امروزه بازاریابی محتوا رشد قابل توجهی داشته، زیرا برندها استراتژیهای محتوای خلاقانه تولید میکنند که باعث ایجاد ترافیک، لید و افرایش نرخ تبدیل میشود، در حالی که هر برند در کشورهای مختلف، از طریق کانالهای مختلف، در پلتفرمهای مختلف رشد میکند. یکی از مهمترین ارکان ایجاد استراتژی سئو در 2023، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است. سئو مهم است، زیرا محتوای شما را در موتورهای جستجو نشان داده و باعث افزایش دیده شدن آن میشود. امروزه استراتژی سئو تنها به جستجوی کلمات کلیدی محدود نمیشود، بنابراین اگر هنوز هم میخواهید در صدر جستجوی گوگل بمانید، لازم است بیشتر در مورد روند فعلی سئو اطلاعات کسب نمایید. در این نوشتار قصد داریم برترین استراتژیهای سئو که لازم است هر بازاریاب برای سال آینده بداند را معرفی کنیم.
استراتژیهای اصلی سئو در سال 2023
1- با الگوریتمهای گوگل به روز باشید.
گوگل به طور مداوم الگوریتمهای خود را به روز میکند تا بهترین نتایج را برای یک جستجو ارائه دهد. بیشتر این بهروزرسانیها جزئی هستند، اما بهروزرسانیهای اصلی میتوانند تأثیر قابلتوجهی بر سئو و استراتژی سئو در 2023 داشته باشند. «Helpful Content Update» گوگل که در سپتامبر 2022 منتشر شد، نمونه بارز این موضوع است. ما نمیدانیم Google برای آینده چه الگوریتمهایی را برنامهریزی کرده است، اما مطمئن شوید که بهروز هستید، زیرا این روند میتواند به شما در درک اینکه چرا محتوایتان آنطور که انتظار داشتید عمل نمیکند، کمک کند.
2- همیشه از دادههای ساختاریافته استفاده کنید.
دادههای ساختاریافته اطلاعاتی در مورد صفحات وب هستند که با استفاده از کدهای قابل خواندن ماشین به نام RDFa، Microdata، JSON-LD و غیره برچسب گذاری شدهاند. دادههای ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک میکند تا بفهمند هر صفحه حاوی چه چیزی هست و چگونه با یکدیگر ارتباط دارند. بهترین راه برای استفاده از دادههای ساخت یافته این است که آنها را به کد وب سایت خود اضافه کنید.
دادههای ساختاریافته برای موتورهای جستجو مهم است زیرا آنها باید بفهمند چه اطلاعاتی در مورد وب سایت شما در دسترس است. اگر اطلاعات مناسبی در اختیار آنها قرار ندهید، موتور جستجو نمیتواند سایت شما را به درستی ایندکس کند. این بدان معنی است که وقتی شخصی چیزی را در Google جستجو میکند، به جای شرکت دیگری که ممکن است محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه دهد، کسب و کار شما را پیدا میکند.
بیشتر بخوانید: چک لیست سئو، 45 راه برای افزایش ترافیک جستجوی گوگل
3- استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی
هوش مصنوعی امروزه به یکی از داغ ترین موضوعات بازاریابی و همچنین استراتژی سئو در 2023 تبدیل شده است. راههای مختلفی برای پیادهسازی هوش مصنوعی در کمپینهای بازاریابی، مانند استفاده از رباتهای چت برای خدمات مشتری، اتوماسیون ایمیل و شخصیسازی وبسایت وجود دارد. بر اساس یک مطالعه اخیر، در سال 2021، بازار هوش مصنوعی (AI) در بازاریابی 15.84 میلیارد دلار آمریکا برآورد شد. این منبع پیش بینی کرد که ارزش هوش مصنوعی تا سال 2028 به بیش از 107.5 میلیارد افزایش خواهد یافت.
4- مشتریان خود را بشناسید.
