امروزه یکی از مهمترین ابزارهای یک کسب و کار، راه اندازی یک وب سایت و البته یکی از دغدغه های مهم افرادی که دارای وب سایت هستند، سرعت بازگذاری محتوا برای مخاطبان است. از طرفی سرعت بالا آمدن یک سایت با جذب بیشتر مخاطب رابطه مستقیمی دارد. سرویس CDN ابزاری است که به کمک آن می توانیم کارایی و عملکرد وب سایت را افزایش دهیم.
در واقع شبکه تحویل محتوا یا همان CDN باعث می شود تا بتوانیم حجم زیادی از داده را در چند ثانیه از سایت هایی که هزاران کیلومتر از ما فاصله دارند دریافت کنیم. پس اگر تا به اینجای کار برای شما هم این سوال پیش آمد که CDN چیست و چه کاربردی دارد، تا انتهایی این مقاله از مجله مسترشبکه همراه ما باشید.
CDN چیست؟
تکنولوژی CDN مخفف Content Delivery Network است. CDN به عنوان یک شبکه توزیع محتوا غیرمتمرکز عمل کرده به این صورت که سرورهایی در نقاط مختلف جغرافیایی قرار می گیرند، با توجه به اینکه کدام سرور به موقعیت بازدید کننده سایت نزدیک تر است، به درخواست پاسخ می دهد. در این شرایط، وب سایتی که از این سرویس استفاده می کند دارای سرعت لود بیشتری است.
در واقع به جای اینکه کاربران سایت به سرور اصلی وصل شوند، به سایر سرورها در نقاط مختلف وصل می شوند. به بیان ساده تر اطلاعات سایت از مراکز دادهای فراخوانی میشود که به موقعیت کاربر نزدیکتر باشد. شبکه CDN از سیستم کشینگ (caching) استفاده می کند، به این صورت که از فایل های سایت شما یک کپی برداری می شود و در نزدیکترین مرکز داده به شما قرار داده می شود.
برای قابل فهم تر شدن مطلب سیستم خودپرداز بانک ها را در نظر بگیرید. بانک به عنوان سرور اصلی است و به جای آنکه در هر خیابان و یا کوچه ای یک شعبه در نظر گرفته شود، تنها یک دستگاه خودپرداز نصب شده است تا کاربران بتوانند در مسافت کمتری، کارهای مالی خود را انجام دهند. در واقع این دستگاه خودپرداز همان سرورهای CDN در سایر نقاط جغرافیایی هستند.
در حقیقت میتوان گفت که هدف اصلی CDN کاهش زمان دسترسی به یک سایت برای بازدیدکنندگان آن سایت است. به همین دلیل اگر سایتهایی نظیر گوگل را که از CDN استفاده میکنند باز کنید میبینید که خیلی سریع در کوتاهترین زمان ممکن در دسترس قرار میگیرد اما در مقابل سایتی که سرور آن در نقطه جغرافیایی دورتری قرار دارد با سرعت کمتری لود میشود. یک CDN امکان انتقال سریع دادههای مورد نیاز بارگذاری شامل صفحات HTML، فایلهای JavaScript ،stylesheets، عکس و فیلم را میدهد.
کاربرد تکنولوژی CDN:
همان طور که در توضیحات بالا گفته شد شبکه CDN یا شبکه توزیع محتوا، وظیقه توزیع محتوا و اطلاعات سایت را به بازدیدکنندگان بر عهده دارد. اگر یک شرکت مانند یوتیوب دارای هزاران مشتری باشد و همه آن ها بخواهند به طور همزمان، ویدئویی را مشاهده کنند، قطعاً سرعت سایت کند شده و دیگر جوابگو نخواهد بود.
اما استفاده از سرویس CDN می تواند با کپی کردن یک نسخه از این ویدئو در سراسر کشور این مشکل را برطرف کند. با استفاده از این سرویس امکان تماشای ویدئو در هر زمان و مکانی برای هر کاربر میسر خواهد بود. و به دلیل آن که اطلاعات روی سایت، بر روی چند سرور در سراسر کشور قرار میگیرد، کاربر با کندی سرعت و لود نشدن فیلم یا تصویر مواجه نخواهد شد.
در واقع CDN باعث اتصال چندین سرور در سراسر دنیا میشود تا اطلاعات از سرور مادر، با سرعت بالاتر و هزینهای کمتر به هزاران مخاطب در شهرهای مختلف نمایش داده شود. در واقع CDN با افزایش سرعت سایت، تجربه کاربری را بالا برده و از طرفی امنیت وب را افزایش می دهد. یکی از ابزارهای رایگان برای کنترل سرعت وب سایت gtmetrix.com است.
به طور کلی با افزایش سرعت وب سایت، کاربران به خوبی با محتوا و خدمات شما ارتباط برقرار می کنند. برخی از CDN ها برای یک شرکت و یا یک کشور خاصی ایجاد شده اند. برای مثال CDN شرکت گوگل تنها مختص شرکت گوگل است و یا شبکه CDN چایناکش مخصوص کشور چین است. برخی هم به صورت عمومی هستند که می توان به کلود فلر، آکادمی و آمازون اشاره کرد.
Push یا Pull Zones:
اکثر ارائه دهندگان CDN دو راه برای ایجاد کش داده های شما ارائه می دهند که شامل: Push یا Pull Zones
روش اول Pull Zones:
در این روش با دادن آدرس اصلی سرور شما به شبکه CDN اجازه بررسی و ایجاد کش به آن داده می شود.
