چت باتهای جدید مجهز به هوش مصنوعی، پتانسیل بسیار خوبی برای بهینه سازی موتورهای جستجو ایجاد میکنند. گوگل نیز در این راستا، یک ابزار جدید در موتور جستجوی خود به کار گرفته است. Generative Pre-trained Transformer به اختصار ChatGPT، یک مدل یادگیری مبتنی بر زبان میباشد.
ChatGPT، میتواند با استفاده از هوش مصنوعی (AI) و حجم انبوهی از اطلاعات، با کاربران از طریق مکالمه تعامل داشته باشد، به سوالات مربوطه پاسخ دهد، از اشتباهات درس بگیرد، درخواستهای نامناسب را رد کند و حتی موقعیتهای نادرست را به چالش بکشد.
در حالی که این چت بات توسعه یافته توسط OpenAI، یک رقیب مستقیم برای گوگل نیست اما در حال تغییر روش انجام جستجوها است. این ابزار، به طور چشمگیری شکل سئو را تغییر داده است. در این مقاله، چگونگی استفاده از ChatGPT و روشهای نوآورانهای را که از آن برای سئو استفاده میکنند، مورد بحث قرار خواهد گرفت.
توسط ChatGPT چه کاری میتوانید انجام دهید؟
استفاده از پتانسیل یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در سئو و بازاریابی، به تازگی رونق پیدا کرده است. ChatGPT میتواند در بحثها شرکت کند و سؤالات را بسیار شبیه به انسان، پاسخ دهد. این ابزار قابلیت نوشتن مقاله، داستان تخیلی، شعر و حتی تبلیغات را دارد که برای نویسندگان حرفهای نگران کننده خواهد بود.
همچنین میتوان از آن برای ایجاد محتوای تخصصی استفاده کرد. وزارت آموزش شهر نیویورک، استفاده از آن را به دلیل ترس از تقلب، ممنوع کرده است.
فراتر از محتوا، ChatGPT به اندازهای هوشمند میباشد که برای نوشتن توضیحات متا یا کد اشکال زدایی نیز قابل استفاده است. در حال حاضر، استفاده از آن برای کدنویسی یک فرآیند فنی طولانی خواهد بود اما به نظر میرسد با گسترش مدل یادگیری، بسیار آسانتر میشود. همچنین میتوان از آن به عنوان دستیار جستجو استفاده کرد و پاسخهایی واضح و مختصر به پرسشها ارائه نمود تا کاربران مجبور به ترکیب چندین صفحه برای یافتن پاسخ سوالات خود نباشند.
برای مثال، اگر بهدنبال دستور پخت گوشت ولینگتون هستید، به جای باز کردن چندین صفحه وبلاگ و مرور یک داستان طولانی درباره نحوه تهیه این غذا، ChatGPT لیستی از مواد اولیه و نحوه آمادهسازی را در اختیار شما قرار میدهد.
برای شما به عنوان یک متخصص سئو، ممکن است استفاده از ChatGPT کمی ترسناک به نظر برسد اما پذیرش فناوری هوش مصنوعی به جای نگرانی در مورد آن، معقولتر خواهد بود.
مقالات پیشنهادی: ChatGPT چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟
روش هایی که طرفداران سئو، ChatGPT را به کار میگیرند
1. تولید محتوا
ایجاد محتوا میتواند دردسرساز باشد، به خصوص اگر در بین کارمندان خود، نویسنده ماهر نداشته باشید.ChatGPT میتواند این کار را برای شما انجام دهد اما بهتر است از آن برای نوشتن صفحات و پستهای وبلاگ، استفاده نکنید. در سال 2022، جان مولر مسئول جستجوی گوگل اعلام کرد که موتور جستجو، محتوای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را به عنوان اسپم شناسایی میکند لذا استفاده از این مورد برای تولید محتوا نقض کننده دستورالعملهای شرکت است.
