این روزها کسب درآمد از طریق وب سایت بسیار محبوب و سودآور است. اما بسیاری از افراد در انتخاب نحوه کسب درآمد از طریق وب سایت با مشکل برمی خورند.
سوالی که بسیار پرسیده می شود، این است که آیا تنها وب سایت های فروش آنلاین، سود آور هستند؟ جواب این سوال، منفی است. روش های مختلفی برای کسب درآمد از طریق راه اندازی وب سایت وجود دارند. مطمئنا، فروشگاه های آنلاین موفق ترند، اما این روزها، هر کس می تواند یک کسب و کار سودآور راه اندازی کند.
برخی از روشهای کسب درآمد ساده هستند، برخی کمی پیچیده تر، اما اگر درست انجام شوند، همه می توانند سودآور باشند. در زیر، هفت روش معمول کسب درآمد از طریق وب سایت، و میزان سختی راه اندازی آن را به شما ارائه خواهیم داد.
از آن جا که هدف من در این نوشته نشان دادن روش های کسب درآمد از طریق راه اندازی یک وب سایت است، فرض را بر آن گذاشته ام که شما با چگونگی ثبت و راه اندازی یک وب سایت آشنا هستید و اکنون می خواهید بدانید چطور می توانید از آن کسب درآمد کنید. برخی از متداول ترین روش های کسب درآمد از طریق وبسایت عبارت اند از:
1- فروش محصولات 2- فروش خدمات 3- فروش فضای تبلیغاتی 4- همکاری در فروش 5- قبول کمک های مالی 6- رپورتاژ آگهی 7- فروش اشتراک
1- فروش محصولات
سهولت راه اندازی: 3 از 5
فروش محصولات احتمالا اولین چیزی است که به ذهن خطور می کند، درست است؟ اما چگونه می توان یک وب سایت فروش آنلاین ساخت. قبل از آن که برای وب سایت خود یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید باید ابتدا سیستم مدیریت محتوای خود را انتخاب نمایید. معروف ترین سیستم مدیریت محتوا "وردپرس" است که به شما امکان می دهد تا وب سایت خود را از ابتدا بسازید.
به گفته وب سایت وردپرس حدود 30 درصد از وب سایت های موجود در جهان با وردپرس طراحی شده اند. در وردپرس قالب های از پیش طراحی شده ای وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید، استفاده از قالب های وردپرس بسیار آسان بوده و شما می توانید به هر شکلی که می خواهید وب سایت خود را سفارشی سازی کنید. شما می توانید به راحتی یک وب سایت با امکانات وب سایت دیجی کالا بسازید.
2- فروش خدمات
سهولت راه اندازی: 4 از 5
یکی دیگر از روش های متداول کسب درآمد آنلاین، فروش خدمات است. این خدمات می تواند هر چیزی باشد. از ایجاد برنامه های رژیم غذایی، تا یک کسب و کار تمیز کردن پنجره. این کار تقریبا به مانند همان روش فروشگاه های آنلاین عمل می کند.
تفاوت بزرگ کسب درآمد از طریق فروش خدمات در این است که شما به امکانات یک فروشگاه آنلاین احتیاج ندارید.
چگونه خدمات خود را بصورت آنلاین بفروشید
شما می توانید در وب سایتتان توانایی و مهارت های خود را به دیگران معرفی کنید و از طریق دادن خدمات به دیگران کسب درآمد کنید.
مثلا شما در استفاده از نرم افزار بخصوصی مهارت دارید و می توانید این مهارت ها را در وب سایت خود به نمایش بگذارید. شاید هم در کارهای هنری سررشته دارید و می توانید به دیگران در این زمینه مشاوره دهید. مثال ها در زمینه کسب درآمد از طریق فروش خدمات بسیار هستند و در یک نوشته نمی توان همه آن ها را نام برد.