بازاریابان مدتهاست که وسواس زیادی برای شناخت مشتریان خود دارند. یک استراتژی سئو در 2023، درک هدف کاربر و اولویت بندی تجربه کاربر است. برای شناخت کاربر لازم است به میزان کافی در مورد موارد زیر تحقیق کنید:
هدف کاربر چیست؟
هدف کاربر هدفی است که جستجوگر برای یک پرس و جو خاص دارد. برای مثال، ممکن است فردی موضوعی را که میخواهد درباره آن بیشتر بداند، یا محصولی را که میخواهد بخرد جستجو کند.
تجربه کاربر چیست؟
تجربه کاربری در مورد آن چیزی است که مخاطبان شما فکر و احساس میکنند. در واقع تجربه آنها از وب سایت شما چیست؟ برنامه شما، برند شما و بهینه سازی زمان سرعت صفحه وب بسیار مهم است و طراحان باید همیشه با در نظر گرفتن کاربر نهایی کدنویسی کنند.
هدف و تجربه کاربر باید از همان روز اول در تار و پود استراتژیهای بازاریابی اینترنتی بافته شود. این دو با یکدیگر در هم تنیده شده، زیرا در جهت یک هدف کار میکنند که همان برآورده کردن نیاز کاربر یا به قولی، حل مشکل کاربر است.
5- محتوا همچنان مهمترین استراتژی سئو در 2023 است.
مطمئناً، ممکن است هر کاربری در طول جستجوی خود به دادههای نامناسبی دسترسی پیدا کند، اما واقعیت این است که اگر محتوایی که تولید میکنیم، برای استفاده کاربر مناسب نباشد، دادهای برای تجزیه و تحلیل نخواهیم داشت. محتوای به روز و با کیفیت برای استراتژی سئو در 2023 ضروری است، اما به همین جا ختم نمیشود. محتوای بصری یک امر ضروری است و استفاده از تصاویر، ویدئو، اینفوگرافیک و سایر رسانهها باعث افزایش ترافیک و کاربرپسندتر شدن سایت شما میشود، علاوه بر این تعامل و دسترسی را افزایش میدهد.
محتوای بهینه شده برای سئو باید شامل چه مواردی باشد؟
محتوای بهینه شده برای سئو یک محتوای ارزشمندی است که به سؤالات کاربران پاسخ میدهد یا راه حلهای مورد نظر را به آنها ارائه میدهد. بنابراین اگر مخاطبان شما میخواهند از آخرین اخبار بیتکوین مطلع شوند، به سؤالات مربوط به بیتکوین بهطور برجسته در سایت خود پاسخ دهید. محتوای با کیفیت بالا، که هدف و تجربه کاربر را در نظر میگیرد، بخش مهمی از ارائه تجربه خوب به مخاطبان در وب سایت شماست. این در نهایت به تجربه مخاطبان شما از برند به عنوان یک کل کمک میکند. الگوریتم جستجوی گوگل همچنین دوست دارد ببیند که شما به طور منظم وب سایت خود را با محتوای جدید و با کیفیت که برای کاربران ارزش دارد، به روز میکنید.
علاوه بر این موارد، یک استراتژی سئو در 2023 استفاده از محتوای ویدیویی است. محتوای ویدیویی یکی از قدرتمندترین گزینهها برای سایت شماست که به سادگی برای مخاطب جذابتر از متن و گرافیک میباشد. بر طبق یک نظرسنجی انجام شده، از هر 10 کاربر تقریباً هشت نفر پس از تماشای ویدیوی برند، یک نرمافزار یا اپلیکیشن خریداری کردهاند. نه تنها محتوای ویدیویی، ترافیک سایت را افزایش میدهد، بلکه همان چیزی است که مصرف کنندگان میخواهند. تحقیقات نشان میدهد که 53 درصد از مردم خواهان محتوای ویدیویی بیشتری در سال 2023 هستند. یک ویدیوی جذاب در وبسایت شما باعث میشود مردم بیشتر در وبسایت حضور داشته باشند، که توسط Google با رتبهبندی جستجوی بالاتر پاداش میگیرد. همچنین، ویدیوها فرصتی قدرتمند برای استفاده از یوتیوب جهت بازاریابی کسب و کار شما ارائه میدهد.