در حال حاضر، الگوریتمهای گوگل میتوانند محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی و جریمه کنند، حتی آنهایی که از ترفندهای ضد تشخیص بهره میبرند. هنگام کار با هوش مصنوعی، همواره باید از نظارت انسانی بهره برد. با این حال، همه میتوانند با خیال راحت از ChatGPT جهت ایجاد محتوای رسانههای اجتماعی، ایمیل، صفحه فرود برای PPC یا حتی تبلیغات، استفاده کنند. برای روشن شدن موضوع، مثالی در زیر درج شده است:
از ChatGPT پرسیده شد که "سئو چیست؟"
"SEO مخفف "Search Engine Optimization" و فرآیند بهینه سازی یک وب سایت به منظور بهبود رتبه آن در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) است. سئو شامل انواع تاکتیکها و تکنیکها، از جمله تحقیق، تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی، بهینه سازی محتوا، link building و سئوی فنی میشود. تمامی این موارد، جهت بهبود بازدید و رتبه یک وب سایت در نتایج جستجو برای کلمات یا عبارات خاص، طراحی شدهاند.
هدف سئو، افزایش ترافیک ارگانیک (غیر پولی) به یک وب سایت از طریق بهبود رتبه آن در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط است. اگر یک وبسایت در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشد، از سمت کاربرانی که در جستجوی انواع محصولات یا خدمات مرتبط با وبسایت هستند، ترافیک دریافت میکند. این موضوع میتواند منجر به افزایش بازدید، کسب اعتبار و درآمد برای وب سایت و صاحب آن شود. سئو بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال است و میتواند فرآیندی پیچیده و زمان بر باشد. با این حال، در هدایت ترافیک هدفمند به یک وبسایت بسیار موثر خواهد بود و به کسبوکارها و سازمانها کمک میکند تا به مشتریان جدید دست یابند."
اگر در استفاده از ChatGPT احتیاط نمایید، میتواند به سادهسازی بسیاری از وظایف زائد در تولید محتوا، مانند تبلیغات، کمک کند. با این حال، همواره باید محتوای تولید شده را به دقت بررسی کنید زیرا ممکن است اشتباهاتی در آن وجود داشته باشد.
مقالات پیشنهادی: محتوای تولید شده با هوش مصنوعی کمک کننده است یا مخرب؟
2. تحقیق کلمه کلیدی
مطمئنا نمیخواهید گرفتار جریمههای ناشی از محتوای ایجاد شده توسط ChatGPT شوید. این بدان معنا نیست که نتوانید قدرت آن را به عنوان بخشی از استراتژی محتوای خود، به کار بگیرید.
ChatGPT تحقیق در مورد کلمات کلیدی را عملاً بدون دردسر میکند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چت بات را باز نموده و تعدادی از کلمات کلیدی مورد نظر خود را تایپ کنید. ChatGPT لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را بر اساس درک خود از نتایج جستجو، ایجاد خواهد کرد.
همچنین میتوانید از آن برای مقایسه کلمات کلیدی مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، از آن خواسته شد تا تعیین کند از بین کلمات «بسکتبال» یا «تور ریسمان»، کسب رتبه برای کدام یک آسانتر خواهد بود. پاسخ از قبل مشخص است اما مشاهده اینکه چت بات این کار را انجام میدهد، بسیار عالی میباشد.
"به طور کلی کلمه کلیدی «بسکتبال» در سئو، رقابتیتر از کلمه کلیدی «تور ریسمان» است. به این دلیل که کلمه کلیدی "بسکتبال" یک اصطلاح گسترده و با تعداد جستجوی بالا میباشد که با طیف گستردهای از محتوا و صنایع مرتبط است. در حالی که کلمه کلیدی "تور ریسمان" خاص تر بوده و با بخش محدودتری از محتوا ارتباط خواهد داشت."
مقالات پیشنهادی: تحقیق کلمه کلیدی با استفاده از chatGPT
3. توسعه استراتژی محتوا
ChatGPT میتواند یک استراتژی بازاریابی محتوا را برای شما ترسیم کند. همچنین مجموعهای از تاکتیکهای سطح بالا را برای محتوای مرتبط با یک زمینه مشخص، ارائه نماید.