3- فروش فضای تبلیغاتی
سهولت راه اندازی: 4 از 5
دو روش متداول برای کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات وجود دارد. اولین و محبوب ترین آن ها استفاده از تبلیغات کلیکی است. در این روش شما ابتدا در یک وب سایت نمایش تبلیغات کلیکی ثبت نام کرده و کدی را از آن ها دریافت می کنید. کد را در وب سایت خود قرار می دهید و از آن زمان به بعد تبلیغاتی در صفحه وب سایت شما نمایش داده می شود.
متوسط CPC (هزینه برای هر کلیک) برای وب سایت هایی که این گونه تبلیغات را ارائه می دهند 100 تومان است. باید هر ماه حدود 10 هزار کلیک دریافت کنید تا ماهانه حدود یک میلیون تومان سود کسب نمایید. اگر یک جستجوی ساده درباره مطلبی در اینترنت کنید و وارد یکی از وب سایت ها شوید احتمالا از چپ و راست به تبلیغات که گاها مزاحم خواندن شما می شوند برخورد می کنید.
اما واقعیت این است که نمایش تبلیغات در وب سایت ها یکی از ساده ترین راه های کسب درآمد است و وب سایت ها برای کسب درآمد هر چه بیشتر از این طریق نهایت استفاده را می برند. روش دوم، فروش فضای تبلیغ به طور مستقیم به شرکت ها است. طبیعا برای رسیدن به این روش کسب درآمد باید تلاش بیشتری کنید، زیرا باید برای رسیدن به درآمد بالا وب سایت شما ترافیک ماهانه زیادی داشته باشد.
4- همکاری در فروش
سهولت راه اندازی: 3 از 5
به لطف ظهور وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها، همکاری در فروش، محبوب تر از همیشه شده است. شما نیز ممکن است حتی بدون آنکه متوجه شده باشد از همکاری در فروش استفاده کرده باشید. اما این به چه معناست و چگونه این روش می تواند برای شما درآمد زایی کند؟ همکاری در فروش روشی از کسب درآمد است که شما در آن مشتریان بالقوه را به سمت سایت میزبان هدایت می کنید.
همکاری در فروش چگونه کار می کند؟ دو روش مختلف برای کسب درآمد از طریق همکاری در فروش وجود دارد: CPC (هزینه به ازای هر کلیک) و یا CPA (هزینه به ازای هر فروش).
مشابه تبلیغات کلیکی، در CPC هر بار که کسی لینکی را در سایت شما کلیک می کند و از طریق آن به شرکت وابسته (شرکت شریک) هدایت می شود، شما مبلغی را دریافت می کنید. در روش CPA، شما پولی دریافت نمی کنید، مگر اینکه آن کاربر واقعا کالایی را خریداری کند. همانطور که انتظار دارید، هزینه CPA به مراتب بیشتر از CPC است، زیرا شما به معنای واقعی کلمه، درآمد شرکت های وابسته را افزایش داده اید.
همکاری در فروش می تواند به راحتی با محتوای شما پیوند بخورد. کاربران امروزی نسبت به این نوع بازاریابی تحمل بیشتری دارند، و به طور کلی شما این روش را گزینه ای بسیار پرسود تر از روش های دیگر خواهید یافت. مثال یکی از وب سایت ها که به تازگی امکان همکاری در فروش را برای کاربران ایجاد کرده، وب سایت دیجی کالا است.
شما در بخش همکاری در فروش دیجی کالا ثبت نام می کنید. سپس وارد داشبورد خود در ای وب سایت می شوید. در داشبورد شما امکاناتی وجود دارد که می توانید از طریق آن محصولاتی را انتخاب کرده و آن محصول را در وب سایت خود قرار دهید. شما می توانید این محصول را مانند یک بنر در وب سایت خود قرار دهید و یا یک مقاله در مورد آن بنویسید و کاربران را ترقیب به خرید آن محصول کنید.
