پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

فیفا، در سراشیبی سقوط یا خیزش دوباره؟

میم مثل مهسا 1 سال پیش

شرکت الکترونیک آرتز هر سال نسخه جدید فیفا (FIFA) را منتشر می‌کند. علاقه‌مندان به صنعت بازی‌های ویدئویی به خوبی با سری بازی‌های این مجموعه آشنا هستند.

چند سال پیش با نزدیک شدن به ماه پاییز، بسیاری از کاربران انتظار داشتند با عرضه نسخه‌های جدید فیفا و PES، دوباره رقابت این دو غول فوتبال در دنیای بازی آغاز شود. حالا آن سال‌ها به تاریخ پیوسته‌اند و شبحی بزرگ روی شبیه‌سازهای فوتبال، مخصوصاً فیفا سایه انداخته‌ است.

در نهایت چند ماه پیش الکترونیک آرتز تایید کرد که خود نام «فیفا» هم از این مجموعه بازی‌ها حذف خواهد شد. اگرچه سری فیفا با نام دیگری به کار خود ادامه خواهد داد اما حالا آینده مبهم‌تر از هر زمان دیگری است؛‌ به این ترتیب، آیا بازی فیفا در سراشیبی سقوط قرار گرفته است یا دوباره برمی‌خیزد و چشم‌ها را خیره می‌کند؟ 

تغییر یکی از شناخته شده‌ترین نام‌های جهان

در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ خبر تغییر نام سری بازی فوتبال محبوب الکترونیک آرتز به EA Sports FC از نسخه آینده رسماً تایید و منتشر شد. پیش از آن یکی از مدیران الکترونیک آرتز از این حرف زده بود که این نام چهار حرفی یعنی FIFA خارج از دوره برگزاری جام جهانی، هیچ ارزش افزوده‌ای برای شرکت ندارد.

در حقیقت الکترونیک آرتز برای هر دوره چهار ساله، مبلغ ۱ میلیارد دلار را به فدراسیون بین‌المللی فوتبال پرداخت می‌کرد. با توجه به دخالت‌های این فدراسیون و اصرار بر باقی ماندن حالت سنتی مسابقات فوتبال در بازی‌های الکترونیک آرتز و از طرفی هم پرداخت چنین مبلغ شگفت‌انگیزی، می‌توان انگیزه‌های الکترونیک آرتز را بهتر درک کرد.

حالا این سوال مطرح می‌شود که با حذف نام FIFA، این سری به کدام جهت حرکت خواهد کرد؟ سمت مثبت یا سمت منفی؟ در نگاه اول همه چیز به نفع الکترونیک آرتز است.

فیفا بعد از تغییر نام چطور عمل خواهد کرد؟ 

این شرکت می‌تواند از این به بعد، از شکل سنتی مسابقات فوتبال فاصله بگیرد و دست به نوآوری‌هایی بزند که فدراسیون فوتبال همیشه مانع آن شده است. مثلاً امکان توسعه مسابقاتی وجود دارد که اعضای هر تیم کمتر یا بیشتر از ۱۱ نفر باشند. 

مورد دیگر فراهم شدن فرصت همکاری با برندهای دیگر است. یکی از این برندها نایکی است و چنین مثال‌هایی فراوان هستند. همچنین الکترونیک قادر خواهد بود راحت‌تر با سایر شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌های ویدیویی همکاری کند. 

CGNoPufAA8i40RxlQMMto8lpR6HbLAjiiz5LVoMO.jpg

فقدان رقبای بزرگ و تاثیرگذار

با این حال، مواردی که ذکر کردیم در حد تئوری هستند و عوامل دیگری وجود دارند که شاید وضع را بدتر کنند. بازی‌های فیفا در حال حاضر بر بازار شبیه‌سازهای فوتبال حکمرانی می‌کنند. بازی‌های PES کونامی وضع خوبی ندارند و هر سال تمام توجهات به فیفا جلب می‌شود.

از طرفی هم به غیر از بازی‌های مدیریت فوتبال، هیچ شبیه‌ساز مطرح دیگری برای رقابت با فیفا وجود ندارد. این به چه معنا است؟ وقتی رقابت در هر حوزه‌ای کاهش می‌یابد، انحصار اوج می‌گیرد و شرکت‌های اندکی که قادر به بهره‌برداری از شرایط هستند، بدون توجه به سود کاربران، سود خودشان را در اولویت قرار می‌دهند. 

اتفاقاً تجربه نشان می‌دهد الکترونیک آرتز استعداد بی‌نظیری برای سود بردن از چنین شرایطی دارد! در این صورت تمام نوآوری‌ها و خلاقیت‌های احتمالی، زیر سایه اهداف تجاری قرار خواهند گرفت. 

JUNv68Jc3OofesQ4UkkwFLENEb5stwlQzS9bhkg3.jpg

عرضه سالانه فیفا ادامه می‌یابد

عرضه سالانه بازی‌های فیفا از همان عواملی است که در سابقه الکترونیک آرتز به چشم می‌خورد. ناشر FIFA بدون توجه به تغییرات کوچک و بزرگ و حتی ضرورت وجود یا عدم وجود آن‌ها، هر سال نسخه جدیدی از این بازی را روانه بازار می‌کند. 

گاهی اوقات این نسخه‌ها دارای هیچ تفاوت ملموسی با نسخه‌های قبلی نیستند. برخی اوقات هم نسخه‌های جدید نه تنها پیشرفت نکرده‌اند، بلکه در ماه‌های اول عرضه، عملکرد نسبتاً بدتری نسبت به نسخه‌های قبلی دارند. 

بنابراین اصرار و تلاش الکترونیک آرتز برای حفظ چرخه سالانه عرضه این سری بازی‌ها برای موضوعی غیر از سود مالی توجیه‌پذیر نیست. کاربران همیشه این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا در عوض عرضه نسخه‌های مستقل سالانه، تمرکز شرکت روی انتشار به‌روزرسانی‌های کارآمد قرار نمی‌گیرد؟ 

منبع: PlayPod TV

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید