تولید محتوا با هدف مارکتینگ و تبلیغات دارای 4 دسته بندی اصلی است؛ تولید محتوای متنی، عکسی، صوتی و ویدیویی. بسته به موضوع کسب و کارتان، شما به هریک از این موارد در راه رسیدن به موفقیت و برندسازی نیاز خواهید داشت. با این حال در این مقاله قصد داریم تا با یک نگاه اجمالی به انواع تولید محتوای وبسایت و شبکههای اجتماعی، به بررسی تولید محتوای متنی بپردازیم که سئو توجه ویژهای به آن دارد؛ با ماه همراه باشید:
تولید محتوای متنی
نگارش متون با کیفیت و یونیک که اقتباسی از منابع معتبر هستند تأثیر فراوانی بر سئو دارد. همانطور که میدانید لازمه موفقیت کسب و کار در دنیای آنلاین طراحی استراتژی محتوا است که مانند نقشه راه گام به گام شما را به هدفتان نزدیک میکند.
با این استراتژی محتوا میتوانید بلاگهای خود را بر اساس برنامهریزی تولید و منتشر کنید. هر کسب و کاری دارای یکسری کلمات کلیدی مرتبط است که کاربران آنها را سرچ میکنند. از این رو تولید محتوا بایستی بر اساس این کلمات صورت بگیرد.
با تولید محتوای یونیک و با کیفیت بر اساس هریک از کلمات کلیدی و البته اصول سئو، میتوان در صفحه اول نتایج جستجو قرار گرفت. درواقع کاربر با سرچ کلمه کلیدی مدنظر وبسایت شما را در صفحه نخست مشاهده خواهد کرد. به این ترتیب آمار بازدید یا ترافیک ورودی سایت افزایش خواهد یافت.
از این جهت تعیین کلمات کلیدی و تعیین موضوع بر اساس آنها برای شروع کار نیاز هست. ابزارهای متعددی برای پیدا کردن کلمات کلیدی پربازدید وجود دارد. در ادامه به اصولی اشاره میکنیم که با رعایت آنها میتوانید محتوای خوب و قابل قبول از نظر سئو تولید کنید.
انتخاب عنوانی جذاب برای محتوا
عنوان مقاله خود را دست کم نگیرید. سعی کنید در عنوان مقاله خود از کلمات کلیدی به صورت هوشمندانه استفاده کنید. این عنوان است که کاربران را به مطالعه محتوای شما تشویق میکند، پس در انتخاب آن دقت کنید.
بررسی محتوای سایت های رقیب
برای تولید محتوا قبل از هر چیزی سایتهایی که در زمینه کاری شما فعالیت میکنند و به نوعی رقیب شما به حساب میآیند را بررسی کنید و نقاط ضعف و قوت آنها را پیدا کنید. اگر کم و کاستی در محتوای سایت رقیب مشاهده کردید سعی کنید در سایت خود به آنها بپردازید.
توجه به نیاز کاربران در تولید محتوا
این روزها مردم برای رفع نیازهای خود و رفع مسائل خود به سراغ اینترنت میروند؛ از این جهت بایستی نیاز مخاطبان را در نظر بگیرید و بر اساس آن تولید محتوا کنید.
شرح کامل و دقیق موضوع اصلی
از موضوع اصلی تیتروار و سطحی نگذرید و سعی کنید تمام جزئیات مربوط به آن را ذکر کنید. برای مثال اگر موضوع محتوای شما تخصصی است سعی کنید همه اطلاعات مربرط به آن را به طور جامع و کامل و البته شفاف مطرح کنید.
بررسی موضوع محتوا در چند مقاله مختلف
برخی از موضوعات دارای جنبههای مختلفی هستند و برای مثال ایدهها و روشهای مختلفی برای آنها وجود دارد. از این رو بایستی برای این موضوعات چند مقاله مختلف بپردازید و در هرکدام یکی از جنبههای آن را بررسی کنید.
تولید محتوا مخالف دیگران
گاهی موضوعاتی در شبکههای اجتماعی مطرح میشود که همه بر سر آن اتفاق نظر دارند. از این رو شما میتوانید محتوایی تولید کنید که دقیقاً مخالف نظر جمعی است. این کار باعث تمایز شما میشود و نشان میدهد شما به نکاتی توجه کردهاید که بقیه از آن غافل بودهاند.