کاربر با زدن بر روی لینک به وبسایت دیجی کالا هدایت می شود و در صورت خرید آن محصول و یا هر محصول دیگری در این وب سایت، کمیسیونی از 1 درصد تا بیش از 20 درصد به حساب شما واریز می شود. طبیعتا هرچه میزان ترافیک وب سایت شما بیشتر شود، می توانید ترافیک بیشتری به یک شرکت وابسته هدایت کنید. همانند فروش فضای تبلیغاتی شما باید بازدید کنندگان زیادی از وب سایت خود به وب سایت میزبان هدایت کنید تا درآمد قابل توجهی به دست آورید. کسب درآمد میلیونی از این روش دور از انتظار نیست.
5- قبول کمک های مالی
سهولت راه اندازی: 4 از 5
در حالی که فروش فضای تبلیغاتی و همکاری در فروش، به ترافیک زیاد وب سایت شما متکی است، در صورت ایجاد یک جامعه واقعا متعهد از کاربران خود، کمک های مالی می تواند راهی موثرتر برای کسب درآمد باشد.
اگر بازدید کنندگان وب سایت شما (به معنای واقعی کلمه) به محتوای شما علاقه داشته باشند، منطقی است که برخی مایل باشند از طریق یک کمک مالی قدردانی خود را برای کار شما نشان دهند. کمک های مالی، بین وب سایت های پادکستی مرسوم است، و بسیاری از آن ها برای ادامه فعالیت خود به بودجه سخاوتمندانه از طرف شنوندگان وابسته هستند.
ویکی پدیا شاید بزرگترین نمونه از یک سایت غیرانتفاعی باشد که کمک های مالی را می پذیرد. ویکی پدیا یک منبع آزاد اطلاعات رایگان است، و بنیان گذاران می خواهند آن را همان گونه که هست، حفظ کنند. با این حال، کاربران می توانند برای نشان دادن قدردانی از منابع، کمک مالی کنند. راه اندازی این نوع وب سایت آسان است، اما همانطور که گفته شد، شما باید دنباله کنندگان وفادار داشته باشید و برای آن ها محتوای باارزش تولید کنید.
6- رپورتاژ آگهی
سهولت راه اندازی: 4 از 5
رپورتاژ آگهی، مقالهای تبلیغاتی است که شرکتها و یا افراد برای معرفی محصول و یا سرویس از آن استفاده میکنند. پس از آن که بازدید وبسایت شما بالا برود و در زمینه کسب و کار خود کمی شناخته شوید. از طرف شرکت ها و کسب و کارهای دیگر پیشنهادهایی را دریافت خواهید کرد. آن ها از شما می خواهند که مقاله ای را که خودشان از قبل آماده کرده اند در وبسایت خود قرار دهید و به ازای قرار دادن تبلیغات به شما پول پرداخت خواهند کرد.
با این حال، مراقب باشید. برای حفظ شهرت خود، فقط باید موضوعات مطابق با علاقه بازدید کنندگان خود را در سایت قرار دهید. به عنوان مثال، اگر سایتی را راه اندازی کرده اید که در آن انواع ساعت های مچی را بررسی و مقایسه می کنید، منطقی نیست که میزبان محتوا از شرکتی باشید که مبلمان می فروشد. کسب و کارهایی که شما باید با آن ها همکاری کنید، یک نام تجاری تعمیر ساعت یا احتمالا جواهرات است تا تکمیل کننده موضوعاتی باشد که شما بررسی می کنید.
به این ترتیب، شما نه تنها محتوای مرتبط با موضوعات خود را به بازدید کنندگان ارائه می دهید، بلکه می توانید به سادگی با نمایش یک مارک تجاری دیگر، کسب درآمد کنید. روش دیگر کسب درآمد از طریق رپورتاژ آگهی، به این صورت است که اگر به عنوان یک متخصص در زمینه خود شناخته شوید، سایت های دیگر ممکن است از شما بخواهند بر اساس دانش خود، در مورد محصولشان محتوا تولید کنید و محصول آن ها را مورد بررسی قرار دهید.
برای آنکه میزان کسب درآمد از طریق رپورتاژ آگهی را ببینید بگذارید دو نمونه را به شما نشان دهم.
