. اینگونه محتواها علاوه بر تأثیرگذاری بر سئو و نتایج مثبت در موتورهای جستجو، آمار بازدیدها را افزایش و به این ترتیب فروش را بالا خواهد برد. دیگر مزایایی که میتوان برای این نوع بازاریابی نام برد عبارتند از:
- شرح خدمات و محصولات به شکل مختصر و واضح
- پایین آوردن احتمال کپی محتوا از سوی دیگر وبسایتها
- امکان اشتراکگذاری ویدئو در شبکههای اجتماعی و تبلیغات بدون هزینه
- آشنایی با مشتریان، محصولات و خدمات
- افزایش تاثیرگذاری بر کاربران و بالا بردن اعتبار شرکت در صورت تولید ویدیو حرفهای
معایب بازاریابی ویدیویی
ویدیو مارکتینگ همانند دیگر انواع روشهای بازاریابی، در کنار مزایای بسیار معایبی هم دارد. شاید یکی از مهمترین معایبی که تولید محتوا ویدیویی دارد مربوط به هزینه های آن باشد؛ از ساخت فیلم که نیاز به امکانات و یک تیم حرفهای دارد گرفته تا بارگذاری آنها در وبسایت نیازمند پرداخت هزینه بالاست.
ساخت محتوای ویدیویی به تخصص و تکنیکهای زیادی احتیاج دارد که تنها از عهده یک تیم حرفهای بر میآید. لازم به ذکر است که ساخت فیلم نیاز به ابزار فیلمبرداری حرفهای و پیشرفته هم دارد. به علاوه بایستی یک گوینده با صدایی خوب و جذاب برای تشریح و توصیف محتوا حضور داشته باشد.
از آنجایی که اینگونه محتواها تنها یکبار تولید میشوند، در مقایسه با سایر انواع محتوا مانند متنی حساسیت زیادتری نیاز دارد و بدیهی است که به زمان و انرژی بیشتری احتیاج دارد.
بخش دیگری از معایب بازاریابی ویدیویی مربوط به کاربران است. واضح است که تعداد زیادی از کاربران به علت حجم بالای ویدیو یا سرعت ضعیف اینترنت، تمایلی ندارند که یک فایل ویدیویی را دانلود کنند. به علاوه بارگذاری ویدیو در وبسایت، حجم آن را بالا برده و سرعت لود صفحات آن را به شدت کاهش میدهد؛ در چنین شرایطی کاربران سریعاً وبسایت را ترک میکنند که میتواند تأثیرات منفی زیادی بر سئو و رتبه آن در مرورگرها داشته باشد.
تکنیکهای موردنیاز در ساخت محتوای ویدیویی و ویدیو مارکتینگ
تولید محتوا ویدیویی همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، حساسیت بالاتری دارد و به تبع زمان، انرژی و هزینه بیشتری میطلبد. محتوای ویدویی بایستی از کیفیت خوبی برخوردار باشد و همانند دیگر انواع محتوا، بر اساس استراتژی مشخص و معین پیش برود. در غیر اینصورت نه تنها کمکی به رشد کسب و کارتان نخواهد کرد بلکه هزینههای شما را به باد خواهد داد. به طورکلی تکنیک ها و قواعدی که بایستی در تولید محتوا ویدیویی مدنظر داشته باشید شامل موارد زیر هستند:
- انتخاب تایتل جذاب و مناسب برای ویدئو
- ساخت ویدئوهای مختصر، مفید و البته با حجم کم
- وجود موسیقی یا گوینده جهت توصیف و تشریح ویدئو
- صرف زمان کافی جهت ساخت ویدئویی جامع و کامل
- قرار دادن لوگوی محصولات هنگام ساخت و انتشار ویدئوها
- قرار دادن شماره تلفن و آدرس شرکت در ویدئو
- بکارگیری دوربینهایی حرفهای با رزولوشن بالا
- انتشار ویدئوها در شبکههای اجتماعی مختلف
- ادیت ویدئو با کمک نرم افزارهای گرافیکی و استفاده از افکت جهت جذابیت بیشتر
- قرار دادن زیرنویس برای ویدئوهایی خارجی زبان
وجود یک تیم حرفهای و برخورداری از امکانات و ابزار پیشرفته فیلم برداری و ادیت تصویر برای موفقیت در مسیر این نوع بازاریابی ضروری است. آژانس تبلیغاتی ترافیک مدیا مفتخر است تا ضمن رعایت قواعد ویدیو مارکتینگ، محتوایی جذاب و با کیفیت در راستای رشد کسب و کارتان و برندسازی عرضه کند.