یکی از نکاتی که در هنگام بکارگیری استراتژی ایجاد محتوا توسط چت بات به ذهن میرسد این است که شاید نزدیکترین رقبای شما نیز همین کار را انجام دهند. بنابراین، شما پستهایی تقریباً یکسان در مورد "مزایای هوش مصنوعی"، "چگونه AI میتواند عملکرد را بهبود بخشد" و غیره خواهید داشت.
4. درک بهتر از هدف جستجو
یکی از جالبترین پتانسیلهای مرتبط با سئو که توسط ChatGPT ارائه شده است، توانایی آن در بررسی جستجوی کوئری و نگاهی فراتر از کلمات، به هدف جستجو میباشد. گوگل سعی دارد تا از این قابلیت استفاده کند زیرا در بهبود کارایی موتور جستجو، به طرز چشمگیری تاثیرگذار بوده است. در حالی که نسخه بتا چتبات ChatGPT هنوز به اینترنت متصل نیست اما توانایی یادگیری آن، اجازه میدهد تا درک بیشتری از هر جستجو، داشته باشد. حتی گاهی اوقات اطلاعاتی را که جستجو کننده از آن اطلاعی ندارد، ارائه میکند.
5. ایجاد عناوین خوب SEO
از نظر نویسندگان، عناوین یکی از سختترین بخشها در نوشتن مقاله، به ویژه برای اهداف سئو هستند. در بیشتر مواقع، به عناوین خشکی مانند "نحوه ایجاد بک لینک" یا معادل آن ختم میشوند.
برای جذابتر کردن آن، از ChatGPT خواسته شد تا فهرستی از عناوین در زمینه بکلینکسازی را ارائه دهد. ده گزینه نمایش داده شد که همه آنها از عنوان ذکر شده، جالبتر بودند.
در ادامه چند عنوان احتمالی برای یک صفحه در مورد بک لینک، آورده شده است:
1. اهمیت بک لینک در سئو
2. چگونه بک لینک های با کیفیت برای وب سایت خود بسازید
3. استراتژی های برتر برای کسب بک لینک
4. نقش بک لینک ها در هدایت ترافیک به سایت شما
5. به حداکثر رساندن ارزش بک لینک های خود
6. چرا بک لینک ها برای سئوی محلی اهمیت دارند
7. بایدها و نبایدهای بک لینک سازی
8. رابطه بین بک لینک ها و اعتبار دامنه
9. آینده بک لینک ها در دنیای پس از الگوریتم پنگوئن
10. به حداکثر رساندن تاثیر بک لینکهای شما
6. نوشتن و مدیریت گزارشهای تجزیه و تحلیل
برای بسیاری از بازاریابان، ثبت گزارشات و صفحات گسترده بسیار پر دردسر است اما شرکتها دادههایی را نیاز دارند تا نشاندهنده میزان تاثیر تلاشها باشند. ChatGPT میتواند یک تغییر بزرگ در این بخش ایجاد نماید. همچنین این ویژگی به شما کمک خواهد کرد تا فرصتهای کسب رتبه جدیدی را که احتمالا از دست دادهاید، شناسایی نمایید. فرض کنید میخواهید عبارات منظمی برای گزارش تحلیلی بنویسید اما پیشینه برنامه نویسی خوبی ندارید. به عنوان مثال، شاید بخواهید گزارشی را با استفاده از کلمات خاص فیلتر کنید تا فرصتهای گسترش سوالات متداول یا دستورالعملهای خود را شناسایی نمایید.ChatGPT به افرادی که دانش اولیه در مورد نحوه کار این عبارات را دارند، اجازه میدهد تا از چتبات برای ایجاد یک لیست خودکار استفاده کنند.
به این ترتیب، اگر با Excel یا Google Sheets مشکل دارید، ChatGPT میتواند بسیاری از مشکلات ناشی از نوشتن فرمولها و تحلیل دادهها را از بین ببرد.
نتیجه گیری
استفاده از ChatGPT جذاب است و تمامی علائم نشان میدهند که روز به روز بهتر میشود. همچنین این پتانسیل را دارد که سئو را بسیار سریعتر و کارآمدتر کند. البته باید مراقب باشید که به اطلاعات حساس دسترسی پیدا نکند.