وبسایت زومیت
وبسایت زومیت در زمینه اخبار تازه های تکنولوژی و بررسی محصولات مرتبط با تکنولوژی فعالیت می کند. سه ماه قبل ایمیلی که به این وبسایت زدم و از آن ها هزینه رپورتاژ را پرسیدم پاسخ آن ها این بود: "هزینه رپورتاژ آگهی در زومیت بابت هر مطلب 1.8 میلیون تومان است.
علاوه بر این در صورت تمایل می توانید رپورتاژ آگهی را در ویترین اصلی سایت نیز به نمایش درآورید. هزینه قرار گیری رپورتاژ آگهی در ویترین به ازای هر روز 400 هزار توان است. اگر مایل هستید تا رپورتاژ آگهی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، بابت هر شبکه اجتماعی 500 هزار تومان شارژ کنید."
وبسایت یک پزشک
وبسایت یک پزشک در زمینه اخبار تازه های تکنولوژی و بیوگرافی افراد مشهور و معرفی کتاب فعالیت می کند. سه ماه قبل ایمیلی که به این وبسایت زدم و از آن ها هزینه رپورتاژ را پرسیدم پاسخ آن ها این بود: "رپورتاژ آگهی در صورتی که خودتان متن را آماده کنید 495 هزار تومان" هر دو وبسایت روزانه چند رپورتاژ در وبسایت خود قرار می دهند. اکنون با یک حساب سرانگشتی میزان درآمد این گونه وبسایت ها را فقط با این روش تخمین بزنید.
7- فروش اشتراک
سهولت راه اندازی: 3 از 5
این فقط روزنامه ها و مجله ها نیستند که مردم برای عضویت در اشتراک تشویق می کنند. هر چیزی، از تدریس آنلاین گرفته تا دسترسی به نرم افزار، محتوای دیجیتال، می تواند از طریق مدل اشتراک، درآمد زا باشد. نحوه راه اندازی مدل اشتراک وردپرس به شما این امکان را می دهد تا منطقه ای را در وب سایت خود ایجاد کنید که تنها مخصوص "اعضا" باشد.
محتواهای ویژه شما می تواند توسط یک نام کاربری و رمز عبور که افراد هنگام ثبت اشتراک وارد می کنند، محافظت شود. کاربرانی که اشتراک وبسایت شما را خریداری کنند می توانند به همه مقالات، تحقیقات، فیلم ها، پادکست ها و موارد دیگر دسترسی داشته باشند.
شما حتی می توانید کالاهای رایگان را به مشترکان اختصاص دهید تا جذابیت برند خود را افزایش دهید. کلام آخر در سالهای گذشته، مردم فکر می کردند فروشگاه های آنلاین تنها راه کسب درآمد از طریق اینترنت است.
اما این روزها، با رشد اینترنت، کسب درآمد از طریق وب سایت با روش های مختلفی امکان پذیر است. اکنون روش های بسیار بیشتری برای درآمدزایی وجود دارد و این درآمدزایی تنها به وب سایت های بزرگ محدود نمی شود. برای راه اندازی کسب و کار آنلاین از چه روشی باید استفاده کنید؟ همه این روش ها اثبات شده هستند. اینکه کدام یک از این روش ها را استفاده می کنید به چند مورد بستگی دارد:
- هدف از ساخت وبسایت
- روشی که می خواهید محتوای خود را نمایش دهید
- وب سایت شما چه میزان ترافیک ماهانه دریافت می کند
- تعداد بازدیدکنندگان که به وبسایتتان برمی گردند
برای سایت هایی که تعداد بازدیدکنندگان ثابت قابل توجهی دارند، مواردی مانند رپورتاژ آگهی، پذیرش کمک های مالی و فروش اشتراک، همه راه های منطقی ای هستند. سایت هایی که بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کنند، می توانند به دنبال فروش فضای تبلیغاتی، رپورتاژ آگهی و همکاری در فروش باشند.