روش دوم Push Zone:
در این روش دادهها را در یک مکان ذخیرهسازی مشخص آپلود میکنید، سپس شبکه CDN آنها را به حافظه پنهان سرورهای خود منتقل میکند. Push Zone معمولاً برای فایلهای بزرگتر و آنهایی که به ندرت تغییر میکنند، مانند بایگانیها، بستههای نرمافزاری، PDF، فایلهای ویدیویی و صوتی مناسب است.
مزایای استفاده از CDN:
- بهبود وضعیت سئو سایت
- افزایش سرعت بارگذاری
- افزایش امنیت وب سایت
- هزینه پایین
- کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل
- کاهش مصرف پهنای باند و ترافیک هاست
- افزایش تعداد صفحات بررسی شده در روز توسط روبات های گوگل
- افزایش رضایت بازدیدکنندگان به دلیل بهبود سرعت بارگذاری سایت
- ارتباط و همخوانی راحت با مدیریت محتوای وردپرس
- نصب و راه اندازی آسان
- افزایش رضایت بازدیدکنندگان وب سایت
معایب استفاده از CDN:
- عدم صرفه اقتصادی برای سایت های کوچک
- همچنین اگر وبسایت شما باید به صورت مستمر بهروزرسانی شود، استفاده از شبکه تحویل محتوا گزینه مناسبی نمیتواند باشد.
نحوه استفاده از CDN برای کسبوکارهای بزرگ و کوچک:
شرکت های بزرگ دنیا مانند گوگل، مایکروسافت، اپل، آمازون و غیره به وسیله همین شبکه CDN اطلاعات وب سایت خود را به سراسر دنیا ارسال می کنند. مثلا شرکت یوتیوب و یا حتی شرکت iTunes از شرکت اپل ویدئوها و موزیک خود را از طریق CDN برای کاربران قابل دسترسی کرده است.
طبق تحقیقاتی که بزرگترین ارائه دهنده داده های ابری در دنیا یعنی شرکت آمازون انجام داده است، ثابت شده که هر یک ثانیه تاخیر در بازگذاری اطلاعات، حدود 600 هزار دلار به فروش سالیانه شرکت ضرر وارد خواهد کرد. این در حالی است که غول موتور جستجوی گوگل، این زمان را 0.4 ثانیه و ضرر واردشده را 8 میلیون سرچ کمتر در روز برآورد کرده است. به همین دلیل است که شرکت های بزرگ حاضرند میلیون ها دلار را صرف بهینه سازی سایت و سرعت بارگذاری اطلاعات خود کنند.
اما آیا برای شرکت های کوچک هم این هزینه به صرفه است؟
شاید بتوان گفت در ابتدای کار استفاده از این روش برای کسب و کارهای کوچک و استارتاپ مناسب نباشد و بتوان با بهینه سازی و کدنویسی سرعت بازگذاری اطلاعات را افزایش داد. سپس اگر نیاز بود به کمک سرویس های رایگان CDN سرعت را افزایش دهیم.
آیا برای استفاده از CDN بینالمللی باید دامنه سایت را تغییر دهیم؟
برای استفاده از سرویس توزیع محتوا بینالمللی باید دامنه سایت هم بین المللی باشد. به این صورت که اگر دامنه شما ir. باشد حتما باید تغییر کند.
معرفی CDN های معروف:
تعداد زیادی شبکه CDN در دنیا وجود دارد که به صورت دقیق نمی توان تعیین کرد که چه تعداد؟ اما معروف ترین شبکه های CDN شامل MaxCDN، VPS.net، Amazon Cloudfront، cloud Flare و…است که کلود فلر از جمله شبکه های CDN است که با استفاده از آن قادر هستید تا از امکانات رایگانی که این CDN در اختیار شما قرار می گیرد استفاده کنید.
معرفی CDN های رایگان:
تعداد زیادی شبکه توزیع محتوا یا CDN در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام دارای نسخه های رایگان بوده که برای دسترسی به امکانات بیشتر نسخه تجاری را نیز ارائه می کنند. از جمله معروف ترین شبکه های توزیع محتوا یا CDN در خارج می توان به کلودفلر (Cloudflare) و همچنین ابر آوران برای کاربران ایرانی اشاره کرد. استفاده از این CDN ها از حملات سرور جلوگیری کرده و سبب ایجاد کش در سرورهای موجود این شبکه CDN در سراسر دنیا خواهد شد.
تفاوت میزبانی اشتراکی و شبکه تحویل محتوا چیست؟
این دو کاملا با هم متفاوت هستند و اصلا نمی توان شبکه تحویل محتوا یا شبکه CDN را جایگزین میزبانی اشتراکی کرد زیرا این شبکه کار میزبانی محتوایی که بر روی سایت قرار دارد را انجام نمیدهد. در واقع CDN، امکان تغییر محتوا را مانند میزبان وب ندارد. به طور کلی CDN محتوای یک وب سایت را دریافت کرده و آن را به صورت کش در سایر مناطق جغرافیایی ذخیره می کند، که این عمل سبب می شود تا زمان کمتری برای بازگذاری اطلاعات یک وب سایت نیاز باشد که این عمل به عملکرد کلی سایت کمک کرده و سرعت آن را افزایش می دهد.
منبع :