بیشتر بخوانید: پروژه سئو در اصفهان
6- SERPها تغییر کردهاند و هوشمندتر شدهاند.
الگوریتم گوگل در طول سالها به لطف اجرای هوش مصنوعی بسیار هوشمندتر شده است. نمونه اخیر این به روز رسانی الگوریتم BERT آنهاست. این بهروزرسانی به گوگل امکان میدهد بیشتر از انسانها زبان را بفهمد. مانند به روز رسانیهای قبلی RankBrain، BERT توضیح میدهد که چرا تکنیکهایی مانند جستجو کلمات کلیدی دیگر کار نمیکنند و رتبه جستجوی شما را پایین میآورند. BERT به دنبال محتوای خاص و ارزشمندی است که ماهیت محاورهای داشته باشد.
بهترین استراتژی سئو در 2023 برای اطمینان از اینکه در برابر استانداردهای BERT ایستادگی میکنید، این است که با امتیاز Google EAT تخصص، قدرت و اعتماد سایت خود را افزایش دهید. دستورالعملهای گوگل به معنای داشتن EAT خوب برای یک سایت را توضیح میدهد. اگر کسبوکاری دارید که مشاوره میدهد یا محصولات یا خدماتی را میفروشید که به طور بالقوه میتواند بر سلامت، شادی، ایمنی یا ثبات مالی یک فرد تأثیر بگذارد، SEO E-A-T بسیار مهم است.
برندها میتوانند با تولید محتوا توسط شخصی که در زمینه خود متخصص به حساب میآید، تخصص خود را نشان دهند. در برخی موارد، این امر میتواند توسط افرادی با تخصص روزمره در موضوع مورد نظر نیز انجام شود. شما با در دسترس قرار دادن وب سایت خود برای بسیاری از افراد که در مورد موضوعی بحث میکنند، قدرت وب سایتتان را افزایش میدهید. اگر کارشناسان و وب سایتهای دیگر به شما مراجعه کنند یا توصیههایی برای وب سایت شما داشته باشند، گوگل وب سایت شما را معتبرتر میبیند. اعتماد با شفافیت در تولید محتوای وب سایت و داشتن اطلاعات تماس کافی افزایش مییابد.
بیشتر بخوانید: 8 عامل موثر در سئو تکنیکال
7- تجزیه و تحلیل ضروری است.
به نظر میرسد که این موضوع مهم نیست، اما آیا حتی یک استراتژی سئو در 2023 ارزش تجزیه و تحلیل را دارد؟ بله! در سال 2023، برندها باید دادههای خود را در هر زمینهای ارتقا دهند. بازاریابان میتوانند همچنان از Google Analytics برای استراتژی سئو در 2023 استفاده کنند، از جمله:
- نظارت بر ترافیک تلفن همراه برای جمعآوری دادهها در مورد نرخ پرش، تعامل و موارد دیگر
- ردیابی نوار جستجوی سایت برای درک اینکه کاربران وقتی به سایت شما میآیند به دنبال چه چیزی هستند و اگر شکافی در محتوا یا خدمات وجود دارد میتوانید آن را پر کنید.
- صفحات با عملکرد پایین و کم کارایی را برای شبیه سازی یا به روز رسانی شناسایی کنید.
البته گاهی اوقات، حجم عظیم دادهها میتواند طاقت فرسا باشد. خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارند که جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها را بهطور خودکار انجام میدهند تا مجبور نباشید دائماً اعداد خود را به صورت دستی نظارت کنید. این ابزار تضمین میکند که شما همیشه در صدر تغییرات در رفتار جستجو قرار دارید و میتوانید بر اساس آن سایت خود را بهینه سازی کنید. خودکارسازی وظایف سئو از طریق ابزارها یا نرم افزارها میتواند بسیاری فرآیند را برای تیم شما ساده کند و به آنها اجازه دهد تا بر روی تلاشهای منحصر به فرد انسانی و خلاقانه تمرکز کنند. وظایفی که در استراتژی سئو در 2023 میتوانند خودکار شوند عبارتند از ردیابی موقعیت، خزیدن وبسایت، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، گزارشدهی، تجزیه و تحلیل هدف کلمات کلیدی و نظارت بر نامهای تجاری و پیوندهای جدید.