تهیه فهرست از مقالات خود
با تهیه یک فهرست از مقالات که نوشتهاید، میتوانید برای بک لینک سازی استفاده کنید و بین آنها ارتباط ایجاد کنید.
قرار دادن بهترین مقالات وبسایتهای دیگر
شما میتوانید بهترین مقالات وبسایت های دیگر را با ذکر منبع در وبسایت خود قرار دهید. این امر موجب میشود که این سایت ها با انجام اقدامات مشابه، موجب لینک دهی به سایت شما شوند. توجه کنید که این کار اصلاً کپی برداری نیست چون منبع ذکر میشود.
تولید محتوا آموزشی
بسیاری از کاربران با سرچ عباراتی مانند چرا یا چگونه به دنبال پاسخ سؤالات خود هستند. از این رو میتوانید مقالات خود آموزش محور بنویسید تا کاملاً متناسب با نیاز کاربران باشد.
بروزرسانی فرمت مقالات
دانش و اطلاعات خود را در زمینه تولید محتوا به روز نگاه دارید. به این ترتیب بهترین راه به روزسانی مقالات قبلی وبسایت است. تغییر فونت برای بالا بردن خوانایی، اضافه کردن عکس و ... از جمله راههای بروزرسانی محتواهای قبلی است.
نگارش محتوا بر اساس سئو
اصول سئو را هنگام نگارش محتوای خود در نظر داشته باشید. به این منظور چگالی کلمات کلیدی، توجه به عنوان و مواردی از این قبیل را در نظر داشته باشید. طبق چگالی کلمات کلیدی، میانگین استفاده از هر کلمه 2 الی 3 درصد تعداد کل کلمات مقاله است.
نگارش مقالات با تعداد واژه استاندارد
مقالات استاندارد از نظر سئو مقالاتی هستند که بین 2 تا 3 هزار واژه داشته باشند. مقالات با کمتر از 500 کلمه از سوی گوگل جریمه خواهد شد چون اصلاً بلاگ به حساب نمیآیند و مقالات با تعداد کلمه 4000 به بالا بهتر است تقسیم شوند.
توجه به متاتگ عنوان
اولین بخشی که گوگل آن را بررسی میکند متاتگ عنوان است؛ در صورتی که متاتگ عنوان ارتباطی با موضوع اصلی نداشته باشد، از سوی گوگل جریمه به دنبال دارد.
توجه به زیرعنوانها
محتوایی که یک تکه و بدون بخش بندی تولید شود، از نظر مخاطب جذابیت ندارد و اصلاً خوانده نمیشود. پس مقاله خود را بخش بندی کرده و برای هر بخش عنوانی مناسب در نظر بگیرید.
بخش بندی مقالات مرتبط
یکی از اصول استراتژی محتوا این است که مقالات خود را دسته بندی کنید. مقالات مشابه و مرتبط با هر بخش را جداگانه دسته بندی کنید. به این ترتیب کاربران به هر دستهای که علاقه داشته باشند، به سراغ آن میروند. این کار لینک دهی را هم آسان میکند.
کاربران محتوایی را میخوانند که خوانایی و جذابیت داشته باشد!!!
یکی از اصلیترین نکات در تولید محتوا خوانایی آن است. کاربران مقالاتی که فونت نامناسب داشته باشند، دسته بندی نشده باشند یا بدون تصویر باشند را همان ابتدا رها میکنند یا اصلاً نمیخوانند. جذابیت و خوانایی متن حتی اگر سخت و پیچیده باشد، کاربران را جذب میکند.
این موضوع برای سئو هم اهمیت زیادی دارد زیرا گوگل قابلیت درک انواع زبانهای دنیا را دارد و درصرت خوانا نبودن یک متن به آن رتبه خوبی نخواهد داد. نکات مهمی که بایستی برای خوانایی محتوای خود مدنظر داشته باشید به شرح زیر هستند:
- نظم و دسته بندی در هدینگ ها
- سایز مناسب فونت
- فضای سفید یا خالی مناسب در صفحه و میان کلمات
- تأکید بر عناصر مهم محتوا
- استفاده از تصاویر یا ویدیو مناسب در محتوا
- استفاده از بولنت پوینتها یا فهرست بندی مطالب در محتوا