در سال ۲۰۲۲ بازار بازی ابری دستخوش تغییرات و فراز و نشیبهای زیادی شد. از نتفلیکس که به طور جدی تصمیم به ساخت بازیهای AAA و ورود به عرضه بازیهای موبایلی گرفت تا گوگل استادیا که شکست خورد و با خبر بسته شدنش در اوایل سال ۲۰۲۳ همه را شوکه کرد. در این مقاله به طور مختصر بازار بازی ابری در سالی که گذشت و پیشبینیهای سالهای آتی را بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.
مروری بر تغییر و تحولات صنعت گیم در سال ۲۰۲۲
در سال ۲۰۲۲، شاهد رقابت میان ابرقدرتهای تکنولوژی همچون مایکروسافت و سونی بودیم. مایکروسافت در ژانویه سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که قصد دارد اکتیویژن بلیزارد را تصاحب کند. رقم ۶۸.۷ میلیارد دلاری پیشنهادی برای این معامله از همه معاملههای تاریخ صنعت بازی پیشی گرفته و کنترل چندین فرانچایز بزرگ گیمینگ را در دستان مایکروسافت میگذارد. احتمالاً فکر کنید مایکروسافت با این خرید، برنده رقابت با سونی خواهد شد و بازی تمام میشود. اما قضیه به این سادگیها هم نیست.
نه تنها سونی بلکه FTC یا همان کمیسیون تجارت فدرال هم قصد دارد جلوی این معامله را بگیرد. وظیفه این کمیسیون اینست که رقابت غیرمنصفانه را شناسایی و از وقوع آن جلوگیری کند. در این حین حتی شرکتهای دیگری مثل گوگل هم مخالف تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت هستند. این خبر کماکان در صدر عناوین رسانههای خبری دنیای گیم قرار دارد و رگولاتورهای بازار انگلیس و امریکا به آن چشم دوختهاند.
در همین حال شاهد رکورد دیگری از ایکس باکس بودیم و کاربران آن از حدود ۱۰ میلیون نفر به ۲۰ میلیون نفر رسیدند. از دلایل این رشد چشمگیر میتوان به حضور بازی فورتنایت در موبایل اشاره کرد. گوگل هم از یک سو قابلیت جدیدی برای اجرای بازیهای ابری از طریق سرچ گوگل فراهم کرد. از سوی دیگر با بستن سرویس گیمینگ ابری گوگل استادیا همه را غافلگیر کرد و در اقدامی بیسابقه تمامی هزینههایی که کاربران برای بازیها یا سرویس گیمینگش متقبل شده بودند را به آنها بازگرداند.
دیگر عناوین خبری مهم دنیای ویدئو گیم در سال ۲۰۲۲
از دیگر خبرهای مهم دنیای ویدئو گیم در سال ۲۰۲۲ موارد زیر را میتوان نام برد:
- پایان طولانیمدتترین همکاری در دنیای بازی یعنی شراکت FIFA و الکترونیک آرتس (EA) پس از انتشار بازی فیفا ۲۳
- تصاحب Zynga توسط Take-Two به ارزش 12.7 میلیارد دلار
- تغییر طرحهای اشتراکی سونی برای رقابت تنگاتنگ با Xbox Game Pass
- و خبر خوب برای طراحان و برنامهنویسان بازیهای ویدئویی: انتشار رسمی آنریل انجین 5 (UE5)
بازی ابری سوار بر موج راهاندازی سرویسهای جدید
بازی ابری یکی از حوزههای موفق بازار در سال ۲۰۲۲ بود. بنابر پیشبینی نیوزو تا سال ۲۰۲۵ کاربرانی که برای استفاده از سرویس بازی ابری هزینه میکنند به ۸۶.۹ میلیون کاربر خواهد رسید و به طور کلی ۸.۲ میلیارد دلار برای سرویسهای گیمینگ ابری و استریم بازیها بر روی ابر خواهند پرداخت.
با موج جدید راهاندازی سرویسهای گیمینگ ابری در سال ۲۰۱۹ بازار بازی ابری به طور چشمگیری به بلوغ رسید. GameAway و Utomic از نمونههای سرویسهای گیمینگی بودند که به تازگی در سال ۲۰۲۲ راهاندازی شدند. علاوه بر آن، سرویسهای بازی ابری موجود هم در حال توسعه هستند و بازاریابی و کسب و کار خود را به نحوی تغییر میدهند که نیازها و خواستههای کاربران را بیشتر برآورده کند. ارائهدهندگان سرویسهای گیمینگ ابری در درآمدزایی و کاربرد این سرویس نوآوری به خرج میدهند که موجب جذب کاربران بیشتری به سوی بازی ابری و جلب توجه همگان به سمت توانایی تکنولوژی ابری میشود.
در همین حین، برخی از مشهورترین گیمرهای کنسولهای ایکسباکس و پلیاستیشن، تجربه سختافزاری خود را به کمک بازی ابری بهبود میبخشند. هسته اصلی ارزش پیشنهادی گیمینگ ابری، تجربه پیوسته و بیوقفه و دسترسی به محتوای گیم است، درست همانطور که کاربران این روزها عادت دارند در لحظه به ویدئو و موسیقی دسترسی داشته باشند. مدیر ارشد بازی ابری نیوزو، Guilherme Fernandes در این باره میگوید:
پیوسته و بیوقفه عبارتی است که این روزها اهمیت پیدا کرده. ابر به بازیکنان امکان اجرای آنی بازی را پیش از دانلود میدهد؛ محتوای بازیهای نسل جدید را بدون نیاز به سختافزار گران قیمت و کمیاب در دسترس آنها میگذارد و امکان شروع بازی در حین تماشای ویدئوی استریم بازی لایو را هم مهیا میکند. شرکتهای استریم ویدئو مثل نتفلیکس نگاهشان را به بازیها دوختهاند تا در این رقابت شدید در بازار، کاربران را بیشتر درگیر کنند. ما معتقدیم اینجاست که بازی ابری میتواند دوباره نقش بزرگی ایفا کند و همه چیز را بیوقفهتر و روانتر کند.
منبع: PlayPod TV