8- محتوا را برای جستجوی صوتی بهینه کنید.
اگر سایت خود را برای جستجوی صوتی و دستگاههای تلفن همراه بهینه نمیکنید، بخش مهمی از استراتژی سئو در 2023 را از دست دادهاید. بهینه سازی برای این رسانهها به شما کمک میکند تا در گوگل رتبه بالاتری داشته باشید و همچنین با ارائه تجربه کاربری بهتر، نرخ تبدیل خود را بهبود ببخشید. فراتر از تلفنهای هوشمند، دستیارهای دیجیتالی مانند الکسا و دستیار گوگل، تعداد جستجوهای صوتی را در چند سال گذشته افزایش داده است. آمار فعلی نشان میدهد که 41 درصد از افراد روزانه از جستجوی صوتی استفاده میکنند و این احتمال وجود دارد که تا سال 2023 و پس از آن افزایش یابد.
بهینه سازی برای جستجوی صوتی، به هدف قرار دادن کلمات کلیدی در قالب یک سوال کمک میکند. اینها معمولاً کلمات کلیدی طولانی و نسبتاً خاص هستند. به عنوان مثال یک سوال میتواند این باشد: «بهترین استراتژی سئو در 2023 چیست؟» همچنین میتواند به شما کمک کند تا به هر گونه سوالی که ممکن است یک مشتری بالقوه در مورد نوع کسب و کار شما داشته باشد فکر کنید و سپس پستهای وبلاگی را برای پاسخ به این سوالات ایجاد کنید.
9- وب سایت خود را سازگار با موبایل طراحی کنید.
در ارتباط با بهینه سازی جستجوی صوتی، بهینه سازی برای جستجوی تلفن همراه منطقی است. انتظار میرود جستجوهای تلفنی تا سال 2023 و پس از آن افزایش یابد. آیا نمیدانید که وب سایت شما تا چه حد برای موبایل مناسب است؟ Google Mobile-Friendly Tool را در نوار جستجوی Google تایپ کنید. با این کار کادری ظاهر میشود که در آن میتوانید URL سایت خود را وارد کنید تا توسط گوگل ارزیابی شود.
برای بهبود عملکرد سایت خود در دستگاههای تلفن همراه، باید مطمئن شوید که سایتتان با کدنویسی و چارچوب پاسخگویی به مشتری ایجاد شده است تا بسته به دستگاهی که برای دسترسی به آن استفاده میشود، به طور خودکار ظاهر آن تغییر یابد. همچنین لازم است زمان بارگذاری صفحه وب خود را با پیاده سازی کش، استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) و فشرده سازی تصاویر افزایش دهید. در نهایت، از روش صفحات موبایل تسریع شده گوگل (AMP) برای ایجاد نسخههای سازگار با موبایل از صفحات وب خود استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: سئو محلی چیست؟ + 5 توصیه بهینه سازی
چرا استراتژی سئو در 2023 مهم است؟
سئو در چند سال گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است. به هر حال استراتژی سئو در 2023 دیگر تنها جستجو و بهینه سازی کلمات کلیدی نیست. در حال حاضر، الگوریتم گوگل بسیار پیچیدهتر از گذشته شده و نحوه استفاده سازمانها از استراتژی سئو در 2023 بر این اساس تغییر کرده است. اگر میخواهید همچنان در صدر نتایج جستجو باقی بمانید، ضروری است که بدانید روند فعلی سئو چیست و چگونه بر استراتژیهای بازاریابی شما تأثیر میگذارد. اگر برای بهینه سازی سایت خود نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، کارشناسان ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ آداس میتوانند به شما کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.